De Slag bij Kadesh

Moderator: yuti

De Slag bij Kadesh

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Mei 08, 2007 9:10 pm

Er is al zo veel geschreven over de ‘Slag bij Kadesh’ waarbij Ramses II en de Hittietische koning Muwatallis betrokken waren.
Toch vond ik het fijn om in eerste instantie eens de details van de reliëfs te bekijken.

Wanneer deze berichten van me nogal wat lang lijken: ze zijn het ook :wink: en passen misschien beter in een ‘blog’ dan op een forum. Mijn excuses hiervoor: ik had er gewoon verschrikkelijk zin in.
Het voordeel van een forum is, dat iedereen uitgenodigd wordt om mijn waarschijnlijk hier en daar achterhaalde gegevens bij te stellen, in der haast gemaakte fouten te verbeteren, commentaar te geven, aanvullingen te verstrekken of vragen te stellen.

Reliëfs van de Slag bij Kadesh waren voorzien in: Aboe Simbel, Abydos, Karnak, Luxor en het Ramesseum, de dodentempel van Ramses II.
De best bewaarde reliëfs zijn heden ten dage die van Aboe Simbel, Luxor en het Ramesseum. Alle reliëfs zijn niet gelijk en vullen elkaar soms aan in bepaalde details.

Anneke heeft enkele van deze reliëfs ingekleurd, o.a. dit voorbeeld uit de tempel van Luxor:
http://euler.slu.edu/Dept/Faculty/bart/ ... kadesh.jpg
Ik vind dit persoonlijk van haar mooiste werken: de goed gekozen kleuren zorgen ervoor dat je meer overzicht krijgt op het slagveld.

Links de stad Kadesh, met linksonder koning Muwatallis, naast de toekijkende Hittietische infanterie.
Rechts de chargerende Ramses II die de Hittieten de Orontes indrijft.

Goed, nu dat we een overzicht hebben, kunnen we overgaan naar de détails. :)
Laatst gewijzigd door Philip Arrhidaeus op Di Mei 08, 2007 10:40 pm, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Mei 08, 2007 9:15 pm

Eerst nog wat korte algemene informatie.

Seti I, vader van Ramses II, had bij Kadesh
http://www.touregypt.net/featurestories/kadesh11.jpg
een stèle laten oprichten als herinnering aan zijn campagne om deze stad onder Egyptische invloedsfeer te krijgen zoals Thoetmosis II dat al gedaan had.

In zijn vijfde regeringsjaar trok Ramses naar Kadesh om het uit de greep van het Hittietische rijk te ‘verlossen’, met vier legereenheden: Amon, Re, Ptah en Seth. Een vijfde legereenheid rukte op langs de kust: de ‘Nearin’.

Wanneer Ramses Kadesh nadert, worden twee plaatselijke leiders verhoord die valselijk verklaren dat de Hittieten nergens in de buurt zijn wegens bevreesd voor het Egyptische leger.

De legereenheden van Ramses steken één voor één de Orontes over, de Amon eenheid met Ramses als eerste.
http://www.touregypt.net/featurestories/qadesh1.jpg

Ramses slaat nietsvermoedend zijn kamp op ten westen van Kadesh. Twee gevangengenomen verkenners van de Hittieten vertellen echter de waarheid: het leger van de vijand bevindt zich ten oosten van Kadesh! Onmiddellijk stuurt Ramses bodes naar de rest van zijn leger om zich in haast bij hem te voegen (volgens de teksten was er ongeveer 10 km afstand tussen de marcherende legereenheden).

Maar … te laat: de cavalerie van Muwatallis steekt ten zuiden van Kadesh de Orontes over, breekt dwars door de Re divisie en valt het kamp van Ramses II aan vanuit het zuiden. Niet alleen is de Re divisie uit elkaar geslagen, volledig onvoorbereid voor de strijd tijdens het marcheren, maar de Amon legereenheid bij Ramses wordt kompleet verrast, waarschijnlijk nog bezig met het kamp op te slaan en te versterken.
http://www.touregypt.net/featurestories/qadesh3.jpg

Ramses toont zich onverschrokken en bindt – volgens de teksten - helemaal alleen de strijd aan met 2.500 Hittietische strijdwagens (7.500 soldaten), drijft hen in de Orontes, terwijl Muwatallis (waarschijnlijk met open mond :wink: ) lijdzaam toekijkt.
Niet helemaal lijdzaam, want de Hittiet stuurt – tevergeefs – nog eens 1.000 extra strijdwagens op Ramses II af. Wat een kerel. :)

In werkelijkheid was de legereenheid van de Nearin vanaf de kust net op tijd aangekomen om Ramses II uit zijn benarde positie te redden. Dankzij hun komst, de hier en daar zich van de verassing herstellende Amon en Re soldaten, en de zich haastende en dichterbijkomende Ptah divisie, wordt de cavalerie van de Hittieten verslagen.

De volgende dag wordt er slag geleverd tussen beide legers, waarbij Ramses II schijnt het initiatief genomen te hebben door troepen over de Orontes te sturen naar de vijand. Geen van beide legers haalt definitief de overhand, en er wordt beslist tot een ‘staakt het vuren’, een tijdelijke wapenstilstand zonder vredesverdrag.

Ramses had dan zijn leven en de veldslag niet verloren, maar gewonnen had hij ook niet en zeker had hij het grondgebied, welke hij onder Egyptische invloedsfeer had willen brengen, niet weten te veroveren.
Laatst gewijzigd door Philip Arrhidaeus op Di Mei 08, 2007 10:37 pm, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Mei 08, 2007 10:29 pm

Ramses II op zijn troon in het Egyptische kamp ten westen van de stad Kadesh.
Afbeelding

De gevangengenomen verkenners van de Hittieten worden verhoord.
Afbeelding

Ramses weet dus nu dat de vijand zich achter de stad Kadesh bevindt.
Afbeelding

Ramses roept zijn officieren bijeen.
Afbeelding

Een overzicht op het kamp van Ramses.
Afbeelding

Het ene gedeelte van het kamp is zich nog niet bewust van de op handen zijnde strijd: linksboven wordt een soldaat verzorgd na de lange mars, rechts ervan krijgt een soldaat een reprimande, paarden rusten uit en krijgen eten, de strijdwagens worden verzorgd en rechtsonder ligt de leeuw van Ramses bij zijn verzorger. Het kamp is omringd door schilden en links staan twee sfinxen bij de ingang.
Afbeelding

In de rechthoek is de tent van Ramses II te zien en drie kleinere tenten van de koningszonen. De Hittieten vallen het kamp binnen en er wordt bevolen de familie van Ramses te evacueren. Ramses beveelt in dit verband: "Ga niet naar het Westen en blijf weg van de strijd!"
Afbeelding

Detail van het voorgaande.
Afbeelding

De stalmeester Menna bij de strijdwagen van Ramses II en de paarden 'Overwinning in Waset' en 'Moet is tevreden'.
Afbeelding

Ramses chargeert ...
Afbeelding

... en drijft de vijand in de Orontes. Links zie je de hoeven van zijn paardenspan.
Afbeelding

Er vallen ook slachtoffers onder de familie van Muwatallis.
Afbeelding

Gelukkig arriveert de versterking net op tijd bij het slagveld ...
Afbeelding

... en bindt de strijd aan met de op hun beurt kompleet verraste Hittieten.
Afbeelding

Koning Muwatallis bekijkt de strijd vanop een afstand en beslist dat het genoeg is.
Afbeelding

Na de strijd worden de linkerhanden van de gedode vijanden geteld voor Ramses. Linksboven leiden de prinsen de gevangen voor.
Afbeelding

Ramses de Grote.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Mei 09, 2007 4:23 pm

Hoe groot waren de legermachten te Kadesh?

A) Iedere Egyptische legereenheid zou 10.000 man kunnen bevat hebben, wanneer je een stèle van Ramses IV als voorbeeld neemt. Maar was dat niet het aantal deelnemende soldaten aan een expeditie i.p.v. een veldslag?
Indien de Nearin ook nog eens uit 10.000 soldaten bestonden, maakt dit een totaal van 50.000 soldaten.

Dit zou ongeveer in evenwicht zijn met de Hittietische strijdkrachten, want geven de Egyptische teksten niet 3.500 strijdwagens met telkens drie man + 18.000 infanteriesoldaten + 19.000 infanteriesoldaten = 47.500 soldaten?

B) Meestal wordt echter aan een Egyptische divisie 5.000 man toegekend, dus 5 x 5.000 = 25.000.
Of 4 x 5.000 = 20.000 + Nearin = ?

Dit zou dan wat meer zijn in vergelijking met het aantal Hittieten vermeld door Baines en Málek: 3.500 strijdwagens met 10.500 man + 8.000 infanterie = 18.500 soldaten.

C) Of is het dus 5 Egyptische divisies met een totaal van max. 25.000 soldaten tegenover een Hittietische overmacht van 47.500?

Het aantal van de cavalerie van de Hittieten wordt wèl gespecificeerd, maar van de Egyptenaren niet: een legereenheid bestond blijkbaar uit x aantal soldaten, cavalerie inbegrepen.
Laatst gewijzigd door Philip Arrhidaeus op Wo Mei 09, 2007 4:26 pm, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Mei 09, 2007 4:26 pm

Ramses wou de stad Kadesh innemen, dat is zeker. Dit lukte hem wel niet, maar weerhield hem niet om de slag bij deze stad op de tempelmuren af te beelden, zoals zelden of nooit al gebeurd was.

Muwattalis werd bij de Slag niet verslagen, toch niet in die mate dat hij geen bedreiging meer was voor de buurlanden van Egypte, en de Hittietische koning bleef de stad Kadesh onder zijn controle houden.

Waarom dan zo lang en breed uitgesmeerd op de tempelmuren?

- Was het door de emotionele betrokkenheid van de koning die op het nippertje aan de dood ontsnapt was?

- Kwam het door de mogelijke overmacht van de Hittieten (zie voorgaand bericht) te Kadesh dat een goed aflopen van de strijd voor Ramses II toch een overwinning om trots op te zijn was? De aantallen strijdkrachten van de Hittieten worden vermeld in de teksten … misschien was het niet nodig om de aantallen van de Egyptische soldaten te vermelden, omdat iedere mogelijke lezer van de teksten wist hoeveel soldaten er in een divisie opgenomen waren?

- Of was het zoals Omar Zuhdi in KMT 8/4 schrijft en dat de grootste reden om de gebeurtenissen van de Slag van Kadesh zo ‘wereldkundig’ te maken het deserteren van de soldaten van farao was tijdens de vijandelijke aanval?
Feit is dat in de teksten het alleen strijden van Ramses II dik in de verf gezet wordt en ook het verwijt aan zijn troepen achteraf.
“Maakt een man zich niet groot in zijn stad wanneer hij terugkeert en kan vertellen dat hij moedig was in aanwezigheid van zijn heer? Waren jullie in jullie harten er zich niet bewust dat ik een ijzeren muur ben? Wat zullen de mensen zeggen wanneer ze horen dat jullie me in de steek gelaten hebben? Alleen en met niemand, en dat er geen enkele officier of soldaat mij hulp bood, wanneer ik in de strijd was?”
Zou Ramses II – net zoals de Romeinen deden – een ‘decimatie’ onder zijn leger toegepast hebben?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Mei 09, 2007 4:28 pm

De Nearin.

In het Gedicht van Pentawer (64-65) staat “Zijne Majesteit had de eerste strijdkracht gemaakt uit alle leiders van zijn strijdkrachten, van de kusten van het land Amor.”

Hun naam klinkt niet-Egyptisch? Het puik van de buitenlandse Egyptische strijdkrachten die daar gelegerd waren, want …
wanneer bovenstaande vertaling een beetje juist is, wat wordt dan bedoeld met
- eerste strijdkracht?
- alle leiders van zijn strijdkrachten?

Zou het mogelijk zijn dat hij de Nearin als voorhoede van zijn vier divisies vanuit een andere richting naar Kadesh had laten oprukken, heel bewust en bedoeld als verassing voor de Hittieten die misschien eerder enkel de hoofdmacht van de Egyptenaren in de gaten hielden?

Zou het mogelijk zijn dat de Nearin niet ‘in the nick of time’ ter plaatse kwamen, maar dat Ramses II op de hoogte was van hun aanwezigheid en een grotere veldheer was dan hij liet uitschijnen ten koste van de soldaten die hem deserteerden in de strijd?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Mei 09, 2007 4:30 pm

Er zijn twee mensen die in de slag van Kadesh betrokken waren, waarvan ik verder niets weet.

1) Moetnofret.
Op het ogenblik dat het Egyptische kamp aangevallen wordt, geeft Ramses II het bevel zijn familie in veiligheid te brengen: ‘de koninklijke kinderen, samen met die van Moetnofret’.
Moetnofret zal een bijvrouw geweest zijn van Ramses II. Is er ooit nog een spoor van haar gevonden?

(Prinsen die vermeld worden in de teksten: Prehirwenemef, Ramses, Amenhirkopshef, Khaemwaset, Meriamon, Seti, Merenptah)

2) Menna, stalmeester van Ramses II
Ramses zegt in de teksten: “”Ik heb miljoenen van de vreemde landen overwonnen, ik was alleen met mijn paarden: ‘Overwinning in Waset’ en ‘Moet is tevreden’. Het is bij hen welke ik steun vond wanneer ik alleen was terwijl ik met de vele vreemde landen vocht. Ikzelf zal ervoor zorgen dat ze hun voedsel krijgen, in mijn aanwezigheid, iedere dag, wanneer ik in mijn paleis ben. Hen vond ik bij me in het midden van de strijd, samen met mijn stalmeester Menna, …
Je zou denken dat iemand voor dergelijke moed achteraf ruim beloond werd en zich een mooi graf kon veroorloven …

(Alhoewel Ramses (over het ‘alleen strijden’) verder ook nog zegt: “ … samen met mijn stalmeester Menna, de schenkers van mijn huis, die aan mijn zijde waren, mijn getuigen voor wat betreft de strijd … “)
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: De Slag bij Kadesh

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Mrt 07, 2016 7:27 pm

Het verdrag van Kadesh / Kadesj in het Archeologisch Museum van Istanbul / Istanboel :)

http://www.istanbularkeoloji.gov.tr/web ... _of_kadesh

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Nieuwe Rijk