Stele van soldaat uit Amarnaperiode

Moderator: yuti

Stele van soldaat uit Amarnaperiode

Berichtdoor yuti » Zo Sep 14, 2014 11:28 am

Afbeelding

Een interessante stele vond ik in het Allard Pierson Museum (Amsterdam). Het is een onbeschreven grafsteen gecatalogeerd als APM 8537.
Dat het onmiskenbaar uit de Amarnaperiode stamt lijkt evident gezien de Atonschijf met gezegende handjes. Een catalogus uit het museum verwijst naar Tell el-Amarna en de site van ‘global egyptian museum’ geeft aan dat de stele in een greppel te Luxor werd gevonden. (Alleen jammer dat de afbeelding op de site van ‘globalegyptian museum’ in spiegelbeeld staat.)

In het onderste register wordt een man met vrouw en twee kinderen weergegeven. De puntige voorschoot verwijst naar de functie van de man (= soldaat). Er lijkt twijfel te bestaan of nu wel Ptah dan wel Chonsoe (links van de figuren achter de offertafel staat een staf)) wordt afgebeeld. Bovenaan zien we krijsende apen vóór de atonschijf en in het middelste register zit Re-Horachte in de zonnebark.
Wat de stele zo interessant maakt, is dat het de kenmerken heeft van een "niet-koninklijke Amarna stijl".
Verwijst de "niet-koninklijke Amarna stijl" hier naar een minder rijkere uitvoering, het zich niet houden aan de religieuze canon en het niet loskomen van de oude kunstvorm door de kunstenaar?
De stele lijkt immers nogal vluchtig afgewerkt. Ik vermoed echter dat het voorwerp stamt uit de periode juist vóór of juist na de religieuze omwenteling. Tenzij de beeldhouwer zich niet aan de canon hield van de reformatie. Want je kan je afvragen is of het ‘gewone’ volk wel volledig meeging in de verandering.

Twee zaken vielen me ook nog op. In de palm van haar linkerhand van de vrouw ligt een voorwerp: een lotusbloem? Al lijkt het voorwerp vluchtig afgewerkt, de kelk van de bloem lijkt me toch wel wat klein.

Afbeelding

Een ander voorwerp hangt aan de boeg van het schip. Het lijkt op een mat.

Afbeelding

Op http://www.globalegyptianmuseum.org/rec ... 5033&lan=D staat er nog een gelijkaardige stele. Het voorwerp op de boeg wordt daar omschreven als een boegmat.
Het doet me denken aan een ‘leguaan’ of stootkussen op oude sleepboten. Of gaat het om een ‘veiligheidsmat’? (In onze contreien werd de boegspriet soms de ‘widowmaker’ genoemd, vandaar het gebruik van veiligheidsnetten).

http://www.globalegyptianmuseum.org/rec ... 2547&lan=D
Gebruikers-avatar
yuti

Re: Stele van soldaat uit Amarnaperiode

Berichtdoor Anneke » Zo Sep 14, 2014 2:43 pm

Na wat zoeken zag ik dat ook bij de tempel van Ramesses II in Abu Simbel (met als god Re-Horakhty) bavianen staan afgebeeld:
http://zira3a.files.wordpress.com/2012/11/16.jpg

Was er niet een soort identificatie/relatie tussen Aton en Re (Horakhty)?
Uiteindelijk hadden de jongste dochters van Akhenaten ook -Re namen.

Misschien is dit niet zozeer een teken dat men niet helemaal meedeed met de Aton cult, maar dat men de cult van Aton associeerde met die van Re-Horakhty? (Ik stel het maar als vraag, want zeker weten doe ik het niet :D )

Wat betreft het object in de hand van de vrouw: het zou kunnen dat het gewoon niet afgemaakt is?
Het ziet er (voor mij) een beetje uit als een basis waar men iets op zou leggen (brood?, bloem?, fruit?)

En waar de man en de vrouw voor staan is dat een Djed pilaar achter de offer tafel?
Gebruikers-avatar
Anneke

Re: Stele van soldaat uit Amarnaperiode

Berichtdoor yuti » Zo Sep 14, 2014 4:18 pm

Anneke,
“Na wat zoeken zag ik dat ook bij de tempel van Ramesses II in Abu Simbel (met als god Re-Horakhty) bavianen staan afgebeeld” - Anneke

Ik herinner me nog dat een gids ze me aanwees en al lachend zei dat bavianen de ‘hanen’ van Egypte waren. (Hanen en hennen zien je pas in Egypte verschijnen in de 18de dynastie (Toetmosis)).
Bij het opkomen van de zon maken die beesten zo een drukte dat je zelfs de symboliek met de zon niet ver hoeft te zoeken. We zijn hier dan wel al een heel eind na de Atoncultus. De oude religie was toen opnieuw in grote mate in ere hersteld.

Echnaton gaf zichzelf de titel van Hogepriester van Re-Horakhty. In de eerste jaren van Amenhotep IV/Echnaton werd Re-Horakhty traditioneel voorgesteld . Dat verandert nadien : Aton verschijnt nu als een zonneschijf met uitlopende handjes. Hij werd gezien als het daglicht dat leven gaf en in stand hield. Aton was slechts een aspect van zonnegod Re-Horakhty.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar het 4de jaar van zijn regering dan zie je in één van zijn namen (Ankh Heru-Achti-chai-em-Akhet) na de Anch een hieroglief van Horus met zonneschijf staan.

In het 9de jaar daarentegen wijzigde hij zijn naam (Ankh Re-Heka-Achti-chai-em-Akhet) en zie je de zonneschijf als hieroglief. 'Re-Heka-Achti' in een andere vormgeving.

“En waar de man en de vrouw voor staan is dat een Djed pilaar achter de offer tafel?”- Anneke

Volgens de catalogus gaat het hier om een staf (Ptah of Chonsoe)
Gebruikers-avatar
yuti

Terug naar Amarna en Toetanchamon