Doodsoorzaak en stamboom van Toetanchamon FEB 2010

Moderator: yuti

Berichtdoor gaspard » Di Feb 23, 2010 6:28 pm

Ik heb het DNA-rapport gelezen in JAMA(=Journal of American Medical Associations)
Het blijkt dat Zawi Hawass het rapport correct heeft weergegeven en er geen eigen fantazietjes bijgeplakt heeft.
Toetanchamon had-naast een aantal erfelijke afwijkingen-malaria.
Hij liep een open beenbreuk op thv li onderbeen cq Li knie.
Deze wond infecteerde en gaf aanleiding tot een sepsis(=bloedvergiftiging).
Deze sepsis was de directe aanleiding tot zijn dood.
We kunnen dit vgl met een hartpatiënt,die overlijdt aan een pneumonie.
In dit geval is het feit dat hij hartpt is een factor,die hem meer gevoelig maakt voor het oplopen van een longontsteking.
De directe oorzaak van het overlijden is uiteraard de longontsteking,maar de bevorderende factor is zijn hartkwaal.
Bij Toetanchamon is de malaria oorzaak dat hij verzwakt was en dus gevoeliger voor oplopen van een infectie.
Moest hij echter die open beenbreuk niet opgelopen hebben dan zou hij niet overleden zijn aan zijn malaria.
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor yuti » Wo Feb 24, 2010 8:51 pm

Moest hij echter die open beenbreuk niet opgelopen hebben dan zou hij niet overleden zijn aan zijn malaria.

Gaspard, ik heb totaal geen medische achtergrond maar als ik het goed voorheb stierf Toet aan een ernstige vorm van cerebrale malaria waarbij de bloedvaten in de hersenen verstopt raken.
Het oplopen van een infectie zal zijn dood wel versneld hebben, maar mijns inziens zouden zijn hersenen het op korte termijn toch begeven hebben. Of heb ik het verkeerd voor?
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor gaspard » Wo Feb 24, 2010 9:35 pm

Zijn malaria bracht zijn cerebrale bloedvaten in een zwaar gehypotekeerde toestand.
We kunnen dit vergelijken met een persoon,die een zwaar cerebraal vasculair accident cq trombose oploopt.
Die kan verlamd raken van de hersenschade maar overlijdt daarom nog niet.
Een simpele infectie kan fataal zijn voor die man.
Heden ten dage sterven nog legio mensen aan een sepsis(=bloedvergiftiging).
het is niet de beenbreuk,die verantwoordelijk is voor de dood,maar wel de bloedvergiftiging,die niet kon behandeld worden met antibiotica.
Zo interpreteer ik het rapport in JAMA tenminste.
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor gaspard » Za Feb 27, 2010 12:18 pm

Ik heb nu diverse visies over DNA-rapport van Toetanchamon in diverse medische tijdschriften gelezen.
Men neemt een ambivalente houding aan door te beweren dat Toetanchamon stierf aan malaria en een sepsis tgv een open beenbreuk li.
Ik betwijfel niet dat hij malaria had maar hou niet van het dubbelzinnige gedoe zodat iedereen altijd gelijk heeft.
Een vergelijking:opa is 92 jaar,had 3 hartoperaties achter de rug,had in de oorlogsjaren syfilis opgelopen,had diabetes en was Parkinsonpatiënt.
Tijdens het winkelen viel hij ter plekke dood.
Men zou dan kunnen zeggen dat opa stierf aan al deze aandoeningen maar deze redenering is verkeerd want in de realiteit stierf opa aan een hartstilstand of hartaderbreuk of massale hersenbloeding.
Ik wacht verdere visies en verklaringen over dit DNA-rapport af.
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor gaspard » Zo Feb 28, 2010 1:29 pm

Eerder had ik in dit forum een discussie met Yuti over de doodsoorzaak van Toetanchamon. :x
Yuti beweerde dat Toetanchamon overleed aan malaria,terwijl ik beweerde dat Toetanchamon overleed aan de gevolgen van een septicemie tgv een open tibiaplateau# Li.
Dat hij verzwakt was door een aantal aandoeningen zal uiteraard een rol gespeeld hebben,maar was NIET de OORZAAK van de dood.
Er is ten andere twijfel gerezen of malaria echt wel een rol heeft gespeeld in het overlijden van Toetanchamon.
Getuige daarvan deze link:
http://www.scientias.nl/twijfels-over-d ... hamon/4686
Gebruikers-avatar
gaspard

Re: Doodsoorzaak en stamboom van Toetanchamon FEB 2010

Berichtdoor yuti » Za Jun 26, 2010 8:39 am

De dood van Toetanchamon blijft een bron van speculatie.
Duitse wetenschappers beweerden woensdag dat Toetanchamon waarschijnlijk is overleden door de genetische bloedziekte sikkelcelziekte.
Bernhard Nocht Instituut voor Tropische Geneeskunde in de noordelijke stad Hamburg plaatst vraagtekens bij de conclusies van Egyptische studie die uitgebracht werden in februari.

De “Journal” van de American “Medical Association” zie dat het gen voorkomt bij zo’n 22 procent van de inwoners van de Egyptische oases.
Sikkelcelziekte blokkeert (sikkelvormige bloedcellen in plaats van glad en rond) de bloedstroom en leidt tot chronische pijn, infecties en het afsterven van weefsel.

De onderzoekers roepen op tot verdere DNA-tests op mummie om de definitieve doodsoorzaak te achterhalen.
(YAHOO news)
http://news.yahoo.com/s/afp/20100623/sc_afp/scienceegypthistorytutankhamungermany_20100623171524
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Malfliet » Ma Jun 28, 2010 5:22 pm

Maar sikkelcelanemie sluit malaria uit. En dus kan men ook geen malaria specifieke antistoffen in het bloed (of de restanten van het bloed) aantreffen; en bij uitbreiding ook niet in andere lichaamsdelen.
Gebruikers-avatar
Malfliet

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Jul 03, 2010 9:08 pm

Malfliet schreef:Maar sikkelcelanemie sluit malaria uit. En dus kan men ook geen malaria specifieke antistoffen in het bloed (of de restanten van het bloed) aantreffen; en bij uitbreiding ook niet in andere lichaamsdelen.

Ik ken hier niets van en begrijp het niet ... ofwel had Toetanchamen dus geen malaria ofwel had hij geen sikkelcelanemie?
M.a.w. ofwel is de berichtgeving over een doodsoorzaak over malaria verkeerd ofwel de berichtgeving over sikkelcelanemie verkeerd?

Of zou het kunnen dat Toetanchamen vroeg in zijn leven malariaresistent werd (vandaar de malaria-sporen?) en daarna sikkelcelziekte?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sikkelcelanemie
Het ziektebeeld komt vooral voor in etnische groepen uit landen waar malaria heerst.
...
Degenen met de heterozygote afwijking hebben evolutionair gezien een grotere overlevingskans in malaria-gebieden. Dit komt omdat de malariaparasiet, die zich in een bepaalde fase in rode bloedcellen vermenigvuldigt, zich in bloedcellen met hemoglobine S minder makkelijk kan handhaven. Er is enige tijd geleden dan ook een onderzoek gestart door een paar Nederlandse studenten die de afweer van sikkelcellen tegen malariaparasieten hebben vastgelegd en geänalyseerd. Het bleek een reactie te zijn van de malariaparasiet op de oplosbaarheid van het sikkelcel anemie hemoglobine S. En het is dus ook moeilijk voor de parasiet om het hemoglobine tot zich te nemen als voedingsstof.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor gaspard » Za Jul 31, 2010 3:24 am

Nog maar eens in herhaling vallen:de doodsoorzaak van Tutanchamon werd veroorzaakt door een sepsis,veroorzaakt door een open beenbreuk thv li knie. :(
Dat is nu toch al meermaals bevestigd!
Het spreekt vanzelf dat er een aantal bevorderende factoren kunnen zijn,zoals malaria.
Ik toon nog maar eens een URL ,die mijn overtuiging bevestigt:
URL: http://nl.wikinews.org/wiki/Malaria_doo ... etanchamon
Sikkelcelanelie heeft inderdaad een relatie met malaria,maar doet hier niets ter zake! :roll:
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor gaspard » Vr Sep 10, 2010 5:45 pm

Een etische vraag ivm.het ongelimiteerd "analyseren"van egyptische mummies vinden we in het tijdschrift SCIENTIAS.NL
URL is :http://www.scientias.nl/hebben-mummies-recht-op-privacy/15755
De URL van het oorspronkelijk artikel in NewScientist:
http://www.newscientist.com/article/mg2 ... ivacy.html
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor gaspard » Vr Sep 07, 2012 8:36 pm

Ik heb vandaag nog een interessant artikel gelezen over de doodsoorzaak van Tutanchamon.
URL : http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenla ... psie.dhtml
De doodsoorzaak van Tutanchamon blijft de medische wereld in zijn ban.
Hopelijk komt men ooit achter de ECHTE doodsoorzaak van deze farao :(
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor gaspard » Za Sep 08, 2012 6:13 pm

Een artikel in het Laatste Nieuws van 8/9/2012 bevestigt dat epilepsie de werkelijke doodsoorzaak is van farao Tutanchamon :roll:
URL : http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap ... psie.dhtml
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor meretseger » Di Feb 12, 2013 6:57 pm

Volgens de Franse egyptoloog, Marc Gabolde, waren Toetankhamon’s ouders Echnaton en Nefertiti.
http://phys.org/news/2013-02-tut-egyptian-archaeologist-theory-pharaoh.html

In recent years, DNA analysis has shed light on the parents of Egypt's most famous pharaoh, the boy king Tutankhamun, known to the world as King Tut. Genetic investigation identified his father as Akhenaten and his mother as Akhenaten's sister, whose name was unknown.

French Egyptologist Marc Gabolde offered a different interpretation of the DNA evidence on Thursday. Speaking at Harvard's Science Center, Gabolde said he's convinced that Tut's mother was not his father's sister, but rather his father's first cousin, Nefertiti.

Nefertiti was already known to be Akhenaten's wife and in fact the two had six daughters. Gabolde believes they also had a son, Tutankhamun, and that the apparent genetic closeness revealed in the DNA tests was not a result of a single brother-to-sister mating, but rather due to three successive generations of marriage between first cousins.

"The consequence of that is that the DNA of the third generation between cousins looks like the DNA between a brother and sister," said Gabolde, the director of the archaeological expedition of Université Paul Valery-Montpellier III in the Royal Necropolis at el-Amarna. "I believe that Tutankhamun is the son of Akhenaten and Nefertiti, but that Akhenaten and Nefertiti were cousins."

Gabolde's talk, "Unknown Aspects of Tutankhamun's Reign, Parentage, and Tomb Treasure," was sponsored by Harvard's Semitic Museum and the Harvard Department of Anthropology. It was hosted by Peter Der Manuelian, the Philip J. King Professor of Egyptology.

Tutankhamun was a pharaoh some 3,300 years ago. He was made pharaoh at age 8 or 9 and ruled for about 10 years. In his talk, Gabolde covered some of the scarce known details of his life and his burial.

Tut's tomb, Gabolde said, was not intended as such. The real—and undiscovered—tomb, he said, was probably under construction when he died at 19, and is likely somewhere in the Valley of Kings, on the Nile. The place where he was actually buried was probably not intended for a royal burial but hurriedly prepared when Tut died unexpectedly, most likely of an infection that took hold when he broke his leg. "Nobody could imagine he would die so young," Gabolde said. Other details of Tut's life, which Gabolde has pieced together from carved images and inscriptions, include a military campaign in Syria, in which he likely didn't personally take part. Tut also was interested in Nubia, a region in southern Egypt and northern Sudan. Inscriptions on a fan that belonged to Tut showed him hunting ostriches, whose feathers were used to make the fan. In addition, Gabolde said, a staff found in Tut's tomb had inscriptions that showed it was made of a tall reed, cut by Tut himself in a city on the Nile delta. Gabolde also traced an ornament that was found with Tut when he was discovered in 1922, but had since disappeared. Gabolde said he believes the golden hawk-head clasp, part of a broad collar worn by Tut, is in a private collection, sold by Tut discoverer Howard Carter to pay for surgery later in his life. The rest of the broad collar was stolen during World War II, Gabolde said.
Provided by Harvard University
meretseger

Berichtdoor gaspard » Za Nov 23, 2013 12:49 am

En het mysterie over de dood van toetanchamon BLIJFT zonder duidelijk antwoord :(
URL : http://archeologieonline.nl/nieuws/myst ... -ontrafelt
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Nov 26, 2013 8:15 pm

gaspard schreef:En het mysterie over de dood van toetanchamon BLIJFT zonder duidelijk antwoord :(
URL : http://archeologieonline.nl/nieuws/myst ... -ontrafelt

Dat vind ik ook.

Was ook te zien op documentaires, zoals 'Ultimate Tutankhamun', waarop mijn commentaar - voor wat het waard is:
viewtopic.php?f=37&t=3109

En aldaar mijn 'jolige opmerking' in mijn bericht van 03/11/13 naar aanleidng van het posten van deze link:
http://www.independent.co.uk/news/scien ... 19262.html
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

VorigeVolgende

Terug naar Amarna en Toetanchamon