Linteel van een schrijn

Moderator: yuti

Linteel van een schrijn

Berichtdoor yuti » Vr Apr 08, 2016 5:55 pm

Afbeelding

Kalksteen
Hoogte:13,1 cm, breedte op zijn maximum: 4,7 cm.
Nieuwe Rijk - Ramessidische periode
Private collectie.

Dit kalkstenen fragment toont ons een cobra met dubbele kroon. Door de licht concave kromming van het object vermoedt men dat het gaat om een overblijfsel van een linteel van een klein heiligdom.
De gevleugelde zonneschijf omgeven door twee cobra’s is ons bekend uit het Oude Rijk en later. Eerst als een symbool van de god Horus werd de cobra met gestrekte hals gelijkgesteld aan de zon, zelfs met de zonnegod Re.
De slang is één van de wezens die de zon tijdens zijn hemeltrip in de dag brengt. Haar bescherming komt tot uiting in het concept van de cartouche, wanneer deze geflankeerd wordt door twee cobra’s.
Op het object zijn nog rode-, zwarte- en lichtblauwe kleuren merkbaar.
Om stilistische redenen dateert men het object in de Ramessidische periode.

Ancient Egypt Masterpieces from Collectors and Collections- Jacques Billen BAAF Organisation asbl Brussels
Gebruikers-avatar
yuti

Re: Linteel van een schrijn

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Apr 08, 2016 7:02 pm

Yuti schreef:
Eerst als een symbool van de god Horus werd de cobra met gestrekte hals gelijkgesteld aan de zon, zelfs met de zonnegod Re.

"Eerst als een symbool van de god Horus..."
Wat bedoel je hiermee, Yuti, als ik vragen mag?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor yuti » Za Apr 09, 2016 9:01 am

"Eerst als een symbool van de god Horus..." Wat bedoel je hiermee, Yuti, als ik vragen mag?

De Uraeuscobra of kortweg uraeus prijkt op het voorhoofd van godheden en farao's. Zij (de beschermende godin in de vorm van een cobraslang) gold als symbool voor de levende koning (de Horus) en als symbool voor de continuïteit van het koningschap. Zo werd het zonneoog van Horus het symbool voor de koninklijke macht. Door over dit oog van Horus te beschikken, beschikte de vorst over gans Egypte.
De Uraeusslang werd gezien als de vrouwelijke tegenhanger van de zonnegod Ra. De valkgod Horus werd geïdentificeerd met de zonnegod in verschillende verschijningsvormen.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Apr 09, 2016 5:40 pm

"De uraeus als symbool van Horus", zoals je schrijft Yuti, zo had ik dat nog nooit bekeken. Een symbool van het Koningschap wel. En ik dacht ook aan het Oog van Horus (Oog van Re) voor bescherming (opgerichte cobra).
De namen klinken alvast gelijkaardig - Wadjyt - Wedjat :)

Eerlijk gezegd dacht ik bij een voorstelling van een cobra naast Wadjyt (en Meretseger en Renenoetet) rapper aan Isis (gelijkgesteld aan Wadjyt die de beschermster was van de jonge Horus).

viewtopic.php?f=15&t=1285#p15150

Maar ik vind dat allemaal nogal ingewikkeld... waar is een oud-Egyptische priester als je hem nodig hebt? :wink:
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor yuti » Za Apr 09, 2016 8:24 pm

Ingewikkeld is het zeker. Ik had het over “… als een symbool van de god Horus…”. Uiteraard met een klein nuanceverschil had het in m’n betoog moeten zijn “….het gold als een symbool voor de levende koning (de Horus)”.
Boeiend vind ik o.a. in dit licht de troonnaam van Pepi I : nfr sA Hr of Nefersahor (vrij vertaald = Horus is perfect in bescherming ) met latere wijziging in mry ra of Merire (=Geliefd door Re).
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor ancheperoere » Zo Apr 10, 2016 10:49 am

Misschien zie ik het verkeer, maar ik zie slechts een enkele kroon en geen dubbele kroon???
ancheperoere

Berichtdoor yuti » Zo Apr 10, 2016 5:08 pm

We zien hier een cobra in een opgerichte toestand ( iar.t (iaret) - of in de Engelse vertaling “the raised one”.
De Witte kroon is nog zichtbaar. De rode door de breuk niet meteen, maar dergelijke lateien zijn in de Egyptische architectuur bekend van o.a. van pylonen of poorten. Ze zijn vaak versierd met een gevleugelde zonneschijf geflankeerd door twee uraei. Wat we nu nog kunnen zien op dit fragment zijn twee verschillende delen van veren van de valk, gedeeltelijk gekleurd in wit en rood.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Apr 11, 2016 7:11 pm

Blame it on my youth ;-) , maar nu is eindelijk mijn frank gevallen wat je bedoelde Yuti... het gaat hier natuurlijk om Horus van Behdet / Behedet, voorgesteld als de gevleugelde zonneschijf.

Eng.: Horus the Behdetite... komt al voor in de vroege IIIde dynastie volgens Toby Wilkinson (Early Dynastic Egypt, p.287)... onder de trappenpiramide staat koning Djoser bij diens schrijn afgebeeld. De naam verwijst naar de troon van de koning. Wilkinson schrijft dat Behdet later geïdentificeerd wordt met El Balamoen / Tell el Balamun, maar dat Horus van Behdet in oorsprong waarschijnlijk gezien moet worden als een algemene beschermende kracht van de koning.

Hierover en de over voorstellingsvormen van Horus van Behedet, al of niet met uraei... vanaf p.63 in
Shonkwiler Randy L, The Behdetite: A Study of Horus the Behdetite. From the Old KIngdom to the conquest of Alexander
https://oi.uchicago.edu/sites/oi.uchica ... TATION.pdf

Fijn om lezen over de gevleugelde zonneschijven is een artikel in de Chronique d'Egypte nummer 32, 16de jaargang, 1941: "A propos du disque ailé" van M. Werbrouck.
Andere bibliografie is te vinden in bovenvermeld werk van Randy Shonkwiler.

Dat het voorwerp op de foto van Yuti concaaf is, zoals hij zegt, is te zien op mijn onderstaande foto van het fragment… in de tentoonstellingskast van de BAAF 2012.

Dat dergelijke lijst met een gevleugelde zonneschijf niet altijd concaaf is, blijkt uit schrijnen BM EA 1134 (mijn foto hieronder) en Louvre D30.
http://mini-site.louvre.fr/portesduciel ... 010101.php
Dit zijn echter twee Ptolemaeïsche voorbeelden uit Philae – het voorbeeld van Yuti wordt in het Nieuwe Rijk gedateerd, onder de Ramessieden.
Een detailfoto van British Museum EA 1134 kan ik niet weergeven , daarvoor is mijn foto te slecht van kwaliteit, maar ik kon hem zelf genoeg inzoomen om te zien dat links (en ik vermoed rechts ook) naast de onderste gevleugelde zonneschijf staat: “die van Behdet, grote god, heer van de hemel”.

Afbeelding

Afbeelding

Yuti schreef:
Boeiend vind ik o.a. in dit licht de troonnaam van Pepi I : nfr sA Hr of Nefersahor (vrij vertaald = Horus is perfect in bescherming ) met latere wijziging in mry ra of Merire (=Geliefd door Re).

De wijziging van Nefersahor naar Merire is inderdaad nog niet opgeklaard. Miroslav Verder vernoemt dit in een adem (maar zonder een link te leggen) met de aanpassingen van de teksten in de piramide van Pepi I. (Pyramids, 1997, p.354)
Naguib Kanawati vraagt zich in zijn boek ‘Conspiracies in the Egyptian Palace’ (2003) op p. 172 af of de wijziging iets te maken kan hebben met een koningin die in gerechtelijke problemen kwam.

Weni, goeverneur van Opper-Egypte, doet dit verhaal: http://www.reshafim.org.il/ad/egypt/texts/weni.htm
De vertaling van Miriam Lichtheim, Ancient Egyptian Literature, The Old and Middel KIngdom, p. 19: “Wanneer er een geheime klacht was in de koninklijke harem tegen Koningin Weret-yamtes, deed zijne majesteit dit enkel mij aanhoren…” Discretie troef dus… geen detail van de aanklacht wordt gegeven en ook niet de uitkomst van het proces. Maar het feit dat Weni dit vermeld is al genoeg om te vermoeden dat het om ernstige feiten gaat die geen positieve gevolgen hebben gehad. Bij verwerping van de aanklacht zou Weni dit wellicht niet vermelden in zijn autobiografie.
Zie ook James Henry Breasted, Ancient Records of Egypt, Volume I, p. 142.
Verschillende uittreksel uit de autobiografie van Weni staan hier in het Nederlands (in een berichtje uit 2008): viewtopic.php?f=6&t=1421
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Nieuwe Rijk