Louvre beeld van Bakenchonsoe

Moderator: yuti

Louvre beeld van Bakenchonsoe

Berichtdoor Anneke » Zo Sep 14, 2014 3:51 pm

Iemand vroeg mij net of ik een foto heb van een beeld van de High Priest of Amun Bakenchonsoe van het Louvre (inv.nr AF 12136).
Ik heb dat helaas niet, maar kan iemand hier misschien helpen?
Gebruikers-avatar
Anneke

Re: Louvre beeld van Bakenchonsoe

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Sep 16, 2014 7:23 pm

Ik kan het me niet herinneren in het Louvre, en ik ken eigenlijk enkel die in Cairo en in Munchen, en dan nog uit literatuur. Is het ook een blokbeeld?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Sep 16, 2014 7:28 pm

Hebben we het over dezelfde Bakenkhons? Ik dacht hierboven aan die van Ramses II.

Indien het die van Ramses III is, kan misschien een artikel van Christophe Barbotin in de Revue d'Égyptologie over jouw beeld in Parijs gaan? Vol.45, 1994, p. 11-15: Une statue du grand prêtre d'Amon Bakenkhonsou II.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor yuti » Wo Sep 17, 2014 1:34 pm

http://www.louvre.fr/en/oeuvre-notices/ ... l-formulae
Anneke
Kan het gaan om beeld van bovenstaande site?
Er staat wel vermeld "Purchased at the sale of the Tyszkiewicz collection, 1898 - E 10777",
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Anneke » Zo Sep 21, 2014 12:53 pm

Het gaat om een beeld van de hoge priester van Amun uit de tijd van Ramesses III.
Iemand vroeg me of er een foto beschikbaar was.
Ik heb zelf geen foto gezien van het beeld, maar de leden van dit forum komen nogal eens op interessante plekken en weten altijd hoge kwaliteit fotos te maken :D

De topographical Bibliography vermeld dit beeld:
"Bekenkhons (B3k-n-nsw), First prophet of Amun, etc., son of Amenemopet (Jmn-m-jpt), head and base with feet lost, with figure of Hathor chieftainess of Thebes in Djeser (Deir el-Bari) on front, sandstone, now in Louvre, (Probably from Deir el-Bari.)"

Ik weet dat jullie wel in het Louvre geweest zijn, maar ik weet niet of het beeld ook tentoon gesteld wordt.

Ik zal de informatie doorgeven over het artikel dat Philippe noemt.
Hartelijk dank!
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor René » Do Sep 25, 2014 9:16 pm

Ik had Anneke gevraagd of zij toevallig een foto had van het beeld van Bakenchonsoe (Louvre, inv.nr AF 12136).
Ik kan mij ook niet herinneren dat ik dit beeld heb gezien in het Louvre, dus wellicht maakt het geen deel uit van de vaste tentoonstelling (of ik heb er simpelweg overheen gekeken).

Philip, het is inderdaad het beeld dat wordt beschreven in het artikel van Barbotin. Ik ben helaas nog niet in de gelegenheid geweest om een kopie van dat artikel te bemachtigen maar dat zal ik binnenkort gaan doen.

Yuti, dat is helaas niet het beeld dat ik bedoel.

Zoals Anneke al opmerkte was Bakenchonsoe Hogepriester van Amon tijdens de regeringsperiode van Setnacht en Ramses III. De voorwerpen die ik van hem heb kunnen traceren, zijn de volgende:
- Stèle teruggevonden in/onder de sfinxen allee door Mansour Boraik en zijn team
- Kubusbeeld, Cairo CG 42159
- Bakenchonsoe als standaardrager, Cairo CG 42160 = K 90
- Knielbeeld met naos Amon, Cairo CG 42161 = K 457
- Kubusbeeld (alleen onderzijde), Cairo RT 8/6/24/15 (= JE 36653?)
- Kubisbeeld, Cairo CG 581 (door Borchardt onterecht gedateerd in de 19e dynastie)
- Kubisbeeld (onderste deel), Berlin 2082
- Beeld met Hathor figuur, Louvre AF 12136
- Beeld met Ram-standaard, Boston Bmfa 07.645

Ik ben met name geInteresseerd in de door Bakenchonsoe (en andere officials uit de 20e dynasie) gebruikte titulatuur. Vandaar mijn verzoek om een foto van het beeld uit het Louvre, maar wellicht voldoet het artikel van Barbotin aan mijn vraag. Iedereen in ieder geval bedankt voor de moeite!!
René

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Sep 26, 2014 6:50 pm

Welkom René op het forum.

Ahaa, jij was de opdrachtgever. :) Sorry dat ik je niet kan helpen, ik geraak zelf niet aan het artikel van Barbotin.

René schreef:
- Stèle teruggevonden in/onder de sfinxen allee door Mansour Boraik en zijn team
Yuti maakte er indertijd dit berichtje over: viewtopic.php?f=21&t=565
Ondertussen staat er een foto van in 'Poisened Legacy' van Aidan Dodson, p.123.

Ik ben met name geInteresseerd in de door Bakenchonsoe (en andere officials uit de 20e dynasie) gebruikte titulatuur.
Pierre Grandet vraagt zich p. 137 in zijn 'Ramses III, Histoire d'un Règne' (1993) af of Hogepriester van Amon Bakenchonsoe ook Opperpriester van Medinet Haboe was omdat hij "grote sem-priester in Thebe" genoemd wordt. (Grandet verwijst hierbij naar Kitchen, Ramesside Inscriptions V, 397, 11)
Maar misschien was het Amonpriester Tjanefer zegt Grandet verder omdat die de titel droeg "sem dans l'horizon d'éternité", dat laatste een verwijzing naar de tempels voor miljoenen jaren.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor René » Vr Sep 26, 2014 11:02 pm

Dankjewel Philip!
Sorry dat ik je niet kan helpen, ik geraak zelf niet aan het artikel van Barbotin.

Geen probleem, ik hoop volgende week in de gelegenheid te zijn om naar Leiden te gaan om het artikel te bemachtigen. Mocht je geïnteresseerd zijn dan stuur ik je een kopie per mail.

Yuti maakte er indertijd dit berichtje over: viewtopic.php?f=21&t=565

Ik heb de tekst op deze stèle voor een groot deel kunnen vertalen, ik ben nog bezig om een paar open eindjes op te lossen. Ik zal op termijn een stukje over deze interessante stèle schrijven met mijn bevindingen (als jullie daar op zitten te wachten natuurlijk :) ).

Pierre Grandet vraagt zich p. 137 in zijn 'Ramses III, Histoire d'un Règne' (1993) af of Hogepriester van Amon Bakenchonsoe ook Opperpriester van Medinet Haboe was omdat hij "grote sem-priester in Thebe" genoemd wordt. (Grandet verwijst hierbij naar Kitchen, Ramesside Inscriptions V, 397, 11)
Maar misschien was het Amonpriester Tjanefer zegt Grandet verder omdat die de titel droeg "sem dans l'horizon d'éternité", dat laatste een verwijzing naar de tempels voor miljoenen jaren.

Op kubusbeeld CG 581 staat inderdaad een tekst die je volgens de interpretatie van Grandet zou kunnen lezen. Probleem is ten eerste dat de tekst voor een deel onleesbaar is en door Kitchen en Borchardt verschillend worden gereconstrueerd. Ik moet wel toegeven dat de reconstructie van Kitchen tekstueel de meest logische is, maar ik heb geen fotomateriaal om dit te kunnen bevestigen. Ten tweede zou je de titel ook kunnen splitsen, namelijk in Sem-priester en Hoofd (chief) in Thebe. De titel Sem-priester komt ook voor op zijn stèle, de andere titel wordt nergens anders vermeld. Kortom, voer voor discussie :)
René

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Sep 30, 2014 1:12 pm

René schreef:
Ten tweede zou je de titel ook kunnen splitsen, namelijk in Sem-priester en Hoofd (chief) in Thebe. De titel Sem-priester komt ook voor op zijn stèle, de andere titel wordt nergens anders vermeld.

Genoteerd.

Ik zal op termijn een stukje over deze interessante stèle schrijven met mijn bevindingen (als jullie daar op zitten te wachten natuurlijk :) ).

Vanzelfsprekend zou dat welkom zijn !, evenals commentaar over of inzicht van het artikel van Christophe Barbotin.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor René » Zo Nov 02, 2014 9:07 pm

Ik heb het artikel van Barbotin inmiddels bemachtigd en doorgenomen. Het artikel bevat naast een korte toelichting op de gevonden teksten op het beeld ook foto’s van alle zijden. Helaas is mijn scan van dermate slechte kwaliteit dat ik geen bruikbare foto op het forum kan plaatsen.

Van het beeld zijn het hoofd en de voeten verloren gegaan zodat nu slechts het middelste deel van het beeld resteert. Uiteraard heeft dit ook gevolgen voor de tekstkolommen welke eveneens deels bewaard zijn gebleven. De overgeleverde tekst is niet interessant maar vermeldt wel de ouders van Bakenchonsoe, te weten zijn vader Amenemopet (kennen we ook van andere voorwerpen) en zijn moeder, zangeres van Amon, Taybesy. Het vreemde is wel dat op de in 2006 gevonden stèle een andere naam van zijn moeder wordt gegeven, namelijk Baketmoet (overigens zonder teovoeging van titels). De naam Taybesy is volgend Barbotin ook nog op twee andere voorwerpen gevonden, dus daar zal ik nog verder onderzoek naar doen. Wat mij overigens was opgevallen bij de genoemde namen op de stèle is dat zij gelijk zijn aan die van de Thebaanse triade. Is daarmee op de stèle sprake van een geïdealiseerde situatie of is dit slechts toeval?

Op het beeld staat overigens een opmerkelijke titel vermeld. Op de linkerzijde van het beeld staat de titel Hm-nTr 4nw n(y) imn (4e priester van Amon). Door de beschadiging van het beeld ontbreekt helaas de naam van de eigenaar van deze titel. Daar de titel echter wordt voorafgegaan door de titels iry-pa.t HAty-a en wordt gevolgd door imy-r Hm.w-nTr n(y.w) nTr.w nb.w, concludeer ik dat deze titulatuur toebehoort aan Bakenchonsoe. Maar waarom wordt de titel “4e priester van Amon” vermeld, terwijl Bakenchonsoe op dat moment hogepriester van Amon is (is nog drie keer te zien op het beeld)? Barbotin merkt hiervan slechts op dat deze titel wordt toegevoegd aan de reeds bekende titels waaronder die van 2e priester van Amon. Deze laatste titel wordt genoemd op naos CGC 70025, welke door o.a. Bell wordt toegeschreven aan Bakenchonsoe I (uit de 19e dynastie). Volgens Barbotin zou deze naos ook toegeschreven kunnen worden aan Bakenchonsoe II, omdat er nog geen definitief bewijs is om dit toe te schrijven aan de eerste Bakenchonsoe.

Kortom, ik moet n.a.v. de teksten op het beschadigde Louvre beeld van de hogepriester Bakenchonsoe nog e.e.a. verder uitzoeken en uitwerken. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
René

Berichtdoor gaspard » Ma Nov 03, 2014 10:52 pm

Ook in het Rijksmuseum der Oudheden in Leiden staat een oesjebti van Bakenchonsoe :wink:
URL : http://www.rmo.nl/collectie/zoeken?q=Egypte&p=267
Gebruikers-avatar
gaspard

Terug naar Nieuwe Rijk