Prins Khaemwaset, zoon van Ramesses II

Moderator: yuti

Prins Khaemwaset, zoon van Ramesses II

Berichtdoor Anneke » Wo Jul 26, 2006 3:11 pm

Ik heb deze zoon van Ramesses II en koningin Isetnofret altijd al interessant gevonden.
Als vierde zoon van Ramesses was hij al aanwezig bij enkele militaire conflicten in het begin van de tijd van Ramesses. Het schijnt dus dat de prins wat militaire training kreeg toen hij jong was.

Later werd hij Sem-priester van Ptah - een soort "deputy" voor de hoge priester van Ptah in Memphis. In die tijd heeft hij meegewerkt aan de begravenis van enkele Apis stieren.

Later werd hij Hoge Priester van Ptah, en hij was ook voor enkele jaren kroon-prins nadat zijn oudere broer Ramesses overleed.

De geschidenis van Egypte had heel anders kunnen verlopen als Khaemwaset zijn vader had opgevolgd. Hij had een zeer bewame zoon genaamd Hori die later ook Hoge Priester en Sem priester van Ptah zou worden. En zijn klein-zoon Hori was een zeer bekwame vizier - ook Hori genaamd. Wie weet hoe de geschiedenis van Egypte zich had ontwikkeld als deze mannen op de troon hadden gezeten en we niet de chaos van het eind van de 19e dynasty hadden gehad :D

Ik heb een pagina met de beschikbare informatie over Prins Khaemwaset
Link naar Khaemwaset pagina

Ik was verbaasd toen ik zag hoe veel informatie er was over Khaemwaset.
Het is veel meer dan we weten over bijvoorbeeld Amenhirkhepeshef en Ramesses (de kroon-prinsen voor hem) bij elkaar.

We hebben zelfs enig idee van de mensen die voor hem gewerkt hebben.

Een zeer actieve man en degene die ook nog als archeoloog heeft gefunctioneerd :D
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Rozette » Wo Jul 26, 2006 10:29 pm

Lijkt me een heel interessant man geweest te zijn :D .
Van de vele zonen die Ramses II had blijkt hij wel een zeer active rol gespeeld te hebben.
Hij was dus een zoon van koningin Isetnofret.
Heb ik het goed voor en is er van deze koningin van Ramses II nog altijd geen tombe gevonden?
Is er trouwens van Khaemwaset een tombe teruggevonden?
Bij minor objects merkte ik op dat er verschillende shabti's bestaan van Khaemwaset. Deze moeten dan toch van zijn tombe afkomstig geweest zijn .

Geweldige lijst :welldone:
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Anneke » Wo Jul 26, 2006 11:07 pm

Rozette schreef:Hij was dus een zoon van koningin Isetnofret.
Heb ik het goed voor en is er van deze koningin van Ramses II nog altijd geen tombe gevonden?

Nee, men weet nog steeds niet waar deze koningin begraven is. Ze is belangrijk genoeg dat ze toch wel een mooi graf moet hebben gehad.
Er is een ostracon die melding maakt van een graf van Isetnofret dat in aanleg was. Daarop gebaseerd denkt men dat zij waarschijnlijk in de valei der Koningen of de Vallei der koninginnen werd begraven.

Er zijn er echter ook die denken dat zij misschien wel in Saqqara werd begraven. Dit (denk ik) omdat Khaemwaset daar in de buurt woonde.

Rozette schreef: Is er trouwens van Khaemwaset een tombe teruggevonden?

Men dacht voor lange tijd dat Mariette het graf van Khaemwaset in het Serapeum had gevonden, maar ik geloof dat men nu denkt dat dit niet om een werkelijk graf ging (geen mummy).
Ik geloof dat men nu denkt dat Khaemwaset waarschijnlijk in Saqqara een graf had. Er zijn reliefs met Khaemwaset gevonden. Maar aangezien hij ook tempels heeft gebouwd is het moeilijk te zeggen of de reliefs mogelijk uit zijn graf komen of niet.

Zijn zoon Hori werd wel begraven in Saqqara, en men weet geloof ik niet waar Khaemwaset's zoon Ramesses begraven is.

Rozette schreef:Bij minor objects merkte ik op dat er verschillende shabti's bestaan van Khaemwaset. Deze moeten dan toch van zijn tombe afkomstig geweest zijn .

Ik geloof dat dit votive shabtis zijn. Die werden wel meer gegeven bij de begravenis van een Apis stier als ik het goed begrijp.
Ik geloof dat ze in het Serapeum shabtis hebben gevonden van nog meer mensen.
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Jul 27, 2006 2:59 pm

Was Khaemwaset ook niet die van de restauratietekst op de piramide van Unas?
Brave mens dus.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Malfliet » Za Jul 29, 2006 11:12 am

Het is inderdaad een en dezelfde persoon. En zijn graf ligt ergens aan/in het Serapeum.

Sommigen noemen Khaemwaset trouwens de eerste archeoloog omdat hij veel oude monumenten van het zand ontdaan heeft en eventueel gerestaureerd heeft.
Gebruikers-avatar
Malfliet

Berichtdoor Rozette » Zo Aug 13, 2006 12:14 pm

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit beeldfragment stelt prins Chaëmwaset voor, zoon van Ramses II en Isisnofret. Hij was opperpriester van Ptah in Memphis.
Het beeld van Brussel stelt de prins rechtstaand voor, getooid met een zeer archaïserende pruik en een ceremoniële baard. Hij houdt een niet-gedetermineerd cultusvoorwerp in de handen. Twee verticale kolommen op de rugpijler, waarvan elk dezelfde tekst, doch in spiegelbeeld, in hiërogliefen weergeeft, informeren ons dat de prins hier uitgebeeld wordt in de hoedanigheid van de god Horus Iunmutef.
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Aug 22, 2006 6:23 pm

In het Louvre hangt het gouden masker welke Mariette in 1853 in het Serapeum ontdekte.

Afbeelding

Inderdaad wordt - vroeger nochtans algemeen aangenomen - er nu niet meer van uitgegaan dat Khaemwaset zich liet begraven in het Serapeum.
In 'The Complete Royal Families', Dodson&Hilton staat p.171 '... and probably buried at Saqqara, perhaps below his hilltop sanctuary between Abusir and Saqqara.'

Hilltop sanctaury? Weet iemand hier meer over?

Er zijn verschillende 'restauratieteksten teruggevonden van Khaewaset:
bij het Djosercomplex, Unas, Sjepseskaf, Sahure, Neouserre.
Zou hij dit van zijn vader hebben of van hem opdracht daartoe gekregen?
Feit is dat Ramses II zich in de tempel van Sethi I te Abydos beklaagde over de toestand van de graven van de eerste koningen welke niet ver van zijn vaders tempel begraven lagen.
Ik hebt deze tekst nog nooit kunnen inzien.
Klaagt Ramses II in de tempel van Sethi I gewoon over de toestand van de Vroegdynastieke graven in Abydos of maakt hij allusie op een restauratie?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Prins Khaemwaset, zoon van Ramesses II

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Mrt 21, 2011 6:33 pm

Zeer bekend en veelvuldig bewonderd, want zeer mooi beeld van Chaemwaset in het British Museum ... de eerste drie foto's.

http://www.britishmuseum.org/explore/hi ... tatue.aspx

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Indien het waar is dat er wat van de ziel van de overledene in het beeld zou kunnen zitten, weet ik niet of die mens veel rust heeft ... en onlangs nog verhuisd van Londen naar Nederland.
In de tentoonstelling Egyptische Magie in het RMO te Leiden viewtopic.php?f=38&t=2333 zag ik onze goeie vriend terug. In het tentoonstellingsboek schrijft Maarten Raven p.39 over prins Chaemwas (warom niet Chaemwaset?) dat hij ook bekend staat onder de naam Setne, wat een verbastering zou zijn van zijn sem-priester titel.

Ik schreef in mijn vorig bericht: " Hilltop sanctaury? Weet iemand hier meer over? "
Maarten Raven heeft het over een tempelachtig gebouw op een heuveltop dat de naam van de prins draagt en het boek 'Egyptische Magie, Op zoek naar het Toverboek van Thot', Walburg Pers, 2010 toont p.82 een foto van de resten van het tempelgebouw, opgegraven door de Waseda Universiteit. Het zou mogelijk aan Sechmet gewijd geweest zijn zegt Maarten Raven p.82.
Foto's van het heiligdom:
http://www.egyptpro.sci.waseda.ac.jp/e-abusir.html
Opgravingsrapport van de Waseda Universiteit:
http://www.journalarchive.jst.go.jp/jnl ... =69&chr=ja
Een mogelijke uitleg voor de toepassing van archaïsche architectuur in dit heiligdom, is dat de prins wegens zijn restauratiewerken, goed op de hoogte was van 'oude' architecturale kenmerken. En dat hij dit 'quite intentionally' hier zou toegepast hebben.
Er werd gewoon ook veel uit het Oude Rijk hergebruikt in deze structuur.
In 'Abusir and Saqqara in the Year 2000', p.161-172
http://egyptologie.ff.cuni.cz/?req=doc:ebooks&lang=en&
staat een artikel van Sakuji Yoshimura en Izumi H.Takamiya: 'Waseda University excavations at North Saqqara from 1991 to 1999' Doel van dit monument? Er is voor zover ik weet geen grafschacht gevonden.
Er is een ostracon teruggevonden waar melding is van jaar 53 (van Ramses II wellicht) van een zekere Pentawer die 'bewaker was van zijn ka-huis in het westen van Memphis'. Een ka-huis voor de levende prins?

Terzijde … nog over onderzoekingen ter plaatse in connectie met Chaemwaset van de Universiteit van Waseda: viewtopic.php?f=21&t=1755
En over Chaemwaset en het Serapeum: viewtopic.php?f=10&t=1631
viewtopic.php?f=15&t=1070

Terug naar het beeld … dat waarschijnlijk uit Abydos komt.

Op de tentoonstelling ‘Egyptische Magie’ vroeg medebezoeker Sa-Tjaoe me zo heel terloops of ik wist wat het afgebroken gedeelte links (wanneer je naar het beeld kijkt) voorstelt? Met de mond vol tanden en het schaamrood op de wangen kon ik nog net stamelend uitbrengen :wink: dat het om een triade ging, maar wat precies, dat wist ik helemaal niet … om eerlijk te zijn: ik had er zelfs nog nooit op gelet.
Osiris in het midden, Isis links (wegens het kleinere stapje vooruit), en Horus rechts ?

Nog een gezamenlijke oprisping: waarom een dergelijk riskant stuk steen genomen ... met die keien?
Werd dit beeld (gedeeltelijk) van een plaasterlaagje voorzien en beschilderd?
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Prins Khaemwaset, zoon van Ramesses II

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Mrt 28, 2014 6:11 pm

Chaemwaset op het eiland Bigeh, een tekst waarin de Sed feesten van Ramses II vermeld worden, in de regeringsjaren 30, 34 en 39:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Nieuwe Rijk