Abydos Seti I tempel - Magazijnen en ontvangsthal

Moderator: yuti

Abydos Seti I tempel - Magazijnen en ontvangsthal

Berichtdoor yuti » Vr Mei 15, 2015 2:02 pm

Afbeelding

De colonnade van de “Reception Hall” van het paleis (bij de tempel van Seti I in Abydos) werd ondersteund door kalkstenen kolommen.
Deze kolommen waren niet monolithisch en jammer genoeg zien we hiervan vandaag nog enkel de basis en het onderste gedeelte.
De zuilen bestonden vermoedelijk uit zes delen: de basis, vier stukken pilaar en een abacus. De vermoedelijk hoogte wordt geschat op 5 meter.
Kapitelen waren er niet, maar bovenaan zaten er wel rechthoekige abaci gekapt uit één stuk. De zuilen zijn onderaan egaal tot op een hoogte van 43 cm.
Daarboven bevatten zij inscripties. Deze inscripties beginnen steeds met de volgende tekst: “…De geliefde van….”

Zoals onderstaande inscriptie:
"...de geliefde van Noet, die zetelt in Abydos”

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

The palace and magazines attached to the temple of Sety I at Abydos and the facade of this temple by Eduard B. Ghazouli.
Gebruikers-avatar
yuti

Re: Abydos Seti I tempel - Magazijnen en ontvangsthal

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Mei 16, 2015 5:20 pm

Mooie foto's Yuti.

Ben ik juist als ik zeg dat deze "ontvangsthal" eerder als symbolisch onderdeel beschouwd dient te worden van de cenotaaftempel, en dus een minder praktische bedoeling had als in de dodentempels van Seti I en Ramses II in Thebe West?

Ik denk dat je dat ook ziet op het grondplan: zijn het niet allemaal magazijnen rond die ontvangsthal in Abydos?

Kon het zelf niet laten van in beiden even farao te spelen. :roll: Links Medinet Haboe (2009), rechts Abydos (2014).
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor yuti » Za Mei 16, 2015 10:03 pm

“Ben ik juist als ik zeg dat deze "ontvangsthal" eerder als symbolisch onderdeel beschouwd dient te worden van de cenotaaftempel, en dus een minder praktische bedoeling had als in de dodentempels van Seti I en Ramses II in Thebe West?”. - Philip Arrhidaeus

Het betreffende podium is zoals jij laat uitschijnen een wezenlijk deel van de 'reception hall' of ontvangsthal.

Volgens Eduard B. Ghazouli lijkt het op een heiligdom. Hij poneert dat toch, maar heeft daar niet echt de bewijzen van. Hij vond immers geen herkenbare delen van zo’n heiligdom met uitzondering van enkele kroonlijstfragmenten. Het gaat om een groot blok dat samen met de gebruikelijke conventionele palmbladerendecoratie iets lager de cartouches van Seti I bevat (met de namen van Seti Mer-en-Ptah en Men-maat-re).
Het podium op de rechtse foto waar jij op staat bevindt zich in het midden van de zuidelijke muur en bestaat uit kalksteen met volgende afmetingen: 3,28 m breed, 1,63 m lang en 41 cm hoog.

Het lijkt aldus Ghazouli op een structuur van een heiligdom waar de koning of zijn vertegenwoordiger, geplaatst op een troon, de notabelen van het koninkrijk ontving op de speciale feestdagen van Abydos.
Is dit heiligdom dan een symbolisch onderdeel zijn van de cenotaaftempel?
Moeilijk te zeggen als je niet echt kan bewijzen dat dit een heiligdom is. Je kan het wel vermoeden.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor yuti » Zo Mei 17, 2015 7:35 pm

De ontvangsthal waarvan sprake gaat over een ruimte in het paleis met bijhorende de magazijnen naast de tempel van Seti I. Op oude foto's zijn de oostelijke en westelijke magazijnen nog goed zichtbaar. Bijgevoegde foto toont een deel van de magazijnen in zogenaamde 'mudbrick'. Vandaag zie je spijtig genoeg enkel wat muurtjes. Kapellen bij dit complex zijn hier bij mijn weten nooit gevonden.

magazijnen in de nabijheid van de ontvangsthal
Afbeelding
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor yuti » Di Mei 19, 2015 10:34 am

Toen ik vorig jaar dat paleis bezocht kwam de bewaker al na een tijdje aangesneld om me duidelijk te maken dat ik daar niet mocht komen. Was dit bezoek niet in het ticket inbegrepen of weigerde men gewoon de toegang, ik zal het wellicht nooit weten want hij was weinig spraakzaam.
Buiten de overblijvende zuilen en muren in de ontvangsthal zie je her en der nog wat brokstukken liggen. Als je de oude foto's van vroeger bekijkt, dan zie je de toen nog rechtopstaande stenen blokken uit de 'mudbrickmuren' wat verder op de grond liggen. Om de stenen vloer te beschermen werd er later nog zand over uitgespreid.
Op het eerste zicht lijkt dit bouwwerk veel minder interessant dan wat Abydos voor het overige te bieden heeft. Onterecht trouwens want Eduard B. Ghazouli' s werk is echt de moeite waard al dateert het van de jaren vijftig van vorige eeuw. Het mooie in Egypte zit hem soms in de minder spectaculaire dingen.

Om een beeld te krijgen van de situering van de ontvangsthal in het complex heb ik hier een plannetje uitgetekend.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor yuti » Za Mei 23, 2015 5:20 pm

… her en der brokstukken…

Afbeelding Afbeelding

Op de onderstaande foto, aan de oostelijke zijde van de ontvangsthal heb ik één van de ontbrekende (zuidelijke) deurstijlen geplaatst. Hij heeft een hoogte van 1,49 m en ligt iets verderop.

De inscripties zijn nog duidelijk leesbaar:
“… de zoon van Re ‘Seti-Merenptah’ , de geliefde van Osiris, Heer van het Heilig Land”
“… de zoon van Re ‘Seti-Merenptah, de geliefde van Harendotes (= Horus als wreker van zijn vader)

Afbeelding

(inscripties vrij vertaald uit het Engels, verwijzing: "The palace and magazines attached to the temple of Sety I at Abydos and the facade of this temple by Eduard B. Ghazouli.")
Gebruikers-avatar
yuti

Terug naar Nieuwe Rijk