Boundary Stelae

Moderator: yuti

Berichtdoor yuti » Zo Sep 17, 2006 3:04 pm

Getrokken in Maart 1982 - AMARNA:
referte:

A
westoever
latere proclamatie, jaar 6 / herhaling eed, jaar 8 / nog een eed, jaar 8
Akhenaten en Nefertiti, gevolgd door Meritaten en Meketaten.
Proclamatie start in verticale kolommen naast reliëfgroep ANMM.
Dubbele beeldengroep (2x4 figuren) links van de stèle van Akhenaten, Nefertiti, Meritaten en Meketaten met Ankhesenpaaten in reliëf.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Anneke » Zo Sep 17, 2006 3:42 pm

Wow, mooie foto!

Interessant dat Nefertiti hier is afgebeeld met een wel heel unieke kroon.
Zij draagt dezelfde kroon op stela N als ik het goed heb.
Zeer apart deze blauwe kroon met rams-horens en dan de veren daarboven. Toch nog een link naar de oude goden?
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Rozette » Zo Sep 17, 2006 3:44 pm

Mooie foto yuti :welldone:

Het hoofddeksel dat Nefertiti hier draagt lijkt versierd te zijn met horens.

Ik heb er mijn boek " The Rock tombs of El Amarna" parts V and VI van N. de G. Davies bijgenomen om te kijken wat hij schrijft over de kroon van Nefertiti op deze stela.

Quote Davies : the horizontal ram's horns are added to the disc in the Queen's head-dress.
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Rozette » Zo Sep 17, 2006 3:47 pm

He Anneke , de kroon was ons duidelijk beiden opgevallen op hetzelfde moment :) .
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Anneke » Zo Sep 17, 2006 4:07 pm

Great Minds Think Alike? :)

Ik had het trouwens fout wat betreft stela N:
Afbeelding

Hier is de blauwe kroon gecombineerd met de disk en veren (geen rams-horens).

Zie ook: Nefertiti inscripties en afbeeldingen
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Rozette » Zo Sep 17, 2006 4:17 pm

Ik denk er juist aan dat Nefertiti in de tombe van Panehesy is afgebeeld met een variatie van de Atef kroon met horens :D .
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Anneke » Zo Sep 17, 2006 4:28 pm

Inderdaad! Deze scene:
Afbeelding

In deze scene is de oude form van de naam van de Aten te zien.
Deze aparte kronen komen meest uit de vroege periode (voor jaar 9) lijkt mij. Ik vraag me af of er een verschil te zien is in het gebruik van regalia na de overgang naar de strengere vorm van het geloof enige tijd na jaar 9.

De Stela zijn wel interessant want het lijkt wel alsof Nefertiti in heel wat verschillende regalia afgebeeld wordt.
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Sep 17, 2006 10:24 pm

Mooie foto Yuti en een prachtige illustratie Anneke!

Anneke schreef:
De Stela zijn wel interessant want het lijkt wel alsof Nefertiti in heel wat verschillende regalia afgebeeld wordt.

Op de stèles:

Nefertiti:
R en Q: de blauwe kroon
N: de blauwe kroon met de dubbele pluimen en de zonneschijf
A: de blauwe kroon met de dubbele pluimen en de zonneschijf, en horizontale ramshorens
K: lange pruik met een uraei-kroontje, met de dubbele pluimen en verticale koehorens
P en S: idem, maar met een modius i.p.v. een kroontje

Echnaton:
meestal de blauwe kroon
P: noordkant de rode kroon, zuidkant de witte kroon

Dit vond ik bij Aldred, Akhenaten 1988.
Valt het niet uit te maken wat de koningin draagt op stèle U?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Ma Sep 18, 2006 3:50 pm

Q
oostoever
latere proclamatie, jaar 6 / herhaling eed, jaar 8
Deze reliëfgroep ANMM aan beide zijden van offeraltaar, tegenover elkaar.
Beeldengroep aan beide zijden van de stèle van Akhenaten, Nefertiti, Meritaten en Meketaten, met gaten geboord in de grond voor beeld Ankhesenpaaten.
Afbeelding

R
oostoever
Hoogte 2 meter.
Deze reliëfgroep ANMM aan beide zijden van offeraltaar, tegenover elkaar.
Dubbele beeldengroep (2x4 figuren) links van de stèle van Akhenaten, Nefertiti, Meritaten en Meketaten.
Afbeelding

S
oostoever
Deze reliëfgroep ANMM aan beide zijden tegenover elkaar van start proclamatie (geen altaar).
Beeldengroep aan beide zijden van de stèle van Akhenaten, Nefertiti, Meritaten en Meketaten.
Afbeelding

N
oostoever
Beeldengroep aan beide zijden van de stèle van Akhenaten, Nefertiti, Meritaten en Meketaten.
Afbeelding

The Rock Tombs Of El Amarna
parts V and VI
N. de G. Davies
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor yuti » Ma Sep 18, 2006 8:54 pm

Rozette bedankt, m'n dag kan niet meer stuk .... :D

Van de onderstaande weten we nu al hoe ze eruit zien.
U oostoever - A westoever - N oostoever - Q oostoever - R oostoever - S oostoever - N oostoever

Het is nog gissen naar de ontbrekende afbeeldingen (sorry als ik me vergis) :
B westoever - F westoever - J oostoever - K oostoever - L oostoever - M oostoever - N oostoever - P oostoever - Q oostoever - R oostoever - S oostoever - U oostoever - V oostoever - X oostoever

Zijn er van de nog onbrekende lijst soms stelae die vernietigd zijn of waar men de afbeelding niet van kent?
(zoals de stèle P opgeblazen door Kopten in 1906)
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Rozette » Ma Sep 18, 2006 9:54 pm

Quote yuti : Rozette bedankt

Graag gedaan yuti :)

K
oostoever
eerdere proclamatie (kopie), jaar 5
Akhenaten en Nefertiti, gevolgde door Meritaten, Meketaten toegevoegd.
Proclamatie start in verticale kolommen naast reliëfgroep ANMM.
Waarschijnlijk geen beelden naast de stèle.
Laatst gewijzigd door Rozette op Wo Sep 20, 2006 3:55 pm, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Rozette » Di Sep 19, 2006 2:54 pm

Quote yuti : Zijn er van de nog onbrekende lijst soms stelae die vernietigd zijn of waar men de afbeelding niet van kent?
(zoals de stèle P opgeblazen door Kopten in 1906)

Yuti, hier volgt een kleine samenvatting die ikzelf heb samengesteld met informatie uit het boek van Davies (Part V The Boundary Stelae), The Rock Tombs Of El Amarna :) .

Stela B : is about the same size as stela A, and in much the same condition. There are seven or eight vertical columns of inscription, and twenty-seven horizontal lines. Columns 1-4 are nearly illegible and line 27 entirely so, while the whole has been very badly defaced by hammering. The scene above shows the King, the Queen, and two daughters lifting hands in adoration of Aten on either side of the columned text. The initial date is gone. On both sides of the stelae are groups of the royal pair and their two daughters. Three daughters are shown and named on the side of the south "altar".

Stela F : this stela is on a low scarp of rock in the middle of a wide bay of dessert, south of Gildeh, and is usually buried in sand.The scene is gone, as well as the first five discernible horizontal lines. There are nine more lines, the last seven being fairly complete.

Stela J : this stela is in great ruin, apparently from natural causes.The eight columns of inscription are in very bad condition, the date being indecipherable. The scene above is on the right of the columns of text and shows the King, Queen and two princesses adoring the Aten with outstretched arms, behind an offering-table.

Stela M : the stela is almost obliterated, but fragments of the first eleven lines can be read. These belong to the earlier proclamation. The scene seems to have shown King, Queen and possibly one or two daughters adoring Aten to the right of several columns of text. There are no statues.

Stela P : stela P was blown to pieces by gunpowder by Copts. Only a fragment with the heads of the Royal pair remains. The King, Queen and two princesses were shown praying to the Aten on either side a central altar-table. On the left the heads of both King and Queen are preserved, but are removed on the right. The king wears the crown of Lower Egypt on the left, that of Upper Egypt on the right, the Queen wears the plumes.

Stela V : owing to the nature of the rock, nothing now remains.

Stela X : it contains the proclamation of the fourth year, but is in a state of ruin even more lamentable than that of stela K. The scene above is only be made out with difficulty. On the left the King stands in adoration, and with him the Queen and Merytaten(?). In the centre are twenty-one columns of text, and beyond this there seems to have been an altar heaped with offerings .

The Rock Tombs Of El Amarna
parts V and VI
N. de G. Davies
Boundary Stelea first published in 1908
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Sep 23, 2006 3:28 pm

Is het fair te zeggen dat dit een samenvatting is van wat tot nu toe gepost werd?
Veel zaken zijn echter nog niet duidelijk.
Waarom weet ik bijvoorbeeld niet wat Nefertiti draagt als kroon op stèle B, terwijl de afbeelding ‘zich in ongeveer dezelfde staat’ zou moeten bevinden als A ?

Zelf heb ik geen enkele inbreng in deze opsomming van gegevens, ik heb enkel overgenomen van anderen en wat tot nu toe min of meer zeker is.
Soms zijn het oudere bronnen, dus intussen kan wel wat veranderd zijn.

De bronnen zijn:
forumleden Rozette, Yuti en Anneke.
‘The Rock Tombs Of El Amarna’, parts V and VI, Norman de Garis Davies
‘Akhenaten, King of Egypt’, Cyril Aldred
‘Akhenaten, Egypt’s False Prophet’, Nicholas Reeves

Lectuur over de grensstèles van Amarna:
‘The Rock Tombs Of El Amarna’, parts V and VI, Norman de Garis Davies, 1908.
‘The Boundary Stelae of Akhenaten’, William Murnane & Charles Van Siclen, 1993.

http://www.meritneith.de/lageplan-achet-aton.htm

A
-Westoever
-Behoorlijke conditie, makkelijk toegankelijk.
-Latere proclamatie, jaar 6 / herhaling eed, jaar 8 / nog een eed, jaar 8
-Akhenaten en Nefertiti, gevolgd door Meritaten en Meketaten.
-Nefertiti draagt hier de blauwe kroon met de dubbele pluimen en de zonneschijf, en horizontale ramshorens.
-Proclamatie start in verticale kolommen naast reliëfgroep ANMM.
-Dubbele beeldengroep (2x4 figuren) links van de stèle van Akhenaten, Nefertiti, Meritaten en Meketaten met Ankhesenpaaten in reliëf.

Tekening van Robert Hay in 1827.
http://img301.imageshack.us/img301/1521 ... laaan3.jpg

Foto van Yuti.
http://img147.imageshack.us/img147/4078/image01hz5.jpg

B
-Westoever
-Ongeveer dezelfde grootte als A en in dezelfde staat.
-Zeven of acht verticale rijen inscripties en zevenentwintig horizontale lijnen. Rijen 1-4 zijn bijna onleesbaar, net zoals lijn 27, terwijl het geheel erg beschadigd werd.
-Latere proclamatie, jaar 6 / herhaling eed, jaar 6 / nog een eed, jaar 8
-Deze reliëfgroep ANMM aan beide zijden tegenover elkaar van start proclamatie (geen altaar).
-Beeldengroep aan beide zijden van de stèle van Akhenaten, Nefertiti, Meritaten en Meketaten met Ankhesenpaaten in reliëf.

F
-Westoever
-De stèle bevindt zich op een kleine rotshelling in het midden van een weide woestijnvlakte ten zuiden van Gildeh (Gilda) en is meestal onder het zand bedolven. Het reliëf is verdwenen net zoals de vijf eerste horizontale lijnen. Er zijn echter nog negen lijnen aanwezig, waarvan de laatste zeven tamelijk kompleet.
-Latere proclamatie, jaar 6 / herhaling eed, jaar 8

J
-Oostoever
-Bevindt zich in zeer slechte staat, waarschijnlijk natuurlijke oorzaken. De acht rijen inscripties zijn in slechte staat en de datum is onleesbaar.
-Dubbele beeldengroep (2x4 figuren) links van de stèle van Akhenaten, Nefertiti, Meritaten en Meketaten.

K
-Oostoever
-In slechte staat.
-Eerdere proclamatie (kopie), jaar 5
-Akhenaten en Nefertiti, gevolgde door Meritaten, Meketaten toegevoegd.
-Neferiti draagt hier een lange pruik met een uraei-kroontje, met de dubbele pluimen en verticale koehorens.
-Waarschijnlijk geen beelden naast de stèle.

L
-Oostoever
-Afwijkend, jaar ?

M
-Oostoever
-De stèle is bijna helemaal vernietigd, maar fragmenten van de eerste elf regels tekst zijn leesbaar.
-Eerdere proclamatie, jaar 5
-Akhenaten en Nefertiti, gevolgd door Meritaten.
-Geen beelden naast de stèle.

N
-Oostoever
-Nefertiti draagt hier de blauwe kroon met de dubbele pluimen en de zonneschijf .
-Beeldengroep aan beide zijden van de stèle van Akhenaten, Nefertiti, Meritaten en Meketaten.
http://echoesofeternity.umkc.edu/Nefertiti.htm

P
-Oostoever
-Werd opgeblazen werd door Kopten in 1906. Enkel een fragment resteert waarop gedeeltes van de hoofden van het koninklijk echtpaar zichtbaar zijn.
-Akhenaten draagt hier, in tegenstelling tot op de andere stèles waar de blauwe kroon te zien is, aan de noordkant de rode kroon, aan de zuidkant de witte kroon.
-Nefertiti draagt hier lange pruik met modius, met de dubbele pluimen en verticale koehorens.
-Deze reliëfgroep ANMM aan beide zijden van offeraltaar, tegenover elkaar.
-Beeldengroep aan beide zijden van de stèle van Akhenaten, Nefertiti, Meritaten en Meketaten, met gaten geboord in de grond voor beeld Ankhesenpaaten.

Q
-Oostoever
-Nefertiti draagt hier de blauwe kroon.
-Beeldengroep aan beide zijden van de stèle van Akhenaten, Nefertiti, Meritaten en Meketaten, met gaten geboord in de grond voor beeld Ankhesenpaaten.

R
-Oostoever
-Hoogte 2 meter.
-Nefertiti draagt hier de blauwe kroon.
-Dubbele beeldengroep (2x4 figuren) links van de stèle van Akhenaten, Nefertiti, Meritaten en Meketaten.

S
-Oostoever
-Nefertiti draagt hier een lange pruik met modius, met de dubbele pluimen en verticale koehorens.
-Deze reliëfgroep ANMM aan beide zijden tegenover elkaar van start proclamatie (geen altaar).
-Beeldengroep aan beide zijden van de stèle van Akhenaten, Nefertiti, Meritaten en Meketaten.
http://www.digitalegypt.ucl.ac.uk/amarna/boundary.html
http://www.mfa.org/Egypt/amarna/ex_hi/ex_hi_05.html
http://katherinestange.com/egypt/stelapic.htm

Tekening van Norman de Garis Davies, 1907. 'The Rock Tombs of El Amarna (1908)
http://img79.imageshack.us/img79/2238/b ... lasns9.jpg

U
-Oostoever
-Hoogte 8 meter.
-Beeldengroep aan beide zijden van de stèle van Akhenaten, Nefertiti, Meritaten en Meketaten met gaten geboord in de grond voor beeld Ankhesenpaaten.

http://www.isis-und-osiris.de/isisosiri ... aton1.html

Foto van Yuti.
http://img155.imageshack.us/img155/1092/dscf2008xn7.jpg

V
-Oostoever
-Door de slechte conditie van het rotsgesteente, blijft er weinig of niets meer over van deze stèle.

X
-Oostoever
-In zeer slechte staat.
-Eerdere proclamatie, jaar 5
-Akhenaten en Nefertiti, gevolgd door Meritaten.
-Geen beelden naast de stèle.

Indien ik ergens een vergissing gemaakt heb of iets verkeerdelijk overgenomen, laat me het aub weten, dan pas ik bovenstaande lijst aan.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Hangertje kwijtgeraakt bij stele A

Berichtdoor Djenna » Vr Nov 24, 2006 7:45 pm

Hey,

Bij de stele (U) op de foto heb ik gisteren nog een presentatie gehouden . Er zijn in totaal 15 steles, maar sommigen zeggen 14, omdat stele L klein is en er alleen maar een soort 'memorial text'op staat.

Oproep voor wie van jullie binnenkort nog Stele A bezoekt ( staat in de buurt van de necropool van Tuna el Gebel): Ik ben daar een Keltisch hangertje kwijtgeraakt waar ik heel erg aan gehecht was. Hij is van zilver en ongeveer 4 cm. groot. Op het eerste gezicht is het een soort in elkaar gevlochten rechthoek. Het stelt een mannetje voor dat met zijn armen, benen en haar in elkaar geknoopt zit. Meld me AUB als hij gevonden is (kleine kans denk ik) want ik zou hem zo graag terug willen! :cry:
Groetjes Djenna
Djenna

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Nov 24, 2006 10:18 pm

Een presentatie voor je studiegenoten? Voor toeristen?
Ik vind het wel spannend om berichten te lezen rechtstreeks vanuit Egypte. :D

Ik vernam zelf pas voor het eerst over stèle L bij Nicholas Reeves in 'Akhenaten - Egypt's False Prophet'.
(Een titel waarin je je kunt vinden, Djenna?)

Forumlid Pyloon is net terug van een bezoek aan Tuna el Gebel en Tell el Amarna, en forumlid Yuti is nu op reis in Egypte, maar doet enkel het zuiden aan.
Er is hier nog iemand die blijkt bijna in Egypte te wonen: King-tut, maar geen idee waar die mens verblijft.
Heel spijtig wat betreft je hangertje; kan verschrikkelijk zijn wanneer je iets verliest waar je (emotionele) waarde aan hecht.
Misschien beschouwen als een offer voor de Aten.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

VorigeVolgende

Terug naar Amarna en Toetanchamon