Abydos Ramses II tempel

Moderator: yuti

Abydos Ramses II tempel

Berichtdoor yuti » Vr Mrt 27, 2015 4:24 pm

Afbeelding

In de dodentempel van Ramses II (cenotaaf) in Abydos werd de cultus van de koning in stand gehouden. De tempel van Seti I die een hondertal meter verderop ligt
werd iets vroeger gebouwd. Van Ramses II kennen we ook zijn dodentempel in Thebe, het Ramesseum.

Ramses II tempel te Abydos:
Afbeelding
Op de aangeduide binnenmuur van hof A bevinden zich een reeks taferelen die Mariette ooit heeft beschreven in zijn tweede deel over Abydos.
Deze muur verwijst mogelijk naar twee ruimtes in de tempel (B en D).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(vrije vertaling)

Vier priesters gaan de processie voor.
De eerste is een schrijver (=scribe hiérodule) die verbonden is aan de dienst van de tempel. Hij is verantwoordelijk voor de registratie van de verschillende offergaven die voorbijtrekken.
De tweede priester is een 'profeet van Osiris’. Hij offert wierook voor de optocht naar de tempel van Ramses.
Zoals de tweede priester is ook de derde, de “profeet van tempel van Ramses” gekleed in een panterhuid. Over deze priester wordt verder geen uitleg gegeven.
De vierde en de laatste is de priester die belast is met de dodencultus (Choachyte). Naar hem wordt enkel verwezen met ‘offergave der dingen’ .

De processie trekt voorbij met enkele priesters en dienaren. Zij dragen of leiden levende dieren zoals ossen, antilopen, gazellen, kraanvogels en eenden.
De teksten die dit ondersteunen zijn heel summier. Bovenaan lezen we ‘de drijvers van dieren, offers van rundsvlees, gazellen, eenden voor de ‘zuivere’ zaal van het heiligdom van de tempel van Ramses “. Of nog, “geselecteerde offergaven in de Usekh (mogelijk zaal B) bestemd voor de tempel”.
In de Usekh verzamelden de priesters en de dienaars zich en werd de processie opgestart.

Boven de afbeelding van de derde os lezen we : “men offert als eerbetoon aan Zijne Majesteit voor de heilige tafel”. En de tekst boven de dienaar die een gazelle in de armen draagt vermeldt: “ gazelle aangeboden door de koning”. Dit lijkt erop te wijzen dat ook de koning bijdroeg met persoonlijke geschenken. Mogelijk vervulden deze dieren een bijzondere rol in de ceremonie.
Vermeldenswaardig is de derde os die wordt aangeduid als "een grote os van Koesh” .

We zien vervolgens een tweede groep. Deze priesters en dienaars leiden geen dieren naar de tempel maar dragen de versneden offergaven.
Een schrijver van de tempel (choachyte) gaat de processie voor. Een priester plengt en offert wierook en gaat degenen vooraf die de geselecteerde offers brengen naar de Our van de tempel.(mogelijk het heiligdom - kamer ‘D’)

(Digimom – Maison de l’Orient et de la Méditérranée, Lyon – France) - Abydos - Tome 2 - Auguste Mariette Pacha)
Gebruikers-avatar
yuti

Re: Abydos Ramses II tempel

Berichtdoor gaspard » Vr Mrt 27, 2015 6:22 pm

Yuti,
Kan jij hiërogliefen lezen :o
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor yuti » Vr Mrt 27, 2015 9:23 pm

Kan jij hiërogliefen lezen - Gaspard

Jammer genoeg niet, Gaspard. Die droom ligt spijtig genoeg aan diggelen.
Dat wil niet zeggen dat ik veel voorkomende tekens niet kan thuisbrengen.
Cursussen volgen heeft maar zin als men daadwerkelijk dag in dag uit blijft oefenen.
Aan handleidingen heb ik geen gebrek maar op een bepaald moment heb je echt wel hulp nodig als het moeilijk wordt.
Leuven is niet bij de deur. Vroeger ontbrak het me wat aan wilskracht en tijd en nu is het daar wat te laat voor.
Mariette zal m'n vrije vertaling dan ook niet kwalijk nemen.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Vonneke » Zo Mei 17, 2015 4:13 pm

Nota Philip Arrhidaeus:
- onderstaande reactie van forumlid Vonneke kwam er op een verkeerd geplaatst bericht in deze berichtenreeks
- het verkeerd geplaatste bericht ging namelijk over de magazijnen in de tempel van Seti te Abydos, maar droeg verkeerdelijk als titel "Ramses II te Abydos"
- Vonneke had dus gelijk wanneer ze zei:

Dag
Volgens mij waren de ruimten in the Ramses II tempel niet alleen magazijnen maar kapellen mn aan weerszijden van de eerste octostyl zaal, de rumten thv de twee octostyl zaal waren volgens mij wel opslagruimten zie C. Ossian , A limestone Jewel in the desert ; The Cenothap temple of Rameses II in Abydos, KMT Volume 19 number 1 spring 2008 p. 38-51
Vonneke
Vonneke

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Mei 19, 2015 4:00 pm

Nota Philip Arrhidaeus:
hierop antwoordde forumlid Yuti het volgende (bericht nu ingekort omdat het misverstand opgelost is):

Yuti quote Vonneke:
"Volgens mij waren de ruimten in de Ramses II tempel niet alleen magazijnen maar kapellen met aan weerszijden van de eerste octostyl zaal"

Yuti antwoordde hierop: Ik zie ook op het eerste zicht geen magazijnen binnen de tempelommuring. Magazijnen (buiten de zogenaamde sjena wab - zie tempel van Hibis viewtopic.php?f=16&t=3408&p=14912&hilit=hibis%E2%80%A6#p14912) komen wel voor op een tempeldomein maar bij mijn weten niet binnen een ommuurde tempel wegens onrein. Ik heb er geen weet van dat de magazijnen (ook) betrekking hebben op de Ramses II tempel, het zou me trouwens niet verwonderen.

(Ossian , A limestone Jewel in the desert ; The Cenothap temple of Rameses II in Abydos, KMT Volume 19 number 1 spring 2008 p. 38-51) heb ik spijtig genoeg niet. Ik zal dat toch eens moeten aanschaffen.

Verbeter me gerust of verduidelijk maar als ik iets verkeerd verstond. Een mens is nooit te oud om te leren.

Dat er kapellen en/of zijkapellen waren in de tempel van Ramses II staat ontegensprekelijk vast.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Mei 19, 2015 5:05 pm

Vonneke schreef:
C. Ossian , A limestone Jewel in the desert ; The Cenothap temple of Rameses II in Abydos, KMT Volume 19 number 1 spring 2008 p. 38-51

Goed dat je me aan dit artikel herinnert. Toen dit verscheen had ik RII tempel in Abydos nog nooit gezien en ik was wèg van de prachtige foto's.

Vonneke schreef:
de rumten thv de twee octostyl zaal waren volgens mij wel opslagruimten

In het artikel verwijst Claire Ossian bij het vermelden van "... opslagplaatsen voor kultische voorwerpen... " naar Badawy Alexander, A History of Egyptian Architecture, 1968 p.222-225.
Onderstaande plannetje uit Porter & Moss VI, p.32 toont (evenals het plan van Yuti hierboven) dat de tweede hypostyle zaal (second octostyle hall) aan beide zijden toegang biedt aan drie kamers (VII-VIII-IX) (XI-XII-XIII), waarvan twee kamers (IX en XIII) op hun beurt toegang bieden tot telkens nog een kamer (X en XIV).
Dit zouden dus allemaal voorraadkamers zijn voor kultische voorwerpen, gewijd aan verschillende goden.
Er zijn nog prachtig gekleurde en speciale reliëfs te zien, zoals onderstaande in een nis in kamer X van Ramses II voor Osiris in de gedaante van een djedpilaar. Die kamers X en XIV zijn ten andere apart met telkens negen nissen en twee pilaren.

Afbeelding

Onderstaande zicht op de gehele oostelijke buitenmuur, de ingang van de tempel van Ramses II rechts en de voorraadkamers links. (sorry voor de "fish-eye" foto)
In hoeverre is de heuvel waarop ik stond om de foto te maken onderzocht op gelijkaardige magazijnen zoals bijvoorbeeld bij de Seti I tempel van Abydos?
viewtopic.php?f=10&t=3463
Afbeelding

Hier sta ik op de trap die ooit naar het dak leidde, op het P&M plan V. Links zijn kamers VII, VIII, IX en X te zien.
(sorry voor de "fish-eye" foto)
Afbeelding

Kamer XIV:
Afbeelding

Nis in kamer X:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Nieuwe Rijk