Sethi II - kolossaal in Parijs en Turijn

Moderator: yuti

Sethi II - kolossaal in Parijs en Turijn

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Sep 06, 2014 11:05 am

Twee grote beelden van Sethi II, een in het Louvre en zijn gelijke in Turijn. Allebei stonden ze goed mogelijk ooit voor het barkstation van Sethi II op het grote plein tussen de eerste en tweede pyloon van Karnak. Porter en Moss, II, Theban Temples, p.291-292.

Aidon Dodson schrijft in ‘Poisened Legacy’ p. 52-55 dat deze beelden waarschijnlijk toebehoorden aan Amenmeses, maar werden overgenomen door Sethi II.

Afbeelding

Een bespreking van Louvre A 24 is te vinden in ‘Les Statues Egyptiennes du Nouvel Empire’ van Christophe Barbotin.

Louvre A24 is 389 cm hoog. Een gedeelte van de kroon ontbreekt hier, zie het beeld van Turijn. Barbotin schrijft dat Rifaud het beeld uit Karnak weghaalde in 1818. De mogelijkheid dat beide bijna identieke beelden zich voor het barkstation bevonden wordt afgeleid uit het feit dat de beelden van zandsteenkwartsiet zijn, en dat de deuromlijstingen van het barkstation ook uit dezelfde steen opgetrokken zijn, dat daar ook de naam van Sethi beschadigd werd, en dat het barkstation het voornaamste gebouw is van deze koning. Als ze allebei voor de centrale ingang stonden, is uit te maken aan de hand van de oriëntatie van de inscripties dat het beeld in het Louvre links gestaan heeft en het beeld in Turijn rechts – wanneer je voor het barkstation staat.

De hiërogliefen voor Seth zijn verwijderd, met uitzondering op de rugpilaar, misschien omdat deze zich te dicht bij het barkstation bevond. [Alhoewel die op de rugpilaar van Turijn wel verwijderd werd.] Te oordelen aan de tekst op de standaard in Parijs bevond er zich bovenaan een beeltenis van Amon, maar misschien ook van Seth, gezien deze verwijderd werd evenals die op de standaard in Turijn, maar daar wordt Seth wel vermeld. Deze beschadigingen zijn volgens Barbotin gebeurd tijdens de regeringen van Osorkon II en Sjesjonq III of eind 25ste - begin 26ste dynastie.

Afbeelding

Afbeelding

Een korte uitleg over Turin C. 1383 vond ik in de beknopte museumcatalogus ‘Masterpieces of the Museo Egizio in Turin’ van Eleni Vassilika.

Het beeld is 516 cm hoog, en Vassilika schrijft dat Drovetti dit vond in 1818. De kroon is hier nog volledig intact – en prachtig. Een atef (witte kroon met veren) met ramshoorns en uraei bovenop de rode kroon. Helemaal bovenaan is een zonneschijf te zien. Op de laatste foto hieronder zie je duidelijk de weggehakte Seth in de cartouche Sethi Merenptah.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Sethi II - kolossaal in Parijs en Turijn

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Sep 10, 2014 6:37 pm

HD stuurde me een e-mail om te zeggen dat Barbotin het in het door mij vermelde werk van hem nergens heeft over de verwijderng van het hiëroglief voor Seth op de rugpilaar van het beeld in Turijn.

Dat klopt inderdaad.
Ik schreef hierboven i.v.m. het beeld in Parijs:
" De hiërogliefen voor Seth zijn verwijderd, met uitzondering op de rugpilaar, misschien omdat deze zich te dicht bij het barkstation bevond. [Alhoewel die op de rugpilaar van Turijn wel verwijderd werd.] "

Barbotin schreef - zo ongeveer - de eerste zin, en ik plaatste MIJN tweede zin als opmerking tussen vierkante haakjes.

M.a.w. bedoelde ik: wanneer Barbotin zegt dat de reden voor het niet verwijderen van de afbeelding van Seth op de achterkant van het Louvre-beeld ligt in het feit dat het beeld met zijn rug te dicht tegen het barkstation stond, vroeg IK me af hoe en waarom Seth dan wel beschadigd is geweest op de rugzijde van het beeld van Turijn.

Sorry dat ik in mijn eerste bericht niet duidelijk genoeg was.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor william » Wo Mrt 23, 2016 12:21 am

Ik heb een bedenking bij de beschadigingen van Seth, als de reden van het niet beschadigen op de rugzijde van het linkerbeeld het te dicht bij de wand staan is, is er dan al gekeken naar de hoogte van dit hiëroglief en de schuin hellende voorgevel van de barkkapel. Volgens mij als het beeld met de sokkel tegen de onderrand staat, is de afstand tussen de wand en het beeld ter hoogte van het Sethteken voldoende groot om te kunnen verwijderen.
Hoe zeker is dat de beschadiging gebeurd is tijdens de regering van Osorkon II of Sjesjonq III ??
Is het mogelijk dat dit later gebeurde, bvb tijdens de bouw van de eerste pyloon en het linkerbeeld gedeeltelijk bedolven was door de ramp voor de bouw van de pyloon in dit geval was het beeld aan de rechterkant wel volledig vrij ???

William
william

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Mrt 24, 2016 5:42 pm

william schreef:... Volgens mij als het beeld met de sokkel tegen de onderrand staat, is de afstand tussen de wand en het beeld ter hoogte van het Sethteken voldoende groot om te kunnen verwijderen.
Hoe zeker is dat de beschadiging gebeurd is tijdens de regering van Osorkon II of Sjesjonq III ??
Is het mogelijk dat dit later gebeurde, bvb tijdens de bouw van de eerste pyloon en het linkerbeeld gedeeltelijk bedolven was door de ramp voor de bouw van de pyloon in dit geval was het beeld aan de rechterkant wel volledig vrij ???

Barbotin heeft het over de regeringen Osorkon II en Sjesjonq III en het einde van de 25ste/begin 26ste dynastie als de periodes waarvan bekend is dat dergelijke verwijdering gebeurde.

Maar inderdaad William, daar had ik nog niet aan gedacht... misschien heb je gelijk. Het zou althans een verklaring kunnen zijn waarom Seth op de achterkant van het beeld van het Louvre (links van de ingang en dichter bij de pyloon) niet "aangevallen" werd. Dan zou deze moedwillige beschadiging dienen te dateren van ergens na de aanvang van de oprichting en het werken aan de pyloon.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Nieuwe Rijk