Tweede hypostyle zaal - Tempel Seti I - Abydos

Moderator: yuti

Tweede hypostyle zaal - Tempel Seti I - Abydos

Berichtdoor yuti » Ma Dec 22, 2014 12:26 pm

Op de rechtse wand vóór de zeven kapellen in de tweede hypostyle zaal van de tempel van Seti I te Abydos - (P&M heeft het over de Inner Hypostyle hall) zien we de Koning vóór het schrijn (met o.a. Maat en Renpet) en Osiris met zijn veertien namen. (De zeven kapellen worden even aangehaald in het volgende nieuw bericht.)
We kennen allemaal de mythe van Osiris die gedood werd door Seth en in 14 stukken werd verdeeld.(ref. Plutarchus)
Bestaat er nu een verband tussen die veertien namen en de veertien stukken of heeft het cijfer veertien hier een louter symbolische betekenis?

Afbeelding

THE TEMPEL OF KING SETHOS I AT ABYDOS- VOLUME IV – THE SECOND HYPOSTYLE HALL – COPIES BY M. CALVERLEY, WITH THE ASSISTANCE OF MYRTLE F. BROOME AND EDITED BY SIR ALAN GARDINER –
TOPOGRAPHICAL BIBLIOGRAPHY OF ANCIENT EGYPTIAN HIEROGLYPHICTEXTS, RELIEFS, AND PAINTINGS - VI. UPPER EGYPT : CHIEF TEMPLES (EXCLUDING THEBES) ABYDOS, DENDERA, ESNA, EDFU,KOM OMBO, AND PHILAE BY BERTHA PORTER AND ROSALIND L. B. MOSS p.10-19
Gebruikers-avatar
yuti

Re: Tweede hypostyle zaal - Tempel Seti I - Abydos

Berichtdoor Jef » Ma Dec 22, 2014 10:18 pm

Goeie vraag.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor yuti » Di Dec 23, 2014 3:34 pm

Aan de Westelijke wand van de tweede hypostyle zaal staan zeven kapellen die achtereenvolgens gewijd zijn aan (van links naar rechts) :
Seti , Ptah van Memphis, Re-Harachte van Heliopolis, Amon van Thebe en de triade Osiris, Isis en Horus. De keuze van de goden valt onder het concept van de theologie der Rammesieden.

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding
Voorwand tussen de kapel van Isis en Horus - met niche

Aan de voorwand merken we in het centrum tussen elke kapel een uitgehakte holte. Aan de zijkanten van deze niches zien we de koning vóór de goden. Ook in de registers bovenaan worden de goden weergegeven.
Deze niches werden vroeger afgesloten door een deur. Zoals we ook weten uit andere bronnen bevatten deze ruimten in de oudheid een godenbeeld met taferelen waarin de koning offers brengt en wierook brandt vóór de godheid.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor yuti » Wo Dec 24, 2014 11:45 pm

Om even terug te komen op "Bestaat er nu een verband tussen die veertien namen en de veertien stukken of heeft het cijfer veertien hier een louter symbolische betekenis?"
vind ik het antwoord in "Le Temple de Séti I" van Capart:
"Un premier tableau nous montre le roi faisant offrande au dieu principal d'Abydos, Osiris; mais c'est l'Osiris spécial du temple de Séti qui est visé par le texte, l'Osiris de la maison
de Men-Ma-Ra. Une inscription, disposée en tableau, a soin de l'identifier avec quatorze autres Osiris, ce qui correspond, soit dit en passant, au nombre de morceaux de l'Osiris dépecé de la
légende mythologique.
"
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor yuti » Za Dec 27, 2014 10:40 am

Philippe meldde me dat ik een foutieve oriëntatie aangaf toen ik voorgaande schreef :roll: :
'Op de Oostelijke wand van de tweede hypostyle zaal in de tempel van Seti I te Abydos (P&M heeft het over de Inner Hypostyle hall) zien we de Koning vóór het schrijn'.
En gelijk heeft hij want het gaat hier uiteraard om de wand rechts van de zeven weergegeven kapellen uit de 2de hypostyle zaal.
De foutieve tekst heb ik ondertussen verbeterd om verwarring te voorkomen.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Dec 28, 2014 4:31 pm

Yuti citeerde: "Une inscription, disposée en tableau, a soin de l'identifier avec quatorze autres Osiris, ce qui correspond, soit dit en passant, au nombre de morceaux de l'Osiris dépecé de la légende mythologique."

Ik heb gezocht naar de veertien Osirisnamen die hier vermeld worden (na Osiris en voor de koningsnaam), maar vind ze niet en ik kan ze niet ontcijferen, jammer genoeg.
Eventjes overwoog ik plaatsnamen (omdat ik Bigeh meende te herkennen in de elfde regel.... verkeerdelijk) maar het ronde teken voor stad of het hiërogliefje voor heuvels is nergens te bekkenen. Geen plaatsnamen maar eigennamen voor Osiris dus vermoed ik, in de aard van Osiris Nebanch of Heqadjet of Wennefer?

Hieronder mijn foto van de veertien namen, hoop dat het groot genoeg is om alles te kunnen lezen.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Nieuwe Rijk