Ramessidische pyloon in Edfoe tempel

Moderator: yuti

Ramessidische pyloon in Edfoe tempel

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Feb 02, 2013 5:43 pm

Ik weet niet hoe gekend dit is, maar In Edfoe / Edfu is een pyloon te zien uit het Nieuwe Rijk, meer bepaald uit Ramessidische tijd.

In tegenstelling tot de noord-zuid gerichte Ptolemaeïsche tempel, is deze oudere Nieuwerijkspyloon oost-west gericht, en staat haaks op- en achter de rechter toren van de veel grotere Ptolemaeïsche pyloon van Edoe tempel (foto 1).

De namen van Ramses III en Ramses IV (zeer duidelijk op foto 3) zijn teruggevonden, maar er was tijdens de opgraving van Alexandre Barsanti in 1906 ook sprake van een beeld van een knielende Hatsjepsoet.

Barsanti, Rapport sur la découverte à Edfou des ruines d'un temple Ramesside
Annales du Service des antiquités de l'Egypte, VIII, p.233
(615/698)
http://archive.org/details/annalesduservice78egyp

Beide torens van de pyloon zijn ongeveer 10 meter lang met een doorgang van iets meer dan 2 meter. In tegenstelling tot het plannetje van Barsanti is er aan de voorkant van de pyloon nog op beide torens te zien waar de vlaggenmasten stonden (foto 5).

De onderste blokken van de pyloon tonen halve cartouches en scènes. (foto 3 en 4). Terwijl de reliëfs meestal doorlopen en de zwaluwstaarten ( viewtopic.php?f=16&t=567 ) op hun plaats zitten, zijn de muren samengesteld uit stenen van verschillende afmetingen (foto 2 en 4).

De zuidelijke toren van de pyloon staat dus haaks tegen de achterkant van de oostelijke toren van de Ptolemaeïsche pyloon. Op die laatste is boven het overgebleven gedeelte van de Ramessidische pyloon een gedeelte stenen te zien die nog steeds hun beschermingsbulten ( viewtopic.php?f=16&t=1648 ) hebben (foto 6). Mag hieruit afgeleid worden dat de Ramessidische pyloon bij de bouw van de Ptolemaeïsche pyloon nog minstens een heel stuk hoger stond? Rekening houdend met het feit dat een pyloon schuine zijden heeft, zou het kunnen dat de Ramessidische pyloon toen nog min of meer kompleet was? (Maar wat dan met de duidelijk niet volledige scènes op de onderste rij stenen van de Ramessidische pyloon, op foto’s 3 en 4 ?) Boven de beschermingsbulten staat op de Ptolemaeïsche pyloon netjes een pyloon afgebeeld. (foto 6 en 7). Dit verwijst wellicht naar de Ramessidische pyloon? Zijn er ook teksten die ernaar verwijzen (op de Ptolemaeïsche pyloon)?

Foto 1
Afbeelding

Foto 2
Afbeelding

Foto 3
Afbeelding

Foto 4
Afbeelding

Foto 5
Afbeelding

Foto 6
Afbeelding

Foto 7
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Ramessidische pyloon in Edfoe tempel

Berichtdoor René » Wo Feb 08, 2017 11:04 pm

Ik ga volgende maand naar Egypte en zal waarschijnlijk deze tempel bezoeken. Ter voorbereiding van dit bezoek heb ik o.a. de teksten van Ramses III op deze pylon vertaald. Ik heb hiervoor de transcripties van Barsanti en Kitchen gebuikt. Een van de teksten is aangebracht ter meerdere eer en glorie van Ramses III. De tekst (mijn vertaling) luidt:
<Ramses, heerser van Heliopolis>, geliefd door Horus, hij van Behdet, de grote god, de bontgevederde.
<Ramses, heerser van Heliopolis>, geliefd door Amon-Ra, koning van de goden, heer van de hemel, heerser van de Enneade.
(1) De dag van het verschijnen [van Amon-Ra], koning van de goden, om aan te kondigen het vele goede en een lang koningschap van de farao en zijn kinderen, (2) bij het feest van de presentatie van alle goden van Opper- en Neder-Egypte aan de mensen van het land van geheel Egypte.

Een andere tekst is interessanter en betreft de grote inspectie van de tempel in regeringsjaar 15 van Ramses III. Dergelijke teksten uit hetzelfde regeringsjaar vinden we ook in Karnak, Tod en Elefantine. Mijn vertaling luidt:
Regeringsjaar 15, maand 2 van het Achet-seizoen onder de majesteit, koning van Opper- en Neder –Egypte, heer van de beide landen <Oeserma’atra Meryamon>, zoon van Ra, heer [van de verschijningen] <Ramses, heerser van Heliopolis>, begiftigd met leven in de eeuwigheid gelijk Ra. Een decreet van zijne majesteit om te reinigen alle tempels van Neder-Egypte, om te inspecteren de schathuizen en de graanschuren en om te vermeerderen de heilige offers, meer dan deze voorheen waren, in de toekomst. In opdracht gegeven aan het hoofd van de archivarissen, Penpata, de gerechtvaardigde.

Wat mij opvalt, is dat in inspectie tekst wordt gesproken over het vermeerderen van de offers in de tempels. Teksten uit jaar 16 en 17 wijzen er op dat deze offers inderdaad worden verhoogd. Ik heb me nog niet volledig ingelezen in dit onderwerp maar zou dit een aanwijzing kunnen zijn dat het economisch minder welvarend was en dat er meer voedsel benodigd was om te kunnen verdelen?
René

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Feb 09, 2017 7:16 pm

Tof! Bedankt voor de vertalingen. Fijn dat je dat kunt René.

René schreef:Een andere tekst is interessanter en betreft de grote inspectie van de tempel in regeringsjaar 15 van Ramses III. Dergelijke teksten uit hetzelfde regeringsjaar vinden we ook in Karnak, Tod en Elefantine.”

Die Penpato (chef van de archivarissen van de Koninklijke schatkist) werd in het regeringsjaar 15 belast met inspectie van de tempels van Opper-Egypte. Je kunt inderdaad zijn weg volgen omdat er bij zijn inscripties in de meeste gevallen datums bijstaan … hij startte in het zuiden: eerst Elephantine), daarna Edfu (op de Ramessidische pyloon), Elkab, Tod, Karnak.

René schreef:Wat mij opvalt, is dat in inspectie tekst wordt gesproken over het vermeerderen van de offers in de tempels. Teksten uit jaar 16 en 17 wijzen er op dat deze offers inderdaad worden verhoogd. Ik heb me nog niet volledig ingelezen in dit onderwerp maar zou dit een aanwijzing kunnen zijn dat het economisch minder welvarend was en dat er meer voedsel benodigd was om te kunnen verdelen?”

Misschien was het net het tegenovergestelde. Een versteviging van het regeringsapparaat en inspectie in het 15de regeringsjaar… de oorlogen waren immers achter de rug, met als gevolg meer middelen om uit te geven aan andere zaken dan wapentuig en meer welstand. Ik dacht dat de miserie pas later in zijn regering begon.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor René » Vr Feb 10, 2017 5:53 pm

Graag gedaan Philip, ik doe mijn best, maar ik garandeer niet dat mijn vertalingen letterlijk overeenkomen met hetgeen de Egyptenaren op wilden schrijven :D

Philip schreef: "Misschien was het net het tegenovergestelde. Een versteviging van het regeringsapparaat en inspectie in het 15de regeringsjaar… de oorlogen waren immers achter de rug, met als gevolg meer middelen om uit te geven aan andere zaken dan wapentuig en meer welstand. Ik dacht dat de miserie pas later in zijn regering begon."
Ik was ook in de veronderstelling dat de economische teruggang pas later in de regering aan het licht kwam, maar verbaasde mij over de tekst mbt het het vermeerderen van de offers. Dat zal nav de inspectie bevolen zijn door de koning. Ik neem aan dat dit gebeurde om vraag en aanbod in overeenstemming te brengen. Jouw voorstel, het verhogen van de rantsoenen, kan natuurlijk ook. Maar wellicht was het bedoeld om de economische macht van de tempels te vergroten. Het vermeerderen van de offers ging gepaard met het toewijzen van landerijen door de koning aan de tempels. Anders zou de toename van de hoeveelheid offers moeten worden door de reeds toegewezen landerijen en daar zat de tempel niet op te wachten. Zie bijvoorbeeld de tekst van de donatie-stèle uit de Medamud tempel, gedateerd in jaar 2 van Ramses III. In de tekst staat dat op bevel van de koning land ter grootte van 50 aurora's moet worden toegewezen aan een standbeeld van Amon-Ra en een standbeeld van Ramses III. Uiteraard moeten de landopbrengsten aangewend als offers voor de beide beelden. De velden komen onder toezicht te staan van Chaëmipet, archivaris en zoon van archivaris, Imiseba (overigens familie van Imiseba, eigenaar van TT65).

Wat ik erg grappig vind, is dat zelfs deze kleine stukjes tekst aanwijzingen geven over de omstandigheden uit die periode. Probleem is dat er nog veel ruimte over is voor speculatie omdat we nog niet alles kunnen plaatsen.
René

Terug naar Nieuwe Rijk