Maathorneferure en haar Hittitische naam

Moderator: yuti

Maathorneferure en haar Hittitische naam

Berichtdoor Anneke » Za Sep 13, 2014 1:49 am

Ik zag op de Duitse en Nederlandse Wikipedia vermelding dat the Hittitische naam van Maathorneferure bekend zou zijn?
De naam wordt vermeld als Sauškanu.
Er is echter geen indicatie waar deze informatie vandaan komt.
Is dit een internet gerucht dat zijn eigen leven is gaan leiden?
Of is er iets uit de Hittitische archiveen naar boven gekomen?

En dan zijn er de verhalen dat Ramesses II en Maathorneferure een dochter genaamd Neferure zouden hebben gehad. Christiane Desroches Noblecourt heeft geloof ik melding gemaakt van een bericht waarin Ramesses probeerde een belofte te krijgen dat een dochter van hem met een zoon van de Hittitische koning zou trouwen?? Ik kan echter geen echte originele source vinden waarin echt melding wordt gemaakt van een dochter van Maathorneferure en al helemaal geen vermelding van een naam.

Iemand hier iets gehoord van een of beide van deze verhalen?
Gebruikers-avatar
Anneke

Re: Maathorneferure en haar Hittitische naam

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Sep 13, 2014 4:41 pm

Anneke schreef:
Ik zag op de Duitse en Nederlandse Wikipedia vermelding dat the Hittitische naam van Maathorneferure bekend zou zijn?
De naam wordt vermeld als Sauškanu.
Zonder bron te geven?

Claude Obsomer schrijft op p. 205 van zijn boek over Ramses II (2012) dat de oorspronkelijke naam van Maathorneferoere niet bekend is van de Egyptische bronnen.
Christiane-Desroches-Noblecourt vermeldt haar als de oudste dochter van Hattusili, maar zegt ook p. 344 van haar boek ‘Ramsès II” (1996) dat haar Hittitische naam niet gekend is.
(Zie ook Breasted, Ancient Records, vol.3, vanaf p.182.)
Misschien wordt in andere bronnen de oudste dochter van Hattusili vernoemd als Sauskanu?

Anneke schreef:
En dan zijn er de verhalen dat Ramesses II en Maathorneferure een dochter genaamd Neferure zouden hebben gehad.

Christiane Desroches-Noblecourt schrijft p.344 dat in de archieven van Boghazkoÿ op een tablet een brief van Hattusili aan Ramses gevonden is waarin staat: “Het is jammer dat het geen zoon is, anders zou ik hem graag als troonopvolger zien.” Dit zou als antwoord zijn op de mededeling van Ramses dat Maathorneferoere hem een dochter had geschonken. Als bron hiervan wordt in noot vermeld dat het gaat om een persoonlijke mededeling van Prof. Edel aan Desroches-Noblecourt. Claude Obsomer verwijst naar hiervoor naar Keilschrifttexte aus Boghazköi: KBo I 23, Edel 1994, I, p. 166-167, E35.
Desroches-Noblecourt ziet een gelijkenis in de namen van moeder Maathorneferoere en dochter Neferoere. Die laatste wordt vermeld in Abydos. (P&M VI p. 3, 13-18 als ik het goed voor heb ***) Obsomer verwijst echter in noot 164 op p. 472 naar Leblanc, 1999, p. 269 die deze identificatie onzeker vindt.

*** Als ik er geraak, probeer ik in november foto’s te nemen van deze processie van de dochters van Ramses II. Indien interesse Anneke, stuur ik ze je dan door.

Maat-hor-neferoere in Tanis:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Anneke » Za Sep 13, 2014 5:25 pm

Bedankt voor die info!
Ik had zo'n vermoeden dat de Sauskanu naam (waarschijnlijk) een fabricatie is.

De verwijzing naar Desroche Noblecourt was wat ik verwachte voor de opmerking over een dochter van Maathorneferure.
Ik heb haar boek over Ramesses II niet dus bedankt voor het uitpluizen van de info. :)

Dus een verwijzing naar een opmerking over geen zoon van de koningin, maar nooit een naam voor een mogelijke dochter.
Ik vind heel eerlijk gezegd het argument van "hun namen lijken wat op elkaar" wel heel erg dun...

Maathorneferure schijnt toch nog wel een hele tijd in leven te zijn geweest? Zij woonde later waarschijnlijk in Ghurob, wat toch wel een eind van Pi-Ramesse is.
http://www.digitalegypt.ucl.ac.uk/gurob ... eferu.html
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Anneke » Za Sep 13, 2014 5:27 pm

De processie van de dochters zou ik graag zien!
Ik ben benieuwd wat er nog te zien (en te lezen) is.
De namen staan vermeld in Lepsius Denkmahler, maar ik ben benieuwd wat voor kleding/pruiken/etc ze aan hebben.
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Sep 13, 2014 7:46 pm

Anneke schreef:
De processie van de dochters zou ik graag zien!
Ik ben benieuwd wat er nog te zien (en te lezen) is.

Ik kreeg ondertussen een e-mail van een meer ervaren Egypte-reiziger dan ik - iemand die Abydos al verschillende keren bezocht heeft - die zegt dat daar zeer goed mogelijk niets (meer) van een prinsessen-processie te zien is.

Misschien was ik te voorbarig - ik nam gewoon Obsomer p. 250 en Porter & Moss voor waar, maar hield geen rekening met mogelijke (verwijdering of) slijtage van de reliëfs... bijvoorbeeld met hetgeen ik hierboven reeds schreef: dat er getwijfeld zou worden aan de naam Neferoere.

Maar hopelijk verdwijnen de kleinere prinsessen in het niets bij de grotere voorstellingen op die muur, en werden ze daarom niet opgemerkt.

Ik zal met leven en welzijn binnenkort zelf ter plaatse kunnen kijken, en ik hou je dan op de hoogte Anneke.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Anneke » Zo Sep 14, 2014 2:45 pm

Zou wel jammer zijn als die scenes er niet meer zijn.
Kijk al uit naar de (eventuele) fotos!
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Nov 15, 2014 4:33 pm

Ik schreef:
Als ik er geraak, probeer ik in november foto’s te nemen van deze processie van de dochters van Ramses II. Indien interesse Anneke, stuur ik ze je dan door.

Anneke schreef:
Kijk al uit naar de (eventuele) fotos!

Er zijn inderdaad nog twee muren in de Eerste Hof van de tempel van Sethi I te Abydos, met een processie van dochters van Ramses II.
Ik stuur je al mijn foto's door met WeTransfer, Anneke. Hieronder slechts een paar ervan (in klein formaat).

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Nieuwe Rijk