Rode Kapel

Moderator: yuti

Rode Kapel

Berichtdoor yuti » Za Apr 14, 2012 9:25 pm

De ‘rode kapel’ van Hatsjepsoet in Karnak is een pracht van een barkstation dat uit twee delen bestaat. De hal of vestibule en het heiligdom. Van het gebouw werd het merendeel van de 300-tal blokken gerecupereerd uit de 3de pyloon (Amenhotep III), uit de omgeving van de Ptah-tempel en rondom de 9de pyloon.
In hoofdzaak bestaat het gebouw uit rood kwartsiet (uit Djebel Akhmar, in de buurt van Heliopolis). De eerste registers van de buitenste muren en de deurstijlen binnen en buiten de kapel bestaan dan weer uit het oerdegelijke dioriet, een hard donkergrijs stollingsgesteente.
Het gebouw heeft een sterke indruk op me nagelaten. Niet alleen om z’n uitmuntende schoonheid maar ook om de details die regelmatig herhaald worden op de binnen- en buitenmuren.
Al zijn vele blokken vernietigd, bewust of onbewust, je kan ze soms met wat verbeeldingsijver opnieuw samenstellen. Vele elementen en details worden immers herhaald of verlopen naar een vast stramien. Neem nu de fundatiescènes. De ontbrekende blokken die je mist tussen het “spannen van de koord”, het “graven van de eerste funderingsgreppel” en het “vormen van de eerste baksteen” herken je uit de veel latere Ptolemeïsche tempels.
Eén persoon staat centraal, de god Amon-Re in welke vorm dan ook. Het gaat tenslotte om zijn feest. De kapel kreeg de toepasselijke naam Set-ib-Imen of “de plaats van het hart van Amon”, in verstaanbaar nederlands “de favoriete plaats van Amon”. Het was de tijdelijke rustplaats van de heilige bark van de ‘Heer van Thebe’.

Het feest van Opet (Paophi = maand augustus) was het voornaamste feest van Amon en speelde zich af tussen de tempel van Karnak en Luxor met een heilige bark (Oeserhat) en een zestal stations.
De buitenste Zuidwand (voornaamste wand van de kapel) bevat deze ganse ceremonie en wordt (zoals elke muur trouwens) ingedeeld in een 8-tal registers.
De heen- en terugreis wordt gescheiden door een register. Hier zijn de blokken het grootst omdat men wilde vermijden dat er een voeg liep in de taferelen van de barken. De barken worden immers zeer groot weergegeven. De heenreis met de bark van Amon gaat over land en wordt gedragen op schouders van de priesters. De terugreis gaat over de Nijl. De bark wordt er op een boot geplaatst. De plaats van sommige barkstations is nog onduidelijk, maar de processieweg kan je vandaag mooi schematisch volgen.
De Noorzijde bevat dan weer de processie van Djeser djeseru (Deir-el Bahari) – het overbekende “Mooie feest van de Vallei”, offers aan Amon en aan de goden van de Ennead en de kroning van Hatsjepsoet. De verschillende poorten, de hal en het heiligdom tonen dan weer verschillende offerscènes aan Amon al dan niet vergezeld van Toetmosis III (maar altijd op de tweede plaats). De inhoud is natuurlijk veel diepgaander dan hier weergegeven. En juist daarom intrigeren sommige zaken meer dan andere.

Zo werd er een tijd geleden nog opgemerkt dat er zich een afbeelding bevond van haar dochter Neferure als Godsvrouw van Amon. Ik ben er nog niet uit. Uit de foto’s van de zowat 350 blokken die ik nam zie je een aantal waarop een Godsvrouw staat. Maar het lijkt een speld in een hooiberg. Als er geen naam aanwezig is lijkt het me dat niet evident.
Er zijn nog andere taferelen die regelmatig terugkomen.

In de taferelen van de barkstations merk je naast de sokkel regelmatig een voorwerp dat terugkomt. (bijvoorbeeld op blok 135 (de nummering naar Lacau en Chevrier) van de Zuidwand). Toevallig las ik erover en merkte dat het om latuw ging. Een naam die afkomstig is van het latijnse woordje lactuca wat sla betekent.
(Latuw verwijst eigenlijk naar de melkachtige afscheiding bij het afsnijden van de slaplant).
Sommigen beweren dat het gaat om kropsla ‘crop salaet’ of ‘ghesloten Lautouwe’. Toch wordt latuw en veldsla dikwijls apart vermeld. Dan heeft Latuw de betekenis van losse sla of bindsla. Op zich een hele boterham die me niet dichter bracht bij de vraag, wat is de betekenis van sla in deze context bij de bark?

Afbeelding
Gebruikers-avatar
yuti

Re: Prinses Neferure

Berichtdoor Rozette » Zo Apr 15, 2012 6:43 pm

Yuti, Interessante post :D !!!!

Voor een woordje meer uitleg over de verschillende reliefs afkomstig van de Hatshepsut's Rode Kapel , zie op de website van Dr. Karl H. Leser (Iufaa).
http://www.maat-ka-ra.de/english/start_e.htm

http://www.maat-ka-ra.de/english/start_e.htm

Yuti schreef :
Er zijn nog andere taferelen die regelmatig terugkomen.
In de taferelen van de barkstations merk je naast de sokkel regelmatig een voorwerp dat terugkomt. (bijvoorbeeld op blok 135 (de nummering naar Lacau en Chevrier) van de Zuidwand). Toevallig las ik erover en merkte dat het om latuw ging. Een naam die afkomstig is van het latijnse woordje lactuca wat sla betekent.
(Latuw verwijst eigenlijk naar de melkachtige afscheiding bij het afsnijden van de slaplant).
Sommigen beweren dat het gaat om kropsla ‘crop salaet’ of ‘ghesloten Lautouwe’. Toch wordt latuw en veldsla dikwijls apart vermeld. Dan heeft Latuw de betekenis van losse sla of bindsla. Op zich een hele boterham die me niet dichter bracht bij de vraag, wat is de betekenis van sla in deze context bij de bark?

Het is maar een gedachte maar zou de afbeelding van de sla bij de bark geen verwijzing kunnen zijn naar wedergeboorte en verjonging ( vernieuwing)?

Werd sla niet geassocieerd met de vruchtbaarheidsgod Min?
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor yuti » Zo Apr 15, 2012 9:54 pm

Bedankt Rozette.
Je opmerking omtrent die sla lijkt me logisch. Het zijn eigenlijk 'tuinen' van sla. Eerst dacht ik aan wierookbomen uit Poent. Hatchepsoet heeft het er over in haar verwijzing naar de tempels van Amon. (ondanks
het feit dat het hier slechts gaat over een barkstation)
De afbeelding stemt echter niet overeen met de afbeeldingen op de muren in Deir-el Bahari.

Ik heb die site van K. Leser nagekeken en ze is heel interessant, vooral omdat je gemakkelijk de blokken er kunt uithalen. Ze stemt wel niet volledig overeen met schikking van de huidige blokken,
maar ik heb een enorme bewondering voor wat die man presteert. Aan Elizabeth Blyth (Karnak) en P&M heb ik ook veel gehad.
Via google sketchup kan je ook een plan van de kapel downloaden. Het oogt mooi, maar als je de muren van dichtbij bekijkt zie je dat de blokken van geen kanten kloppen, jammer.

Wat me vooral intrigeerde in de rode kapel was de figuur van Neferure en haar vertegenwoordiging als godsvrouw in de kapel. Ik las hierboven op Perkemet dat zij werd afgebeeld in de Rode kapel.
Ik zocht intensief naar de inhoud van de blokken en zocht het overal op.

De meeste boeken hebben het over de mogelijkheid (maar niet de zekerheid) dat Neferure de onbekende Godsvrouw is uit de Rode Kapel.
De redenering tot het geven van de titel Godsvrouw is dat Hatsjepsoet nood had aan een koningin. Het is geweten dat Neferure deze titel droeg tijdens de kroningceremonie van haar moeder .
Vandaar de veronderstelling dat deze titel werd toegekend in het licht van de troonopvolging. Vast staat dat Hatsjepsoet een vrouwelijke partner nodig had voor de rituelen van Amon (o.a. het jaarlijks Opet-feest).
Als Neferure echter plots uit de openbaarheid verdwijnt en de naam van Hatchepsoet’s dochter nooit expliciet weergegeven wordt op het barkstation dan vraag ik me af of het hier wel gaat over dezelfde persoon? Vandaar m’n twijfel.

Er zijn meerdere blokken die het hebben over de Godsvrouw. Maar hier dan toch eentje.
De achterzijde van de Noordwand (het heiligdom) bevat uiterst rechts twee blokken in het 2de register (=Toegang tot het "Paleis van Amon", toespraak vóór de Enneade) die met elkaar verwant zijn.
Blok 37 heeft het over de Hmt-nTr Drt-nTr(Godsvrouw en Godshand) in een handeling omschreven als "Szp bs dj(t) n Hmt-nTr” of het aanreiken van de fakkel aan de Godsvrouw.
Zij steekt een brandoffer aan ter vernietiging van de vijanden. Links zien we dan de jt-nTr (Godsvader) die een waaier overhandigt van een gebonden vijand aan de Godsvrouw.

Hier dan de twee blokken:

blok 37:
Afbeelding

Op Blok 147 leidt Thot de profeten en de Godsvrouw en Godshand met haar dienaren rond in de voorhof van de tempel. (Grimm( (1988) – Red Chapel)
Verticale inscriptie links buiten : "PRJ (t) HA wsxt jrjt bijl m [xftj] HRJ-jb wsxt”
“Op weg naar het voorplein van de tempel om in het midden van het voorplein een brandoffer uit te voeren met een [vijand]”
Verticale inscriptie tweede van links: "Aha HA.fr DJT xt m ax”
“Een stap terug om het brandoffer aan te steken.”
(http://www.maat-ka-ra.de/english/bauwer ... ck_147.htm - Dr. Karl H. Leser (Iufaa))
blok 147:

Afbeelding
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Apr 18, 2012 10:58 pm

I.v.m. die sla ... ik meende dat er een versie bestaat van de strijd tussen Horus en Seth waarbij Horus (of Isis, dat herinner ik me niet meer) zijn zaad op sla legt dat Seth opeet. Ik las als uitleg er dan bij dat sla een wit vocht afscheidt dat lijkt op sperma.
Eender. De god Min wordt inderdaad afgebeeld met sla, en dan nog niet van geringe afmetingen.
Zoals hierboven reeds gezegd is de link sla - vruchtbaarheid/schepping dan wel gelegd.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Apr 21, 2012 8:07 pm

En nog wat over sla ... wordt ook als offer aangeboden.

Zie ook ' L'Offrande aux Dieux dans le Temple Egyptien ' (2011, Peeters) van Sylvie Cauville, p. 97

Onderstaande scène in de Khonsoe tempel te Karnak. Ik dacht links van de ingang (wanneer je naar buiten kijkt) in de Westelijke kamer naast het heiligdom ... Room II, volgens Porter & Moss Theban Temples, p.238, 57.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Rode kapel

Berichtdoor yuti » Wo Jun 19, 2013 12:10 pm

Festivalbarken in Karnak tempel.
Mooie weergave en uitleg over de "rode kapel" van Hatchepsoet.
http://www.britishmuseum.org/PDF/Sullivan.pdf
Gebruikers-avatar
yuti

Re: Rode Kapel

Berichtdoor yuti » Zo Okt 29, 2017 12:46 pm

Rode tempel Hatsjepsoet (Karnak)
Heiligdom, Noordwand register-2
Toegang tot het "Paleis van Amon", toespraak voor de Enneade.
blok nummer 63 , 287, 21, 54, 194, 147 en 37

Afbeelding

Heiligdom, Noordwand – blok nummer 54

Afbeelding

Steen: rood Kwartsiet uit Djebel Akhmar in de buurt van Heliopolis.

1. Het eerste register geeft de namen van de 11 goden van de Enneade weer:
Amon – Amonet – Montoe – Atoem – Shoe – Tefnoet – Geb – Noet – Osiris – Isis - Seth
2. Het tweede register zegt dat dit geschenken zijn van de koning aan de goden:
“Het aanbod van de koning aan Amon-Re, Heer van de Tronen van de Twee Landen, Kamutef aan het hoofd van Karnak en de grote Enneade in Karnak”
3. Het derde register toont dat alle goden wierook ontvangen
4. Het vierde register zegt dat alle goden drie verschillende geschenken ontvangen:
drie ronde broden, drie stukjes geroosterd vlees en voor elke god een kom met drie kleine stukjes vlees.
5. De laatste regel:
"Woorden om te zeggen, vier maal...”.

Interessante link over de Rode Kapel : zie http://www.maat-ka-ra.de/english/bauwer ... bauten.htm
Gebruikers-avatar
yuti

Terug naar Nieuwe Rijk