8e Pyloon in Karnak

Moderator: yuti

8e Pyloon in Karnak

Berichtdoor Sa-Tjaoe » Di Nov 24, 2009 4:41 pm

Ik vroeg me af of iemand van de vele Egypte-reizigers hier ooit al eens duidelijke foto's heeft kunnen nemen van de standbeelden voor de 8e Pyloon in de tempel van Karnak (gebouwd door Hatshepsut en opnieuw gedecoreerd door o.a. Amenhotep II). Aangezien er standbeelden te zien zouden zijn van "Thutmose II, Amenhotep I met Ahmose-Nefertari, en Amenhotep II" (Digital Karnak) ben ik sowieso al geïntrigeerd: niet meteen de meest afgebeelde royals... Maar ook de onderhelft van een behoorlijk gekend standbeeld zou er nog steeds staan: het beeld van Ahmose Meryetamun II, waarvan de bovenste helft in het British Museum te bewonderen valt.

Anyway: ik vroeg me af of iemand hier al eens foto's van heeft kunnen nemen...
En of ze feitelijk nog herkenbaar zijn (buiten de cartouches).

Zo ziet het er trouwens uit vanop een afstand:
http://tinyurl.com/yej3ruu
Gebruikers-avatar
Sa-Tjaoe

Berichtdoor Jef » Di Nov 24, 2009 7:03 pm

Ik heb een aantal foto,s gemaakt van diverse Pylonen.
Zal daarom voor je kijken een van de komende dagen of er de 8e Pyloon ook bij is.
Kun je mij zeggen of dit de Pyloon is waar het grote beeld van Hatsjepsoet voor staat. (dan hoef ik zelf niet te gaan tellen ) :wink:
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Jef » Di Nov 24, 2009 8:06 pm

Afbeelding

Ik zag je link te laat, hier is op afstand de Pyloon die te zien die ik voor de 8e hield.

Ik heb er wat foto's van, de meeste van het beeld van Hatsjepsoet (zie hierboven) daar ging mijn aandacht toe het meest naar uit. Ik moest snel zijn omdat je er niet mocht komen, ben daarom op de hoek bij het heilig meer door een omheining gegaan en er naar toe geslopen.

Maar ik zal verder kijken of ik aan je wensen kan voldoen.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Sa-Tjaoe » Di Nov 24, 2009 11:39 pm

Jef schreef:hier is op afstand de Pyloon die te zien die ik voor de 8e hield.

Dat is hem inderdaad!
Op andere foto's is het ook meestal de linkerzijde die getoond wordt.
Ik wist trouwens niet dat dit een beeld van Hatshepsut was.
Resteert er toch nog iets herkenbaars?

Jef schreef:Ik moest snel zijn omdat je er niet mocht komen, ben daarom op de hoek bij het heilig meer door een omheining gegaan en er naar toe geslopen.

Op gevaar van eigen leven, om een mogelijk latere forum-vraag te kunnen beantwoorden.
Ik ben waarlijk geroerd. :wink:
Gebruikers-avatar
Sa-Tjaoe

Berichtdoor Jef » Wo Nov 25, 2009 6:49 pm

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jammer genoeg heb voor zover ik heb kunnen zien geen foto's van het rechtse deel van de Pyloon, ik hoop dat je wat hebt aan de foto's van de beelden voor de linkerpyloon. Ik zal ook eens terug kijken in mijn catalogus van het Britsche museum of ik daar het beeld (bovenste helft) van Ahmose Meryetamun II in te vinden is, dat wat zou moeten passen op een van de brokstukken voor de achtste Pyloon.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Sa-Tjaoe » Wo Nov 25, 2009 10:22 pm

Jef schreef:Jammer genoeg heb voor zover ik heb kunnen zien geen foto's van het rechtse deel van de Pyloon, ik hoop dat je wat hebt aan de foto's van de beelden voor de linkerpyloon.

Zeker en vast! Ik heb net R. Tefnin's "Une Statue de Reine British Museum et Karnak et les Paradoxes du Portrait Egyptien" eens kunnen inkijken en het is dus wel degelijk het kleine standbeeld naast dat van Hatshepsut dat toebehoorde aan Ahmose Meryetamun II (duidelijk te zien ook op de 2e foto). De cartouche is moeilijk leesbaar en behoorlijk geërodeerd, maar je kunt inderdaad (bij het inzoomen) "Iah-ms" duidelijk zien. Zoals Tefnin ook zegt:

"Si le buste du British Museum est anepigraphe, le fragment conserve a Karnak porte, lui, deux colonnes d'inscriptions partiellement erodees (plutot que martelees), de part et d'autre des jambes. A cote de la jambe gauche se lit le texte suivant (...) L'examen des signes conserves permet de reconnaitre distinctement 'IAhms-i[. ..] mais le reste du cartouche (...) est irremediablement erode. La presence du i introduisant la seconde moitie du nom exclut d'emblee la lecture Irhms-nfrtiry. Par ailleurs, l'hypothese de Sethe cree de toutes pieces un nom qui ne serait atteste nulle part ailleurs dans l'onomastique egyptienne. Reste des lors comme seule possible la lecture IAhms-mryt imn de Yoyotte."

Jef schreef:Ik zal ook eens terug kijken in mijn catalogus van het Britsche museum of ik daar het beeld (bovenste helft) van Ahmose Meryetamun II in te vinden is, dat wat zou moeten passen op een van de brokstukken voor de achtste Pyloon.

Het is een beetje shaky, maar:
(ondertussen een beter fototoestel gekocht...)

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Sa-Tjaoe

Berichtdoor Jef » Do Nov 26, 2009 1:46 pm

hoi Sa-Tjoe ik vind het fijn dat ik je heb kunnen helpen.

Nu je de foto toont van het beeld herken ik het wel, volgens mij heb ik zelfs nog een foto gemaakt tijdens mijn bezoek aan het B-museum. (ik ga het nakijken)

Ahmose Meryetamun II was de vrouw van ???
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Jef » Vr Nov 27, 2009 12:00 am

Afbeelding

Gezien van de zijkant.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Nov 28, 2009 6:37 pm

Sa Tjaoe schreef:
Zo ziet het er trouwens uit vanop een afstand:
http://tinyurl.com/yej3ruu
Heihei ... ook bovenop Choensoe tempel gestaan, Sa Tjaoe? Toch niet met het hele reisgezelschap, want ik weet niet voor hoeveel mensen die daken berekend waren ... je moet die aantallen priesters die langs de trap in Denderah afgebeeld staan ook niet letterlijk nemen hé. :teasing:

Afbeelding

Sa Tjaoe schreef:
Maar ook de onderhelft van een behoorlijk gekend standbeeld zou er nog steeds staan: het beeld van Ahmose Meryetamun II, waarvan de bovenste helft in het British Museum te bewonderen valt.
Waarvan je - voor de 8ste pyloon - prachtige foto's gepost hebt Jef!
Ik sla ze op als ik mag ... indien je ze ooit eens ergens zou zien opduiken, dan zal dat vanzelsprekend met vermelding van '© Jef ...' zijn. Die had dus niemand van ons zo gedetailleerd genomen.
http://www.britishmuseum.org/explore/hi ... _stat.aspx
Afbeelding

Aan de noordkant van de pyloon zijn reeksen gaten te zien ... iemand enig idee wat hier de bedoeling van geweest is?
Heeft men hier later een gebouw met een paar verdiepingen tegenaan geplaatst? Ik meen me ook vaag iets te herinneren van een behuizing in moderne tijden, maar was dat niet in Thebe tempel?

Foto 8ste pyloon vanaf het noorden, linkerzijde:
Afbeelding

Foto 8ste pyloon vanaf het noorden, rechterzijde:
Afbeelding

Binnenkant poort linkerzijde, vanuit het noorden gezien:
Afbeelding

Binnenkant poort rechterzijde, vanuit het noorden gezien:
op deze Hatshepsut pyloon hebben, zoals Sa-Tjaoe reeds zei, verschillende farao's hun zeg gedaan ... hier staat bovenaan Ramses II, en ook daaronder met Chonsoe en Moet tegenover Amen (mooie scène, met de Sed paviljoentjes aan de palmtak
viewtopic.php?t=103&start=15&mforum=prkmthetegyptef),
en helemaal onderaan: een tekstje van Ramses III ... en daaronder Ramses IV.
Let op Horus in de hemel die ons gedurende onze hele reis begeleidde, maar niet altijd op de foto wou.
Afbeelding

Sa-Tjaoe schreef:
... standbeelden te zien zouden zijn van "Thutmose II, Amenhotep I met Ahmose-Nefertari, en Amenhotep II ...
De drie grote beelden voor het linkergedeelte van zuidkant van de 8ste pyloon ... v.l.n.r., volgens Porter & Moss:
- Amenhotep II (gerestaureerd door Thoetmosis IV) nu enkel nog gedeelte van troon, basis en beeldje van koningin Tiaa bij rechterbeen
- Amenhotep I (met restauratietekst van Thoetmosis III uit jaar 22 op de troon) en dus onderkant beeld Ahmose-Merytamen, dochter van Th.III.
- Thoetmosis II (gerestaureerd door Thoetmosis IV in jaar 42) met beeldje van Moetneferet (moeder van Th.II) bij rechter been.
Op de pyloon is Amenhotep II bezig met het neerslaan van de vijanden.
De steenblokken naast het meest rechtse standbeeld zijn van een portiek van Ramses IX.
Afbeelding

Het rechtergedeelte van de zuidkant van de 8ste pyloon:
Naast de overblijfselen van de portiek van Ramses IX - net zoals bij het linkergedeelte van de pyloon - de deurstijl met de namen van Thoetmosis II en III. Daarnaast een beeld van Thoetmosis II, gerestaureerd door Th.III in jaar 22.
Op de pyloon zelf, net zoals op het linkergedeelte, Amenhotep II (met vernieuwingstekst van Sethi I).
Afbeelding

Afbeelding

Al die restauratieteksten, hoe moeten we dat opvatten? Ik kan met niet direct voorstellen dat zo'n standbeeld of pyloon dermate snel versleet. Restauraties van beschilderde gedeeltes? Of gewoon name-dropping?

Nog twee om het af te leren :oops: :

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Za Nov 28, 2009 10:03 pm

Jullie foto's mogen er ook zijn.

Het is iedere keer weer genieten van de foto's die op het forum verschijnen.

Andere zien weer dingen, die je zelf niet opgevallen zijn.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Nov 30, 2009 9:20 pm

Jef schreef:
Het is iedere keer weer genieten van de foto's die op het forum verschijnen.

Andere zien weer dingen, die je zelf niet opgevallen zijn.

Dank je wel Jef. :oops:

En ik benadruk nog eens mijn zeer aangename verassing i.v.m. jouw foto's van het beeld van Ahmose-Merytamen !

Ik vind dat we elkaar goed aangevuld hebben. Het is net zoals jij zegt: iemand anders ziet dan weer zaken die je zelf niet zo direct opgevallen zijn, of waar je minder aandacht aan besteed hebt.

Zoals forumlid Pyloon zou zeggen: het is steeds fijn om onder gelijkgestemden te zijn.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor vangilspatrick » Wo Dec 02, 2009 5:53 pm

Al die restauratieteksten, hoe moeten we dat opvatten? Ik kan met niet direct voorstellen dat zo'n standbeeld of pyloon dermate snel versleet. Restauraties van beschilderde gedeeltes? Of gewoon name-dropping?

Tijdens regering Achnaton moedwillig bescahdigd, bijvoorbeeld naam van Amenhotep II. Door Sethi I gerestaureerd. In oude stat hersteld, of iig. poging ondernomen.
Gebruikers-avatar
vangilspatrick

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Dec 02, 2009 9:21 pm

vangilspatrick schreef: Philip schreef:

Tijdens regering Achnaton moedwillig bescahdigd, bijvoorbeeld naam van Amenhotep II. Door Sethi I gerestaureerd. In oude stat hersteld, of iig. poging ondernomen.

Akkoord, maar restauratieteksen van Thoetmosis III en IV op beelden van Amenhotep I en II en Thoetmosis II?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor william » Vr Dec 04, 2009 10:19 pm

Opgelet, restauratieteksten slaan niet altijd op fysiek herstel zoals wij het woord restauratie kennen, maar kan ook slaan op het in ere herstellen van een cultus. Dus als door een of andere reden de cultus (het onderhouden van offerandes en dergelijke door daarvoor aangestelde priesters) voor een overledene is stopgezet dit opnieuw in ere herstellen. Ik weet nu niet of dit in dit geval zo is maar het kan.

william :)
william

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Dec 08, 2009 4:54 am

william schreef:Opgelet, restauratieteksten slaan niet altijd op fysiek herstel zoals wij het woord restauratie kennen, maar kan ook slaan op het in ere herstellen van een cultus. ...

Dat zou wel eens goed kunnen, William.
Maar waarom staat die restauratietekst (van de cultus dan) op de beelden vermeld? Dat zou wel eens kunnen wijzen op wat we in deze berichtenreeks aan het vertellen waren:
viewtopic.php?t=1881&mforum=prkmthetegyptef
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Volgende

Terug naar Nieuwe Rijk