Amenhotep III tempel Elephantine - schets A. Gosset

Moderator: yuti

Amenhotep III tempel Elephantine - schets A. Gosset

Berichtdoor Sa-Tjaoe » Wo Jan 21, 2015 9:56 pm

In de schaduw van "Sesostris" loopt er in Lille momenteel (nog een paar dagen) een kleine tijdelijke expositie.
"Révélateurs d'Egypte" (link naar de officiële pagina) gaat over 19e eeuwse archeologie en vooral fotografie in Egypte.
Een kleine en interessante expositie met leenstukken uit het Musée d'Orsay.

Hoogst interessant was een schets, opgemaakt door een zekere Alphonse Gosset, van een onbenoemde "tempel op het eiland Elephantine".
De stijl van het bouwwerk is opmerkelijk en de tempel zelf was mij onbekend, maar een foto van de vollédige tekening kon ik niet trekken...
Wel 2 foto's van de belangrijkste "naamkaartjes" - om daarmee die tempel later eens deftig op te zoeken.

Afbeelding Afbeelding

Blijkbaar was Alphonse Gosset een architect uit Reims.
Hij was bv. verantwoordelijk voor de creatie van het voetstuk van het standbeeld van Jeanne d'Arc aan de kathedraal in Reims.
Best een interessante kerel: http://fr.wikipedia.org/wiki/Alphonse_Gosset

Omdat ik dus geen goeie foto kon nemen van de gànse tekening, heb ik er eentje online gezocht via het Musée d'Orsay.
Als je wat zoekt op http://tinyurl.com/ot968su vind je trouwens nog een paar erg mooie andere Egyptische tekeningen van Gosset.
De tekening van de tempel vind je daar op http://tinyurl.com/l59asja. De structuur van de tempel is makkelijk herkenbaar.
Zo kwam ik hierop uit: http://etc.usf.edu/clipart/59100/59159/59159_elephantine.htm
En ik dènk dat het dan om deze tempel te doen is: http://tinyurl.com/prxzuke.
En dan zou je van het "naamkaartje" van de tempel met wat verbeelding "Nebmaatre Mery-Chnoem" kunnen maken.
Een tempel op Elephantine dus, gebouwd onder Amenhotep III. Leuk toch?

Ik vond nog een quote van Maspéro hierover:
"The most simple temples were sometimes the most beautiful. This was the case as regards the sanctuaries erected by Amenhotep III. in the island of Elephantine, which were figured by the members of the French expedition at the end of the last century, and destroyed by the Turkish governor of Asûan in 1822. The best preserved, namely, the south temple (fig. 75), consisted of but a single chamber of sandstone, {68} 14 feet high, 31 feet wide, and 39 feet long. The walls, which were straight, and crowned with the usual cornice, rested on a platform of masonry some 8 feet above the ground. This platform was surrounded by a parapet wall, breast high. All around the temple ran a colonnade, the sides each consisting of seven square pillars, without capital or base, and the two façades, front and back, being supported by two columns with the lotus-bud capital." (http://www.ajhw.co.uk/books/book79/book79c.html#ch2_2)

Hetgene wat dan wel raar is... Gosset werd pas geboren in 1835, 13 jaar na de vernieling van de tempel.
Dus ben ik beginnen denken dat Gosset's werk eigenlijk een kopie is van origineel werk uit de Napoleontische expeditie (uit de Déscription zelf misschien).

Weet iemand iets meer over deze tempel?
En over de vernieling ervan?
Gebruikers-avatar
Sa-Tjaoe

Re: Amenhotep III tempel Elephantine - schets A. Gosset

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Jan 22, 2015 8:10 pm

Goed werk, Mr. Sherlock Holmes !

De tentoonstelling "Révélateurs d'Egypte" in Rijsel heb ik ook bezocht samen met "Sésostris III, Pharaon de légende", en dat was een onverwacht extraatje voor mij, moet ik eerlijk bekennen.
viewtopic.php?f=38&t=3244

Sa-Tjaoe schreef:
... een foto van de vollédige tekening kon ik niet trekken ...

Ik ook niet, toch niet goed; het was er pikkedonker. Dus slecht resultaat hieronder:
Afbeelding

Gosset werd pas geboren in 1835, 13 jaar na de vernieling van de tempel.
Dus ben ik beginnen denken dat Gosset's werk eigenlijk een kopie is van origineel werk uit de Napoleontische expeditie (uit de Déscription zelf misschien).

Description de l'Egypte Vol.I pl.34-38
http://descegy.bibalex.org/
links "Antiquités I" kiezen - balkje schuiven tot 84/204, maar ook vanaf 76/204.

Kan goed zijn dus. Die tekening die jij doorgaf op de link van Amazon
http://ecx.images-amazon.com/images/I/8 ... L1500_.jpg
vond ik in een boek van Breasted, A History of EGypte, p.341.
http://www.billheidrick.com/Orpd/Misc/BreastedHE.pdf
Maar daar staat duidelijk: "naar de Description van Napoleon".

Weet iemand iets meer over deze tempel?
En over de vernieling ervan?

Op het eerste zicht niet nee. Dat wordt opzoekwerk (voor mij althans). Ik herinner mij een verwijzing naar blokken van Amenhotep III in een prachtig handboekje die forumlid GVdB me liet zien toen we Elephantine bezochten, uitgegeven door het DAI in Cairo. Even zoeken en ik vond in dat 'Elephantine, The Ancient Town, het 'Official Guidebook of the German Institute of Archaeology Cairo' op p.29: "two blocks from a balustrade decorated in the name of Amenhotep III".
Zou het dit kunnen zijn? Weet niet of dit er genoeg balustrade-achtig uitziet, en al helemaal niet of dit dan van het hierboven besproken tempeltje zou kunnen komen?
Afbeelding

Het gebouw doet me denken aan een barkstation. Kan dat? Indien die scènes in de Description werkelijk uit het tempeltje komen, is er mogelijk iets af te leiden over de functie?
http://descegy.bibalex.org/
Antquités I - 82/204

Terzijde: dichtbij die steenblokken liggen nog Nieuwe-Rijks blokken waarop de naam Thoetmozes te zien is... uitvergroting van vorige foto:
Afbeelding
Deze blokken liggen tussen de Satet-tempel en de Chnoem tempel.

Een Thoetmozes blok heb ik ook nog gevonden bij de foto's van Marc De Klerck, vermoedelijk in de omgeving van bovenstaande, maar ik weet niet waar precies hij dit genomen heeft.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Sa-Tjaoe » Do Jan 22, 2015 9:28 pm

Philip Arrhidaeus schreef: Terzijde: dichtbij die steenblokken liggen nog Nieuwe-Rijks blokken waarop de naam Thoetmozes te zien is...
(...) Deze blokken liggen tussen de Satet-tempel en de Chnoem tempel.
Een Thoetmozes blok heb ik ook nog gevonden bij de foto's van Marc De Klerck,
vermoedelijk in de omgeving van bovenstaande, maar ik weet niet waar precies hij dit genomen heeft.

Die aanwezigheid van een tempel van Thutmose III in Elephantine had ik ook opgevangen tijdens mijn "Sherlock Holmesen".
Ik heb het eerder niet vernoemd omdat ik de geloofwaardigheid van mijn bron niet bevestigd kreeg.
Op typische Wikipedia-manier wordt het wèl "bevestigd" op http://en.wikipedia.org/wiki/Elephantine:
"Prior to 1822, there were temples to Thutmose III and Amenhotep III on the island.
At that time they were destroyed by the Ottoman government.
Both temples were relatively intact prior to the deliberate demolition. [citation needed]"

Maar... Met nu weer even verder te zoeken, kwam ik hierop uit: http://tinyurl.com/o8mr9wc
Items 2.74 en 2.75 lijken daarbij te gaan over onze "missing temples".
(Uit "The Monuments of Seti I: Epigraphic, Historical, and Art Historical Analysis" door Peter James Brand)
Gebruikers-avatar
Sa-Tjaoe

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Jan 22, 2015 11:24 pm

Sa-Tjaoe schreef:
Maar... Met nu weer even verder te zoeken, kwam ik hierop uit: http://tinyurl.com/o8mr9wc
Items 2.74 en 2.75 lijken daarbij te gaan over onze "missing temples".
(Uit "The Monuments of Seti I: Epigraphic, Historical, and Art Historical Analysis" door Peter James Brand)

2.74 inderdaad,
maar die Thoetmozes blokken op Elephantine op de foto's van Karl Leemans en Marc De Klerck zijn waarschijnlijk van iets anders dan van de gerestaureerde Hatsjepsoet/Thoetmozes III Satet Tempel 2.75. Goed mogelijk van de Nieuwe Rijks Chnoem Tempel, alsook "mijn balustrade" begin ik sterk te vermoeden.

En onderstaande link naar een berichtje i.v.m. 2.75: The Eighteenth Dynasty temple of Satet on the island of Elephantine was built and decorated under Thutmose III. Here again, only images of Amen-Re were expunged during the Amarna period. Tutankhamen seems to have restored most if not all of the temple’s damaged reliefs prior to Seti’s accession.
viewtopic.php?f=11&t=2987
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Sa-Tjaoe » Vr Jan 23, 2015 7:14 pm

Philip Arrhidaeus schreef:2.74 inderdaad, maar die Thoetmozes blokken op Elephantine op de foto's van Karl Leemans en Marc De Klerck
zijn waarschijnlijk van iets anders dan van de gerestaureerde Hatsjepsoet/Thoetmozes III Satet Tempel 2.75.

Goed punt. Ik was me niet bewust van de staat waarin die Satet tempel zich nu bevindt: "onder restauratie" en "gerestaureerd" zijn natuurlijk 2 erg verschillende zaken.

Philip Arrhidaeus schreef:Goed mogelijk van de Nieuwe Rijks Chnoem Tempel, alsook "mijn balustrade" begin ik sterk te vermoeden.

Dus als ik het goed heb: er is de gerestaureerde Satet tempel (2.75 in Brand's boek) en werk door/onder Thutmose III aan de Khnum tempel.
En de fragmenten van op jullie foto's zouden dan ofwel aan die "vernielde tempel" of aan die verder al gekende Khnum tempel kunnen toebehoren?
Ik ging ervan uit dat die "vernielde tempel" van Thutmose III een apart staand gebouw geweest zou zijn: makkelijker te slopen...
Gebruikers-avatar
Sa-Tjaoe

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Jan 24, 2015 4:22 pm

Sa Tjoe schreef:
... de staat waarin die Satet tempel zich nu bevindt: "onder restauratie" en "gerestaureerd" zijn natuurlijk 2 erg verschillende zaken.

Da's zeer zeker waar, maar zoals hij er nu bijstaat vemoed ik dat er hier geen blokken van Toetmozes III meer aan toegevoegd zullen worden... vergeten kan natuurlijk altijd, maar ik hoop van niet. Ofwel zou er nog een gedeelte aan de gerestaureerde tempel moeten ontbreken. Het overgrote merendeel van de blokken die nu te zien zijn komen uit de Ptolemaeïsche Satet tempel en een twintigtal zijn plaastercopies uit het Louvre.

Dus als ik het goed heb: er is de gerestaureerde Satet tempel (2.75 in Brand's boek) en werk door/onder Thutmose III aan de Khnum tempel.
En de fragmenten van op jullie foto's zouden dan ofwel aan die "vernielde tempel" of aan die verder al gekende Khnum tempel kunnen toebehoren?
Ik ging ervan uit dat die "vernielde tempel" van Thutmose III een apart staand gebouw geweest zou zijn: makkelijker te slopen...

Dat klopt denk ik, ik ga er van uit dat indien de Satet tempel van Hatsjepsoet/Thoetmozes III volledig gerestaureerd is, gebruik makend van alle gevonden blokken, die steenblokken op de foto's van Karl Leemans en van Marc De Klerck (hierboven in een vorig bericht) deel uitmaken van de Chnoem tempel van het Nieuwe Rijk, gewoon omdat ze nu dichtbij dat tempelgebied liggen.

Elephantine Satet tempel Hatsjepsoet/Thoetmozes III kijkend naar het NW
Afbeelding

Elephantine Satet tempel Hatsjepsoet/Thoetmozes III kijkend naar het Z
Afbeelding

Thoetmozes in de Elephantine Satet tempel:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Sa-Tjaoe » Za Jan 24, 2015 9:42 pm

Philip Arrhidaeus schreef:Dat klopt denk ik, ik ga er van uit dat indien de Satet tempel van Hatsjepsoet/Thoetmozes III volledig gerestaureerd is, gebruik makend van alle gevonden blokken, die steenblokken op de foto's van Karl Leemans en van Marc De Klerck (hierboven in een vorig bericht) deel uitmaken van de Chnoem tempel van het Nieuwe Rijk, gewoon omdat ze nu dichtbij dat tempelgebied liggen.

Bedankt trouwens, Philip, Karl en Marc voor het delen van jullie unieke foto's van die tempels en zwerfblokken.
Ik heb nog es verder zitten zoeken en blijkbaar kan er toch sowieso nog een losstaande tempel gestaan hebben op Elephantine uit de tijd van Thutmose III.
Bron is Labib Habachi's The destruction of temples in Egypt waarin die naar een brief van Champollion uit november 1829 verwijst.
Daarin wordt een lijst van 13 tempels gegeven die in het decennium ervoor vernield werden, waaronder 2 in Elephantine (daar genoemd als Geziret-Aswan).
Champollion's korte commentaar is te lezen in: Lettres écrites d'Egypte et de Nubie (pp. 383-384).
Champollion zelf maakt geen vermelding van "eigenaars" of periodes die bij die 2 tempels zouden horen (waarvan er dan dus één die van Amenhotep III zou zijn).
Maar Habachi vermeldt in een voetnoot wèl een artikel van MFL Macadam in Journal of Egyptian Archeology 32 (p. 59) - waar ik geen kopie van heb opgeduikeld.
Blijkbaar wordt daarin vermeld dat de gouverneur van Aswan niet blij was met het bezoek van vreemdelingen aan "de tempels van Amenhotep III en Thutmose III" en die daarom maar vernielde in november 1822.
Maar of de blokken van op jullie foto's dan restanten zouden zijn van die constructie of toch van de Khnum tempel uit het Nieuwe Rijk... geen idee.
Gebruikers-avatar
Sa-Tjaoe

Berichtdoor Sa-Tjaoe » Za Jan 24, 2015 11:30 pm

En om mezelf (bijna) meteen al te verbeteren...
Champollion maakte dus geen vermelding aan wie die 2e verwoeste tempel toe te schrijven viel.
Habachi vermeldde daarentegen dat Macadam het had over "tempels van Amenhotep III en Thutmose III".
Habachi's stuk is waarschijnlijk op de een of andere manier ook de bron geweest voor het Wikipedia artikel over Elephantine...
En dat artikel is dan op zijn beurt belachelijk vaak letterlijk gekopieerd op andere websites.

Maar ik heb ondertussen een werkstuk gevonden met wat interessantere info:
Der Tempel des Chnum der 18. Dyn. auf Elephantine van Martin Bommas (2000).
Ik vat alleszins even een stukje samen van wat Bommas zegt over die 2 verwoeste tempels op hetzelfde eiland.
Vivant Denon was een van de eerste "professionele" bezoekers aan Elephantine. Op dat moment was de Khnumtempel nog grotendeels onder het zand bedekt.
Daardoor moest Vivant Denon zich beperken tot de beschrijving van het enige wat hij echt kon zien: een noordelijke en zuidelijke tempel op Elephantine.
De zuidelijke tempel was die van Amenhotep III, later nagetekend in de Déscription en nog later dus ook door Gosset.
De noordelijke tempel werd tot in de jaren '30 (en ook door Macadam) geïnterpreteerd als een bouwwerk uit de periode van Thutmose III.
Borchardt sprak dit tegen in 1938 en zag de 2e verloren tempel van Elephantine niet als toebehorende aan Thutmose III maar aan Ramses II.

Doch bereits sieben Jahre vor Erscheinen der Déscription war es VIVANT DENON gelungen, unter dem Titel "Voyage dans la basse et la haute Égypte, pendant les campagnes du général Bonaparte" seine eigenen Eindrücke und Stiche zu veröffentlichen, die er als Mitglied der Expedition Napoleons niedergelegt hatte. Da der Chnumtempel zu diesem Zeitpunkt bis auf die beiden Wangen des Tores aus Aswangranit nahezu vollständig mit Schutt bedeckt ist, beschreibt er nur das Stationsheiligtum Amenophis’ III. (temple du sud), das er irrtümlich als den Chnumtempel identifiziert, sowie den weiter nördlich gelegenen ramessidischen [178] Tempel (temple du nord) [179], die heute beide verloren sind [180]. In seiner von Assuan aus gegebenen Ansicht [181] gibt VIVANT DENON einen Zustand der Baureste wieder, der sich aus dieser Perspektive mit Ausnahme des verlorenen temple du sud bis heute nur geringfügig verändert hat. Am 4. Dezember 1828 gelangte die Spedizione franco-toscana in egitto e in Nubia unter der Leitung von J.-F. CHAMPOLLION und I. ROSELLINI nach Assuan und Elephantine. Zu diesem Zeitpunkt waren der temple du sud und der temple du nord bereits zerstört worden [182], was J.- F. CHAMPOLLION mit dazu veranlaßte, den Vandalismus an den ägyptischen Monumenten gegenüber Mehmet Ali in einem Memorandum anzuprangern [183].

178 Daß dieser Tempel nicht unter Thutmosis III. (wie dies bis in die 30-er Jahre des 20. Jhs. verschiedentlich behauptet wurde) sondern von Ramses II. errichtet wurde, hat bereits L. BORCHARDT, in: OLZ 41, 1938, Sp. 156 gezeigt. ** 179 V. DENON, Voyage dans la basse et la haute Égypte2, Bd. I, Kairo 1989, S. 129. ** 180 zu den frühesten Beschreibungen dieses Tempels E. LASKOWSKA-KUSZTAL, Elephantine XV, S. 1, Anm. 2. Wohin die Steine dieser beiden Tempel gelangt sind ist bis heute ungeklärt. J. DE MORGAN, Cat. des Mon., S. 104 schreibt, sie seien zur Reparatur der Außenwand des Nilometers verwendet worden, H. RICKE, a.a.O., S. 1 und Anm. 6 geht davon aus, daß die Steine zur Errichtung eines Krankenhauses am Nordende der Insel verwendet wurden, wo sie heute in den Fundament- und Kellermauern des Oberoi- Hotels zu suchen wären. Eine Begehung dieser Räume im Jahre 1991 ergab jedoch keine bestätigenden Hinweise. Eine dritte Theorie besagt, die Steine seien bei der Errichtung einer Zuckerfabrik in der Nähe von Kom Ombo wiederverwendet worden. Möglicherweise ist das von F. JUNGE, Elephantine XI, Taf. 11h veröffentlichte Inschriftenfragment 3.2.5.3 dem Stationstempel Amenophis’ III. zuzurechnen. ** 181 V. DENON, a.a.O., Taf. 64.3. Eine vergleichbare Ansicht ist durch einen Stich von B. FIEDLER in: G. EBERS, Aegypten in Wort und Bild, Bd. II, Stuttgart-Leipzig 1880, S. 383 veröffentlicht worden. ** 182 Die Tuschezeichnung, die der Zeichner dieser Expedition N. L’ HÔTE von dem temple du sud anfertigte, ist zu einem Zeitpunkt erfolgt, als dieser Tempel bereits zerstört war, wie dies bereits L. BORCHARDT, Tempel mit Umgang, S. 96 festgestellt hat. ** 183 E. BRESCIANI u.a., Bilderwelten und Weltbilder der Pharaonen. Das alte Ägypten in den Tafeln der „Monumenti dell’Egitto e della Nubia“ von Ippolito Rosellini, Mainz 1995, S. 29.
Gebruikers-avatar
Sa-Tjaoe

Berichtdoor Rozette » Za Jan 24, 2015 11:38 pm

Schitterende post Sa-Tjaoe :D ! Prachtige foto`s Philip !

Balustrade Amenhotep III

Afbeelding

C 59 Balustradenstein
Standort zum Zeitpunkt der Aufnahme: Chnumtempelhof55
Fundkontext: sekundär verbaut
Material: Sandstein
Maße: L.: 442, H.: 55, T.: 37
Bearbeitungsspuren: C 59 ist in zwei zusammengehörige Teilstücke zerbrochen, die unter der
Eingangsnr. C 59 gemeinsam abgehandelt werden. An der Oberseite ist C 59 abgerundet, der
Abschluß ist zu beiden Seiten jedoch rechteckig ausgeführt. C 59 ist nahezu vollständig
erhalten; an der Bruchstelle nach Ende der Inschrift schloß ein weiterer Stein an, wie dies die
Aushöhlung eines Schwalbenschwanzes und Mörtelreste nahelegen. Die Inschriften sind in
versenktem Relief ausgeführt. Die Abschlußflächen sind an der Durchgangsseite rechtwinklig

gearbeitet, was darauf schließen läßt, daß der Weg, den C 59 und ein weiterer, ähnlich
gearbeiteter Balustradenstein begleitet haben, kein Gefälle aufweist.
Dekoration:
a.) Relief An der Schmalseite wird die Königskartusche von zwei w#s-Szeptern eingerahmt
und von einer Himmelshieroglyphe überspannt.
b.) Inschrift
Versenktes Relief, v.r.n.l.
onX "r.w K# nXt Xo(j)(.w) m M#o.t Es lebe der Horus Starker Stier, der in Ma’at
erscheint,
Nb.t.y cmn(.w) hp.w a)cgrH(.w) t#.w.y die Herrinnen Der den Gesetzen Bestand gibt, der
die beiden Länder beruhigt,
"r.w-nb.w o# XpS Hw(j)(.w) cT.t.y.w Goldhorus Mit großer Schlagkraft, der die Asiaten
schlägt,
nsw.t-b|.t.y Nb M#o.t-Ro.w d|(.w) onX a) König von Ober- und Unterägypten Nebmaatre,
beschenkt mit Leben.
An der Schmalseite befindet sich die Königskartusche mit dem Eigennamen:
s#-Ro.w Imn-Htp Hq# W#s.t b) Sohn des Re Amenophis, Herrscher von Theben
a) Bruchstelle. Die Titulatur Amenophis’ III. läßt keine Besonderheiten erkennen und ist so
bereits ab seinem 1. Regierungsjahr belegt56.
b) Lesung unklar. Am wahrscheinlichsten ist das -.t-Suffix von W#s.t anzunehmen, gefolgt
von einem Stadtdeterminativ. Eine solch ausführliche Schreibung ist mir ansonsten nicht
geläufig. In einer Stele aus Tura aus dem Jahr 2 wurde der Eigenname um den Zusatz s# Ro.w,
„ein Sohn des Re“ erweitert, s. H. GAUTHIER, Livre des Rois II, S. 307.
c.) Farbgebung Hieroglyphen gelb ausgefüllt, Hintergrund und undekorierte Seite weiß.
Kontext der Primärverwendung: Mit einiger Sicherheit ist davon auszugehen, daß das
Fragment eines Balustradensteines C 59 den Dromos begleitet hat, der zwischen dem Pylon
und der Tribüne mit dem Sonnenaltar verlief. Wenig wahrscheinlich ist indes, daß C 59 zur
Tribüne selbst gehört haben soll, da diese bereits unter Thutmosis III. errichtet und
möglicherweise auch abgeschlossen wurde.
Datierung: Amenophis III.
Bemerkungen: Bei C 59 handelt es sich um das einzige Baufragment des Chnumtempels, das
Amenophis III. zugewiesen werden kann.
Literatur: L. BORCHARDT, Tempel mit Umgang, S. 46
F. JUNGE, Elephantine XI, S. 37 und Taf. 21e
W. KAISER, 1. Bericht, S. 112

BRON :
Der Dromos Amenophis’ III
Foto : pg 234-236
Katalog : C 59 Balustradenstein pg 337-338

Der Tempel des Chnum der 18. Dyn.
auf Elephantine
Inauguraldissertation
zur
Erlangung der Doktorwürde
vorgelegt der
Fakultät für Orientalistik und Altertumswissenschaft
der Universität Heidelberg
von Martin Bommas, M.A. aus Heilbronn
2000
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Sa-Tjaoe » Zo Jan 25, 2015 8:40 pm

Philip Arrhidaeus schreef:Het gebouw doet me denken aan een barkstation. Kan dat?

J. Budka zegt in Report on the 36th season of excavation and restoration on the island of Elephantine:
"Most of the blue painted pottery from Elephantine can be dated to the reigns of Amenhotep III / late-18th Dynasty (more or less to the reign of Ramesses II). These two periods are also, in very similar ways, heydays for other categories of monuments on the island: rock inscriptions and small barque shrines [44]. The latter are both connected with festival processions and cultic activities. Consequently, a collective term implying the functional use of blue painted pottery on Elephantine might be festival pottery rather than palace pottery which is far too limited a term for the attested variability of use of this distinctive ware." [44] The so called temple du sud, Amenhotep III. (Description I, pls. 31, pp. 34–38; M. F. Laming-Macadam, Gleanings from the Bankes MSS., JEA 32, 1946, p. 59, pl. 7) and temple du nord, Ramesses II. (Description I, pls. 31, 38; L. Borchardt, Besprechung von Porter-Moss, A Topographical Bibliography, OLZ 41, 1938, p. 156).
Blijkbaar gaat Budka er sowieso van uit dat het barkschrijnen zijn: een expliciete bron wordt niet eens vernoemd en hij vermeldt het als een vanzelfsprekendheid.

Rozette schreef:Bemerkungen: Bei C 59 handelt es sich um das einzige Baufragment des Chnumtempels, das Amenophis III. zugewiesen werden kann.

Hey Rozette. Ik dacht al dat deze niet lang onder je radar zou blijven. ;-)
In Elephantine zou Amenhotep III dus enkel die "zuidelijke tempel" en (alvast een stuk van) de dromos in de Khnumtempel hebben laten oprichten?
Gebruikers-avatar
Sa-Tjaoe

Berichtdoor Sa-Tjaoe » Zo Jan 25, 2015 10:49 pm

Deze site met reproducties van de Déscription kende ik trouwens niet eerder:
http://www.wdl.org/en/item/80/view/1/41/ (pp. 37 tem 45 over Elephantine)
Op pp. 43-44 is ook duidelijk te zien dat het hier wel degelijk om een barkschrijn gaat.
Wel jammer dat de "temple du nord" zo weinig aandacht krijgt.
Gebruikers-avatar
Sa-Tjaoe

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Jan 26, 2015 7:57 pm

Bedankt Sa-Tjaoe en Rozette voor het speurwerk en de reacties.

Die noordelijke Thoetmozes III/Ramessidische tempel blijft mysterieus, ook in P&M V, p.229

Ik heb die steenblokken te rap gezien voor die van Amenhotep III. Moet ooit eens terug, bij leven en welzijn, want dat gedeelte van Elephantine deden we (2013) helemaal op 't einde van onze wandeling, en ik had nog geregeld om naar Qubbet-el Hawa te gaan, dus zette ik op 't einde wat teveel spoed achter ons bezoek. Spijtig, maar weer een excuus. :wink:

Sa-Tjaoe schreef:
Maar Habachi vermeldt in een voetnoot wèl een artikel van MFL Macadam in Journal of Egyptian Archeology 32 (p. 59) - waar ik geen kopie van heb opgeduikeld.
Blijkbaar wordt daarin vermeld dat de gouverneur van Aswan niet blij was met het bezoek van vreemdelingen aan "de tempels van Amenhotep III en Thutmose III" en die daarom maar vernielde in november 1822.

Champollion's korte commentaar is te lezen in: Lettres écrites d'Egypte et de Nubie (pp. 383-384).

Die "Note remise au Vice-Roi pour la conservation des monuments de l'Egypte" is wel de moeite waard om te lezen.
http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k1 ... f392.image
"On sait bien que ces démolitions barbares ont été executées contre les vues éclairées et les intentions bien connues de Son Altesse, et par des agents incapables... [...] Il est donc urgent et de la plus haute importance que les vues conservatrice de Son Altesse étants bien connues des ses agents..."

Sa Tjaoe:
De zuidelijke tempel was die van Amenhotep III, later nagetekend in de Déscription en nog later dus ook door Gosset.
De noordelijke tempel werd tot in de jaren '30 (en ook door Macadam) geïnterpreteerd als een bouwwerk uit de periode van Thutmose III.
Borchardt sprak dit tegen in 1938 en zag de 2e verloren tempel van Elephantine niet als toebehorende aan Thutmose III maar aan Ramses II.

Martin Bommas: Daß dieser Tempel nicht unter Thutmosis III. (wie dies bis in die 30-er Jahre des 20. Jhs. verschiedentlich behauptet wurde) sondern von Ramses II. errichtet wurde, hat bereits L. BORCHARDT, in: OLZ 41, 1938, Sp. 156 gezeigt.

Vraag me af vanwaar de twijfel tussen een toeschrijven van "de N tempel" aan Thoetmozes III en Ramses II.
Ik kan dat artikel van Borchardt niet te pakken krijgen.
http://www.degruyter.com/view/j/olzg.19 ... ue-1-6.xml

Sa Tjaoe:
Deze site met reproducties van de Déscription kende ik trouwens niet eerder:
http://www.wdl.org/en/item/80/view/1/41/ (pp. 37 tem 45 over Elephantine)
Op pp. 43-44 is ook duidelijk te zien dat het hier wel degelijk om een barkschrijn gaat.

Ik zei eigenlijk ook zelf barkstation, maar soms weet ik niet goed raad met dat woord, omdat "station" me meer doet denken aan een iets snellere handeling dan "barkschrijn". Die langs beide kanten open kapellen (hieronder de witte van Sesostris I en de rode van Hatsjepsoet) ontbreken dat achterste kamertje van het gebouw van Amenhotep III op Elephantine, wat misschien kan duiden dat in dit laatste de bark(en) iets langer aanwezig waren en meer rituelen ondergingen. Doet me (een beetje) denken aan de - weliswaar drievoudige - van Seti II in Karnak of die van Ramses II in Luxor.
Speciale kapellen zijn ook die van Sethi I in Abydos, waar in dezelfde kapel volop aanduidingen zijn dat er een bark gestaan heeft, maar waar de koning ook te zien is voor het schrijn, zoals hieronder een foto van de Amon-kapel, waar twee pilaren aan de muur wellicht een aanduiding zijn voor een onderscheid van de rituelen.

Afbeelding

Afbeelding

Sa-Tjaoe:
In Elephantine zou Amenhotep III dus enkel die "zuidelijke tempel" en (alvast een stuk van) de dromos in de Khnumtempel hebben laten oprichten?

Zelf geen idee, ik weet (nu) maar van die.

Even terzijde... zijn grootvader liet een poort oprichten, waarvan ik ook nog nooit gehoord had voor ik ter plaatse was. Plezant vond ik dat niet alle scènes op die poort van Amenhotep II zijn, maar ook sommige van Ptolemaeus I.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Nieuwe Rijk