Oorlog's relief van Tutankhamen

Moderator: yuti

Oorlog's relief van Tutankhamen

Berichtdoor Anneke » Di Dec 29, 2009 9:06 pm

Een interessant artikel van R Johnson verscheen in KMT Journal.

Dit is een korte samenvatting (in het Engels)

The Epigraphic Survey (Oriental Institute) has several publications on the work on the Colonnade hall in Luxor which was started by Amenhotep III and laetr finished by Tutankhamen.

Investigations of items in the blockyard at Luxor have revealed not only many blocks from the upper part of the colonnade hall, but also other blocks which based on inscription, style and content belong to the reign of Tutankhamen.

Besides the scenes from the Opet festival, blocks have come to light depicting a battle narrative. The interesting part of that is that for a long time it was thought that these battle narratives were a Rammeside "invention" and possibly started at the time of Seti I.
recent finds push these battle narratives back much further. The blocks from Luxor show that Tutankhamen depicted these battle narratives on the walls of a mortuary temple. Excavations by Steve Harvey actually show that there were already battle narratives under the reign of Ahmose in Abydos.

Some interesting comments:

Tutankhamen dismanteled the temples Akhenaten had built in Karnak. There are talatats showing scenes from Akhenaten's temple on one side and scenes dating to Tutankhamen's reign on the other.

Tutankhamen built a mortuary temple (some think even 2) and the battle themed scenes show a battle against the North on one side and a battle agains the South on the other

There are some really nice line drawings in the article showing a siege of a city. Soldiers are shown falling off the parapets of the city walls and the king with a whole army of chariots is shown outisde the city. The depiction of the King is very similar to a scene of Tutankhamen on a decorated box from his tomb (standing in a chariot stretching is bow and aiming an arrow at the enemy).

In one scene the King is shown leaning on a structure with a pillow on it. It's a peculiar pose. Before him soldiers are bowing down and showing him severed hands of the enemy. In Ramesside scenes these hands are just piled in a heap. But there soldier have them stuck on a spear. Rather like a grotesque shish-kebob.

There are scenes of the fleet sailing back to Egypt. There is an image of a Syrian captive hanging in a cage off the bough of the ship.

Another interesting find is a scene of a bull hunt. It had always been thought that the earliest large scale bull hunting scene dated to the reign of Ramesses III. But there fragments show that one of the temple walls depicted Tutankhamen in a bull hunt.

Part of the article talks about these scenes they found, there is a short discussion of Tutankhamen's mortuary temple, and a discussion about historicity.

Johnson schreef: ... do these reliefs with their unique detail, rendered at a time when truth was strived for in Egyptian art, depict actual events? When Tutankhamen is shown in his battle chariot leading chariots against an Asian citadel in one narrative - and against Nubian foes in another - does this indicate that the scenes commemorate real, historic episodes in the life of Tuthankhamen? Or are they ritual scenes, designed to show the king symbolically triumphing over Egypt's ttradional enemies?
That question is not easily answered

Johnson goes on to comment on the originality of some scenes that may suggest they had been recorded on the battle field. And the used objects from Tut's tomb indicate he was an active individual.

Johnson does ask the question: Could the trauma Tutankhamen suffered that lead to his death have taken place on the battle field?

Johnson also mentions the tomb of Horemheb in Saqqara and the Hittite texts which indicate military activity during the latter part of Tutankhamen's reign.

The question seems to be if Horemheb was deputized to take care of these problems or if Tutankhamen could have been personally involved in the campaigns.

Sadly the scenes from Horemheb's tomb are also incomplete, and the answer seems to be out of reach...

In the "about the author" part there is mention of an upcoming publication by Johnson. He is preparing and expanding his study which started with his PhD thesis (1992).
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Dec 30, 2009 6:48 pm

Het lijkt me inderdaad een zeer interessant artikel, alhoewel ik het nog maar diagonaal doorgenomen had.

Het doet inderdaad weer de vraag rijzen hoe werkelijk de farao betrokken werd bij de oorlogscampagnes - ook wegens de jeugdige leeftijd van Toetanchamen.

Enerzijds heeft het me altijd eigenaardig geleken dat de koning zelf mee ten strijde trok en dit niet overgelaten werd aan een paar goeie generaals - hadden die mannen werkelijk een soort onkwetsbaarheidsgevoel als farao? Dachten ze van zichzelf dat ze de zelf de beste generaals waren? Waren ze bang dat het leger zich in hun afwezigheid tegen hen zou kunnen keren?
Maar al die harem en andere intriges thuis dan?

Anderzijds zijn er inderdaad die gedetailleerde voorstellingen zoals de gevangene in een kooi aan het schip en de afgehakte handen van de vijanden, deze keer op speren.
Of zijn het ook stereotype afbeeldingen - mits enige variatie - zoals 'het neerslaan van de vijanden'?

Misschien krijgen we er nooit een antwoord op, maar het lijkt me dat wanneer teksten de farao in het strijdgewoel beschrijven (Thoetmosis III, Ramses II) dit niet allemaal leugens kunnen zijn.
Zou het niet eigenaardig zijn wanneer er afbeeldingen op de tempelmuren geplaatst worden van een strijdende farao terwijl die zich steevast tijdens de uitgebeelde campagnes rustig onder zijn harembaldakijntje bevond?

Worden ook campagnes afgebeeld zonder de farao?
Zijn afwezigheid daar zou dan misschien kunnen duiden op het meer realistische karakter van de scènes waar hij wel voorkomt?
Of ging die mens gewoon mee in iedere strijd? Misschien zag hij het wel deels als een soort toeristische gebeurtenis? Want veel gewone uitstapjes naar het buitenland deed hij anders schijnbaar niet, en ik krijg de indruk dat de diplomatieke buitenlandse reizen steevast wel aan ondergeschikten overgelaten werden.

Het is ook erg interessant om al die zogezegd typisch Ramessidische voorstellingen veel vroeger afgebeeld te zien.

Wat ik erg om zien vond in het artikel was de slijtage door de weersomstandigheden - in enkele jaren dus blijkbaar - op dat blok uit de 9de Pyloon, met een gedeeltelijk overgebleven reliëf van paard en wagen in een gelijkaardige jachtscène als die op de achterkant van de tempel van Ramses III te Medinet Haboe.
Prachtige kleuren op de oudere foto en nu hélemaal verdwenen. Wat jammer.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Oorlog's relief van Tutankhamen

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Sep 24, 2012 2:09 pm

Ik schreef hierboven:
" Wat ik erg om zien vond in het artikel was de slijtage door de weersomstandigheden - in enkele jaren dus blijkbaar - op dat blok uit de 9de Pyloon, met een gedeeltelijk overgebleven reliëf van paard en wagen in een gelijkaardige jachtscène als die op de achterkant van de tempel van Ramses III te Medinet Haboe.
Prachtige kleuren op de oudere foto en nu hélemaal verdwenen. Wat jammer. "

Naar aanleiding van deze post over de bouwactiviteit van Toetanchamon in Karnak:
viewtopic.php?f=11&t=2822
haal ik deze oudere berichtenreeks nog eens op.

Het gaat dus om twee blokken die uit de Dodentempel van Toetanchamon zouden komen (en later in de Negende Pyloon verwerkt geweest zijn).

Zeker 1 blok waarvan hierboven sprake, is te vinden net naast (ten oosten) het Openluchtmuseum te Karnak, zie de gele cirkel. (de rode cirkel is de 'Chapelle Rouge' van Hatsjepsoet)
Afbeelding

Dit zijn de twee blokken, zoals ze in KMT, A Modern Journal of Ancient Egypt, vol.20, nr.4, Winter 2009-10, op de foto staan. Ik weet echter niet van wanneer deze foto dateert.
Afbeelding

En hieronder mijn eigen foto (januari 2012) van hoe het grootste blok er nu uitziet:
Afbeelding

Zoals in KMT staat: "... washed away by rain in recent years."
Het verlies van de kleuren is dermate spectaculair, dat ik me even afvroeg of het blanco exemplaar een copie zou kunnen zijn. Hoogstwaarschijnlijk niet dus, en toont dit wat er gebeurt bij langdurige (?) blootstelling aan regen en zon.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Di Sep 25, 2012 4:25 pm

Ik kan het bijna niet geloven dat de kleuren zo snel vervagen.
2009 tot nu 2012 is 3 jaar, toch.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Sep 25, 2012 6:17 pm

Jef schreef:Ik kan het bijna niet geloven dat de kleuren zo snel vervagen.
2009 tot nu 2012 is 3 jaar, toch.

Het artikel in KMT met die foto van het nog gekleurde reliëf dateert van 2009. Wanneer de foto zelf getrokken is, dat weet ik niet. Enkele decennia geleden vermoed ik, misschien ten vroegste 1965, maar ik heb er het raden naar.

Maar zelfs 1965 - 2012 = 47 jaar,
in vergelijk met -1320 - 1965 = 3285 jaar.
Zonde ... zo'n mooi blok zou ieder museum verwelkomen vermoed ik.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Sep 25, 2012 8:26 pm

Ik had 'het onderste' steenblok ook gefotografeerd, maar er naast gekeken in mijn mapje.

Hieronder dus het aansluitende blok (en uitvergroting ervan, met beetje Photoshop) met o.a. de gevallen wilde stier:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor dua nefer anpu » Do Dec 27, 2012 11:33 am

http://www.siloam.net/mossman/ruthie/tut2.jpg
dit is een mooie afbeelding van Tutankhamun, nu vraag ik me af: zou Tutankhamun ooit gevochten hebben in een oorlog?

http://www.youtube.com/watch?v=ctKD8FJlel4
Gebruikers-avatar
dua nefer anpu

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Dec 28, 2012 8:34 pm

dua nefer anpu schreef:zou Tutankhamun ooit gevochten hebben in een oorlog?

Er zijn in Karnak blokken teruggevonden met scènes van Toetanchamon in een strijdwagen (gelijkaardig aan de scène op het kistje uit KV62), bij de aanval op een Aziatische stad, en van Toetanchamon die de oorlogsbuit overschouwt, samen met de afgehakte handen van de vijanden, maar niet op elkaar gestapeld (zoals in de bekende Ramessidische scènes), maar op een speer geprikt.

Zijn dit realistische scènes en geven ze een echte campagne weer, waarbij Toetanchamon aanwezig was?
Zie mischien hiervoor mijn commentaar in mijn postje van 30/12/2009.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor yuti » Za Jul 25, 2015 10:41 am

Toetanchamon wordt hier afgebeeld met de Blauwe Kroon en ureaus.
In de meeste gevallen zie je die weergave in jacht- en oorlogscenes. Maar dit hoofddeksel komt ook veelvuldig voor in offerscenes en ceremoniële afbeeldingen.
De Khepresh als 'oorlogshelm' bestempelen lijkt me dan ook niet helemaal correct.

Dit pronkstuk is mogelijk afkomstig uit een tempel in Opper-Nubië.

Afbeelding
Rijksmuseum van Oudheden-Leiden nr F 1935/3.1
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Rozette » Di Jul 28, 2015 12:16 pm

Schitterende foto Yuti, bedankt om te posten :D !

Yuti schreef :
Toetanchamon wordt hier afgebeeld met de Blauwe Kroon en ureaus.

Volgens Kaiafa, Matina s` Master thesis , The Portraiture of Amenophis III and the Rijksmuseum Van Oudheden F1935/3.1 Relief, zou niet Tutankhamun afgebeeld zijn op het relief maar Amenhotep III.

Abstract A misleading label was the starting point for the preparation of the current work. The erroneous interpretation of the relief portrait with inventory number F 1953/3.1 preserved in the Egyptian exhibition of the Rijksmuseum van Oudheden in Leiden stimulated the interest of this author. Though labeled as a portrait of Tutankhamen (ruled ca. 1332 B.C. – 1322 B.C.) (Freed 1999, 275), observations of recent years come to show that the under discussion relief is most probably a depiction of Amenophis III (ruled ca. 1390 B.C. – 1353 B.C.) (Freed 1999, 201). The goal of this thesis is binary: a) firstly, as the main research question, to trace those elements leading to the assertion that the portrait belongs possibly to the time of Amenophis III and b) secondly, to raise the foundations for further study as regards to the question of how it is possible for the museum to believe for over sixty years that the exhibited artifact is a representation of Tutankhamen. The study on this matter is implemented via a methodology organized around the portrait’s stylistic analysis. In parallel, an argumentation will be formulated based on stylistic comparisons among representative artworks of the two kings’ portraiture and thereby a conglomeration of similarities and differences will become the fundamental axis of this work. The aforementioned synthesis will reveal two typological formations of Amenophis III’s and Tutankhamen’s imaging, focused on the rendering of their facial characteristics. The kings’ typology will constitute the cornerstone of this study and will provide connecting factors and highlighting correlations to the question: what made the museum staff to do incorrect assessment on this particular artwork’s identification for over sixty years? Are there stylistic reasons that caused such misinterpretation? What conclusions could be carried out from the total research process?

Zie link voor foto`s om te vergelijken.
https://oatd.org/oatd/record?record=handle%5C%3A1887%5C%2F21472

Post 28-2-2014
http://www.perkemet.be/viewtopic.php?f=17&t=3234
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor yuti » Wo Jul 29, 2015 12:57 am

Rozette,
sorry, die post van 2/2014 is totaal aan me voorbijgegaan. Begrijp het nog altijd niet.
Het lijkt me een heel interessant studie. Echt de moeite om dat eens onder de aandacht te brengen.
Ik ga dat direct eens doornemen.
Gebruikers-avatar
yuti

Terug naar Amarna en Toetanchamon