Zonne-heiligdom in Aboe Simbel

Moderator: yuti

Zonne-heiligdom in Aboe Simbel

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Apr 24, 2013 10:34 pm

Heeft iemand detail-foto’s van de reliëfs en teksten aan buiten- en binnenkant van deze Zonnekapel in Aboe Simbel?

Voor een algemene foto heb ik een dia uit 1987 moeten scannen… zo lang is het geleden dat ik nog in Aboe Simbel geweest ben. Het lijkt echter als de dag van gisteren, zo een indruk maakte het op mij. Zoals je kunt zien op de foto was er behalve ons kleine gezelschap niet veel volk aanwezig.

Helemaal rechts zie je de Noordelijke Kapel, het Zonneheiligdom of de Zonnekapel: het gebouwtje (4,70 x 3,50 meter) met de (gereconstrueerde) zijmuur in de vorm van een pyloon.
http://www.desheret.org/photogallery/Ab ... t0107.html

Wanneer je tegenover de uit de rotsen gehakte kolossen van Ramses II staat, kijk je naar je het westen. De Zonnekapel ligt in het noorden en is toegankelijk vanuit het zuiden. De kapel is uit de rots gehakt, behalve hoofdzakelijk de muur in de vorm van een pyloon aan de oostkant.

De muren van de kapel zijn versierd met o.a. de namen en kroning van de Koning, aanbidding van Amon-Re, Re-Horachty en Ptah, en een afbeelding van de koning voor drie jakhalzen die de zonneboot trekken.

Afbeelding

De inhoud van de kapel verhuisde na de ontdekking van Barsanti in 1909 naar Cairo onder nummer JdE 42955. Twee uit de rotsen gehakte verhogingen met hiërogliefen bleven ter plaatse.

1) In het midden stond een verhoging of altaar van 1,25 x 1,25 meter, en 1,45 meter hoogte. Hierop bevonden zich vier in aanbidding opgerichte bavianen van iets meer dan 90 centimeter hoogte; twee naar het westen gericht en twee naar het oosten. Vanaf de westelijke muur van de kapel, vertrokken vier trapjes aansluitend op de westzijde van het altaar. Aan de noord en zuidzijde van het altaar stond telkens een iets meer dan 3 meter hoge obelisk, dicht bij de oostelijk zijde van het altaar.
http://www.desheret.org/photogallery/Ab ... t0106.html

Nu bevindt dit alles zich (behalve het altaar en zijn trappen) in het Nubisch Museum in Aswan, maar het is niet meer te zien in een gelijkaardige opstelling zoals het oorspronkelijk in Aboe Simbel stond, of zoals het eerder heropgesteld stond in het Egyptisch Museum in Cairo.

In de tuin van het Nubisch Museum bevinden zich nu de vier bavianen en in hun midden de aan vier zijdes beschreven zuidelijke obelisk.

Afbeelding

Afbeelding

En in het Nubisch Museum zelf is de noordelijke obelisk te zien, slechts aan twee zijdes beschreven, de noordelijke en de oostelijke. Op de zijdes van beide obelisken staan – in de meeste gevallen onder een afbeelding van de offerende Koning - vier namen van de vijfdelige titulatuur van Ramses II.

Afbeelding

2) Tegen de noordelijke muur van de kapel stond nog een beschreven verhoging, met daarop een deurloze naos van ongeveer 1 x 1 x 1 meter. De naos is versierd met reliëfs aan de westelijke en oostelijke zijde, en binnenin bevonden zich een grote scarabee (H 69 cm) met zonneschijf en uraeus, en een gehurkte baviaan met maan en maansikkel.

Dit alles (behalve de verhoging of sokkel) bevindt zich ook nu in het Nubisch Museum, maar weer niet zoals het oorspronkelijk gevonden werd. De naos en de scarabee zijn samen opgesteld. De naos draagt aan de voorzijde de namen van de Koning.

Afbeelding

Op de westzijde van de naos is de farao te zien voor Re-Horachty wijn offert.

Afbeelding

Op de oostzijde van de naos ongeveer dezelfde scène, maar tegenover Thot.

Afbeelding

De baviaan die zich oorspronkelijk in de naos bevond, staat wat verder afzonderlijk opgesteld in het Nubisch Museum. Het beeld is 92 centimeter hoog en draagt een halssieraad met een afbeelding van een - gevleugelde - scarabee (welke naast hem opgesteld stond).

Afbeelding

Hieronder de oorspronkelijke opstelling in Aboe Simbel.
Links, achter de opgerichte bavianen, zijn de jakhalzen te zien waarvan hierboven sprake.
Zou deze foto uit ‘La chapelle nouvelle d'Ibsamboul’ komen van Gaston Maspero? Geen idee. Het staat in ‘Ramses le Grand’, een boek dat verscheen naar aanleiding van de tentoonstelling in Parijs in 1976, in een boeiend artikel van de hand van Christiane Ziegler, p. 151-160.

Uitleg over dit heiligdom is ook te vinden in De Scriba 1 (1992) p.176, in een artikel van Peter Dils, 'De grote tempel van Aboe Simbel. Aspecten van zijn architectuur, decoratie en theologisch systeem'.

En zie ook de vermelding van deze kapel bij Filip Coppens 'The Wabet' vanaf p. 209, in het hoofdstuk 'Architectural precursors of the complex of wabet and court'.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Zonne-heiligdom in Aboe Simbel

Berichtdoor Jef » Di Apr 30, 2013 4:29 am

Philip ik kan je niet helpen aan de gevraagde foto's. Misschien in November.
Een interessant verhaal (uitleg), met duidelijke verwijzingen naar de stukken in het museum.
Deze stukken in het museum zeggen mij nu meer, betekend ook dat ik nu met andere ogen hier naar kijkt, en ga dan zeker mijn foto's nog eens be kijken.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor ancheperoere » Wo Mei 01, 2013 12:21 pm

Helemaal eens. Er zijn zoveel objecten die volledig uit hun verband gerukt zijn en nu opgesteld zijn in musea etc. dat wij soms bijna vergeten dat ze ook een functie hadden, los van eventuele artistieke waarde. Het belang van een beeld of object is dan ook alleen maar goed te begrijpen als de oorspronkelijke situering bekend is en de boel zoveel mogelijk op hun plaats blijven. De laatste zwart-wit foto is een prachtig voorbeeld dat wanneer je alles uit elkaar haalt en het verband verdwenen is, de boel veel minder zegt

dank voor het plaatsen
ancheperoere

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Mei 05, 2013 1:35 pm

Bedankt Jef en Ancheperoere – en naast het forum: Yuti , GVdB, GD en HD – om dit plezante berichtgeving te vinden.

HD vroeg me via e-mail hoe de scarabee en de baviaan opgesteld waren in de ‘naos’. De baviaan stond in het oosten, in connectie met de oostelijke zijkant van de naos waarop Thot afgebeeld wordt. De scarabee stond in het westen, vergelijkbaar met Re-Horachty op de westelijke zijkant van de naos.
Ze stelden de overgang van dag naar nacht voor.

Forumlid GVdB was zo vriendelijk me te verwijzen naar:
Maspero G., Rapports relatifs à la consolidation des temples
http://archive.org/details/rapportsrelatifs01masp
Barsanti A., Nouvelle Chapelle de Ramsès II au Nord du Grand Spéos, p.146 (176/254)

Daarin staat p.153 het antwoord op wat ik me zelf afvroeg, namelijk dat de (tegen de noordelijke rotswand opgestelde) naos geen achterwand had, maar samengesteld werd uit drie stenen: twee verticaal opgesteld en het dak.

GD vroeg me naar de scènes in het Heiligdom.
Onderstaande grondplan en tekeningen van de muren.

Afbeelding

De zuidelijke muur, waarin de toegang tot het Heiligdom. Ramses II wordt gekroond door Atoem en Re-Horachty.
Afbeelding

De oostelijke wand. Ramses II rechts offerend aan Amon-Re en Ptah, en links gekroond door (ook volgens Porter & Moss, VII, Nubia, p.99) Weret-Hekau, gevolgd door Thot, en door Re-Horachty, gevolgd door de god van de oostelijke horizon.
Afbeelding

De noordelijke muur. In connectie met de naos die voor deze wand stond: bovenaan de bark van Re-Horachty, met links een kind met de lotus, zinnebeeld van de opkomende zon. Onderaan: links van het altaar (weer volgens P&M) Amon-Min en ?, rechts Atoem en Thot.
Afbeelding

De westelijke wand. De koning voor drie jakhalzen (die de boot trekken op de noordelijke wand).
Onderaan Ramses II in aanbidding voor Amon-Re, Re-Horachty en Ptah, gevolgd door drie personen en een Nijlgod. Deze onderste scène loopt dus ook door op de noordelijke wand.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Mei 06, 2013 4:58 pm

Ik schreef hierboven:
Zou deze foto uit ‘La chapelle nouvelle d'Ibsamboul’ komen van Gaston Maspero? Geen idee. Het staat in ‘Ramses le Grand’, een boek dat verscheen naar aanleiding van de tentoonstelling in Parijs in 1976, in een boeiend artikel van de hand van Christiane Ziegler, p. 151-160.

Dankzij het speurwerk (waarvoor dank) van forumlid GVdB weet ik nu dat dit niet het geval is: de zwartwit foto van de originele opstelling hierboven komt dus niet uit het anders interessante artikel van Maspero, ‘La chapelle nouvelle d'Ibsamboul’.

Ik vermoed dan uit een tweede deel (met foto's) van 'Rapports relatifs à la consolidation des temples' (2011) van Gaston Maspero ?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Mrt 15, 2014 8:50 pm

Ik kreeg de vraag of pdf documenten - waarvan geen url naar verwijst, bijvoorbeeld eigen niet op het internet geplaatste pdf's, hier op het forum in een bericht geplaatst kunnen worden. Dat kan, een beetje zelfde systeem als met imageshack of tinypic voor foto's. Ik heb eens een test gedaan met ZoHoDocs:

https://docs.zoho.com/file/yjvcr3860ec0 ... 9db5572f2d

Dit is een pdf bestand welke Yuti ooit maakte van mijn bvovenstaande post. Is dus zichtbaar, maar kan ook (rechtsboven) afgehaald worden.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Nieuwe Rijk