Oude en/of moderne plunderingen KV62 Toetanchamon

Moderator: yuti

Oude en/of moderne plunderingen KV62 Toetanchamon

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Dec 07, 2012 7:36 pm

Ik schreef recentelijk nog – in verband met inlegwerk op de BAAF tentoonstelling 2012 in Brussel:
viewtopic.php?f=11&t=2891
“ Op dezelfde tentoonstelling, deze twee stukjes, gemaakt uit rode jaspis, hoogte hoofdje 2,1 cm.
Volgens Christian E.Loeben, die het artikel betreffende deze voorwerpen in het tentoonstellingsboek schreef, gaat het om twee stukjes inleg van onmiddellijk na de Amarna-periode, dus misschien wel van Toetanchamon. Eerder was dit eigendom van de Carnarvon collectie, nu in andere privé handen. Volgens Christian Loeben is dit een bijkomende reden om te overwegen dat dit deze voorwerpen mogelijk van Toetanchamon zouden zijn en misschien afkomstig zijn van minder goed bewaard meubilair uit KV62, de tombe van Toetanchamon. “

En we wisten al dat er wat scheefgelopen is in de tombe van Toetanchamon.
Rozette schreef eind 201:
viewtopic.php?f=11&t=2482
“ 19 kleinschalige voorwerpen afkomstig uit het graf van Tutankhamun die zich momenteel nog in het Metropolitan Museum of Art, New York bevinden keren met onmiddellijke ingang terug naar Egypte.
Deze objecten waren ooit in het bezit van Lord Carnarvon en Howard Carter en werden tijdens de ontdekking van het graf ontvreemd. “

Nu verneem ik echter veel ergere zaken via de nieuwsbrief van Huub Pragt in volgend artikel van 03/12/12 door Gill Paul: “Downton Abbey and the Great Grave Robbery: Did the master of Highclere help mask an audacious heist of Tutankhanmun's tomb?” (***)

“ Carter and Carnarvon knew the find would put them in the history books and I don’t believe for a second that they didn’t explore the tomb that night. There’s plenty of evidence that far from resealing the hole, Carter enlarged it to let himself, Carnarvon and Carnarvon’s daughter Evelyn climb in. The Earl’s half-brother Mervyn Herbert wrote in his journal that they confessed ‘under the strictest promise of secrecy’ that they went through to the inner chamber.
It seems they also removed small souvenirs that night, such as figurines or jewellery – anything bigger would have been noticed by workmen outside. Their pockets must have been stuffed as they returned to the Winter Palace Hotel in Luxor. “

Dat ze zich vergewisten van de belangrijkheid van de tombe door er verder in te gaan dan aan de media verteld werd, dat is zeker. Dat er kleine voorwerpen meegenomen werden kan ik goed geloven.
Maar... de schrijver van het artikel gaat verder…

“ Some experts think Carter found the tomb several months before he told Carnarvon, giving ample time to explore it and sneak out dozens of items. ”

Is zoiets wel te doen? Ik kan me niet voorstellen dat Carter erin slaagde om onopgemerkt de ingang van de tombe bloot te leggen, er binnen te dringen, en maanden aan een stuk voorwerpen te vervreemden zonder dat iemand dit merkte. Wat een risico ! Want indien iemand dit te weten kwam, dan zou er denk ik niet veel overgebleven zijn van de inhoud van het graf.

“ As part of his evidence of previous break-ins, Carter showed a photo of a footprint he claimed was made by a robber, but modern experts say it doesn’t resemble an ancient Egyptian sandal. In fact, it appears to be the sole of a modern shoe – much like the type Carter himself wore. ”

Foto Burton p1690 van de bewuste kist – Carter 370 - met de voetafdruk duidelijk zichtbaar:
http://www.griffith.ox.ac.uk/gri/carter/370-p1690.html
Het lijkt inderdaad eerder op een schoen met zool en hak, dan op een doorlopende sandaal.
Carter vermeldt de afdruk op zijn fiche: “ Note - ancient foot-prints on lid “ http://www.griffith.ox.ac.uk/gri/carter/370-c370-1.html
Zou Carter zelf de hele zijkamer zo door elkaar gehaald hebben? En zo dom/onoplettend geweest zijn om een voetafdruk op die manier na te laten? De foto’s van Burton tonen de kist eerder bedolven onder riet: Burton p1605 http://www.griffith.ox.ac.uk/gri/carter/370-p1605.html
Een poging tot het verbergen van de voetafdruk? Zoals gebeurde met de opening in de muur van het voorvertrek naar de grafkamer? (Tussen de twee wachters werd een gat gemaakt door Carter en Carnarvon om de grafkamer stiekem op verkenning binnen te gaan, en dat gat werd gecamoufleerd door middel van o.a. rietstengels en een mand http://www.griffith.ox.ac.uk/gri/carter ... p0007.html )
Indien de voetafdrukken modern zijn, zou het kunnen dat dit onopzettelijk gebeurde bij het verkennen van de kamer, of bij het leggen van de fotonummers van Burton? Anderzijds zegt Nicholas Reeves in zijn ‘The Complete Tutankhamun’ p. 89 dat de opgravers aan touwen werden opgehesen boven de vloer.
(Ik heb me altijd afgevraagd hoe vuil het schoeisel van de oude of moderne grafrover dan wel geweest moet zijn om dergelijke voetafdrukken na te laten. Het lijken bijna voetafdrukken van toen de witte verf nog niet droog was.)

Zou Carter het graf met opzet nog ‘beroofder’ hebben laten uitschijnen? Want Gill Paul schrijft:

“ Carter claimed there were clear signs that robbers broke seals on the tomb shortly after Tutankhamun was laid to rest in 1323BC, stealing perfume bottles and disturbing the careful array. This would have been very helpful, because under the terms of his licence to dig, his team was entitled to keep half of any treasure if he could prove the tomb had been broken into before their arrival. ”

Hoe lang is de lijst van (soms vermeende) ontvreemde voorwerpen uit de tombe van Toetanchamon? Gill Paul schrijft:

- Carter began quietly distributing gifts from the tomb, with US oil baron Edward Harkness receiving a gold ring.
- He gave an amulet to a fellow Egyptologist, Sir Alan Gardiner.
- Then, when Carter died in 1939, dozens of valuable and important items from the tomb were found in his house, including a shabti [figurine] and a glass head-rest with a gold band.
- Lord Carnarvon’s wife Almina … sold most to the Metropolitan Museum of Art in New York. Remaining treasures were packed away in cupboards at Highclere and forgotten. In 2010, the Met agreed to return to Egypt 19 antiquities, …
- Egyptologist Christian Loeben visited the Louvre in 2010 and found a shabti with Tutankhamun’s throne name written on it, which he claims could only be from the tomb.
- Two golden hawks’ heads were found in Kansas City, part of a collar that broke as it was removed from the mummy’s neck. The story goes they were a gift from Carter to his dentist.

Thomas Hoving schreef hier al over. Maar wat me hier nieuw is, is de veronderstelling dat Carter de tombe al maanden vooraleer hij Lord Carnarvon op de hoogte bracht van de ontdekking gevonden had, en meerdere keren binnen geweest was, en geplunderd had.
Te straf om (door mij persoonlijk) te geloven.

(***) Downton Abbey is een Britse TV drama-reeks, die zich afspeelt in het fictieve Downton Abbey, en waarvoor gefilmd werd in Highclere Castle van Lord Carnarvon.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Amarna en Toetanchamon