Amenhotep III als valkengod (

Moderator: yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Mrt 10, 2009 7:25 pm

Rozette schreef:
Het zou interessant zijn om oude foto's te zien van het beeld van voor de brand in 1946.

Er staan twee foto's (voor- en achterkant) van het beeld in een uitgave van de Musées Royaux d'Art et d'Histoire (Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis):
'La Collection Egyptienne, Les étapes marquantes de son développement.' (1980), door B.van de Walle, L.Limme en H.de Meulenare, p. 26:
"Fig.7 - Statue de Khonsou hiéracocéphale (avant l'incendie du 19 février 1946)."

Voorheen dus in de collectie van Leopold II, die onder meer dit beeld verwierf op een van zijn officiële reizen in Egypte 1854-55 of 1862-63. Het standbeeld bleef in koninklijk bezit en werd aldaar opgemerkt door een Amerikaanse egyptoloog, Edwin Wilbour.

Het is pas jaren na de dood van Leopold II en langdurige onderhandelingen met de erfgenamen dat de collectie tegen vergoeding overgedragen werd aan de musea.

In Porter & Moss II, Theban Temples, staat het beeld vermeld p. 244 bij de Chonsoe tempel:
Colossus, Khons with hawk's head and wings, seated ... formerly in Brussels, Royal stables.

In de brand van 19 februari 1946 werd het beeld verwoest, maar het kon hersteld worden, zij het niet helemaal.

Wel waren verschillende andere voorwerpen onherstelbaar verloren … volgens 'La Collection Egyptienne’ p. 34 een twaalftal belangrijke stukken, onder meer E. 5189, de granieten sarcofaag van Youpa, ambtenaar onder Ramses II.

Meer gegevens over de brand zijn te vinden in: Chronique d’Egypte 21 (1946) p.187, en 22 (1947) p 10-11.

Djedi schreef:
Het beeld heeft gelukkig de brand van 19 februari 1946 overleefd(mogelijk wel beschadigd) getuige de foto op de website van het KMKG (scroll stukje naar beneden): http://www.kmkg-mrah.be/newnl/index.asp?tid=35#9Anchor

Knap gevonden ... op die foto staat dat beeld toch, of zie ik dat verkeerd? Het is dus vooral de onderkant met de tekst die beschadigd of verdwenen is.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor anubis » Zo Mrt 15, 2009 11:34 am

ik had nog nooit gehoord van die brand en dat beeld nog nooit gezien alhoewel we al een paar keer naar het museum in Brussel geweest zijn

het is een mooi standbeeld 8)

het is dus een man met een valkenkop, zoals horus voorgesteld wordt, maar met vleugels achteraan. Is dat niet zeldzaam?
anubis

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Apr 03, 2009 9:27 am

Ik heb nog een gelijkaardige afbeelding gevonden in het Louvre, maar met een faraohoofd.

Thoetmozes III of Hatsjepsoet of Amenhotep II?

Rode jaspis, en slechts 11 cm hoog: E 5351 ...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Patricia heeft prachtige foto's gepubliceerd van het grote Amenhotep III beeld in de KMKG:
http://picasaweb.google.be/patriciafelix11/KMKG#
helemaal onderaan ...

Hier zie je duidelijk de beschadigde hiërogliefen midden onder:
http://picasaweb.google.be/patriciafeli ... 6058576402
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Zo Apr 19, 2009 8:33 pm

Afbeelding

Volgens de uitleg op de website van Christie's zou deze rechterknie (Midden Rijk ???????) afkomstig uit een Zwitserse privé- collectie toebehoren aan het beeld van Amenhotep III als een valkengod.

Verder verwijst Christie's ook naar het artikel van B. van Rinsveld, 'Le dieu-faucon égyptien des Musées royaux d'Art et d'Histoire',
Quote :
This fragment relates to a statue of a falcon-headed god now in the Musées royaux d'Art et d'Histoire, Brussels, (no. E.5188) which was acquired in the 19th Century and recently published by B. van Rinsveld, 'Le dieu-faucon égyptien des Musées royaux d'Art et d'Histoire', The Bulletin of the Musées royaux d'Art et d'Histoire, 62, 1991, pp. 15-45.

http://www.christies.com/LotFinder/lot_ ... ID=4688786

Afbeelding
Relief Thutmosis IV openlucht museum Karnak
Afbeelding van een standbeeld van Thutmosis IV in Horusvorm.
Bron :
The Oxford History Of Ancient Egypt, Ian Shaw
pg 251
Quote :
A relief from his sandstone court at Karnak a statue of the king as falcon was pictured and Thutmosis IV left a statue of himself as falcon king at Karnak (now in the Cairo Musem CG 42081),
The Reign of Thutmose IV
Betsy Bryan
Royal Monuments : Appendix II : statuary
pg. 211
Thutmose IV as falcon from Karnak, inscribed , Fig 27-28, plate X

Afbeelding
A remarkable fragment of an alabaster statuette was found, showing Thutmosis III partly covered by the wings of a bird.
Arthur Weigall
Report on the Excavation of the Funeral Temple of Thutmosis III at Gurneh ASAE 7 (1906) 121-141
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Apr 22, 2009 6:08 pm

Rozette schreef:
Volgens de uitleg op de website van Christie's zou deze rechterknie (Midden Rijk ???????) afkomstig uit een Zwitserse privé- collectie toebehoren aan het beeld van Amenhotep III als een valkengod.
Goed gevonden, ik herinner me nergens in de (ook door mij) bovenvermelde bronnen hiervan iets gelezen te hebben.

Het ziet er hetzelfde materiaal uit.
Middenrijk?? P&M dateerde het zelfs later dan het Nieuwe Rijk. :?

Rozette schreef:

A remarkable fragment of an alabaster statuette was found, showing Thutmosis III partly covered by the wings of a bird.

Bedankt om dit te posten ... allemaal zeer interessant!
Het is de eerste keer niet dat ik zeg dat ik er van sta te kijken hoe jij dit allemaal vindt, Rozette. :D

Je verwacht misschien wel voor de reliëfs een staande versie (Cairo CG 42081) en voor de beelden een zittende, maar die van Arthur Weigall lijkt me staande uitgebeeld. Wel heel speciaal. Maar het zal wellicht niet zo monumentaal geweest zijn als het beeld in de KMKG.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Mei 11, 2009 7:46 pm

Djedi heeft net werkelijk prachtige foto's gepost van de Egyptische afdeling van de KMKG te Brussel:
http://www.desheret.org/photogallery/Ro ... index.html

Met vijf mooie van het valkenbeeld:
http://www.desheret.org/photogallery/Ro ... dex31.html
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Amenhotep III als valkengod (

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Aug 31, 2011 8:51 pm

Ik vroeg me af of het beeld van Amenhotep III ook niet uniek is - naast de grootte en dat het een valkenhoofd heeft - in die zin dat het een zittend beeld is. Het veel kleinere E 5351 in het Louvre http://www.flickriver.com/photos/114135 ... 984695326/ was volgens Christophe Barbotin in 'Les Statues Egyptiennes du Nouvel Empire, Statues Royales et Divines' Texte p.42-45 een staand beeld. Evenals het reliëf, waarvan foto gepost hierboven door Rozette.
Het een heeft misschien niets te maken met het andere. Volgens Barbotin is het mogelijk dat Thoetmozes III, Amenhotep II en Thoetmozes IV, die 'cheper' of cheperoe in hun naam droegen, dit lieten verwijzen naar de 'manifestaties' in Spreuk 149 van de ondertussen wel al niet meer gebruikte Sarcofaagteksten waarin de manifestaties of metamorfosen in 'valken-man, die stapt als een mens' beschreven worden.

Ik vernam in een gesprek met Dr. Dirk Huyge, curator in het KMKG, dat het beeld niet verplaatst wordt omdat er mogelijk nog barsten zijn ten gevolge van de brand, die misschien het beeld verder zouden kunnen beschadigen wanneer van zijn plaats gehaald.

Toch een effenaf prachtig stuk welke ik nooit oversla wanneer in het museum, en ik raad iedereen hetzelfde aan. :)
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Do Sep 20, 2012 3:46 pm

A rare ‘king with wings’

Afbeelding

Afbeelding
Manchester Museum No. 11444

In mijn post van 19april 2009 verwees ik naar een tekening van een beeldfragment van Thutmosis III met vleugels op de rug gevonden in zijn dodentempel door Arthur Weigall .

Afbeelding

Arthur Weigall
Report on the Excavation of the Funeral Temple of Thutmosis III at Gurneh ASAE 7 (1906) 121-141

Blijkt nu dat dit beeld zich in het Manchester Museum bevindt en dat het bovenste gedeelte van het beeld zich in het Petrie Museum bevindt volgens een artikel van TOM HARDWICK and CHRISTINA RIGGS. ‘The King as a Falcon: A ‘Lost’ Statue of Thutmose III Rediscovered and Reunited’, Mitteilungen des Deutschen Archäologischen Instituts Abteilung Kairo 66 (2010), 107-119.
Zie link voor een reconstructie van het rechtstaand beeld.
http://egyptmanchester.wordpress.com/2012/09/14/object-biography-9-a-rare-king-with-wings-acc-no-11144/
Gebruikers-avatar
Rozette

Re:

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Jul 30, 2013 4:56 pm

Rozette schreef:Afbeelding

Ondertussen ben ik er geweest, en dat reliëf bevindt zich in de peristyle hof van Thoetmozes IV die ooit voor de 4de pyloon in Karnak stond, maar zich nu in het Openlucht Museum aldaar bevindt.
Niet dat mijn foto's beter zijn dan bovenstaande, maar gewoon ter aanvulling.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Wo Jul 31, 2013 3:30 pm

Philip,

Bedankt om de foto`s te posten !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ze zijn prachtig :D !
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Aug 04, 2013 12:50 pm

Rozette schreef:Philip,
Bedankt om de foto`s te posten !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ze zijn prachtig :D !

Ik stuur ze je straks door op ware groote, Rozette.

Het lijkt wel of die mens een pak aanheeft, is het niet?
Vraag me af of zo'n ceremonieel pak misschien bestond?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Amenhotep III als valkengod

Berichtdoor Rozette » Vr Feb 12, 2016 9:58 pm

In mijn post van 20 September 2012 verwees ik een artikel van TOM HARDWICK and CHRISTINA RIGGS
‘The King as a Falcon: A ‘Lost’ Statue of Thutmose III Rediscovered and Reunited’,
Mitteilungen des Deutschen Archäologischen Instituts Abteilung Kairo 66 (2010), 107-119

Dit artikel is nu beschikbaar om te downloaden , zie link
https://www.academia.edu/12440373/_The_king_as_a_falcon_A_lost_statue_of_Thutmose_III_rediscovered_and_reunited_Mitteilungen_des_Deutschen_Arch%C3%A4ologischen_Instituts_Kairo_66_2010_107_20
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Feb 15, 2016 9:30 pm

Bedankt Rozette ! Prachtig.

In dat artikel wordt o.a. ook Louvre E 5351 besproken waarvan ik hierboven enkele foto's postte.
http://cartelen.louvre.fr/cartelen/visi ... &langue=fr
"Statuette d'un roi doté d'un corps de faucon"

In Les Statues Egyptiennes du Nouvel Empire (2007) van Christophe Barbotin wordt dit beeldje gedateerd tussen de regeringen van Thoetmozes II en Thoetmozes IV, met een zeer lichte voorkeur voor Amenhotep II. Barbotin zegt ook dat het plaatsen van een koninklijke naam op de borst zoals bij dit beeld ("De koning van Opper en Neder Egypte, Heer van de viering der rituelen...-Re... ") niet gebruikelijk was tijdens de XVIIIde dynastie en dat dit een latere toevoeging kan zijn.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Vorige

Terug naar Nieuwe Rijk