Akhenaten's Karnak Sed-festival talatats

Moderator: yuti

Akhenaten's Karnak Sed-festival talatats

Berichtdoor Rozette » Za Dec 12, 2009 2:56 am

Amenhotep IV - Akhenaten's Karnak Sed-Festival talatats

Afbeelding
Amenhotep IV , Nefertiti en de Drie Koninklijke Kinderen
Amenhotep IV is carried in a basket-shaped palanquin.
The basket-shaped palanquin is depicted in the Abu Gurob reliefs as the Upper Egyptian palanquin. However, on the Karnak talatat, this palanquin is used for both the Upper and the Lower Egyptian palanquin processions.
Part III - note 1 page 223
Akhenaten's Sed-Festival at Karnak by Jocelyn Gohary

In the Karnak Sed-festival scenes, the only indication of the importance of Nefertiti is the fact that in the procession scenes, she is carried in a palanquin of her own, whereas in other Sed-festival depictions the queen is shown walking behind the palanquin of the king.
Part IV - Conclusions page 168

No clear indication is given on the Karnak talatat as to the date of this first Sed-festival. However, the original king’s name in all the Sed-festival scenes so far identified was
Neferkhepure-Waenre Amenhotep, the god, ruler of Thebes.

Afbeelding
Afbeelding

The Three Royal Children are shown seated in their palaquins followed by the Overseer of the Harem. This official usually follows 'The Three Royal children'.
Royal children , occur in a number of Sed-festival reliefs, usually depicted in three and seated, or carried, in a carrying-chair with a hooped canopy. Since actual children of the king (Amenhotep III and Osorkon) are depicted in the same reliefs, these msw nsw are almost certainly not the offspring of the king, but may be priests representing The Royal Ancestors and symbolising the continuity of the kingship. They are not regarded as statues, because in the Sed-festival reliefs on the Karnak talatat, they are shown standing on their feet, as well seated in their palanquins.
In the Soleb reliefs, the daughters of Amenhotep III are depicted in same scenes with the msw nsw (three Royal children) in their palanquins.

None of the daughters of Amenhotep IV and Nefertiti appear in the known Sed-festival scenes from Karnak. In other contexts, Meretaten is frequently represented, Meketaten on several occasions and a third princess, presumably Ankhesenpaaten, is shown twice.

Bron:
Part I :
5. The Rites of the Sed-festival - note 174 page 211
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor yuti » Zo Dec 13, 2009 11:55 am

Rozette,
We wilden ons met zes vrijwilligers opgeven om in Karnak de talatats te rangschikken maar 't gebouw was op slot en er was niemand van het 'Karnak temple project' aanwezig. :cry:
Ditmaal hielp de overtuigingskracht van 'doctor' Philippe dus niet, misschien wachten op een volgende keer :oops:

Afbeelding
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Anneke » Zo Dec 13, 2009 3:41 pm

De "msw nswt" komen ook voor in the scenes in het graf can Kheruef en Userhat (?). Daar staan deze "kinderen van de koning" in rijen opgesteld met sistra en ik geloof menats.

De drie "msw nswt" in de draagstoelen is wel heel apart. De enige andere vrouw in een palanquin is de koningin.

Zouden dit misschien de koninklijke vrouwen uit andere landen zijn? Amenhotep was getrouwd met Gilukhipa van Mittanni, en prinsessen van Babylon en Arzawa.

Ik heb er natuurlijk geen bewijs voor, maar heb me wel afgevraagd of dit hooggeplaatste vrouwen en hun dochters uit de haren waren.
De dochters van andere koningen werden voor zover ik weet geen "hmt nswt weret", maar ze zullen toch ook geen laag geplaatste concubine in de harem zijn geweest? En ik kan me voorstellen dat ze in deze grote festiviteiten misschien wel voor de dag werden gehaald (en een beetje afgestoft? :D )
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Dec 13, 2009 10:45 pm

Knappe tekening van de reliëfs !
Bedankt om dit te posten, Rozette.

En interessant ...

Amenhotep IV is carried in a basket-shaped palanquin.
The basket-shaped palanquin is depicted in the Abu Gurob reliefs as the Upper Egyptian palanquin. However, on the Karnak talatat, this palanquin is used for both the Upper and the Lower Egyptian palanquin processions.

Neb? Heer (van beide landen)?

The Three Royal Children are shown seated in their palaquins followed by the Overseer of the Harem. This official usually follows 'The Three Royal children'.
Royal children , occur in a number of Sed-festival reliefs, usually depicted in three and seated, or carried, in a carrying-chair with a hooped canopy. Since actual children of the king (Amenhotep III and Osorkon) are depicted in the same reliefs, these msw nsw are almost certainly not the offspring of the king, but may be priests representing The Royal Ancestors and symbolising the continuity of the kingship. They are not regarded as statues, because in the Sed-festival reliefs on the Karnak talatat, they are shown standing on their feet, as well seated in their palanquins.
In the Soleb reliefs, the daughters of Amenhotep III are depicted in same scenes with the msw nsw (three Royal children) in their palanquins.

Dus geen letterlijke koninklijke kinderen? Waarom dan die naam gegeven?

Ben ik de enige die 'priesters die de Koninklijke Voorvaderen voorstellen' op het eerste zicht een klein beetje vergezocht vind? Want waarom dan 'koninklijke kinderen? Wordt msw geschreven met F31 ?
Gaat het hier (met enige zekerheid) om een mannelijke of vrouwelijke afbeelding?

Los daarvan: valt in dit reliëf ook niet de alomtegenwoordige 'paardestaart' op?

In connectie met het Sed festival en de drievoudige afbeelding zou ik eerder iets verwachten (in connectie met de terminologie msw nsw) als 'alles wat door de koning voortgebracht heeft', m.a.w. alles wat hij voortgebracht of gemaakt heeft, wordt ook vernieuwd?

Anneke schreef:
Ik heb er natuurlijk geen bewijs voor, maar heb me wel afgevraagd of dit hooggeplaatste vrouwen en hun dochters uit de haren waren.
Mogelijk, ik meen daar inderdaad ooit iets over gelezen te hebben.
Maar waarom dan daarop zo'n nadruk en niet op de eigen dochters? Want:
None of the daughters of Amenhotep IV and Nefertiti appear in the known Sed-festival scenes from Karnak.

Anneke schreef:
De "msw nswt" komen ook voor in the scenes in het graf van Kheruef en Userhat (?). Daar staan deze "kinderen van de koning" in rijen opgesteld met sistra en ik geloof menats?

Maar bij Cheroeëf staan er wel meer dan drie dacht ik, als ik het goeie reliëf voorheb, want die andere prinsessen? aan de linkerkant van de portico hebben vaasjes vast.
http://www.osirisnet.net/tombes/nobles/ ... uef_04.htm

En welke Userhat bedoel je Anneke?

Moeilijk te nemen foto wegens nogal ferm donker, maar Patricia slaagde erin een heel klein stukje te fotograferen: Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Dec 13, 2009 10:53 pm

yuti schreef:Rozette,
We wilden ons met zes vrijwilligers opgeven om in Karnak de talatats te rangschikken maar 't gebouw was op slot en er was niemand van het 'Karnak temple project' aanwezig. :cry:
Ditmaal hielp de overtuigingskracht van 'doctor' Philippe dus niet, misschien wachten op een volgende keer :oops:

Wanneer een volgende keer? Kandidaten? :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Ma Dec 14, 2009 10:43 pm

Bedankt Yuti en Philip voor het posten van de foto’s !!!! Ik las een tijdje geleden dat het gebouw van het Akhenaten temple project te Karnak zich zou moeten bevinden achter de Opet-tempel, klopt dat?

Rozette schreef :

Philip schreef :
Dus geen letterlijke koninklijke kinderen? Waarom dan die naam gegeven?
Ben ik de enige die 'priesters die de Koninklijke Voorvaderen voorstellen' op het eerste zicht een klein beetje vergezocht vind? Want waarom dan 'koninklijke kinderen? Wordt msw geschreven met F31 ?

J. Gohary schrijft in haar boek het volgende:
Quote :
In the Old Kingdom, the representation of a figure seated in a palanquin with a hooped canopy, was used as the determinative for a princess and a similar sign may have designated a prince : Grdseloff, ASAE 42, pp. 107ff.
This adds weight to the theory that the three msw nsw may in some way have represented the royal ancestors.

Philip schreef :
Gaat het hier (met enige zekerheid) om een mannelijke of vrouwelijke afbeelding?

In het boek staan verschillende afbeeldingen van de Three Royal Children en het lijken me toch telkens dames te zijn.Misschien is het iets duidelijker op de volgende foto.
Afbeelding

Philip schreef :
Los daarvan: valt in dit reliëf ook niet de alomtegenwoordige 'paardestaart' op?

Bedoel je het gekleurd Sed-Festival lint in de kapsels van de deelnemers aan het Sed-Festival.
Betsy Bryan verwijst naar deze linten in “Egypt’s Dazzling Sun, Amenhotep III and his world” pagina 252-253,
45 Head of a courtier wearing Sed-festival Ribbon,
45a Detail of painting of Amenhotep son of Hapu wearing Sed-Festival ribbon …….).

Anneke schreef:
De "msw nswt" komen ook voor in the scenes in het graf van Kheruef en Userhat (?). Daar staan deze "kinderen van de koning" in rijen opgesteld met sistra en ik geloof menats?
Philip schreef :
Maar bij Cheroeëf staan er wel meer dan drie dacht ik, als ik het goeie reliëf voorheb, want die andere prinsessen? aan de linkerkant van de portico hebben vaasjes vast.
http://www.osirisnet.net/tombes/nobles/ ... uef_04.htm

De dames met de vaasjes in hun handen worden omschreven als : Children of the chiefs” nsw wrw probably meaning the chiefs of the foreign lands.
Bron : J. Gohary Akhenaten’s Sed-Festival at Karnak pagina 17

Er is een duidelijk verschil te merken in de verwijzingen naar verschillende prinsessen in het graf van Kheruef.
Translations of the texts, The Tomb Kheruef, Theban Tomb 192

Op pagina 51 staat 2 maal een verwijzing naar een King's daughter, beloved of him.

Op pagina 52 staat dan weer een verwijzing naar de Royal Children.
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Dec 20, 2009 2:49 am

Rozette schreef:
Ik las een tijdje geleden dat het gebouw van het Akhenaten temple project te Karnak zich zou moeten bevinden achter de Opet-tempel, klopt dat?
Zo ongeveer ten noorden van het Opet-tempeltje, inderdaad.
Dat laatste is nu wel dicht en kon ik nu niet bezoeken. In de Chonsoe tempel waren ze ook in alle staten wegens de werken daar, en dus leidden de bewakers ons af naar het Akhenaten temple project ...

Ach tijden veranderen ... vroeger dacht ik dat het beklimmen van Chonsoe tempel een uitzondering was en het Akhenaten temple project helemaal not done, nu bleek het eerste ons gewoon min of meer aangeboden en het tweede ook ... enfin, we mochten toch eens binnenkijken.

Opet tempel: als je ooit de kans krijgt: zeker niet nalaten ... wegens prachtige reliëfs en een uitzondelijke indeling.

J. Gohary schrijft in haar boek het volgende:
Quote :
In the Old Kingdom, the representation of a figure seated in a palanquin with a hooped canopy, was used as the determinative for a princess and a similar sign may have designated a prince : Grdseloff, ASAE 42, pp. 107ff.
This adds weight to the theory that the three msw nsw may in some way have represented the royal ancestors.
Het zal dus duidelijk aan mij liggen, maar ik heb nog steeds moeite om die redenering te volgen. Er ontsnapt me duidelijk iets ... 'in some way' ... ik zal eens met tijd gaan zoeken achter meer info.

Bedoel je het gekleurd Sed-Festival lint in de kapsels van de deelnemers aan het Sed-Festival.
Betsy Bryan verwijst naar deze linten in “Egypt’s Dazzling Sun, Amenhotep III and his world” pagina 252-253,
45 Head of a courtier wearing Sed-festival Ribbon,
45a Detail of painting of Amenhotep son of Hapu wearing Sed-Festival ribbon …….).
Bedankt, heb ik nu daarnet gelezen.
Toch in TT 192 geen linten te zien dacht ik?
Wat zouden die rechthoekige hoofddeksels zijn?
En waarom werden de pruiken min of meer selctief weggehakt?
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Di Dec 22, 2009 6:28 pm

Philip,

Ik heb mij het boek :
The Akhenaten Temple Project Volume I, Initial Discoveries
Ray Winfield and Donald B. Redford
gekocht. Hierin schrijft Donald B. Redford het volgende over de "king's children" quote :
Donald B. Redford
Chapter 8 : Court- and Government-titles in the Karnak Talatat
Pg 102 , A - 1
The Akhenaten Temple Project Volume I, Initial Discoveries
Ray Winfield and Donald B. Redford
Msw-nsw, “king’s children”
The msw-nsw are most frequently shown as three figures in bag wigs, seated in hoped palanquinq. They appear to be swathed in some sort of close-fitting robe which makes it unnecessary for the artist to delineate the interior details of the body. The arms are drawn up with hands together in the center of the breast, and viewed from the front “Osiris-fashion”. Sometimes, they are shown standing before their empty palanquins, with their simple, rectangular seats. On one badly damaged example, msw-nsw is written within the palanquins occupied be females. In some cases, an imy-r-ipwt is shown in close attendance.
The “king’s children” have a formal role to play at the Sed-festival. They are said to be “in the following of His majesty; on one occasion, they intone a hymn to the king. In this latter scene, the assembled children divided into two registers, the upper of which shows three rows of standing females, the lower two rows of males with beards.

Philip schreef :
Wat zouden die rechthoekige hoofddeksels zijn?
En waarom werden de pruiken min of meer selctief weggehakt?

Volgens Betsy Bryan hebben de dames een modius op hun hoofd. Deze hoofddeksel waren "in" tijdens de regering van Amenhotep III.
The modius is a turban-shaped measure of grain (measurement system)
and symbolizing fertility.
Quote :
Afbeelding

Afbeelding
Waarom de pruiken van beide dames beschadigd werden zou ik echt niet weten, Bij de overige dames in dezelfde scene lijken de pruiken me min of meer intact te zijn op de foto in het boek The Tomb Kheruef, Theban Tomb 192.
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Vangu Vegro » Wo Dec 23, 2009 10:47 am

Gedeeltelijk weggehakte pruiken zien we iets later ook in Amarna, waar afbeeldingen van Kiya bewerkt werden voor Meritaten, en haar Nubische pruik werd veranderd in een zijlok.

Men vermoed dat dit gebeurde omdat Kiya overleed of uit de gratie was geraakt. Misschien is hetzelfde gebeurd met deze dames???
Vangu Vegro

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Dec 28, 2009 8:57 pm

Bedankt Rozette voor je aanvullingen!

Erg interessant!
De Osirishouding zou inderdaad op een link kunnen duiden met de Koninklijke Voorvaderen.
Maar interessant is de vrouwelijke en mannelijke afbeelding?

The msw-nsw are most frequently shown as three figures in bag wigs, seated in hoped palanquinq. They appear to be swathed in some sort of close-fitting robe which makes it unnecessary for the artist to delineate the interior details of the body. The arms are drawn up with hands together in the center of the breast, and viewed from the front “Osiris-fashion”. Sometimes, they are shown standing before their empty palanquins, with their simple, rectangular seats. On one badly damaged example, msw-nsw is written within the palanquins occupied be females. In some cases, an imy-r-ipwt is shown in close attendance.
The “king’s children” have a formal role to play at the Sed-festival. They are said to be “in the following of His majesty; on one occasion, they intone a hymn to the king. In this latter scene, the assembled children divided into two registers, the upper of which shows three rows of standing females, the lower two rows of males with beards.

In verband met de modius ... ik had hieraan gedacht, maar vond het 'niet op zijn plaats' hier.

Vangu Vegro schreef:
Gedeeltelijk weggehakte pruiken zien we iets later ook in Amarna ...
Misschien is hetzelfde gebeurd met deze dames???

Ik blijf het zeer eigenaardig vinden. De rest van het gelaat werd niet beschadigd, dus ga je ook niet denken aan een latere bezetting van de tombe. Enkel de pruik lijkt het doel van de beschadiging, en het ziet er ook geen souvenir of grafroof uit.
Rozette schreef terecht: "Bij de overige dames in dezelfde scene lijken de pruiken me min of meer intact te zijn op de foto in het boek The Tomb Kheruef, Theban Tomb 192."
Klopt:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Anneke » Ma Dec 28, 2009 9:25 pm

Ivm de modius: in sommige afbeeldingen van de God's Wife wordt zij ook afgebeeld met een rechthoekige modius.

Ik heb Neferure hiermee gezien in afbeeldingen en ook Nefertari, dochter van Tuthmosis III.

Het is niet zo dat de God's Wife altijd deze modius draagt, maar het komt genoeg voor dat ik me afvraag of ook in de afbeeldingen van de tijd van Amenhotep III dit misschien duidt op een afbeelding van een soort priesteres? De dames in de afbeeldingen hierboven dragen allemaal een menat en een sistum. Dat lijkt ook te duiden op een rituele functie, dus misschien de modius ook onderdeel van de "outfit"?

In de tijd van Amenhotep III is maar een afbeelding van een God's Wife, en deze dame wordt verder geen naam gegeven.
Een hoop speculatie: misschien werden bepaalde functies overgedragen aan andere hoog geplaatste dames? Maar wel meerdere tegelijk om te voorkomen dat een iemand teveel macht kreeg?
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Dec 29, 2009 7:20 pm

Wat bedoel je met een rechthoekige modius Anneke? Niet zo hoog als die hierboven afgebeeld? Dat is inderdaad de meest voorkomende denk ik bij dames.

Anneke:
De dames in de afbeeldingen hierboven dragen allemaal een menat en een sistum.
Die hierboven niet dacht ik, links dus van de ingang van de tombe.
Die aan de rechterkant wel. Ik vermoed dat die aan de rechterkant mogelijk een priesterlijke functie hebben, maar die aan de linkerkant echt kinderen kunnen zijn of vertegenwoordigen?

Hun modius is inderdaad wel erg hoog en lijkt -zoals altijd eigenlijk - gewoon bovenop het hoofd geplaatst.

Zou het kunnen dat die modius van de Goddelijke Gemallinnen overgenomen was van de 'modius' van Amen zelf? (maar die stond dan meer over zijn hoofd dan erop) Dat hoofddeksel van Amen lijkt anders ook op het onderste gedeelte van de Rode Kroon?

Afbeelding

Afbeelding

Niet echt terzake, maar op de pagina's van Osirisnet viel me een foto op van deze jongedames waarbij slechts het oog van één meisje met zwart aangezet was:
http://www.osirisnet.net/tombes/nobles/ ... uef_03.htm
view tb_3333 en de foto ernaast
Op een andere foto lijkt het of het zwart er gedeeltelijk verwijderd werd:
view sb_4517

En toen wij er waren, was er niets meer te zien van die zwarte accentuering:

Afbeelding

Het lijkt bijna of de zwarte oogje verwijderd werd bij restauratiewerken?
Zou het zwart een moderne toevoeging kunnen geweest zijn?
Laat ons dat dan hopen.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Anneke » Di Dec 29, 2009 8:44 pm

In deze tekening van Prinses Neferure (gebaseerd op een foto uit kmt journal) is de platte modius te zien:

Afbeelding

En Koningin Isis:
Afbeelding

In tegenstelling tot bijvoorbeeld de modius die meer gerond is:
Afbeelding

Trouwens och apart hoe de modius kan verschillen. Sommige afbeeldingen laten een modius met cobras zien:
Afbeelding

De platte modius zie je niet veel in de 19e dynasty. Alle afbeeldingen die ik gezien heb van Nefertari, Isetnofret, Merytamen, Bintanath etc hebben allemaal de modius die hier boven bij Nefertari is te zien.

En een foutje :D Ik bedoelde Merytamun, dochter van Tuthmosis III:
Afbeelding

Maar vreemd blijft wel dat de dames in het graf van Kheruef heel wat hogere "hoofd deksels" op hebben.
Gebruikers-avatar
Anneke

Re: Akhenaten's Karnak Sed-festival talatats

Berichtdoor Rozette » Ma Jul 27, 2015 6:23 pm

FINAL REPORT
December 2012

ARCE Groundwater Lowering Response Project, Luxor
“Talatat Project”
Jocelyn Gohary

The Egyptian Antiquities Conservation Project (EAC)
USAID Agreement No. 263-A-00-04-00018-00

http://pdf.usaid.gov/pdf_docs/PA00JB8S.pdf

As part of the American Research Center in Egypt (ARCE) Khonsu Temple Conservation Project in the Karnak Temple complex, Luxor, the ARCE Talatat Project has been documenting approximately 16,000 sandstone blocks from buildings constructed at Karnak by Akhenaten (1352–1336 BC) in the early years of his reign. The blocks are stored in a magazine adjacent to the west wall of the Khonsu Temple, which is known as the ‘Pennsylvania’magazine, as forty years ago, between 1966 and 1975, the contents of the magazine were photographed and studied by the Akhenaten Temple Project (ATP), which was sponsored by University Museum, Philadelphia, Pennsylvania.....................................
Gebruikers-avatar
Rozette

Terug naar Amarna en Toetanchamon