Houten vleesdozen - KV62 Carter nr 62

Moderator: yuti

Houten vleesdozen - KV62 Carter nr 62

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Jul 16, 2014 4:20 pm

Ik postte daarnet een berichtje over het voedsel in de tombe van Kha en Merit in Deir el Medina
viewtopic.php?f=10&t=342
en moest direct denken aan de 48 dozen witte dozen in de tombe van Toetanchamon,
Carter nr. 62: http://www.griffith.ox.ac.uk/gri/carter/062.html
Tussen de 27 en 56 cm lang, bestaande uit twee houten helften (ongeveer), geplaasterd wit geverfd, en met hars bestreken aan de binnenkant. Allemaal bevatten ze vlees - linnen verpakt - zij het meestal niet overeenstemmend met de opschriften.

Bij Kha en Merit stak het vlees dus niet in dergelijke dozen.
Verder vind ik bij Yuya en Thuya (KV46) een vermelding van "wooden boxes coated with plaster & pitched inside, each containing a mummified food offering (veal, beef, antelope, fowl), CG 51084-51101", in Forbes Dennis, Tombs Treasures Mummies (KMT 1998) p. 183.
En in de tombe van Maiherpi (KV36) CG 24047-24056, gelijkaardige dozen, waarvan foto en situering in de tombe in Forbes Dennis, Tombs Treasures Mummies (KMT 1998) p. 566.

Weet iemand meer dergelijke dozen?
Toetanchamon is wel een uitzondering qua intact graf, maar elders kan ik me niet inbeelden dat grafrovers hierop uit waren, dus moeten er minstens fragmenten van dergelijke dozen in koninklijke tombes gevonden zijn, mag ik aannemen.

Terzijde: heel speciaal (of niet?) vind ik de vermelding door G.Daressy (in Fouilles de la Vallée des Rois 1898-1899) van "côtes de boeuf enveloppées de linge" CG 24056 bis (verpakt vlees dus) in lijkkist CG 24002 van Maiherpi (Reeves CN, Valley of the KIngs, The decline of a royal necropolis, 1990, p.145)

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Houten vleesdozen - KV62 Carter nr 62

Berichtdoor Jef » Vr Nov 07, 2014 9:13 pm

Was het vlees in de dozen gemummificeerd ?
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor gaspard » Za Nov 08, 2014 1:11 pm

Die vraag stelde ik me ook Jef :?
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor Jef » Wo Nov 12, 2014 10:32 pm

Toch eens verder zoeken naar het antwoord op deze vraag.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Nov 13, 2014 5:39 pm

Jef schreef:Was het vlees in de dozen gemummificeerd ?

Howard Carter schrijft dat het vlees verrot was, en dus niet speciaal behandeld voor het in linnen verpakt werd.

"... their contents [...] were much deteriorated, and the various joints etc apparently not preserved before they were wrapped in linen bandages."
http://www.griffith.ox.ac.uk/gri/carter ... 62-01.html
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor gaspard » Vr Nov 14, 2014 1:21 pm

Dank zij Philip is deze vraag dus ook weer opgelost :)
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor Jef » Ma Dec 01, 2014 10:25 pm

Respect voor Philipe, hij weet heel veel.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Rozette » Za Feb 07, 2015 11:42 pm

Philip schreef :
Verder vind ik bij Yuya en Thuya (KV46) een vermelding van "wooden boxes coated with plaster & pitched inside, each containing a mummified food offering (veal, beef, antelope, fowl), CG 51084-51101", in Forbes Dennis, Tombs Treasures Mummies (KMT 1998) p. 183.

Organic chemistry of balms used in the preparation of pharaonic meat mummies

Katherine A. Clarka, Salima Ikram, and Richard P. Evershed

This unique research on the chemical composition of organic balms of food mummies completes the trilogy of mummy types known from Ancient Egypt, complementing previous investigations of human and animal mummies. Our findings show that the Ancient Egyptians prepared the food offerings they made to their dead using preservation techniques at least as exotic as those used in embalming human and animal mummies. The discovery of the precious Pistacia resin on a beef rib mummy is especially noteworthy because the use of this substance is rare even in human mummies.

The funeral preparations for ancient Egyptian dead were extensive. Tomb walls were often elaborately painted and inscribed with scenes and objects deemed desirable for the afterlife. Votive objects, furniture, clothing, jewelry, and importantly, food including bread, cereals, fruit, jars of wine, beer, oil, meat, and poultry were included in the burial goods. An intriguing feature of the meat and poultry produced for the deceased from the highest levels of Egyptian society was that they were mummified to ensure their preservation. However, little is known about the way they were prepared, such as whether balms were used, and if they were used, how they compared with those applied to human and animal mummies? We present herein the results of lipid biomarker and stable carbon isotope investigations of tissues, bandaging, and organic balms associated with a variety of meat mummies that reveal that treatments ranged from simple desiccation and wrapping in bandages to,in the case of the tomb of Yuya and Tjuia (18th Dynasty, 1386–1349 BC), a balm associated with a beef rib mummy containing a high abundance of Pistacia resin and, thus, more sophisticated than the balms found on many contemporaneous human mummies.

http://www.pnas.org/content/110/51/20392.full

Bron : PNAS December 17, 2013 vol. 110 no. 51

Box of food of Henutmehyt
http://www.britishmuseum.org/explore/highlights/highlight_objects/aes/b/box_of_food_of_henutmehyt.aspx
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor william » Do Apr 07, 2016 4:04 pm

Een kleine bedenking omtrent het "gemummificeerd vlees", op wat baseert men zich om te stellen dat het gemummificeerd is, het zoutgehalte? er is ook zoiets als gezouten vlees als bewaringsmiddel, gezouten en gedroogd kan dit heel lang bewaard worden. Vanaf welk zoutgehalte spreekt men dan over mummificatie???? :roll: :roll:
Onze hespen worden ook gezouten en gedroogd en in linnen verpakt om te drogen.
william

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Apr 08, 2016 4:57 pm

william schreef:Een kleine bedenking omtrent het "gemummificeerd vlees", op wat baseert men zich om te stellen dat het gemummificeerd is, het zoutgehalte?

er is ook zoiets als gezouten vlees als bewaringsmiddel, gezouten en gedroogd kan dit heel lang bewaard worden. Vanaf welk zoutgehalte spreekt men dan over mummificatie???? :roll: :roll:
Onze hespen worden ook gezouten en gedroogd en in linnen verpakt om te drogen.

Goeie vraag. UItgedroogd, eventueel behandeld en linnen verpakt, neem ik aan.

Als we voortgaan op de beschrijving van Howard Carter voor wat betreft het vlees in die witte dozen in het graf van Toetanchamon, was het vlees wel in linnen gewikkeld, maar niet (voldoende) behandeld:
"... their contents [...] were much deteriorated, and the various joints etc apparently not preserved before they were wrapped in linen bandages."
http://www.griffith.ox.ac.uk/gri/carter ... 62-01.html

Over de tombe van Thoetmosis IV schrijft Carter: "In the third chamber [...] there was a great mass of mummified joints and geese specially prepared for the use of the king's ka."
http://dlib.nyu.edu/awdl/sites/dl-pa.ho ... 02cart.pdf
Veel zegt dat niet over de toestand en behandeling van het vlees.

Maar uit het artikel dat Rozette hierboven doorgaf blijkt dat uitgedroogd vlees een extra behandeling kon krijgen zoals met oliën en harsen.
Clark K, Ikram S, Evershed R, Organic chemistry of balms used in the preparation of pharaonic meat mummies
http://www.pnas.org/content/110/51/20392.full

Soms werd uitgedroogd vlees blijkbaar zoals klaar voor consumptie in linnen verpakt en soms kreeg het een extra behandeling, zoals mensen of dierenmumies.

Over de behandeling van vlees:
Ikram Salima, Meat processing (in: Ancient Egyptian Materials and Technology)
http://www.academia.edu/3265939/2000._M ... ss_656-671

.........................................................

@ Rozette:
Jouw link hierboven werkt niet meer.
Box of food of Henutmehyt
BM EA51812 is het denk ik:
http://www.britishmuseum.org/research/c ... more-views
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Feb 17, 2017 8:59 pm

Gezien in de tentoonstelling 'Koninginnen van de Nijl' in het RMO van Leiden viewtopic.php?f=38&t=3617 ...
een grote witte boon !
:)
Nee hoor, een vleesdoos. Uit de vaste collectie van het Muzeo Egizio in Turijn. In Leiden stond als Turijns inventarisnummer S.05081 vermeld, maar ik kan dat nu niet checken omdat de online museumcatalogus onbereikbaar blijkt.

Komt uit de tombe QV46 (Vallei der Koninginnen, Thebe) van vizier Imhotep, regering van Thoetmozes I.
Onderzocht door Ernesto Schiaparelli ... Relazione sui lavori della Missione archeologica Italiana in Egitti (1903-1920)

Op het bordje in Leiden stond: "Hout, gips" en "Deze doos heeft de vorm van het vlees dat er ooit in was opgeborgen".
Hoe maak je deze vorm in hout - en gips ? ... vraag ik me af - met mijn twee linkerhanden.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Amarna en Toetanchamon