Noordelijke graven Amarna - Meryre I - volwassen prinsessen

Moderator: yuti

Noordelijke graven Amarna - Meryre I - volwassen prinsessen

Berichtdoor yuti » Zo Sep 23, 2012 7:26 pm

In het graf van Meryre I zie je een tafereel van een processie die vertrekt aan het koninklijk paleis.
Meritaton, Maketaton, Anchesenpaaton en Neferneferuaton volgen in wagens.
Het valt op dat het hier volwassen vrouwen betreft in tegenstelling tot hun leeftijd op dat moment.

Eén van de prinsessen houdt telkens de teugels en een zweep vast, terwijl de tweede zich met de linkerhand
vastklampt en de rechterarm liefdevol rond de schouder van haar zus legt om haar te beschermen .
Het lijkt me twijfelachtig of die kinderen alleen in die wagens reden.

Ik kan me niet herinneren dat ik dergelijke afwijkingen vond in andere graven van Amarna en vraag me af wat hiervan de bedoeling was.
Gebruikers-avatar
yuti

Re: Noordelijke graven Amarna - Meryre I - volwassen prinses

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Sep 26, 2012 1:04 pm

Inderdaad vrij jong.
Hoe oud zullen die kinderen geweest zijn? De jongste in de strijdwagen zal niet meer dan een jaar of zes-zeven geweest zijn, want Maketaten leefde nog. (maar ik ben niet goed in die zaken, verbeter mij wanneer ik het verkeerd voor heb)

Misschien zat de hele familie samen in 1 wagen? Maar praktisch is anders.
Misschien zaten ze toch afzonderlijk en werden de paarden aan de teugel genomen, of werden de koninklijke kinderen daar wel vroeg toe opgeleid?

Nu ... ze worden wel groot afgebeeld, maar ze zijn het daarom nog niet. Even verderop wordt Nefertiti, en haar strijdwagen en paard, behoorlijk wat kleiner afgebeeld dan haar man.

De prinsesjes worden in dezelfde tombe nog eens weergegeven, maar dan duidelijker als kleine kinderen, waarbij echter de grootte weer geen rol speelt, wanneer je de dienaren achter de prinsesjes bekijkt.

De laatste foto wat gephotoshopt, waarbij ik hopelijk de correcte lichaamsverhouding gerespecteerd heb, en waarop de naam van de jongste van de vier vermeld wordt.

Nog meer info:
http://www.osirisnet.net/tombes/amarna/ ... yra_01.htm

Yuti, weet jij wat die groene strepen zijn op de vierde foto? Ze zaten bij mij op het origineel, ik heb ze laten staan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Sep 27, 2012 7:49 pm

Ik schreef hierboven: " Yuti, weet jij wat die groene strepen zijn op de vierde foto? Ze zaten bij mij op het origineel, ik heb ze laten staan. "

MH liet me weten dat er werken in de tombe aan de gang waren.

Terwijl ik eerst dacht aan een laser-beam, lijken die groene strepen mij bij nader bekijken mogelijk dunne linten te zijn ... misschien op de muren bevestigd om werkoppervlaktes in te delen?

Het lijken me geen bevestigingen te zijn voor transparante folie om copies te maken van de reliëfs.

Kent iemand dergelijke werkwijze?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor yuti » Vr Okt 19, 2012 2:18 pm

Buiten die hedendaagse voorlopige groene strepen op de wand
is er in graf EA4 (graf van Meryre I) wel iets heel merkwaardigs aan de hand.

EA4 is het grootste graf uit de Noordelijke graven in Amarna.
Er zijn bewijzen dat Meryre I nog leefde in het 16de regeringsjaar van Echnaton.
Hij was minstens zes jaar in functie en zijn graf werd nooit afgewerkt.

Aan de ingang van zijn graf staat hij afgebeeld op de binnenkant van de deurstijlen.
Zijn naam en afbeelding komt meerdere malen voor in het graf.
Merkwaardig echter zien we aan de ingang van de tweede zuilenhal, tweemaal de
naam “Hatiay” staan op de onderkant van de deurstijlen.
Deze naam werd echter met gips bestreken en de naam van Meryre I werd over die
plaatsen aangebracht.

Afbeelding
'Meryre I'--------------------------------------'Hatiay'

De vraag dringt zich dan ook op:
Is Hatiay de eerste eigenaar van het graf, viel hij in ongenade en werd daarom zijn naam gewist?

De plaats op zich lijkt me zo onwaarschijnlijk om de eerste wandversiering aan te vatten.
Op de andere muren is er nergens sprake van een zekere Hatiay.
Meryre wordt voor het overige overal weergegeven als grafeigenaar.
Meer aanvaardbaar lijkt het me een onbewuste fout van de grafkunstenaar.
Tenzij er toch een relatie zou bestaan tussen beide namen (één en dezelfde persoon)?
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Rozette » Do Nov 01, 2012 8:43 pm

Yuti,

Het is niet alleen de naam van Hatiay die werd gewist, maar ook de inleidende zin.
Quyote :
Pillard Hall , N door
The lintel of the N. door is treated like those already noticed, but the surface of the jambs is occupied by prayers to the Aten on behalf of the Ka of Meryra. The hieroglyphs, which are parti-coloured, are very much injured.
A very interesting feature is that the introductory phrase and the name of the deceased at the end are not original, but have been plastered over and re-engraved. At the head of the columns ("Praises to thee") has been substituted for ("May the King grant a favour"). The reason for this change is not apparent; it would not appear to be doctrinal, for the dy hetep seten formula, though less in vogue, was retained under Akhenaten, and in the tomb of Panehesy occurs in exactly the same connection. Similarly, at the foot of the columns the name Meryra has been substituted for an original , Hataay (Hatiay). If we suppose that the tomb was really destined af first for Hataay, it necessitates that he held exactly the same offices as Meryra, for these have not been altered. The decoration of the tomb also must, in that case, have been begun at this door and proceeded no farther before the change was made, for the names of Meryra elsewhere are original, and the scenes were probably suggested by events in his career.
pg 15-16
No other High Priest of the Aten is known, unless Hataay really held the office. There is no other evidence that he did than his erased name on the wall of
Meryra's tomb, but it is not impossible. In that case, Meryra entered on his vacant office and his confiscated tomb simultaneously.
pg. 42
The Rock Tombs of El Amarna
Parts I & IIby N. de G. Davies
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor yuti » Vr Nov 02, 2012 4:02 pm

Afbeelding
Meryre I

Afbeelding
Panehesy

In het graf van Panehesy zie je inderdaad de hetep di seten staan op de deurstijlen van de zuidelijke wand wat uiteraard veronderstelt
dat er geen taboe lag op deze offerformule gedurende de regering van Echnaton. Ik ben niet ingegaan op de gewiste tekst in het graf
van Meryre I omdat ik daar geen reden zag voor de naamswijziging. Er is ook geen zekerheid dat de “lof tot u”- formule niet nog veel
later werd aangebracht.
In de veronderstelling dat Hataay een voorganger was van Meryre I zou (volgens Davies) Hataay dezelfde mandaten moeten hebben
gehad als Meryre I.(Lijkt zoals Davies zegt niet onmogelijk maar is te betwijfelen).
De naam Hataay komt nergens voor in Amarna voor de periode van Meryre I.

Ten slotte zouden de decoraties aan het graf moeten gestart zijn bij die specifieke deur.
Nergens vind je teksten waar de artiesten begonnen aan de wanddecoraties in een tombe.
De Egyptenaren geloofden dat de ka van de overledene moest worden gevoed in het hiernamaals.
Dit moest gebeuren door eten en drank bij het graf, door afbeeldingen van eten en drinken, door offerformules of door het reciteren ervan.
De evolutie van de rieten mat (in de oudheid) naar de offertafel en offerafbeeldingen op de muren en de schijndeur toont het belang aan van
de continuïteit van gaven voor de ka.
De oorspronkelijke “hetep di seten” was belangrijk maar het ondersteunen van de Ka gebeurde door meerdere zaken zoals o.a. de afbeeldingen
van voedsel op de muren in het graf.
Het lijkt me logisch meer belang te hechten aan de afwerking van het schrijn met beeld als start van de decoraties. Dat wordt dan weer
tegengesproken door het feit dat in verschillende tombes in Amarna en Elkab de schrijnen onafgewerkt bleven terwijl de offerformules wel aanwezig zijn.
Blijft dan de vraag, wie was Hataay.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Rozette » Vr Nov 02, 2012 10:48 pm

Yuti schreef :
De naam Hataay komt nergens voor in Amarna voor de periode van Meryre I.

Ik heb weet van vier Hatiay's voor de Amarna Periode.

Hatiay, zoon van de vizier Aper-el regering Amenhotep III en Amenhotep IV/Akhenaten
http://www.perkemet.be/viewtopic.php?f=10&t=965

Hatiay, Scribe, Overseer of the granary in the Temple of Aten (Thebes waarschijnlijk) regering Amenhotep III en Amenhotep IV zijn graf werd in 1896 ontdekt door George Daressy te Sheikh Abd el-Qurna.

The tomb of Raïay / Hatiay (Bub. I 27), scribe of the treasury of the temple of Aten in Memphis ( te Amarna ?). A. Zivie, “Hatiay,
scribe du temple d'Aton à Memphis”, in Egypt, Israel, and the Ancient Mediterranean World, Studies in Honor of D. B.
Redford, ed. G. Knoppers and A. Hirsch (Leiden: Brill, 2004), 223-231. A. Zivie, “Mystery of the Sun God’s Servant”,
National Geographic Vol. 204/5 (Nov. 2003): 52-59.)

The house of the chief builder Hatiay (T34.1 & 4) is notable for its complete and brightly painted door lintel (now in the Egyptian Museum, Cairo).
North Suburb, (T34.1 & 4)
De inscripties op deze "door lintel" geven de "vroege vorm van de naam van Aton weer".
Quote :
The central portion of the lintel is occupied by ten cartouches which repeat, in the usual manner,"the early didactic name of the Aten", and the names of Akhenaten and Nefertiti. It is remarkable that the names of Akhenaten should have been so thoroughly cut out, while those of Nefertiti and the Aten have been preserved..........................
Bron :
pg 109
The city of Akhenaten
Part II,
The North Suburb and the Desert Altars
H. Frankfort and J.D.S. Pendlebury

EES Excavations at Amarna Part 2: The House of Hatiay,'film record' of excavations at Tell el-Amarna, which was made over the course of three seasons from 1930 to 1933.
http://www.youtube.com/watch?v=uXVy4cyyTSM
http://www.amarnaproject.com/images/amarna_the_place/north_suburb/6_large.jpg

Yuti schreef :
Blijft dan de vraag, wie was Hataay.

Gezien de vroege vorm van de naam van de Aten op de door lintel, kwam de naam Hatiay wel voor te Amarna .
Wie de persoon was met de naam Hatiay uit het graf van Meryre I, zal misschien wel voor altijd een mysterie blijven.Alhoewel, je weet nooit.
Van Aper-el is ook geen spoor terug te vinden te Amarna en toch was hij vizier tijdens de regering van Amenhotep IV/Akhenaten.
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor yuti » Za Nov 03, 2012 8:22 am

Ik heb weet van vier Hatiay's voor de Amarna Periode. - Rozette

Uiteraard heb je gelijk Rozette als je zegt dat deze naam wel meer voorkwam in Amarna.
Dat lijkt een evidentie.
Dat er Hatiay's gekend waren met zulke hoge status, daar was ik totaal niet van op de hoogte.
Je hebt het er zelfs al over gehad in Perkemet. Het is me totaal ontglipt :shock: shame on me!
Het doet me dan ook plezier dat je dat nog eens aangeeft want ik heb het met veel plezier gelezen.

Wie de persoon was met de naam Hatiay uit het graf van Meryre I,
zal misschien wel voor altijd een mysterie blijven. Alhoewel, je weet nooit. - Rozette

Het moet zoals Davies zegt, passen in het totaalplaatje.
Wie weet vinden ze ooit iemand met dezelfde status, functies en titels van Meryre I.
Maar die zoektocht heeft ook z'n charmes. Het werkt aanstekelijk en het is heel leerrijk.
Wat betreft Amarna kan ik je amper bijbenen Rozette.
Gebruikers-avatar
yuti

Terug naar Amarna en Toetanchamon