Amenhotep IV beelden overgenomen van Amenhotep III ?

Moderator: yuti

Amenhotep IV beelden overgenomen van Amenhotep III ?

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Aug 28, 2012 6:44 pm

Ik weet niet of iemand hier het artikel van Arielle P.Kozloff 'Chips off old statues' in KMT, A Modern Journal of Ancient Egypt, vol.23,nr.3, gelezen heeft?

Daarin wordt gesteld dat de bekende beelden van Amenhotep IV uit Karnak, bijvoorbeeld onderstaande JE 49529, nu in Cairo Museum, zouden kunnen uitgehakt geweest zijn van beelden van zijn vader Amenhotep III.

(let op de dubbele navel!)

Misschien overgenomen van een dergelijk beeld van Amenhotep III zoals onderstaande, nu in Luxor Museum, of van Osiride beelden van Amenhotep III die mogelijk tussen de zuilen gestaan hebben in het zonnehof van Luxor tempel. Dit laatste zou dan eigenlijk logisch zijn wegens het meer afstand nemen door Echnaton van de Osiris-cultus.

Ik vraag me af of alle - inderdaad duidelijk - aangebrachte wijzigingen op de Amenhotep IV beelden moeten wijzen op een overname van beelden van een voorganger ... of het ook niet mogelijk wijzigingen kunnen zijn van eerdere beelden van Amenhotep IV, gewoon wegens aanpassing van iconografie?

De fel vooruitstekende 'pectoralen' en armbanden kunnen bijvoorbeeld inderdaad wijzen op een overname van een beeld met een groter volume, maar waarom die pectoralen en armbanden dan zo groot gehouden?

(ik dacht eerder al ergens op het forum het idee vermeld te hebben dat de ruimte vanaf het lichaam tot de hoogte van de pectoralen/armbanden zou kunnen aangevuld geweest zijn?)

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Amenhotep IV beelden overgenomen van Amenhotep III ?

Berichtdoor Rozette » Di Aug 28, 2012 8:02 pm

Philip,

Ik heb reeds een post gemaakt over dit onderwerp naar aanleiding van een soortgelijk artikel van Kozloff Arielle "Amenhotep IV's Gem-Pa-Aten Colossi Unmasked as Usurpations".
Zie link viewtopic.php?f=11&t=1791.

Philip,

Een heel interessant boekje over deze beelden is The Akhenaten Colossi Of Karnak by Lise Manniche.
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Aug 29, 2012 6:49 pm

Rozette schreef:Philip,

Ik heb reeds een post gemaakt over dit onderwerp naar aanleiding van een soortgelijk artikel van Kozloff Arielle "Amenhotep IV's Gem-Pa-Aten Colossi Unmasked as Usurpations".
Zie link viewtopic.php?f=11&t=1791.

Philip,

Een heel interessant boekje over deze beelden is The Akhenaten Colossi Of Karnak by Lise Manniche.

Sorry, ik herinnerde me de andere berichtenreeks niet meer. Maar nu ik het terugzag schiet het me weer te binnen natuurlijk.

Ik kwam toen ook tot dezelfde vraag of het geen aangepaste beelden van Amenhotep IV zelf konden zijn.

Het lijkt - zoals jij zelf al zei - een heel werk om van die ene stijl naar de andere te gaan op bestaande beelden. Wat zou het voordeel zijn van een dergelijke arbeidsintensieve overname? Het transport van de zware stenen uit een kalksteengroeve? Daartegenover staat de extra inspanning om zo'n ingrijpende wijzigingen tot een goed einde te brengen op bestaande standbeelden. Of indien het Osiride standbeelden waren van Amenhotep III, een signaal naar de verandering van godsdienstige ideeën? Terwijl die Amenhotep IV beelden er toch ook iets van mee hebben... Osiride bedoel ik.

Er wordt ook gezegd dat het kleine hoofd van JE 55938 (te zien op de door jou geposte foto's in jouw ander bericht) een zeer sterke aanwijzing is voor overname van een ander beeld. Is dat wel zo? Toont het niet kleiner wegens volledig verdwenen zijn van het hoofddoek? In vergelijking met bijvoorbeeld JE49529 zou ik er wel eens met een lintmeter bij willen gaan. Worden in dat boek van Manniche dergelijke afmetingen vermeld?

Anderzijds vind ik het ontbreken van kalkstenen standbeelden van Amenhotep III misschien wel een goed argument voor de overname III-IV.

Maar dat ze wijzigingen ondergaan hebben staat buiten discussie denk ik.

En zijn de twee navels geen aanduiding dat er met plaaster verbeteringen - en opvullingen - gebeurd zijn?

Ik moet me inderdaad eens dat boek van Manniche aanschaffen.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Do Aug 30, 2012 7:54 pm

Philip schreef :
Er wordt ook gezegd dat het kleine hoofd van JE 55938 (te zien op de door jou geposte foto's in jouw ander bericht) een zeer sterke aanwijzing is voor overname van een ander beeld. Is dat wel zo? Toont het niet kleiner wegens volledig verdwenen zijn van het hoofddoek? In vergelijking met bijvoorbeeld JE49529 zou ik er wel eens met een lintmeter bij willen gaan. Worden in dat boek van Manniche dergelijke afmetingen vermeld?

De exacte afmetingen van het kleine hoofd worden niet vermeld in het boekje. JE 55938 is de zogenaamde sexless Colossus (H. 295cm ).
Op het kleine hoofdje zou de dubbele kroon gestaan hebben. Nog acht andere soortgelijke hoofden met dubbele kroon zijn tot op heden teruggevonden. Behalve het beeld met de dubbele kroon in het Louvre vertonen ze allemaal dezelfde soort van verminking aan de ogen , neus , mond en kroon.
Van een soortgelijk klein hoofdje met fragmentarische kroon geeft Mannische de volgende afmetingen : H 80cm, breedte 35cm
Voor een hoofdje met de complete dubbele kroon geeft ze volgende afmetingen : H. 120cm, breedte 55cm.

Decription : Colossus JE 55938 broken away at the knees, and damage to the crown, eyes, nose and lips; otherwise fairly intact. The figure is either naked or wears a tight-fiitting garment. The circular navel is visible and had not been altered to a fan-shaped one, but the niples are not. It was originally provided with a royal beard. Two deep cavities suggest that this beard was fitted when the statue was completed, either because of an accident during the execution of the statue or as part of a change in design: remaining ‘negative space’ at the front of the neck would suggest the former.Part of the back pillar remains, running from the base to the crown.
On the colossus in question the crown ( the lower part of the dubble crown) sits directly on the head ( not on a khat or nemes). At the time nine more heads seemed to have shared the same characteristics, and may therefore also have belonged to colossi of Nefertiti. A common feature in all of these heads with the exception of the Louvre piece is that they appear to have been subject to particulary vicious facial mutilation, an aspect shared by three heads now deprived of their crowns. The arguments infavor of interpreting the ‘sexless colossus as a female (Nefertiti) can be summed up as follows : its female body; the absence of the names of Akhenaten; its secondary beard; the mutilation of the face; and the fact that Nefertiti is known to have another colossus of similar dimensions set up in Karnak. An argument against is the fact that so far there are no other examples of the queen wearing the dubble crown.

Philip schreef :
Anderzijds vind ik het ontbreken van kalkstenen standbeelden van Amenhotep III misschien wel een goed argument voor de overname III-IV.

Dat zou een reden kunnen zijn , maar volgens Betsy Bryan werden er zelden zandstenen beelden voor Amenhotep III vervaardigd.
Uit de vroege regeerperiode van Amenhotep IV zijn geen beelden terug te vinden. Misschien werden deze kolossen conventioneel vervaardigd net zoals de Ra-Horakhty tempel met zijn reliefs in de post-hebsed styl van zijn vader Amenhotep III. Wat de latere eventuele correcties eveneens zou kunnen verklaren.

Een andere mogelijkheid is dat toen men de kolossen aan het beeldhouwen was, de ideeën van Akhenaten zich verder ontwikkelden en men correcties aan de ogen, de hoofddeksels en de navels aanbracht.
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Aug 31, 2012 7:46 pm

Bedankt Rozette.

Volgens Arielle Kozloff in KMT is het mogelijk dat JE 55938 van een beeld van Koningin Tiye gemaakt is, vooral wegens het ontbreken van de baard bij JE 55938 ... "conceived without a false beard, but one was slotted in at a later time".
Hoe moet ik dat dan zien ... Tiye - Amenhotep IV - Nefertiti ?

Leidt Betsy Bryan dit af van het feit dat er geen kalkstenen beelden zijn, of zijn er andere redenen om tot die conclusie te komen?

Niettegenstaande dit inderdaad de ontbrekende kalkstenen beelden van Amenhotep III zouden kunnen zijn, en het zonnehof van de Luxor tempel misschien wel 'vraagt' om standbeelden, geef ik ook de meeste kans dat de wijzigingen duiden op aanpassingen in iconografie tijdens de Amenhotep IV - Echnaton regering.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Nov 29, 2012 7:42 pm

Nu ook in KMT, A Modern Journal of Ancient Egypt, Vol 23, Nr 4, Winter 2012-13,
in een artikel van W. Raymond Johnson
'Same Statues, different King'
wordt de theorie van Arielle Kozloff dat de beelden van Amenhotep III door Amenhotep IV overgenomen zouden zijn, tegengesproken.

Als voorbeeld worden de Amenhotep IV hoofden genomen met Sjoe / Shu pluimen, die groter zouden zijn dan enige andere kroon - ook van Amenhotep III.
http://www.globalegyptianmuseum.org/rec ... 4853&lan=D

Volgens de auteur gaat het dus om beelden die gedurende de eerste jaren van Amenhotep IV voortdurend aangepast zijn tot de bekende Echnaton beelden.

Voor de overgang iconografie Amenhotep IV - Echnaton wordt bijvoorbeeld verwezen naar een ostracon waarop de kin in beide stijlen te zien is, als voorbeeld of oefening:
Claude Traunecker, 'Un portrait d'Aménophis IV sur un ostracon de Karnak', Karnak 7, 1982, 303-306:
http://www.cfeetk.cnrs.fr/index.php?pag ... k&n=7&a=25
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Amarna en Toetanchamon