De sarcofaag van Nefertari - en grafgiften QV 66

Moderator: yuti

De sarcofaag van Nefertari - en grafgiften QV 66

Berichtdoor yuti » Do Mei 29, 2014 4:12 pm

Algemeen is geweten dat de geplunderde graftombe van Nefertari (T66) werd ontdekt werd door Ernesto Schiaperlli in 1904. Slechts enkele restanten bleven bewaard waaronder fragmenten van een rood granieten sarcofaag.
Die fragmenten bevinden zich echter in het Museo Egizio te Turijn. We zien er de figuur van een gevleugelde Isis op, geknield op het teken NEB voor 'goud'. Daaronder staat de god Shoe, tussen twee gevleugelde slangen en een zonneschijf. De godinnen Nekhbet en Wadjit worden weergegeven aan het voeteinde.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
yuti

Re: De sarcofaag van Nefertari.

Berichtdoor gaspard » Za Mei 31, 2014 3:04 pm

Yuti,
Is de graftombe van Nefertari niet QV 66 i.p.v. TT 66 :roll:
Ze is inderdaad ontdekt door het team van Ernesto Schiaparelli in 1904 maar ligt in de Valley of Queens.
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor yuti » Za Mei 31, 2014 6:30 pm

Uiteraard Gaspard, Nefertari’s graf ligt in de Queens Valley. Haar graf heb ik echter nooit bezocht al ben ik er wel tweemaal geweest. De inkomprijs vond ik toen fel overdreven (ondanks de ongeëvenaarde kwaliteit van de tombe) en het contact met het toezicht in de Q.vallei vond ik heel onaangenaam. Dat was helemaal niet zo in de Koningsvallei of in de Theban tombs, jammer vond ik dat.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor gaspard » Za Mei 31, 2014 9:39 pm

Yuti,
1.In maart 2013 was de kostprijs voor een bezoek aan QV 66 van 10 min.(volgens de bewakers van de graven aldaar) LEP 5000.
Ik sprak toen met een groep Japanners, die QV 66 hadden bezocht,en het bezoek was hen zwaar tegengevallen.
2.Wat irriteerde je in de vallei van de Koninginnen aan het toezicht van de bewakers?
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor yuti » Zo Jun 01, 2014 1:55 pm

Gaspard,
Laat me het eerst zo stellen. Egyptenaren zijn van nature heel vriendelijk mensen. Ik bezoek het land met veel plezier en erger me absoluut niet aan verkopers en kinderen die rond je hangen tijdens bezoeken aan tempels of graven. Het heeft zijn charme en het is tenslotte een broodwinning.
Enkele jaren terug, toen de toeristische sector nog bloeide ging dat in de Vallei der Koninginnen op een bepaald moment gepaard met een redelijke agressiviteit bij de verkopers. Het ging zelf zover dat sommige reisorganisatoren opteerden voor de Apenvallei omdat het daar veel rustiger aan toeging. De bewakers waren absoluut niet opgezet met heel die toestand. Ik vond de sfeer daar toen absoluut niet aangenaam en ik was niet de enige. In al die jaren dat ik het land bezocht heb ik dat op andere sites nooit zo ervaren. Zoals ik al eerder opmerkte heb ik de Q-vallei maar tweemaal bezocht. Iets te weinig misschien om de toestand grondig te kennen. Anderzijds kan je de toestand van Egypte vandaag niet meer vergelijken met die van gisteren. Ik weet niet hoe jij de Q-vallei indertijd ervaarde, Gaspard. Ik neem aan dat jij die plaats al ettelijke keren bezocht.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor gaspard » Zo Jun 01, 2014 2:38 pm

Yuti,
Van maart 2004 tem maart 2013 heb ik de Valley of the Queens tientallen keren bezocht.
Bij mijn eerste bezoek aan de vallei werd ik geconfronteerd met het agressieve gedrag van de verkopers.
Ik ben direct naar de Security-politie gestapt.
Deze heeft de verkopers duidelijk gemaakt dat ze de toeristen niet mochten "lastigvallen".
Daarna heb ik nooit meer last van die verkopers gehad.
Ondertussen ben ik, door de talloze bezoeken aan de vallei, een "dear friend" van de verkopers geworden :)
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Jun 02, 2014 5:37 pm

Yuti schreef:
Algemeen is geweten dat de geplunderde graftombe van Nefertari (T66) werd ontdekt werd door Ernesto Schiaperlli in 1904.

Kan goed zijn dat dit algemeen geweten is, maar ik was me er zelf toch duidelijk niet zo van bewust toen ik me een aangenaam hoedje schrok bij het zien van de sarcofaag in Turijn. :D

Afbeelding

Yuti:
We zien er de figuur van een gevleugelde Isis op, geknield op het teken NEB voor 'goud'.

Ik heb een beetje moeten draaien en keren met mijn foto, maar een goeie kijker ziet wat Yuti bedoelt:

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor gaspard » Ma Jun 02, 2014 10:33 pm

Op de foto, gemaakt door Philip in het Museo Egizio di Torino, is er blijkbaar niet veel van de sarcofaag van Nefertari overgebleven :(
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Jun 04, 2014 12:33 pm

gaspard schreef:Op de foto, gemaakt door Philip in het Museo Egizio di Torino, is er blijkbaar niet veel van de sarcofaag van Nefertari overgebleven :(

Mijn schuld. Daarom onderstaande foto van me die dezelfde sarcofaag in dezelfde omstandigheden toont als die op de eerste foto hierboven van Yuti, maar vanaf een andere kant... de minder volledige.

Links zie je het detail waar ik in mijn vorig bericht naar refereerde en liet zien.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Dec 01, 2016 8:17 pm

Onderzoek van de gemummificeerde menselijke resten uit QV66 (Vallei der Koninginnen, tombe nr.66)...
behoren die toe aan Nefertari, de koningen van Ramses II ?

30/11/16
Queen Nefertari, the Royal Spouse of Pharaoh Ramses II: A Multidisciplinary Investigation of the Mummified Remains Found in Her Tomb (QV66)
http://journals.plos.org/plosone/articl ... ne.0166571
Her burial was plundered in ancient times yet still many objects were found broken in the debris when the tomb was excavated. Amongst the found objects was a pair of mummified legs. They came to the Egyptian Museum in Turin and are henceforth regarded as the remains of this famous Queen, although they were never scientifically investigated. The following multidisciplinary investigation is the first ever performed on those remains. The results (radiocarbon dating, anthropology, paleopathology, genetics, chemistry and Egyptology) all strongly speak in favour of an identification of the remains as Nefertari’s, although different explanations—albeit less likely—are considered and discussed. The legs probably belong to a lady, a fully adult individual, of about 40 years of age. The materials used for embalming are consistent with Ramesside mummification traditions and indeed all objects within the tomb robustly support the burial as of Queen Nefertari.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor gaspard » Do Dec 01, 2016 10:43 pm

Bovenstaande melding kwam als 'breaking news' bij een mail van het EEF.
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Dec 03, 2016 9:16 pm

gaspard schreef:Bovenstaande melding kwam als 'breaking news' bij een mail van het EEF.

Klopt zeer zeker Gaspard. En onderstaande kwam als nieuws op De Redactie.

03/12/16
Gemummificeerde knieën zijn wellicht van koningin Nefertari
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/wetenschap/1.2834497
Nefertari was de vrouw van de Egyptische farao Ramses II. Ze zou rond 1250 voor Christus gestorven zijn. In 1904 werd haar graf gevonden in de Vallei der Koninginnen. Het graf is bekend om zijn mooie overvloedige muurschilderingen. Bij de ontdekking was de tombe zo goed als leeggeroofd.
Bij de achtergelaten objecten, zaten twee gemummificeerde knieën. Die worden bewaard in het Egyptische Museum van Turijn. Onderzoekers hebben nu kunnen vaststellen dat die knieën hoogstwaarschijnlijk toebehoren aan Nefertari zelf. De overblijfselen zouden toebehoren aan een vrouw van 40 tot 50 jaar oud, die een hoge sociale status had. Dat laatste kan afgeleid worden uit de grote zorg waarmee de knieën gemummificeerd zijn.
Samen met het chemisch onderzoek naar de balsems die gebruikt werden en de analyse van verschillende objecten die gevonden zijn in de tombe, concluderen de onderzoekers dat de resten van Nefertari zelf zijn. Een andere mogelijkheid was dat het graf later voor iemand anders gebruikt werd of dat er door overstromingen objecten uit andere graven naar binnengespoeld werden.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor gaspard » Zo Dec 04, 2016 12:02 am

En in de Belgische krant De Standaard van 3/12/2016 wordt dit ook vermeld.
URL : http://www.standaard.be/cnt/dmf20161203_02606608
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor gaspard » Zo Dec 04, 2016 12:09 am

Hetzelfde artikel vinden we terug in de Belgische krant Het Laatste Nieuws van 3/12/2016.
URL : http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap ... tari.dhtml
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Dec 24, 2016 9:01 pm

Op p.45 van het kleine maar zeer fijne boek “Koninginnen van de Nijl in vertaling” staat een vertaling van Olaf Kaper van de tekst op het deksel van de sarcofaag van Nefertari, foto’s hierboven.
https://www.sidestone.com/books/koningi ... -vertaling

Tekstband rechts van het midden:
‘Woorden gesproken door Noet, de grote: “Ik spreid mijzelf uit over deze dochter van mij, de Osiris, de Grote Koningin, Meesteres van de Beide Landen, Nefertari geliefd door Moet, de erechtvaardigde in deze naam van mij van Noet.” Re zelf heeft u gereinigd. Uw moeder Noet verrijst en verheugt zich (om) u te leiden naar de weg van de horizon(-god). U bent gerechtvaardigd bij de grote god.’

Tekstband in het midden:
‘Woorden gesproken [door de Osiris, de Grote Koningin] de Meesteres van de Beide Landen Nefertari geliefd door Moet, “Kom naar beneden (mijn) moeder Noet, en spreid (uzelf ) uit over mij. Moge u mij opnemen te midden van de Onvergankelijke Sterren die binnenin u zijn, zodat ik niet zal sterven.”, (namelijk:) de Osiris, de Koningin Nefertari geliefd door Moet, die macht heeft over haar lichaam.’

Tekstband links van het midden:
‘Woorden gesproken door Noet […]: “Ik geef u de zoete adem van de noordenwind, in onze gift […]
met alle machtige en grote zaken voor eeuwig.’
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Volgende

Terug naar Nieuwe Rijk