Amenhotep III (en Ramose) op Bigeh

Moderator: yuti

Amenhotep III (en Ramose) op Bigeh

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Mrt 28, 2014 6:39 pm

Rotsinscripties met vermelding van Amenhotep III, op het eiland Bigeh...

- een zekere Amenhotep (een schrijver?), afgebeeld aan beide zijden van de cartouches van Amenhotep III

Afbeelding

Afbeelding

- Vizier Ramose, mag ik aannemen? Champollion had het over Ahmose, maar ik ken geen vizier Ahmose bij Amenhotep III('tjaty' staat links van de man), en ik zie geen maantje zoals hij in zijn tekening zet, en ik heb ten andere geleerd van Sa-Tjaoe dat het halve maan tekentje, indien in de periode van Amenhotep III, omgekeerd zou moeten staan: viewtopic.php?f=21&t=2771 (maar dat laatste is natuurlijk gepubliceerd nà Champollion :wink: )

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Amenhotep III (en Ramose) op Bigeh

Berichtdoor yuti » Zo Mrt 30, 2014 12:11 pm

Vizier Ramose, mag ik aannemen- Philip Arrhidaeus

Champollion beschrijft betreffend tafereel als een aanbidding voor alle goden van Snem, een gebed door Amosis, land-rentmeester onder Amenhotep III.
("intendant des terres"= vizier?)

In zijn "Bulletin des sciences historiques, antiquités, philologie, Volume 12 M. Champollion-Figeac (Jacques-Joseph),Jean-François Champollion)"
zegt hij dat de tempel van Snem (Bigeh) gewijd was aan Chnoem en Hathor. Het oorspronkelijk monument werd gebouwd onder Amenhotep II.
Op dit eiland vond Champollion naast de resten van een kolossaal beeld van deze vorst nog een 20-tal inscripties.
Zij behandelen o.a. diverse aanbiddingen van verschillende personages op het ‘heilig’ eiland Snem.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Mrt 31, 2014 8:03 pm

Voor Biggeh of Biga had ik nog nooit Snem gelezen, wel Senmut.
Biggeh in Ptolemaeïsche tijden: viewtopic.php?f=14&t=2980
Maar eerder was het eiland inderdaad aan Chnoem gewijd.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor yuti » Di Apr 01, 2014 1:28 pm

Voor Biggeh of Biga had ik nog nooit Snem gelezen, wel Senmut. - Philip Arrhidaeus

Bigeh (بجح) is gekend als het voormalige Senem, Snem of Senmut.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Apr 01, 2014 4:50 pm

Yuti schreef:
Champollion beschrijft betreffend tafereel als een aanbidding voor alle goden van Snem, een gebed door Amosis, land-rentmeester onder Amenhotep III.

Bigeh (بجح) is gekend als het voormalige Senem, Snem of Senmut.

Inderdaad, maar ik vermoed dat Champollion niet alle tekens correct kopieerde. Nu, ik zou het niet beter kunnen, dat geef ik grif toe.

Hieronder "Senmut", daarnaast een voorbeeld van de naam in hiërogliefen (op de stèle van Ramose hierboven), en daarnaast hoe Champollion de hiërogliefen weergaf.
Afbeelding

En over het voorkomen van de naam Amose/Ahmose of de naam Ramose: ik heb voor alle zekerheid nog eens al mijn foto's goed bekenen, waarvan drie hieronder... en ik zie geen maantje, maar een zon.
Maar zoals ik al zei: ik zou het absoluut niet beter hebben gedaan dan Champollion, wel zeer integendeel.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Do Jan 28, 2016 11:08 pm

Philip schreef :
Rotsinscripties met vermelding van Amenhotep III, op het eiland Bigeh...
- een zekere Amenhotep (een schrijver?), afgebeeld aan beide zijden van de cartouches van Amenhotep III

De inscripties verwijzen naar de grote rentemeester van Memphis Amenhotep, zoon van Heby burgemeester van Memphis
en halfbroer van Vizier Ramose ( TT 55 ).

Bron :
Les noms du Pharaon comme êtres autonomes au Nouvel Empire
Cathie Spieser
pg. 220 en 314
Afbeelding

Afbeelding

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bron:
TOPOZADA (Zakeya) Les deux campagnes d'Amenhotep III en Nubie. p. 153-164

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor yuti » Vr Jan 29, 2016 11:12 am

Rosette bedankt voor die mooie toelichting. Als ik het goed voorheb zou bijgaande foto die bewuste inscriptie moeten zijn (nr 106) uit de reis naar Bigeh in 2013.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor yuti » Ma Dec 19, 2016 11:35 am

Het "fragment 5e", bovenaan weergegeven (Digimom – Maison de l’Orient et de la Méditéranée, Lion France) uit de "Monument de l’Egypte et de la Nubie - notice descriptives par Champollion le Jeune, spreekt van een bas-reliëf dat een “Basilicogrammate” en commandant van de troepen Amenhotep weergeeft onder Amenhotep II.

Van een Basilicogrammate had ik nog nooit gehoord en heb dat even opgezocht:

The basilicogrammate was a powerful scribe in the royal household. There were other ‘grammates’ or scribes, perhaps most notably the hierogrammate or ‘priestly scribe’/‘scribe of the sacred texts’ (the OED includes an entry for this variety). The recent multi-volume historical French dictionary, the Trésor de la Langue Française, contains entries for all three: grammate, hierogrammate, and basilicogrammate (this latter recorded from 1858).
(http://www.jjon.org/joyce-s-words/b)

Een Basilicogrammate is een koninklijke secretaris van de nomarch (een soort van prefect).
(ik verwijs hiervoor naar http://www.universalis.fr/dictionnaire/ ... ogrammate/)
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Dec 20, 2016 2:06 pm

yuti schreef:Het "fragment 5e", bovenaan weergegeven (Digimom – Maison de l’Orient et de la Méditéranée, Lion France) uit de "Monument de l’Egypte et de la Nubie - notice descriptives par Champollion le Jeune, spreekt van een bas-reliëf dat een “Basilicogrammate” en commandant van de troepen Amenhotep weergeeft onder Amenhotep II.

Van een Basilicogrammate had ik nog nooit gehoord en heb dat even opgezocht:

The basilicogrammate was a powerful scribe in the royal household. There were other ‘grammates’ or scribes, perhaps most notably the hierogrammate or ‘priestly scribe’/‘scribe of the sacred texts’ (the OED includes an entry for this variety). The recent multi-volume historical French dictionary, the Trésor de la Langue Française, contains entries for all three: grammate, hierogrammate, and basilicogrammate (this latter recorded from 1858).
(http://www.jjon.org/joyce-s-words/b)

Een Basilicogrammate is een koninklijke secretaris van de nomarch (een soort van prefect).
(ik verwijs hiervoor naar http://www.universalis.fr/dictionnaire/ ... ogrammate/)

Ja, die vertalingen van titels hé.

Eerlijk gezegd ken ik de oud-Egyptische titel basilicogrammate niet.

Ik hou het voorlopig bij 'le scribe royal' of 'le vrai scribe royal'. :)
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Nieuwe Rijk