Excavating TT28 vizier Amenhotep Huy (reingn Amenhotep III)

Moderator: yuti

Excavating TT28 vizier Amenhotep Huy (reingn Amenhotep III)

Berichtdoor Rozette » Vr Mrt 12, 2010 10:37 am

Excavating TT28 vizier Amenhotep Huy (reign Amenhotep III)

Excavating Theban Tomb 28 vizier Amenhotep Huy (reign Amenhotep III) door Francisco Martín Valentín en zijn team (6 november - 18 december 2009).

http://translate.google.com/translate?h ... tep.com%2F

Nothing is known about this man's family, there are mounting indications that he was a mighty figure who may even have outranked his well connected colleague Ramose.
Unlike Ramose, his activities are attested on monuments from both north and south, and his titles such as "director of Upper and Lower Egypt" and "Overseer of all the works of the King in Upper and Lower Egypt"
also suggest that his writ ran in both parts f the country.

The most intriguing new revelation about this man, however, is that he owned a tomb in Theban necropolis, which tough badly ruined, was planned on the same expansive scale as the sepulchres of Ramose and other high officials of the time.
This discovery might indicate that Amenhotep was himself a Theban, and it has been suggested that the conventional wisdom be reversed, making Ramose the northern vizier and Amenhotep the southern.

The prevailingly northern focus of Ramose's family might favor this ; but although his career has been seen in terms of the expansion of a Memphite family's influence to Thebes, the case might be just the opposite : the house of Heby, with its connections to the estate of Amon, might itself have been Theban.

It is now clear, moreover, that Amenhotep was involved in the operations at the sandstone quarry at Gebel Silsila East late in Amenhotep III's reign.
With his commissions at Silsila , moreover, and his activities on both Upper and Lower Egypt, Amenhotep might easily be seen as a dominant
"northern" vizier who impinged on his southern colleague's province.
Source:
The Organization of Government under Amenhotep III
William J. Murnane

GORDON, Andrew, The Tomb of the Vizier Amenhotep at Thebes. With a Short Note by D. Eigner, Mitteilungen des Deutschen Archäologischen Instituts Kairo 39 (1983), 71-80. (fig., pl.).

Preliminary publication of the texts in the tomb of Amenhotep with transcription, partially restored after parallel texts, translation and extensive notes. This Amenhotep probably served as Vizier under Amenhotep III.

Twee beelden die toebehoren aan vizier Amenhotep Huy
werden te Bubastis gevonden door Edouard Naville
Cairo CG 590 and British museum 1068

Afbeelding

Afbeelding

CAMINOS, Ricardo A., Amenophis III's Vizier Amenhotep at Silsilah East, Journal of Egyptian Archaeology 73 (1987), 207-210. (fig.).

Work of the Archaeological Survey of Egypt at Gebel el-Silsilah has confirmed Legrain's suggestion that the Amenhotep shown adoring the cartouches of Amenhotep III in a shrine on the east bank was 'the overseer of the City and vizier' of that king. The same officer must be the Imn-Htp also shown adoring Amenophis III's cartouches on Legrain's Stela B, where the man's name is legible but his titles are not. It is possible that he was also represented in two more shrines at Silsilah East. In all these monuments his figure and identity docket were hacked out in antiquity for unknown reasons.
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Anneke » Vr Mrt 12, 2010 9:10 pm

Hier is een artikel van Valentine en Bedmar over Amenhotep Huy.

Zij geven aan dat Amenhotep Huy waarschijnlijk de opvolger was van Ramose (in ca jaar 31) and misschien in ca jaar 35 voor het laatst als vizier fungeerde. Zijn positie werd waarschijnlijk overgenomen door Aperel en Nakht (zij waren vizier onder Akhenaten)

De destructie van zijn graf duid wel op enige vijandelijkheid van Akhenaten?
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Mrt 13, 2010 6:58 pm

Ik begrijp iets niet goed i.v.m. het tombenummer ... ATT staat wellicht voor Asasif Theban Tomb? Is dat dan een afzonderlijk nummering?
TT28 behoort volgens Porter & Moss toe een zekere Ramessiedische Hori, ligt wel in het Asasif, maar daar klopt het grondplan helemaal niet in vergelijking met dat van de site. Zullen wel verouderde gegevens zijn in P&M?

Was Huy een algemene bijnaam of afkorting van de naam Amenhotep?
Er zijn nogal wat Amenhotep Huy's:
TT40
http://www.touregypt.net/featurestories/huy.htm
en ik vind nog wat piramidions van Amenhotep Huy's.

Op de tekening van de rug van het zittende standbeeld van Huy ...
beeldt de sluiting van het vizierkleed?, rechtboven het schrijverssymbool, een Neith embleem uit?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Anneke » Za Mrt 13, 2010 7:22 pm

Ik vraag me af of Hori misschien later het graf overgenomen heeft?
Ik krijg de indruk dat men to voor kort dit graf niet echt onderzocht heeft?

Er zijn inderdaad enkele Amenhotep Huys.

Amenhotep Huy uit Memphis was Steward van de Koning. Deze Amenhotep Huy was de broer van de vizier Ramose en de vader van Ipy. Zijn canopen kist en een pyramidion uit Memphis zijn nu in Leiden. Hij stamt ook uit de tijd van Amenhotep III. Doet me wel afvragen of dit een en dezelfde figuur kan zijn.

Een andere Amenhotep Huy was Viceroy van Nubie tijdens de regering van Tutankhamen.

Ik denk inderdaad dat Huy een bijnaam was. Ik dacht eerst om de verschillende Amenhoteps uit elkaar te houden, maar als Amenhotep Huy de Steward van Memphis en Amenhotep huy de Vizier 2 verschillende mensen zijn dan zijn ze niet echt goed in het verzinnen van bijnamen!

Misschien meer zoals wij Jacob Jaap noemen, en Cornelis Cor, etc?
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Rozette » Zo Mrt 14, 2010 12:06 am

Philip schreef :
Ik begrijp iets niet goed i.v.m. het tombenummer ... ATT staat wellicht voor Asasif Theban Tomb? Is dat dan een afzonderlijk nummering?
TT28 behoort volgens Porter & Moss toe een zekere Ramessiedische Hori, ligt wel in het Asasif, maar daar klopt het grondplan helemaal niet in vergelijking met dat van de site. Zullen wel verouderde gegevens zijn in P&M?

Het graf van vizier Amenhotep Huy is terug te vinden in de buurt van TT 366 Eleventh dynasty tomb of Djar en TT 192 Eighteenth dynasty tomb of Kheruef.
Quote Andrew Gordon :
The tomb was located before and below the Eleventh dynasty tomb of Djar TT366 , and adjacent to the Eighteenth dynasty tomb of Kheruef TT192. Het graf werd in 1978 herontdekt (?) door de architect Dieter Eigner en Andrew Gorden die het indentificeerde als het graf van vizier Amenhotep Huy.
Nadat ik in The Amarna Age: Egypt by Frederick J. Giles een verwijzing gevonden had naar vizier Amenhotep Huy en zijn graf en nergens ook maar iets van informatie kon vinden over de exacte locatie ervan contacteerde ik in 2005 Andrew Gordon i.v.m. dit graf en hij was zo vriendelijk om me de gevraagde informatie per post door te sturen.
Volgens hem had het graf geen nummer.
Quote Andrew Gordon :
Winlock may possibly have uncovered the tomb as a by-product of his excavation of the tomb of Djar TT366,but if he did, he left no written record of it. The tomb is not listed in Porter and Moss.
Broken and fragmentary ushabtis, and pieces of mummy cloth seen in the tranverse hall indicate the presence of subsidiary burials of the Third Intermediate Period.
Gebruikers-avatar
Rozette

Re: Excavating TT28 vizier Amenhotep Huy (reingn Amenhotep I

Berichtdoor Rozette » Za Okt 09, 2010 7:10 pm

Excavating Theban Tomb 28 vizier Amenhotep Huy (regering Amenhotep III) door Francisco Martín Valentín en zijn team
27 oktober 2010- 15 december 2010
http://www.visiramenhotep.com/index.html
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Rozette » Zo Okt 10, 2010 2:15 pm

Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Rozette » Zo Nov 17, 2013 7:05 pm

Tijdens recente opgravingen in Theban Tomb 28 van vizier Amehotep Huy zou er een opmerkelijke belangrijke ontdekking gedaan zijn, dit werd op de website van het Spaanse opgravingsteam bekendgemaakt op 13 novenber 2013 door Dr. Francisco Martín Valentín.

Zie link : http://www.visiramenhotep.es/#!13-de-noviembre-2013/c1niq
Vertaling tekst Bing translator :
*13 November 2013
Vandaag ontvingen we het bezoek van Dr. Azis, directeur van de SCA van de Westelijke Jordaanoever.

De Moedir Francisco heeft officieel meegedeeld een grote ontdekking dat vond een paar dagen geleden (niet nog we kunnen we gaan hem maar in een paar dagen u in de pers en TV zien zult) en zal veranderen de geschiedenis van dit deel van de dynastie XVIII tegelijk zo interessant en zo verwarrend.*
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Archaeological Research in the Valley of the Kings and Ancient Thebes: Papers Presented in Honor of Richard H. Wilkinson (Wilkinson Egyptology Series) 2013
The Tomb of the Vizier Amenhotep-Huy in Asasif (AT 28): Preliminary Results of the Excavation Seasons 2009-2012
Francisco J. Martin Valentin and Teresa Bedman
Institute of studies of Ancient Egypt, Madrid

http://media.wix.com/ugd/dcf957_7274163e2e504668b7b2059c6f81dcc5.pdf
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor yuti » Ma Nov 18, 2013 12:45 pm

Prachtige link (Papers Presented in Honor of Richard H. Wilkinson) – Excavation season 2009-2012 - Univerity of Arizona Egyptian expedition.

Hieruit blijkt dat in mei 1978 Andrew Gordon en Diethlem Egner vaststelden dat het graf uit de 18de dynastie stamde en dat het ging om het graf van Amenhotep-Hoey. Dat de verregaande vernietiging van het graf een gevolg was van de Echnatonreligie en dat de studie van dit graf en gelijkaardige monumenten uit dezelfde periode aantonen dat AT28 toehoorde aan Amenhotep-Hoey. De ontdekking van een reliefblok met incsripties zou het gezicht van Amenhotep-Hoey weergeven.In de komende tijd zal de kapel en de schacht die leidt naar het graf (uit die regeerperiode van Amenhotep-hoey ) onderzocht worden.

Rozette, kan ik hieruit afleiden dat de toewijzing van dit graf stoelt op vergelijkende studies maar dat er nog geen ‘hard’ bewijs voor gevonden is?
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Rozette » Ma Nov 18, 2013 9:58 pm

Yuti,

Het bewijs dat het graf aan vizier Amenhotep Huy toebehoorde
identificeerde A. Gordon reeds in mei 1978 aan de hand van de naam en titels die terug te vinden waren in het graf.

Quote Andrew Gordon :
............We entered the tomb through a window to the left of the buried door. Although the inside of the tomb was extensively destroyed there remained three partial lines of ceiling text and the remains of approximately three times as many texts around the blocked-up area. Although the blackened and salt-corroded traces were difficult to read, I was able to identify the name and most important title of the owner over the entrance in the transverse hall. He was Amenhotep, northern vizier during the last part of the reign of Amehotep III.......................
Bron :
The Tomb of the Vizier Amenhotep at Thebes
By Andrew Gordon with a Short Note by D. Eigner
Mitteilungen des Deutschen Archäologischen Instituts Kairo 39 (1983), 71-80. (fig., pl.).

Ik vraag me af of de belangrijke ontdekking die door het Spaanse opgravingsteam gedaan is eventueel te maken zou kunnen hebben met bewijs van een co-regency tussen
Amenhotep III en Amehotep IV - Akhenaten.
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor yuti » Di Nov 19, 2013 10:12 am

Rozette, bedankt voor de heldere uitleg.
Ik ben eveneens benieuwd naar de resultaten van dat team.
Misschien heeft het iets te maken met de schacht of de inhoud van de graf zelf?
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Rozette » Vr Feb 07, 2014 2:29 am

Arab Republic of Egypt
Ministry of State for Antiquities Affaires
The Minister’s Office

The Minister of Antiquities, Dr. Mohammed Ibrahim declared the
discovery of architectural remains (of walls and columns) in the
tomb of the Vizier Amen-Hotep Huy N° 28 in Asasif Area –
Luxor. Some of these remains carry scenes showing both
Amenhotep III and Amenhotep IV (father and son) in the same
space, and one following the other. The remains also show
hieroglyphic inscriptions of the names of both kings beside each
other.
The importance of this discovery, Dr. Ibrahim says, is that it
presents the definitive evidence of the co regency between
Amenhotep III and Amenhotep IV because it dates exactly at the
beginning of the first Heb-Sed of Amenhotep II, in the 30th year of
his reign.
Dr. Francisco j. Martin, the Field and Scientific Director of the
Spanish Mission working in the Asasif Project said that the project
started in 2009 with a study and examination of the architectural
elements of the tomb and managed to discover a number of
ceramic and structural findings that are now being graphically
recorded.
6-2-2014

link met foto`s
http://www.egyptologyforum.org/bbs/MSA_ ... eb2014.pdf

Rozette 18 november 2013 :
Ik vraag me af of de belangrijke ontdekking die door het Spaanse opgravingsteam gedaan is eventueel te maken zou kunnen hebben met bewijs van een co-regency tussen
Amenhotep III en Amehotep IV - Akhenaten.

:D :D :D :D
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Rozette » Vr Feb 07, 2014 12:22 pm

Rapport van het Spaanse opgravingsteam met aanwijzing op het plan van het graf waar de cartouches van
Amenhotep III en Amenhotep IV samen gevonden zijn, en die mogelijk het bewijs kunnen leveren dat beide vorsten samen geregeerd hebben.

http://www.ieae.es/imagenes/comunicado%20oficial.pdf?v=_7kxgNEZmSE

Vertaling google :
https://translate.google.be/?hl=nl&tab=wT#es/nl/

Over het algemeen bestaat onder egyptologen nogal verdeeldheid over de co-regency tussen Amehotep III en Amehotep IV ( Akhenaten).
Dr. Francisco Martín Valentin was altijd al een voorstander van de co-regency tussen beide vorsten.

INDICATIONS ET EVIDENCES D’UNE COREGENCE ENTRE AMENHOTEP
III ET AMEN-HOTEP IV DANS LA NECROPOLE THEBAINE
Artikel uit 1995 van Dr. Francisco Martín Valentin
http://www.ieae.es/biblioteca/indicatio ... egence.pdf

Amenhotep III and Amarna: Some New Considerations
Author: W. Raymond Johnson
Source: The Journal of Egyptian Archaeology, Vol. 82 (1996), pp. 65-82
http://faculty.uml.edu/ethan_spanier/teaching/documents/amenhotepiiiandamarna.pdf
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Feb 09, 2014 9:14 pm

Ik schreef hierboven: "...begrijp iets niet goed i.v.m. het tombenummer..."
En Rozette schreef: "Volgens hem had het graf geen nummer" ... "The tomb is not listed in Porter and Moss."

Karl Leser ( http://www.maat-ka-ra.de/ ) laat me in een e-mail van 07/02/14 weten:
" His [Amenhotep Huy] tomb in the Asasif has no TT-number because Porter&Moss did not know the tomb that has been discovered in 1978. As in the press report the number is indeed No 28."

Dr. Leser verwijst naar: Friederike Kampp, Die thebanische Nekropole, 1996,
en schrijft verder: "the tomb is listed in part II under No. 28, pages 637ff (with a floorplan in Fig 533, p. 639)"

....................................................................................

Rozette schreef:
Rapport van het Spaanse opgravingsteam met aanwijzing op het plan van het graf waar de cartouches van Amenhotep III en Amenhotep IV samen gevonden zijn, en die mogelijk het bewijs kunnen leveren dat beide vorsten samen geregeerd hebben.

Rozette, inderdaad knap om dit reeds eerder door te hebben :!:

Ik kan wel niet uitmaken hoezeer vader en zoon elkaar 'volgen', m.a.w. werkelijk naast of achter elkaar afgebeeld worden.
( "Some of these remains carry scenes showing both Amenhotep III and Amenhotep IV (father and son) in the same space, and one following the other." )

Het in één graf bevinden van beide cartouches en/of afbeeldingen van beide koningen is op zich toch geen bewijs van een co-regentschap? (Ramose, Cheroeëf)
Vermoedelijk mis ik iets. En op de foto's kan ik niet echt beoordelen of die cartouches - en de omliggende hiërogliefen - dezelfde details vertonen (vergelijking 'het hoofdje' links) wat je wellicht zou verwachten indien ze samen aangebracht werden.
http://www.ieae.es/imagenes/comunicado% ... 7kxgNEZmSE
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Ma Feb 10, 2014 1:11 pm

Philip :
Ik kan wel niet uitmaken hoezeer vader en zoon elkaar 'volgen', m.a.w. werkelijk naast of achter elkaar afgebeeld worden.
( "Some of these remains carry scenes showing both Amenhotep III and Amenhotep IV (father and son) in the same space, and one following the other." )

Het in één graf bevinden van beide cartouches en/of afbeeldingen van beide koningen is op zich toch geen bewijs van een co-regentschap? (Ramose, Cheroeëf)
Vermoedelijk mis ik iets. En op de foto's kan ik niet echt beoordelen of die cartouches - en de omliggende hiërogliefen - dezelfde details vertonen (vergelijking 'het hoofdje' links) wat je wellicht zou verwachten indien ze samen aangebracht werden.

Zoals Francisco J. Martín Valentín vandaag schrijft op zijn facebook moeten we wachten voor meer uitleg wat betreft deze toch wel heel interessante ontdekking.
Over deze toch wel nogal verwarrende periode ( pro of contra co-regency Amenhotep III en IV) wordt volgens mij veel geschreven,maar zijn er tot nu toe nog maar heel weinig vaststaande bewijzen gevonden. Misschien is deze ontdekking er wel een.
Dus is het wachten op de gedetailleerde wetenschappelijk publicatie .
Ik kijk er alvast met spanning naar uit!!!!!!!!!!!!!!!

Quote Francisco J. Martín Valentín 12-2-2014

For those interested in more details about our discovery, just say, at the moment, waiting for the comprehensive and detailed publication:

1. The context of the research, from the excavations carried out in the chapel of the vizier, indicates clearly the unit on the time of destruction of the decoration, probably carried out by order of the Royal House at time very close to the 30 year Amen-Hotep III.
2. We have a space enclosed with no more two meters between each of the columns that show the inscriptions, paired, Amen-Hotep III/Amen-Hotep IV.
3. In one of the columns with the inscription of Amen - Hotep III it's the mention, about the emergence of the King in the Tjentjat (at the beginning of the year 30 Jubilee)
4. That date, is collected in Kheruef's TT192 as referring to the 27th day of the second month, of the Shemu Season, in the year 30 of Amen-Hotep III.

Therefore, we have:

1. A place: The chapel of the vizier with unfinished decoration and evidence of sudden disruption of decoration in a single chronological moment

2. A monumental Ensemble: four sets of inscriptions with the titles of Amen-Hotep III and Amen-Hotep IV as Kings of Upper and Lower Egypt sculpted by the same craftsmens, at the same time.

3. A closed date: the day 27th, of 2nd month of Shemu Season, of the year 30 of Amen-Hotep III.

Then: it can be concluded legitimately that in the 27th day of the second month of the Shemu Season, in the year 30 of Amen-Hotep III, both Pharaohs were, at the same time, both kings of Upper and Lower Egypt.

Obviously, there is more data but we reserve them for scientific publication.
Certainly, this discovery may alter many old approaches to the topic, but all of us we must be rigorous and not decide under prejudice the new data that gives us the reality, through a careful and rigorous research of those who have been working for five years in an unpublished and non-excavated tomb which today offers these great finds...
Gebruikers-avatar
Rozette

Volgende

Terug naar Nieuwe Rijk