Toetanchamon's sfinxenlaan

Moderator: yuti

Toetanchamon's sfinxenlaan

Berichtdoor yuti » Wo Jan 18, 2012 1:57 pm

Toetanchamon legde de Sfinxenlaan aan die leidde van de Zuidelijke toegangspoort van het Amoncomplex naar de nabijgelegen Moettempel.
De sfinxen werden herwerkt en kregen nieuwe ramskoppen (sommige kwamen uit het Atoncomplex van Karnak en legden de link naar Echnaton en Nefertiti).
Ze werden verder versierd met een kleine figuur van Toetanchamon. Het zuidelijke deel van de laan werd later voltooid door Eje en nadien werden alle cartouches toegeëigend door Horemheb.

Sfinxenlaan

Afbeelding

Moettempel

Afbeelding

Toegeëigend cartouches van Horemheb

Afbeelding

De onafgewerkte Xde pyloon van Amenhotep III - Zuidelijke toegangspoort van het Amoncomplex

Afbeelding
Gebruikers-avatar
yuti

Re: Toetanchamon's sfinxenlaan

Berichtdoor ancheperoere » Vr Jan 20, 2012 12:51 pm

Hoe weten we dat deze laan is aangelegd door Toetanchamon? en hoe weten we dat het omgewerkte sfinxen zijn uit de tijd van Achnaton??? Zijn er intacte cartouches gevonden???
ancheperoere

Berichtdoor yuti » Vr Jan 20, 2012 4:09 pm

Men heeft vastgesteld dat een groot aantal sfinxen niet origineel waren en dat er een aantal betrekking hadden op Echnaton en Nefertiti. (afbeeldingen)
De aanleg van de Sfinxenlaan situeert zich dus na de regering van Echnaton. Tijdens de ontmanteling verhuisden de sfinxen naar de laan (men heeft een sterk vermoeden dat dit gebeurde vanuit de Atontempel) en kregen nieuwe ramskoppen samen met een beeldje van Toetanchamon. Het lijkt er dus op dat de installatie van de sfinxen al in uitvoering was tijdens de dood van Toetanchamon en verder afgewerkt werd onder Eje. Horemheb heeft de cartouches later aangepast.
Ik kan me vergissen maar als ik de bovenstaande cartouches vergroot dan meen ik een paar uitgewiste tekens te herkennen van Eje, maar ik kan me hierin vergissen.
Pyloon X van Amenhotep III werd afgewerkt onder Horemheb. Men denkt echter dat ook Toetanchamon hier restauratiewerkzaamheden uitvoerde.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Rozette » Vr Jan 20, 2012 5:58 pm

Bedankt Yuti voor het posten van de schitterende foto's :D !!!!!

Voor meer info zie volgende artikels :

J. Berlandini, « Un dromos de Toutânkhamon au Xe pylône de Karnak », p. 247-260.
http://www.cfeetk.cnrs.fr/index.php?pag ... k&n=6&a=11

EATON-KRAUSS, Marianne and William J. MURNANE, Tutankhamun, Ay, and the Avenue of Sphinxes between Pylon X and the Mut Precinct at Karnak, Bulletin de la Société d'Égyptologie de Genève 15 (1991), 31-38. (fig., ill.).

The sphinxes that flank the processional way from Pylon X south to the Mut Precinct now bear inscriptions naming Horemhab as the king responsible for them. The texts on the bases at the avenue's north end once named Tutankhamun. Facsimiles of four cartouches from the south end of the Avenue published here show that after Tutankhamun's death, Ay, too, worked on the sphinxes. The inscriptions of both kings were then usurped by Horemhab. The texts on the base of another sphinx, one of the pair that originally stood in the cachette court, seems also to have once named Ay. It, too, was appropriated by Horemhab.

Voor een gedetailleerde Bibliographie zie :
http://www.ifao.egnet.net/bases/cachett ... amun&os=14

Voor meerdere foto's van de figuren van Tutankhamun die de sphinxen sierden zie Cachette de Karnak :
http://www.ifao.egnet.net/bases/cachett ... Bessarione

Les voies processionnelles de Thèbes
Door Agnès Cabrol
Zie pagina 23 en pagina's 221-223
http://books.google.be/books?id=8rgZ3un ... on&f=false
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor yuti » Za Jan 21, 2012 11:16 am

Rozette, wat de foto's betreft, dat ligt eigenlijk meer aan de kwaliteit van het toestel dan aan mezelf, maar je reactie doet me veel plezier.
Ik was nog op zoek naar een afbeelding van die beeldjes en ongelooflijk hoe jij er telkens in slaagt om in een mum van tijd een arsenaal aan informatie
bij elkaar te brengen. Van jou kennis en informatie over de 18de dynastie sta ik altijd versteld. Boeiend, leerrijk en een verrijking voor het forum.
Bedankt.
http://www.ifao.egnet.net/bases/cachett ... rione&os=8
CK 837 : Statue osiriaque de Toutânkhamon, se trouvant à l’origine entre les pattes avant d’un sphinx
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Jan 21, 2012 4:31 pm

Interessante sfinxenlaan.
Aan bovenstaande uitstekende informatie kan ik weinig toevoegen, gewoon hetgeen ik erover had … voor wat het waard is:

- In Porter & Moss ‘Theban Temples’ wordt op p.191 verwezen naar “Three sphinxes protecting King”, Maspero, Histoire ancienne des peuples de l’Orient classique. II, afbeelding p.307
http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k61228523/f12

Afbeelding

- In ‘Sfinx, De Wachters van Egypte’, de tentoonstellingscatalogus (2006-2007), schrijft Hourig Sourouzian p. 108 dat Amenhotep IV een processieweg aangelegd heeft die langs de allee van de tiende pyloon naar de tempel van Moet loopt.
“Zesenzestig sfinxenparen liggen er naar elkaar toegekeerd. De sfinxen met de Koninklijke attributen stelden Amenhotep IV voor als god, de andere met vrouwelijke attributen de grote Koninklijke echtgenote Nefertiti. Het onderzoek van Françoise Laroche-Traunecker en Claude Traunecker heeft uitgewezen dat men over de lengte van de alle telkens een mannelijke sfinx en zijn vrouwelijke tegenhanger tegenover elkaar had geplaatst enerzijds in de verschijningsvorm van de god Re, anderzijds als gedaante van de godin Hathor, de verwante van de zonnegod. Tijdens de post Amarna-periode werden deze sfinxen onthoofd en werd hun hoofd vervangen door de eerbiedwaardige ramskop van Amon. Toen werden er eveneens koningsbeelden voor hun borst geplaatst.”

Hier nog geen vermelding van de herkomst van de sfinxen vanuit de oostelijke tempel van Echnaton.
Er wordt verwezen naar:
Traunecker Cl., ‘Aménophis IV et Nefertiti, le couple Royal d’après les talatats du IXe pylône de Karnak’, BSFE 107, oct. 1986, p.20-28
Laroche Traunecker Fr., ‘Données nouvelles sur les abords du temple de Khonsou’, Cahiers de Karnak, VII, 1982, p.313-337

Terzijde : sfinx met het hoofd van Echnaton op een relIëf (B 93 cm) in het Kestner Museum te Hannover, uit Tell el Amarna:
http://www.desheret.org/photogallery/Ke ... er150.html

Onthoofd en vervangen zou dus ook deze moeten zijn:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

- In ‘Karnak, Evolution of a Temple’ (2006) schrijft Elizabeth Blyth p.117 dat de sfinxen dateren uit de tijd van Toetanchamon, maar eigenlijk overgenomen waren van Echnaton “It has been shown that these have had ram’s heads added to the bodies and a statuette of Tutankhamun then placed between their protective paws.” En ze gaat verder : het interessante is dat de originele hoofden van deze criosfinxen in feite menselijk geweest waren en wat overgebleven is, duidelijk geïdentificeerd werd is als voorstellingen van Echnaton met Koninklijke baard en nemes, en Nefertiti met pruik.

Hierbij wordt verwezen naar Eaton-Krauss M., ‘Toutankamon et les monuments d’Aménophis III’, Aménophis II: L’Egypte à son apogée, Les Dossiers d’Archéologie, 180, 1993, p. 54

Elzabeth Blyth vertelt verder dat er in Oost Karnak bij de tempel van Echnaton overblijfselen van een processieweg ontdekt werd en dat het goed mogelijk is dat Toetanchamon deze sfinxen vanuit Echnatons heiligdom verplaatst heeft naar de sfixenallee tussen de tiende pyloon en het Moet heiligdom, en daarbij de sfinxenhoofden gewijzigd heeft.

Over de koningsnamen op de sfinxen schrijft Blyth dat de naam van Horemheb over die van Toetanchamon en Eje geschreven werd. Yuti schreef hierboven: “Ik kan me vergissen maar als ik de bovenstaande cartouches vergroot dan meen ik een paar uitgewiste tekens te herkennen van Eje…”
Nu moet het geweldig toeval lukken dat ik van dezelfde carouche als die hierboven gepost door Yuti, onlangs ter plaatse een foto gemaakt heb. Naar aanleidng van zijn bericht ben ik er nu even mee aan de slag geweest … hopelijk is het geen ‘wishful thinking’ van me, maar ik meen ook verschillende tekens van “it-neter Aye neter-heka-waset” te herkennen, en ik heb ze in rood aangelijnd:

Afbeelding

(en nog drie foto's van een ramskop van deze sfinxenlaan: viewtopic.php?f=16&t=2739 )
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor ancheperoere » Zo Jan 22, 2012 2:31 pm

mooi verhaal zo om de boel te kunnen reconstueren!!!

dank voor alle info!
ancheperoere

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Mrt 18, 2018 12:22 pm

Afbeelding

Zoals bekend gaat momenteel het werk aan de sinxenlaan tussen Luxor en Karnak nog steeds verder. Zo ook aan de sfinxenallee tussen de Xde pyloon van Karnak tempel en het Moet complex.

Bovenaan zicht vanaf in de buurt van het Moet complex, richting tiende pyloon. Onderaan verschillen tussen enkele jaren geleden en januari 2018. Eerst twee foto's richting tiende pyloon en dan twee foto's richting de Moet tempel.
Ik heb er geen idee van of er daar ooit oorspronkelijke vloerstenen tussen zaten, maar ik denk of hoop ! van niet. Opvallend is ook dat terwijl het werk onverdroten verder gaat, er minder aandacht is voor (weliswaar geen grote) ophopingen van vuil of begroeiing tussen de sfinxen.

Januari 2012
Afbeelding

Januari 2018
Afbeelding

November 2014
Afbeelding

Januari 2018
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Amarna en Toetanchamon