Dineren met de Koninklijke Familie

Moderator: yuti

Dineren met de Koninklijke Familie

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Sep 09, 2014 7:07 pm

Dit zijn twee veel voorkomende tekeningen van bekende muurreliëfs in het graf van Huya / Hoeya in Tell el-Amarna.

Huya was chef van de koninklijke harem, opzichter van de schatkamer en steward van koningin Teye, de moeder van Echnaton.

Ik vroeg me af hoe beide afbeeldingen er in werkelijkheid uitzien. Onderstaande foto’s zijn van begin 2012 en gemaakt door reisleider Mohamed Holail. Dankzij de vriendelijke bemiddeling van MDK heeft Mr. Holail me toestemming gegeven deze op het forum te plaatsen, vanzelfsprekend mits vermelding van copyright.

De tekeningen komen uit Davies, The Rock Tombs of el Amarna, III … hier af te halen: https://archive.org/details/cu31924020525360

De eerste afbeelding staat op de zuidelijke muur van de hal, rechts wanneer je binnenkomt. Echnaton en Nefertiti zitten tegenover Teye en haar dochter Beketaton. Twee prinsesjes zitten bij Nefertiti. Huya en een dienaar worden midden onder afgebeeld.

De tweede afbeelding is te vinden op dezelfde zuidelijke wand, maar links van de ingang bij het binnenkomen. Teye en Beketaton zijn deze keer links afgebeeld tegenover Echnaton, Nefertiti en twee prinsessen. Huya staat minder onder met een stok in de hand.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Dineren met de Koninklijke Familie

Berichtdoor Anneke » Za Sep 13, 2014 2:04 am

Interessante fotos.

Trouwens ook apart dat in de nele afbeelding the prinsesjes hun eigen stoeltjes hebben, terwijl ze in the andere scene naast de volwassenen staan.

Ook apart om te zien dat Baketaten inderdaad als zijnde ongeveer net zo oud als de kinderen van Akhenaten.
Ze is uiteindelijk (waarschijnlijk) hun tante.
Gebruikers-avatar
Anneke

Terug naar Amarna en Toetanchamon