Horemheb in Leiden

Moderator: yuti

Horemheb in Leiden

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Aug 11, 2017 8:03 pm

Reliëfs en beelden van Horemheb zijn - zoals die van velen koningen - wijd verspreid, o.a.
viewtopic.php?f=10&t=1084&start=15
viewtopic.php?f=10&t=3549

In het Rijksmuseum van Oudheden te Leiden hebben ze een mooie verzameling.

De eerste drie foto’s hieronder laten Leiden AST 4 zien, H 115 cm, kalksteen. Maarten Raven, opgraver van de tempeltombe van generaal Horemheb in Sakkara, vermoedt wegens stilistische kenmerken dat dit beeld dat in 1828 in Leiden terechtkwam via de d’Anastasi Collectie, uit die tempeltombe komt en Horemheb en zijn echtgenote voorstellen. Het groepsbeeld werd net niet afgewerkt en vertoont lichte sporen van verf. De beschadigingen gebeurden opzettelijk. Op de schouder van de man rust de hand van zijn echtgenote.
http://www.rmo.nl/collectie/zoeken?object=AST+4

Foto’s 4 en 5 tonen Leiden L.X.2, H 53 cm, kalksteen. Een onafgewerkt beeld met offertafel. Vermoed wordt dat het hier eveneens om Horemheb gaat.
http://www.rmo.nl/collectie/zoeken?object=L.X.2

Beide bovenvermelde beelden worden besproken in Raven, van Walsem, ‘The Memphite tomb of Horemheb V’ (2011), p. 378-382… maar dat heb ik niet.

Het RMO bezit eveneens enkele reliëfs uit de tombe van Horemheb in Sakkara, vanaf foto’s 6 hieronder. Deze zijn dermate bekend dat ze geen uitleg hoeven (let op de bijl in de hand van Horemheb op de achtste foto: hij wou indruk maken… spijtig dat de er nooit tekst is toegevoegd op de daarvoor voorziene rechthoek rechts van hem, misschien had het iets te maken met wat hij aan de tolk(en) vertelde die twee keer afgebeeld wordt: een keer naar Horemheb gekeerd en een keer naar de krijgsgevangen Libiërs en mensen uit de Levant), maar op de voorlaatste foto is iets te zien dat mij niet gekend is: het lijkt alsof twee personen in dezelfde jurk afgebeeld worden!? (als ik het ooit geweten heb, ben ik het ondertussen vergeten)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Horemheb in Leiden

Berichtdoor william » Do Apr 26, 2018 8:38 pm

Philip schreef:
(let op de bijl in de hand van Horemheb op de achtste foto: hij wou indruk maken…

volgens mij is dit echter geen bijl, maar een ceremoniële waaier bestaande uit één grote veer, zie onderstaande link

https://nl.wikipedia.org/wiki/Flabellum_(waaier)#/media/File:Ancient_Egyptian_Fans_and_Oars.png

william
william

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Apr 27, 2018 8:01 pm

william schreef:Philip schreef:
(let op de bijl in de hand van Horemheb op de achtste foto: hij wou indruk maken…

volgens mij is dit echter geen bijl, maar een ceremoniële waaier bestaande uit één grote veer, zie onderstaande link
https://nl.wikipedia.org/wiki/Flabellum_(waaier)#/media/File:Ancient_Egyptian_Fans_and_Oars.png
william

Daar heb je gelijk in William, je komt veel te weinig op het forum, ik mis jouw commentaren en inzichten.

Ik bedoelde echter iets anders... volledig mijn schuld want ik had mijn foto's niet genummerd.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor gaspard » Za Apr 28, 2018 2:00 pm

Flabellum is een algemeen begrip voor waaier (Engels:fan).
De waaier op de foto van Philip is volgens mij een khu-fan :)
In het graf van Khaemwaset heb je een mooi overzicht van de meest courante 'fans' (Nederlands :waaiers).
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor Taa Seqenenre » Di Mei 01, 2018 1:34 pm

Het gaat om het voorwerp NAAST de waaier waarover Philip het heeft.
Gebruikers-avatar
Taa Seqenenre

Berichtdoor gaspard » Di Mei 01, 2018 1:54 pm

Op de foto's van Philip, waarop de khu-fan is te zien, is er naast de steel van de khu-fan een bijl te zien :wink:
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor william » Di Mei 01, 2018 5:55 pm

:oops: :oops: :oops: :oops:
sorry, dat ik dat niet heb gezien, ik had het dus volledig mis.

william
william

Berichtdoor gaspard » Di Mei 01, 2018 7:55 pm

Troost je William :wink:
Wie nooit iets fout doet,doet meestal niets :!:
Gebruikers-avatar
gaspard

Terug naar Nieuwe Rijk