Horizon Summer 2012 issue Amarna Project / benben en stèle

Moderator: yuti

Horizon Summer 2012 issue Amarna Project / benben en stèle

Berichtdoor Rozette » Di Okt 02, 2012 8:11 pm

September 28, 2012

Horizon Summer 2012 issue
The latest issue of Horizon, newsletter of the Amarna Trust, is now available for download on on the Amarna Project website
contents

Reclaiming the House of the Aten 2

The stela site 4

The changing face of a modern cemetery 7

JustGiving appeals update 8

Amarna in Berlin 10

The Amarna Trust 11

http://amarnaproject.com/downloadable_resources.shtml

Quote : page 4 The stela site
In the 1933/4 season, John Pendlebury excavated a T-shaped depression to the
west of the sanctuary of the Great Aten Temple, next to what he identified as
the ‘Butchers’ Yard’ (also termed the ‘slaughter court’). At the bottom of this
depression, a layer of gypsum plaster bearing traces of stone block
impressions was found to run around the edge, suggesting that this was a
foundation for the retaining wall of a stone-built platform. Pendlebury linked this
to depictions of the Great Aten Temple found in Amarna’s tombs, which show a
round-topped stela standing on a platform between the slaughter court and the
front of the temple sanctuary (Figure 1). This stela, identified then as the
Benben-stone (a stone sacred to the cult of the sun), is shown beside a seated
statue of the king. Pendlebury concluded that the excavated depression marks
the spot of a double podium, the main, square section holding the stela and the
southward extension being a base for the royal statue/
Afbeelding
Part of the depiction of the ‘House of the Aten’ in the tomb of the high-priest Meryra at Amarna (tomb no. 4). The statue and stela stand in the temple enclosure. After N. de G. Davies, The Rock Tombs of El Amarna I (London, EEF 1903), Pl. XXXIII.

Een soortgelijke afbeelding van de stela en het standbeeld vindt men terug in het graf van Panehsy Tomb no. 6. , "Chief servitor of the Aten in the temple of Aten in Akhetaten."
Davies vol 2 pl. XIX
Afbeelding

Fragmenten (Offering list stela) van deze stela bevinden zich in het Metropolitan Museum of Art te New York .

Excavated at Amarna by Petrie and Carter 1891- 1892

Accession Number: 57.180.37a
http://www.metmuseum.org/collections/search-the-collections/100006846
Accession Number: 57.180.37b
http://www.metmuseum.org/collections/search-the-collections/100036089
http://www.metmuseum.org/collections/search-the-collections/100036092?rpp=60&pg=3&rndkey=20121002&ft=*&where=Amarna&img=1
Gebruikers-avatar
Rozette

Re: Horizon Summer 2012 issue Amarna Project

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Okt 11, 2012 9:30 pm

Knap dat men van die stèle stukjes teruggevonden heeft. Allemaal vermeldingen van offerlijsten, als ik het goed zie.

Het is helemaal uitgesloten dat dit een benben steen zou zijn? Het ziet er ook wel helemaal een stèle uit. Maar ik vraag dit maar eens omdat ik dacht dat de tempel ook in teksten het Huis van de Benben genoemd werd, als ik dat niet verkeerd voor heb.

Is het mogelijk om uit te maken aan de hand de voorstellingen in beide tombes dat de stèle precies op dezelfde plaats in de tempel afgebeeld wordt?

Zo zien de twee afbeeldingen er heden ten dage in 't echt uit:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Zo Okt 21, 2012 4:30 pm

Philip schreef :
Het is helemaal uitgesloten dat dit een benben steen zou zijn? Het ziet er ook wel helemaal een stèle uit. Maar ik vraag dit maar eens omdat ik dacht dat de tempel ook in teksten het Huis van de Benben genoemd werd, als ik dat niet verkeerd voor heb.

Volgens Barry Kemp in zijn boek "The City of Akhenaten and Nefertiti Amarna and its people" scchrijft hij op pagina 83 dat het inderdaad waarschijnlijk om een stèle ging met offerlijsten.
Op pagina 82 schrijft hij dat te Amarna meestal de naam 'the Mansion of the Benben" werd geschreven met de hieroglyhpic determinative van een obelisk, (pg 83) maar in one hieroglyphic text at Amarna, a round-topped outline shape replaced the obelisk as the determinative for the name, 'The mansion of the Benben'.
Pictures of the temple do show a round-topped stela standing on a pedestal, accompanied by a seated statue of the king, but not located in a position of prominence. It was probably a stela listing the regular offerings in the temple. We are left with the explanation that the term 'Mansion of the Benben' was a poetic variant of 'House of the Aten', and dit not refer to a specific fixture within the building, though it gave it an air of antiquity (there being a strong association between the Benben-stone and the place of the world's original creation) and thus legitimacy.

The Mansion of the Benben Plate CIII nr 48,
J.D.S. Pendlebury, The City of Akhenaten, Part III
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Okt 22, 2012 6:01 pm

Rozette schreef:
... maar in one hieroglyphic text at Amarna, a round-topped outline shape replaced the obelisk as the determinative for the name, 'The mansion of the Benben'.

Jammer genoeg zonder deze tekst te tonen of er een verwijzing naar te geven, dacht ik.

En voor zover ik weet was de meest gebruikte naam 'Het Huis van de Aten'. Wij hebben er de 'Grote Aten tempel' van gemaakt. Maar waarom werden er twee namen ''The House of the Aten' en The mansion of the Benben' gebruikt? Was het tweede mogelijk een aanvulling op het eerste? Zou het dus kunnen dat Benben hier verwees naar 'het ontstaan', in de zin van 'het Huis van de Aten, de plaats waar alles zijn oorsprong kent' ? Of zoiets ... :wink:

Soit, de Benben benaming kan moeilijk referen naar een obelisk omdat er in de voorstelling van de tempel in de privé-graven geen obelisk afgebeeld wordt. En wanneer de benaming verwijst naar die stèle, dan staat ze wel op een eigenaardige, niet centrale plaats in de tempel, zoals te zien is op de afbeeldingen hierboven ... ergens tussen de ingang van de grote tempel en de (westelijk gelegen) 'lange tempel'.

Waarom werden geen obelisken gebruikt in Achetaten? Toch bestaat er een kleine mogelijkheid dat er eentje in het centrale gedeelte van het paleis van Echnaton zelf stond, las ik. (Barry Kemp, The City of Akhenaten and Nefertiti, p.140)
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor yuti » Ma Okt 22, 2012 8:18 pm

Ik kan het fout voorhebben maar dacht dat de hut-benben een aparte ruimte was met o.a. de benben-steen en/of een stele met offergaven, het beeld van Echnaton en een plaats met offergaven.
Deze plaats was door een pyloon afgescheiden van het heilige der heilige (plaats met centraal altaar en subaltaren) waar Echnaton de dienst uitmaakte.
De relatie tussen beide ruimtes is mij echter onduidelijk.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Rozette » Ma Okt 22, 2012 9:22 pm

Rozette schreef :

... maar in one hieroglyphic text at Amarna, a round-topped outline shape replaced the obelisk as the determinative for the name, 'The mansion of the Benben'.

Philip schreef :
Jammer genoeg zonder deze tekst te tonen of er een verwijzing naar te geven, dacht ik.

Barry Kemp toont of geeft inderdaad geen verwijzing in "The City of Akhenaten and Nefertiti" naar de text, maar ik heb een verwijzing gevonden in J.D.S. Pendlebury, The City of Akhenaten, Part III op pg. 194-195 naar deze text.
Bron :
The Topography of the Central City, pg 189
3. "The Mansion of the Benben in the House of the Aten , pg. 194-195

De text is terug te vinden in het noordelijke graf nr 4 van Meryre I, plate XXX Meryre rewarded by the King
Afbeelding

Philip schreef :
Waarom werden geen obelisken gebruikt in Achetaten? Toch bestaat er een kleine mogelijkheid dat er eentje in het centrale gedeelte van het paleis van Echnaton zelf stond, las ik. (Barry Kemp, The City of Akhenaten and Nefertiti, p.140)

Akhenaten (Amenhotep IV) heeft ten minste een obelisk laten optrekken.
Te Karnak in de Tiende pyloon bevindt zich een obelisk fragment met de naam van Amenhotep IV erop. Dus misschien is er toch een kleine kans dat er te Amarna eveneens een stond.
Bron : Aldred 1988, 88
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Okt 23, 2012 8:38 pm

Yuti schreef:
Ik kan het fout voorhebben maar dacht dat de hut-benben een aparte ruimte was met o.a. de benben-steen en/of een stele met offergaven, het beeld van Echnaton en een plaats met offergaven.
Deze plaats was door een pyloon afgescheiden van het heilige der heilige (plaats met centraal altaar en subaltaren) waar Echnaton de dienst uitmaakte.
De relatie tussen beide ruimtes is mij echter onduidelijk.
Naar ik ervan weet was de Grote Aten Tempel eigenlijk een enorme ommuring was met daarin verschillende structuren. Het wordt zo weergegeven op plannen:
http://www.touregypt.net/featurestories/greattemple.htm
http://www.osirisnet.net/tombes/amarna/ ... yra_02.htm
De stèle, als het dat is wat je bedoelt Yuti, zou zich dus ergens middenin de gebouwen bevonden hebben.
Maar de benaming Hwt-bnbn zou gewoon ook gebruikt geweest zijn voor de Grote Aten Tempel, zie mijn redenering hierover hierboven.
Terzijde: ik zag dat ook Barry Kemp de voorkeur geeft aan de benaming 'The Long Temple' voor de langwerpige tempel binnenin de Grote Aten Tempel, i.p.v. de gem-pa-aten (op Osirisnet), wegens gebrek aan bewijs om deze te linken aan de naam in teksten.

Rozette schreef:
Barry Kemp toont of geeft inderdaad geen verwijzing in "The City of Akhenaten and Nefertiti" naar de text, maar ik heb een verwijzing gevonden in J.D.S. Pendlebury, The City of Akhenaten, Part III op pg. 194-195 naar deze text.
Bron :
The Topography of the Central City, pg 189

De text is terug te vinden in het noordelijke graf nr 4 van Meryre I, plate XXX Meryre rewarded by the King
Knap gevonden Rozette !
Laat dat nu de Merenre van Davies zijn welke nièt op het internet af te halen is :wink: , maar op jouw hierboven geposte mooie afbeelding staat inderdaad na ' bnbn ' een stèle of iets wat lijkt op de hierboven besproken stèle welke afgebeeld wordt in de privé-tombes.

Rozette schreef:
Akhenaten (Amenhotep IV) heeft ten minste een obelisk laten optrekken.
Te Karnak in de Tiende pyloon bevindt zich een obelisk fragment met de naam van Amenhotep IV erop. Dus misschien is er toch een kleine kans dat er te Amarna eveneens een stond.
Inderdaad p.89 bij Aldred. En er staat in Porter & Moss II, Theban Temples, p.190 volgende vermeld:
Obelisk-fragment of Amenophis IV, granite, with text on one face (destroyed on other faces), lying in front of west mast-groove. [Van de zuidelijke zijde van de Tiende Pyloon] Barquet, Le Temple d'Amon-rê à Karnak, 1962, pl. xxxv [B], p.247 note 2; Schwaller de Lubicz, Karnak ... fig 132.
Op de foto in het tweede boek zie ik tussen een vijftiental hiërogliefen ' itn ' staan, maar betekent dit dat het met zekerheid een obelisk van Amenhotep IV was? Ik heb het boek sinds 2009 en in 2012 heb ik er ter plaatse naar uitgekeken, maar niet gevonden, maar ik moet er bij zeggen dat een muurtje me verhinderde om ver naar het westen te gaan, en ik slechts enkele tientallen meters naar het oosten geweest ben van de pyloon. Daar lagen wat stenen naast elkaar, maar daartussen ook niet direct gespot, en ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn aandacht afgeleid werd door aan de ene kant twee grommende honden en aan de andere kant spelende en baksjeesj vragende kinderen en ik er dan verder niet meer aan gedacht heb. :oops:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Wo Okt 24, 2012 8:51 pm

philip schreef :
Laat dat nu de Merenre van Davies zijn welke nièt op het internet af te halen is , maar op jouw hierboven geposte mooie afbeelding staat inderdaad na ' bnbn ' een stèle of iets wat lijkt op de hierboven besproken stèle welke afgebeeld wordt in de privé-tombes.

Twee foto's waarop de stele iets duidelijker te zien is.

Afbeelding

Noordelijke graf nr 4 van Meryre I, plate XXX Meryre rewarded by the King
Afbeelding

philip schreef :
Op de foto in het tweede boek zie ik tussen een vijftiental hiërogliefen ' itn ' staan, maar betekent dit dat het met zekerheid een obelisk van Amenhotep IV was?

Jean-Luc CHAPPAZ verwijst in zijn artikel" Le premier édifice d'Aménophis IV à Karnak" op pg. 40 eveneens naar obelisk fragmenten in roze graniet in de Tiende Pyloon die toebehoren aan
Amenhotep IV.
Gebruikers-avatar
Rozette

Re: Horizon Summer 2012 issue Amarna Project / benben en stè

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Okt 25, 2012 5:23 pm

Prachtig Rozette, merci.

Rozette schreef:
Jean-Luc CHAPPAZ verwijst in zijn artikel" Le premier édifice d'Aménophis IV à Karnak" op pg. 40 eveneens naar obelisk fragmenten in roze graniet in de Tiende Pyloon die toebehoren aan Amenhotep IV.
Inderdaad zie ik nu ook zoiets staan in 'Karnak, Evolution of a temple' van Elizabeth Blyth, dus zal het wel algemeen aanvaard zijn.

Een foto hieronder van het overblijfsel, uit 'The Tempels of Karnak' van Schwaller de Lubicz ...

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Amarna en Toetanchamon