Amenhotep III als valkengod (

Moderator: yuti

Amenhotep III als valkengod (

Berichtdoor Rozette » Do Jun 12, 2008 3:55 pm

Amenhotep III als valkengod

In het Koninklijk Museum voor Kunst en Geschiedenis te Brussel bevindt zich een opmerkelijk beeld (E 5188) van een valkengod, mensvormig vooraan en dierlijk achteraan. Dit unieke kunstwerk is afkomstig uit de opgravingen van A. Mariette in de tempel van Khonsu die zich in het zuidwesten van het domein van Karnak bevindt,.

Het beeld draagt een inscriptie die de naam Masaharta vermeldt, zoon van Pinedjem I (21e dynastie). Deze prins, "beminde van Khonsu, meester van de vreugde" oefende de functie van hogepriester uit in Thebe tijdens de regering van zijn vader.

Dit ongeveer 2 meter hoge meesterwerk in quartzite behoorde oorspronkelijk toe aan Amenhotep III en was afkomstig uit de dodentempel van de koning te Kom el-Hattan.
Bron :
B. Van Rinsveld, Le dieu-faucon égyptien des Musées royaux d'Art et d'Histoire, BMRAH 62 (1991) 15-45
W. Raymond Johnson, Monuments and Monumental Art Under Amenhotep III, p. 89

http://maat.org.ru/object/images/2004.12-4.jpg

http://maat.org.ru/object/images/2004.12-5.jpg

http://maat.org.ru/object/images/2004.12-2.jpg

http://maat.org.ru/object/images/2004.12-3.jpg
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Heraclius » Do Jun 12, 2008 4:09 pm

Aangezien het uit de dodentempel komt, is het misschien een variant van een afbeelding van de ba van de overleden koning? Zoals de risjikisten uit de 17e dynastie (en later, bvb bij Toetanchamon) enkel nog de veren afbeelden?
Heraclius

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Jun 14, 2008 1:02 pm

Heel speciaal beeld Rozette ... ik kan me niet herinneren dit beeld - 2 meter hoog! - in het KMKG gezien te hebben. :oops: :oops:

Hier http://www.globalegyptianmuseum.org/rec ... =750&lan=D
staat dat het beeld onderdeel was van de collectie van Leopold II.

Er staat ook: "De ongewone voorstelling van de god, mensvormig vooraan en dierlijk achteraan, en de algemene stijl pleiten voor een datering in het Nieuwe Rijk voor het originele beeld dat hergebruikt en geüsurpeerd werd door Masaharta. Het is zeer waarschijnlijk dat het beeld behoorde tot elementen die afkomstig waren uit de dodentempel van Amenhotep III (18e dynastie) op de westbank van de Nijl die Pinedjem I had laten overbrengen naar Karnak om de tempel van Chonsoe te voltooien."

Dus helemaal zeker is het niet dat het Amenhotep III toebehoorde?

Heraclius schreef:
Aangezien het uit de dodentempel komt, is het misschien een variant van een afbeelding van de ba van de overleden koning?
Goeie redenering!
Maar waarom Horus niet?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Heraclius » Za Jun 14, 2008 2:17 pm

Philip Arrhidaeus schreef:Heraclius schreef:
Aangezien het uit de dodentempel komt, is het misschien een variant van een afbeelding van de ba van de overleden koning?
Goeie redenering!
Maar waarom Horus niet?

Dat kan natuurlijk ook. Ik herinner me trouwens ook een beeld (uit het Oude Rijk?) waar 'een valkengod' zijn vleugels beschermend spreidt aan weerszijden van het hoofd van een koning. Misschien heeft het daar ook wel iets mee te maken?
Heraclius

Berichtdoor Rozette » Za Jun 14, 2008 4:43 pm

Quote Philip : Dus helemaal zeker is het niet dat het Amenhotep III toebehoorde?

Volgens W. Raymond Johnson behoorde dit beeld oorspronkelijk wel aan Amenhotep III toe en werd het ter gelegenheid van Amenhotep III’s eerste Heb Sed en zijn bijbehorende vergoddelijking vervaardigd.

Quote :
The forms and time frame of Amenhotep III’s building program suggest that the occasion of his deification was planned long in advance of the actual event. During the decade leading up to his first jubilee, solar courts were added to almost every temple he had constructed : Soleb temple, Luxor temple, (possibly) Mut temple, Montu temple, his mortuary temple , even the temple of Osiris at Abydos, and undoubtedly others.
At the same time and for the same purpose, huge amounts of sculpture were commissioned : statues of the king and his family; multiple images of all the gods in the likeness of the king for the jubilee courts; hundreds of Sekhmet statues signifying his pacification of the forces of nature; guardian sphinxes, rams and jackals; and “enormous colossi of the king in various divine forms” (147).

Quote : W. Raymond Johnson

A particularly thought-provoking colossal (two-meter) quartzite statue recently dated to Amenhotep III’s reign and presently in the Musées Royaux d’art et d’histoire in Brussels (E 5188);
It portrays the seated anthropomorphic king with the head, folded wings, and tail of a falcon; see Van Rinsveld (1991)
Sincerest thanks to B. Van Rinsveld for bringing the piece to this author’s attention.
For additional references to hawk-headed depictions of Amenhotep III, see Radwan (1975) 99-108
W. Raymond Johnson, Monuments and Monumental Art Under Amenhotep III, p. 89, note 147

Redating a Monumental Hawk Sculpture in the Musées Royaux,Brussels
A slightly over lifesize seated statue in the Musées royaux d'Art et d'Histoire, Brussels (E 5188), which depicts Amenhotep III with the head, wings and tail eathers of a solar falcon and the body of a man.
Has recently been published in two studies by B. Van Rinsveld who suggest that although found in the Khonsu temple at karnak , the statue was orginally set up in amenhotep III’s mortuary temple.

B. Van Rinsveld, Redating a Monumental Stone Hawk-Sculpture in the Musées Royaux, Brussels, KMT 4, 1 (1993) 15-21

B. Van Rinsveld, Le dieu-faucon égyptien des Musées royaux d'Art et d'Histoire, BMRAH 62 (1991) 15-45

Heraclius
Ik herinner me trouwens ook een beeld (uit het Oude Rijk?) waar 'een valkengod' zijn vleugels beschermend spreidt aan weerszijden van het hoofd van een koning.

Bedoel je het beeld op bijgevoegde link Heraclius?
http://cache.eb.com/eb/image?id=46868&rendTypeId=4
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Jun 14, 2008 6:35 pm

Bedankt voor de extra informatie Rozette.

For additional references to hawk-headed depictions of Amenhotep III, see Radwan (1975) 99-108
Zou wel interessant zijn ... enig idee welke?

B. Van Rinsveld, Redating a Monumental Stone Hawk-Sculpture in the Musées Royaux, Brussels, KMT 4, 1 (1993) 15-21
Ik heb maar KMT vanaf 8/1, mits een paar uitzonderingen. :(

Rozette schreef:
Bedoel je het beeld op bijgevoegde link Heraclius?
Behalve het beeld van Chefren, schiet me ook Neferefre te binnen in het Museum van Caïro JE 9871, kalksteen, H 34 cm, uit Abusir.
http://www.sis.gov.eg/VR/pyramid/images/pyr31.jpg
http://www.egyptianmuseum.gov.eg/details.asp?which2=557
http://egyptologist.org/discus/messages/8/5584.jpg

Zijn er nog?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor william » Za Jun 14, 2008 9:39 pm

Volgens mij is het inderdaad eenvoorstelling van de farao dat verwant is aan de voostelling van Chefren en Neferefre. Er zijn nog beelden van farao's waar een valk op het achterhoofd is gegraveerd maar ik moet eens op zoek welke.
Er is lang aangenomen dat de valk (Horus) beschermend de vleugels spreidde rond het hoofd van de farao of dat de farao vereenzelvigd werd met Horus wat hier in dit geval zeer duidelijk kan zijn.
Volgens prof. René Preys word in het geval van Chefren de serech of de Horusnaam uitgedrukt met het beeld (bovenaan Horus, het beeld van Chefren als zijn naam en de troon die symbool staat voor de paleisfacade)

william :)
william

Berichtdoor Heraclius » Zo Jun 15, 2008 11:04 am

Rozette schreef:Bedoel je het beeld op bijgevoegde link Heraclius?

Die bedoelde ik. :)
Heraclius

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Jun 15, 2008 2:42 pm

William schreef:
Volgens prof. René Preys word in het geval van Chefren de serech of de Horusnaam uitgedrukt met het beeld (bovenaan Horus, het beeld van Chefren als zijn naam en de troon die symbool staat voor de paleisfacade)

Ik was niet op de lezing, maar ik meen te begrijpen: eerder een symbolische voorstelling van de serech (met in dit geval Chefren) dan een rebus van zìjn Gouden Horusnaam? Want in de Gouden Horusnaam van Chefren komen meerdere elementen voor: 'de gouden Horus is sterk', dacht ik.

Er zijn nog beelden van farao's waar een valk op het achterhoofd is gegraveerd maar ik moet eens op zoek welke.
Maar zóveel ook weer niet denk ik. Weet iemand nog voorbeelden?
Laatst gewijzigd door Philip Arrhidaeus op Za Feb 06, 2010 8:53 pm, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor william » Zo Jun 15, 2008 4:09 pm

Philip schreef:

Want in de Gouden Horusnaam van Chefren komen meerdere elementen voor: 'de gouden Horus is sterk', dacht ik.

Ik dacht dat de 'Horusnaam' en de 'Gouden Horusnaam' twee verschillende koninklijke namen zijn, hieronder de verschillende namen van Chefren.

Horusnaam: Hr wsr ib (Horus Weserib (Sterk van Hart))

Horus name: Weser-ib
Nebty name: Weser-m-nebty
Golden Falcon name: Netjer-nub-sekhem
Nomen: Khafre
(from digitalegypt)

william :)
william

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Jun 15, 2008 10:12 pm

William schreef:
Philip schreef: "Want in de Gouden Horusnaam van Chefren komen meerdere elementen voor: 'de gouden Horus is sterk', dacht ik."

Ik dacht dat de 'Horusnaam' en de 'Gouden Horusnaam' twee verschillende koninklijke namen zijn, hieronder de verschillende namen van Chefren.
Horusnaam: Hr wsr ib (Horus Weserib (Sterk van Hart)
Horus name: Weser-ib
Nebty name: Weser-m-nebty
Golden Falcon name: Netjer-nub-sekhem
Nomen: Khafre
(from digitalegypt)

Sorry, een misverstand.

Je schreef: "Volgens prof. René Preys wordt in het geval van Chefren de serech of de Horusnaam uitgedrukt met het beeld ... "
Ik heb als Gouden Horusnaam: sxm bik nbw, vertaald als 'de gouden Horus is sterk, en omdat IN deze naam Horus voorkomt, dacht ik dat, zoals in een rebus, dan ook het woord Horus in de naam moest voorkomen waarover René Preys het had.
Te meer daar ik voor de Horusnaam zelf heb: wsr ib, vertaald als 'diegene van wie het hart krachtig is'.

Maar nu snap ik het: er is inderdaad een duidelijke gelijkenis met (eigenlijk in de uitbeelding van) de serech:
- de troon als paleisfaçade
- de valk in de nek van de farao als Horus
- het beeld van 'wsr ib' (Chefrens Horusnaam) vervangt dan die naam van de farao die in de serech tussen de troon en de valk geschreven staat.

Bedankt William :D
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Mrt 09, 2009 6:27 pm

Foto's uit de KMKG te Brussel.

Het beeld bevindt zich aan de oude - niet meer toegankelijke - ingang van het museum.
Of vanuit de Egyptische afdeling, aan de bibliotheek helemaal naar beneden met de trappen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Djedi » Ma Mrt 09, 2009 9:34 pm

Het beeld heeft gelukkig de brand van 19 februari 1946 overleefd(mogelijk wel beschadigd) getuige de foto op de website van het KMKG (scroll stukje naar beneden): http://www.kmkg-mrah.be/newnl/index.asp?tid=35#9Anchor
Djedi

Berichtdoor Rozette » Ma Mrt 09, 2009 9:50 pm

Zonde dat zo een prachtig beeld helemaal "vergeten en bestoft" in een niet meer toegangkelijke ingang van het museum staat :notdone: .
Ik was gisteren onzettend blij dat ik per toeval na lang zoeken dit schitterende beeld uiteindelijk toch gevonden heb :) .
Dit pronkstuk van Oude Egyptische beeldhouwkunst verdiend een ereplaats in het museum.
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Rozette » Ma Mrt 09, 2009 10:20 pm

Djedi,

Bedankt voor de link met de foto :welldone: .
Djedi schreef :
Het beeld heeft gelukkig de brand van 19 februari 1946 overleefd(mogelijk wel beschadigd) getuige de foto op de website van het KMKG

Het zou interessant zijn om oude foto's te zien van het beeld van voor de brand in 1946.
Misschien zijn deze wel terug te vinden in oude boeken over het museum.
Gebruikers-avatar
Rozette

Volgende

Terug naar Nieuwe Rijk