Boundary Stelae

Moderator: yuti

Boundary Stelae

Berichtdoor yuti » Za Jul 29, 2006 5:13 pm

De afbakening van de stad Akhetaton gebeurde door steles die opgericht werden tijdens en gedurende de regering van Echnaton.
De steles worden meestal aangeduid als "Boundery Stela A, S..." en hadden elk hun eigen betekenis. Naar het juiste aantal heb ik het raden, maar het zijn er wel wat.
Je vind op het net hier en daar wel een afbeelding met jaar van oorsprong en tekst.
Een vijftal met afbeelding heb ik er wel gevonden maar het zijn er heus meer.
Een meer gedetailleerde kaart met aangeduide plaats van deze steles vond ik op:
http://freepages.history.rootsweb.com/~ ... a/maps.htm
Van Stela U (in Amarna) nam ik hier vorig jaar een foto, met een afbeelding bijgevoegd als eerbetoon aan de stichter van de stad (uit het museum van Alexandrië)
Afbeelding
Anneke 'k hoop dat je er iets aan hebt.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Rozette » Za Jul 29, 2006 8:33 pm

Schitterende foto's :D !

Heb je ook de graven te Amarna bezocht, yuti?

North tombs
http://www.mcdonald.cam.ac.uk/Projects/ ... tindex.htm
South tombs
http://www.mcdonald.cam.ac.uk/Projects/ ... tindex.htm

Ik heb de drie prachtige boeken van Norman de Garis Davies. The Rock Tombs of El Amarna.
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor yuti » Za Jul 29, 2006 9:58 pm

Ja Rosette,
ik heb er een aantal bezocht waaronder dat van EJE (trouwens ook zijn eigenlijk graf in de apenvallei - naast de Vallei der Koningen);
Je vind er o.a. de gekende 'verschijning in het venster' te Akhetaton.
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Anneke » Za Jul 29, 2006 11:27 pm

WOW, bedankt voor het posten van de fotos!
Het is niet zo vaak dat men fotos van van de boundary stela ziet en de close-ups van het graf van Eje zijn ook fantastisch.

Ik heb een schilderij gedaan van die scene in het graf van Eje:
Hier is een link naar de tekening:
http://euler.slu.edu/Dept/Faculty/bart/ ... d-lt_1.jpg
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Rozette » Zo Jul 30, 2006 7:08 am

Ontzettend mooie foto's, bedankt yuti :welldone: .

Kan me niet herinneren dat ik eerder al zulke prachtige detailfoto's gezien heb van deze schitterende scene in het graf van Eje.

Quote Anneke : Ik heb een schilderij gedaan van die scene in het graf van Eje:

Prachtig schilderij Anneke, :D :wink:
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor yuti » Zo Jul 30, 2006 5:09 pm

Anneke,
ik heb genoten van je afbeelding. Eigenlijk niet fair, een foto nemen duurt nog geen seconde, maar zo een afbeelding minutieus overnemen en verfraaien is nog wat anders. Je hebt dan wel het voordeel dat je de dingen meer in detail bekijkt. Neem nu een Sir John Gardner Wilkinson, een Lawrence Alma Tadema of een David Roberts ze hebben allemaal iets waar je stil van wordt. Soms zegt één tekening méér dan honderd foto's.
Wat me altijd fel intereseert is de vertaling van de teksten. Je kunt het een beetje vergelijken met een stripverhaal. De beelden komen tot leven als je de tekstbalonnen erbij neemt. En wees gerust, er zit soms humor in Egyptische taferelen.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Anneke » Di Aug 01, 2006 7:37 pm

Yuti, ik heb de fotos toegevoegd aan mijn web-pagina over the graven in Amarna: Link naar Amarna site

De texten zijn inderdaad heel interessant om te lezen. Ik heb wel vaker in Murnane's vertalingen zitten bladeren en ook in de Rocktombs van De Garies Davis. :D
Gebruikers-avatar
Anneke

Grenssteles

Berichtdoor yuti » Di Aug 01, 2006 8:53 pm

Alvast een prachtige site Anneke, 't doet me plezier.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Rozette » Vr Aug 11, 2006 4:27 pm

93.0287
MURNANE, William J. and Charles C. VAN SICLEN III, The Boundary Stelae of Akhenaten, London and New York, Kegan Paul International,1993
Studies in Egyptology. (19 x 25 cm; XV, 227 p., frontispiece, plans, map, pl.); rev. BiOr 52 (1995), 52-54 (Marianne Eaton-Krauss); DE 29 (1994), 131-134 (Aidan Dodson); Orientalia 63 (1994), 121-123 (Jürgen von Beckerath). ISBN 0-7103-0464-1; Pr. £ 75

As the authors point out in the preface, this new study grew out of the need for a careful reconsideration of Amarna's set of 15 boundary stelae, first published in Davies, The Rock Tombs of El-Amarna V.
While the texts containing the Earlier Proclamation on the stelae K, M and X are published here in extenso, this is not the case with the Later Proclamation on 11 other stelae, of which Stela S, of which a splendid facsimile by Davies exists, is the best preserved copy. After ch. 1 on the discovery and previous study of the boundary stelae the authors deal in ch. 2 first with the lengthy Earlier Proclamation, only present on three stelae (two cut into the rock) on the east bank.
The text edition is mainly based on the best preserved copies X and K, with some help from the more fragmentary copy M. The text features helping the attempt at reconstruction are explained. Ch. 3 is concerned with Akhnaton's second decree concerning the layout of Akhetaten on 11 boundary stelae on both sides of the Nile.
The Later Proclamation consists of three related documents: the body of the decree from Akhnaton's sixth regnal year, followed by two shorter texts that were added about two years later. These are a renewal of the oath, proclaimed early in year 8 on nearly all copies, and a second oath (Davies' "colophon") of late year 8 and inscribed only on stelae A and B (together with F located on the western side of Amarna). After data such as bibliography and physical description of the pertinent stelae the two texts are given in translation, with subdivision into sections with headings, and a commentary. The commentary on the Later Proclamation is very concise, owing to its being well-published before.
In ch. 4 the authors describe the separate stelae architecturally; a discussion of the stylistic and chronological order of the stelae follows. The stylistic development of the lunette decoration is not readily apparent, but a probable sequence can be established with some degree of certainty. The sequence list, based upon shape of the emplacement, type and distribution of the accompanying statuary, type of text, lunette type and number of princesses, is given. Ch. 5 discusses the boundary stelae as official and historical documents. A careful study of the dates on the stelae, in combination with their architectural textual features, permits chronological conclusions. The sequence of dates on Stelae A and B shows that year 8 extended between I prt 8 and IV Axt 30, this period covering almost a full year. The change in the regnal year, on the anniversary of the king's accession, must have taken place on the very few days outside that period. Along with a chronological structure of the reign of the Amarna period, the inscriptions and the architecture of the boundary stelae provide a means of tracing the history of the site, which is reconstructed here. The territory of the city was chosen in the first months of regnal year 5, but the cult of the Aten had already enjoyed promotion by the king elsewhere, such as in Thebes. In the decree of year 6 the territory of Akhetaten was defined as being within six major boundary markers. These provided the framework within which the actual process of fixing the city limits could begin. The order of these activities is described by the authors. Some neglect of these owing to emphasis on other building activities may have prompted the king to repeat in year 8 his earlier oath and to carry it actually out in full. Then the authors attempt to reconcile the actual borders of the city as defined by the boundary stelae with the statements about them in the Later Proclamation. The lacunary earlier proclamation is the best written source bearing on the situation facing the king at the moment of his ceasing to be Amenhotep IV and becoming Akhnaton, which choice entailed the foundation of a new city on virgin grounds. The building plans bulking so large in the Earlier Proclamation are interpreted in the light of the conception of the city as the god's "horizon," a place where the god's daily circuit along the sky is mimicked on earth.
The authors argue that the boundary stelae offer the best evidence for the early development of the royal family, i.e., that only Meritaton was alive before year 5, while Meketaten was born in year 5/6 and Ankhesenpaaten probably sometime in years 7 or 8. A number of passages in the Earlier Proclamation testify to the seriousness with which Akhnaton addressed the issue of cultic observance at Akhetaten.

Three appendixes follow: fragments of the boundary stelae no longer in situ; the tablet known as stela L, dissimilar in appearance to the other boundary stelae; the principal topics of the two proclamations on the stelae. At the end the index of Egyptian words and phrases.
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor yuti » Za Aug 12, 2006 12:15 pm

:welldone:
Wow Rozette....
Eens literatuur waar je je tanden kunt inzetten. Drie decenia terug zag ik in Amarna voor het eerst zo'n grensstele in de rotsen (nu 'ingepakt' in glas). Vorig jaar zag ik zo een tweede in de rotsen en het blijft me fascineren. Dat je uit die informatie, de loop van een aantal jaren kunt reconstrueren hou je niet voor mogelijk. Ik ga er zeker nog eens terug.
Eens kijken of ik dat boek kan bestellen.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Sep 09, 2006 5:05 pm

Hei Yuti, toen ik er was kreeg ik al een berisping wanneer ik mijn fototoestel in de richting hield van de reliëfs. :(
Goed gedaan hoor.
En onze gids wou de stèles niet gaan bezoeken, omdat het te warm was. :cry:

In verband met de stèles vond ik dit bij Reeves (Akhenaten 2001):
A westoever latere proclamatie jaar 6/herhaling eed jr 8/nog een eed jr 8
B westoever latere proclamatie jaar 6/herhaling eed jr 6/nog een eed jr 8
F westoever latere proclamatie jaar 6/herhaling eed jr 8
J oostoever latere proclamatie jaar 6/herhaling eed jr 8
K oostoever eerdere proclamatie (kopie) jaar 5
L oostoever afwijkend jaar ?
M oostoever eerdere proclamatie jaar 5
N oostoever latere proclamatie jaar 6/herhaling eed jr 8
P oostoever latere proclamatie jaar 6/herhaling eed jr 8
Q oostoever latere proclamatie jaar 6/herhaling eed jr 8
R oostoever latere proclamatie jaar 6/herhaling eed jr 8
S oostoever latere proclamatie jaar 6/herhaling eed jr 8
U oostoever latere proclamatie jaar 6/herhaling eed jr 8
V oostoever latere proclamatie jaar 6/herhaling eed jr 8
X oostoever eerdere proclamatie jaar 5

Reeves geeft dus 15 stèles, waarvan M en X de eerste zouden geweest zijn, in het noorden en het zuiden.
Reeves vermeld Michael Mallinson, bouwkundige van de EES (Egypt Exploration Society) die een studie gemaakt heeft waaruit zou blijken dat de plaats van de stèles, de situering van de tempels in Achetaton en de ligging van het koningsgraf door rechte lijnen met elkaar verbonden kunnen worden, zodat de tombe van Echnaton het brandpunt zou blijken te zijn.
Ik snap eerlijk gezegd niet zoveel van de redeneringen die zeer summier in het boek van Reeves hieromtrent uitgelegd worden, maar ik heb dan ook het werk van Michael Mallinson niet gelezen.

Aldred (in Akhenaten 1988) heeft het over 14 stèles. Als ik me niet vergis is het stèle L welke hij niet vermeldt, die staat overigens in de post van Rozette hierboven.
Hij heeft het uitvoerig over 'de meest toegankelijke' stèle A, waarvan er mooie foto's te zien zijn in 'Re, Mythe en zonnecultus' van Bob De Gryse (weeral in De Slegte verkrijgbaar), maar waar verkeerdelijk bijstaat dat het de allereerste stèle was.
Aldred vermeldt in zijn boek ook dat stèle P opgeblazen werd door Kopten in 1906 omdat ze dachten dat dit een doorgang was naar een grot vol schatten ?!
Ik vond de uitleg bij Aldred p. 44-51 zeker wel goed.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor yuti » Zo Sep 10, 2006 4:47 pm

Philip,
Ik weet niet in welke periode je Amarna bezocht.
Er zijn wel enkele redenen waarvoor ik kan bedenken dat een gids de steles in Amarna niet bezoekt, maar jammer is het wel. Ik heb het geluk gehad tweemaal Amarna te kunnen bezoeken. De laatste maal Egypte met twee gidsen en drie mensen. Ik ben er de laatste gids nog altijd dankbaar voor en hij weet dat. Met een groep is het soms een rush, met slechts enkele personen is het een droom.
Alvast bedankt voor de lijst van grenssteles.

Het zou plezierig zijn eens naast die lijst een verwijzing te geven naar foto's en/of sites die een uitleg en vertaling geven van de steles die nu nog bestaan in Amarna of die ergens anders te bekijken zijn. Zeker geen sinecure, maar er zitten hier toch een hoop 'doodgravers' dus ik mag nog hopen...
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Rozette » Zo Sep 10, 2006 7:38 pm

Vertaling van stèle S oostoever latere proclamatie jaar 6/herhaling eed jaar 8

http://www.digitalegypt.ucl.ac.uk/amarna/boundary.html

Link met foto van stèle S
http://katherinestange.com/egypt/stelapic.htm
Gebruikers-avatar
Rozette

stela U

Berichtdoor yuti » Zo Sep 10, 2006 9:57 pm

U oostoever latere proclamatie jaar 6/herhaling eed jr 8
Stele U

La trascritione completa della stela
Je hebt hier toch al de volledige "versione geroglifica" en de "transliteratione" van de de U-stele.
Voor de Nederlandstalige vertaling ligt het natuurlijk iets moeilijker.
Toch al in Italië geweest of niet soms?
Hier en daar is de vertaling wel te begrijpen, maar de finesse ontgaat me wel. Dus nog wat verder graven...
http://www.cartigli.it/Principale_frame.htm
Laatst gewijzigd door yuti op Di Sep 19, 2006 2:57 pm, in totaal 3 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Sep 13, 2006 12:05 am

Dit is een samenstelling van verschillende bronnen. Doch jammer dat ik het werk niet heb welke Rozette vermeldde: Murnane en Van Siclen 'The Boundary Stelae of Akhenaten' met verslag van hun onderzoekingen in '84-'85.

Hopelijk heb ik niets door elkaar gehaald.

A
westoever
latere proclamatie, jaar 6 / herhaling eed, jaar 8 / nog een eed, jaar 8
Akhenaten en Nefertiti, gevolgd door Meritaten en Meketaten.
Proclamatie start in verticale kolommen naast reliëfgroep ANMM.
Dubbele beeldengroep (2x4 figuren) links van de stèle van Akhenaten, Nefertiti, Meritaten en Meketaten met Ankhesenpaaten in reliëf.
Afbeelding
Tekening van Robert Hay in 1827.

B
westoever
latere proclamatie, jaar 6 / herhaling eed, jaar 6 / nog een eed, jaar 8
Deze reliëfgroep ANMM aan beide zijden tegenover elkaar van start proclamatie (geen altaar).
Beeldengroep aan beide zijden van de stèle van Akhenaten, Nefertiti, Meritaten en Meketaten met Ankhesenpaaten in reliëf.

F
westoever
latere proclamatie, jaar 6 / herhaling eed, jaar 8

J
oostoever
Dubbele beeldengroep (2x4 figuren) links van de stèle van Akhenaten, Nefertiti, Meritaten en Meketaten.

K
oostoever
eerdere proclamatie (kopie), jaar 5
Akhenaten en Nefertiti, gevolgde door Meritaten, Meketaten toegevoegd.
Waarschijnlijk geen beelden naast de stèle.

L
oostoever
afwijkend, jaar ?

M
oostoever
eerdere proclamatie, jaar 5
Akhenaten en Nefertiti, gevolgd door Meritaten.
Geen beelden naast de stèle.

N
oostoever
Beeldengroep aan beide zijden van de stèle van Akhenaten, Nefertiti, Meritaten en Meketaten.
http://echoesofeternity.umkc.edu/Nefertiti.htm

P
oostoever
Deze reliëfgroep ANMM aan beide zijden van offeraltaar, tegenover elkaar.
Beeldengroep aan beide zijden van de stèle van Akhenaten, Nefertiti, Meritaten en Meketaten, met gaten geboord in de grond voor beeld Ankhesenpaaten.

Q
oostoever
Beeldengroep aan beide zijden van de stèle van Akhenaten, Nefertiti, Meritaten en Meketaten, met gaten geboord in de grond voor beeld Ankhesenpaaten.

R
oostoever
Hoogte 2 meter.
Dubbele beeldengroep (2x4 figuren) links van de stèle van Akhenaten, Nefertiti, Meritaten en Meketaten.

S
oostoever
Deze reliëfgroep ANMM aan beide zijden tegenover elkaar van start proclamatie (geen altaar).
Beeldengroep aan beide zijden van de stèle van Akhenaten, Nefertiti, Meritaten en Meketaten.
http://www.digitalegypt.ucl.ac.uk/amarna/boundary.html
http://www.mfa.org/Egypt/amarna/ex_hi/ex_hi_05.html
http://katherinestange.com/egypt/stelapic.htm
Afbeelding
Tekening van Norman de Garis Davies, 1907. 'The Rock Tombs of El Amarna (1908)

U
oostoever
Hoogte 8 meter.
Beeldengroep aan beide zijden van de stèle van Akhenaten, Nefertiti, Meritaten en Meketaten met gaten geboord in de grond voor beeld Ankhesenpaaten.
http://www.cartigli.it/Graffiti%20ed%20 ... le%20U.htm
Zie foto hierboven van Yuti.

V
oostoever

X
oostoever
eerdere proclamatie, jaar 5
Akhenaten en Nefertiti, gevolgd door Meritaten.
Geen beelden naast de stèle.

Dit is het grondplan welke ik al eerder vermeldde met de rechte lijnen die vanaf de stèles door bepaalde punten in Achetaton zouden lopen naar de koningstombe.
http://www.digitalegypt.ucl.ac.uk/3d/impact_amarna.html
http://www.digitalegypt.ucl.ac.uk/3d/pi ... arna02.jpg

Er zijn dus duidelijk twee groepen:
-XMK als de eerste stelae,
-de andere later opgericht.

Nog iemand de teksten in het Nederlands? :)
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Volgende

Terug naar Amarna en Toetanchamon