Alleen Aton?

Moderator: yuti

Alleen Aton?

Berichtdoor dua nefer anpu » Ma Nov 05, 2012 7:44 pm

werd in de tijd van Akhenaten alleen Aton geëerd ?
Gebruikers-avatar
dua nefer anpu

Re: Alleen Aton?

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Nov 06, 2012 11:40 am

dua nefer anpu schreef:werd in de tijd van Akhenaten aleen Aton geëerd ?

Terwijl het officieel leek alsof enkel Aton vereerd werd, zijn er zelfs bij de koninklijke familie tekenen dat andere goden nog aanwezig waren, zoals Sjoe, Tefnoet en Hathor.
viewtopic.php?f=11&t=1295
viewtopic.php?f=11&t=2393
viewtopic.php?f=11&t=2856

Bij particulieren bleven - ook in Achetaton, de nieuwe hoofdstad - beschermgoden populair zoals Bes en Taweret. Maar ook zijn er sporen gevonden van Thot, Hathor, Isis, ... terwijl amuletjes van het Horusoog aanwezig waren.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor dua nefer anpu » Di Nov 06, 2012 5:53 pm

Werden soms ook goden vereerd die verboden waren in die tijd?
Gebruikers-avatar
dua nefer anpu

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Nov 09, 2012 1:14 am

dua nefer anpu schreef:Werden soms ook goden vereerd die verboden waren in die tijd?

M.a.w. hoe repressief was de regering van Echnaton?
Ik zat eigenlijk te wachten met een antwoord op mensen die er meer van weten dan ik. Maar hoe ik het zie, voor wat het waard is: ik denk niet dat er harde vervolgingen waren tegenover andere goden dan Amon. Er waren zeker opvallende hervormingen die vele vragen hebben doen rijzen. Maar voor het gewone volk was het waarschijnlijk belangrijker om hun beschermgoden te kunnen blijven aanroepen in geval van angst & nood. Het is echter pas in de tweede helft van zijn regeringsperiode dacht ik dat Echnaton op een obsessieve manier alles wat met Amon te maken had liet verwijderen. En dit ging soms zeer ver, tot op de kleinste voorwerpen, en tot in de tombes:
viewtopic.php?f=11&t=1759
Zou het zo kunnen geweest zijn dat de mensen de schrik te pakken hadden en zèlf de verwijzingen naar Amon weghakten? Geen idee. Het religieuze gebeuren in Thebe zal er gedurende enkele jaren wel iets anders uitgezien hebben. Maar ik vermoed dat werkelijk gelovige Amonpriesters niet zomaar hun voornaamste god (weliswaar 'staatsgod') zomaar uit hun gedachten gezet hebben. Misschien waren er 'illegale' cultushandelingen? Wie zal het zeggen?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor dua nefer anpu » Vr Nov 09, 2012 8:40 am

ik dacht dat alleen Aton werd vereerd, maar zo te zien was het niet aleen hij
Gebruikers-avatar
dua nefer anpu

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Nov 10, 2012 2:37 pm

dua nefer anpu schreef:ik dacht dat alleen Aton werd vereerd, maar zo te zien was het niet aleen hij

Door Echnaton wel, en wellicht door de koninklijke familie, en schijnbaar door de elite.
Maar in de iconografie (en teksten) van dezelfde koninklijke familie en elite zijn verwijzingen naar andere goden te vinden.
Anderzijds brak Echnaton waarschijnlijk ook met Osriris, bijvoorbeeld omdat op zijn sjabti's geen spreuk 6 van het Dodenboek vermeld werd. Welke veranderingen hij dan zag in het hiernamaals ... ?
viewtopic.php?f=15&t=606
viewtopic.php?f=11&t=2825

Het overgrote gedeelte van de bevolking zal staan kijken hebben naar de godsdienstaanpassingen van hun nieuwe koning en gewoon hun voorouderverering blijven behouden hebben, samen met de traditionele en soms plaatselijke beschermgoden.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Amarna en Toetanchamon