Doodsoorzaak en stamboom van Toetanchamon FEB 2010

Moderator: yuti

Re: Doodsoorzaak en stamboom van Toetanchamon FEB 2010

Berichtdoor gaspard » Za Jan 04, 2014 6:42 pm

Vandaag greeg ik van het EEF een mail met volgende links over de mummificatie van Tutanchamon :
http://www.livescience.com/42290-king-t ... ained.html
https://www.academia.edu/5240597/Some_T ... utankhamun
Gebruikers-avatar
gaspard

Re: Doodsoorzaak en stamboom van Toetanchamon FEB 2010

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Jan 14, 2014 7:11 pm

Ik mocht onlangs in een discussie nogmaal ondervinden dat de stamboom van Toenanchamon die samengesteld werd aan de hand van het DNA onderzoek, niet iedereen duidelijk is, of dat niet iedereen ermee akkoord gaat.

Bijvoorbeeld bestaat de kans nog steeds dat Semenchkare in het schema hieronder Echnatons naam moet vervangen. En omdat er geen DNA link gelegd kon worden tussen Mummie KV55 en Mummie KV21A is het niet hélemaal zeker dat deze laatste Anchesenamon is.

Voor linken naar de hieronder vermelde mummies, zie mijn bericht hierboven van 17/02/10.

Afbeelding

Tiye: de oudere dame in KV35 is volgens DNA onderzoek de dochter van Yoeia en van Toeia.

Echnaton: de mummie uit KV55 bleek tussen de 35 en 40 jaar oud te zijn bij overlijden, en is volgens DNA onderzoek de zoon van Amenhotep III en van Tiye, de Oudere Dame in KV35.

Mummie KV35 Jongere Dame: is volgens DNA onderzoek de dochter van Amenhotep III en van Tiye.

Mummie KV55 (Echnaton) en Mummie KV35 Jongere Dame zijn volgens DNA onderzoek broer en zuster.

Toetanchamon is volgens DNA onderzoek de zoon van de mummie uit KV55 (Echnaton) en van Mummie KV35 Jongere Dame.

Mummie KV21A is volgens DNA onderzoek niet met zekerheid te linken aan Echnaton, zij is hoogstwaarschijnlijk wel de moeder van de twee foetussen in KV62.

De foetussen in KV62: 317a was volgens eerder onderzoek door Douglas Derry vrouwelijk, en van 317b werd nu bevestigd dat het om een vrouwelijke foetus gaat.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Vorige

Terug naar Amarna en Toetanchamon