Aton ontbreekt???

Moderator: yuti

Aton ontbreekt???

Berichtdoor ancheperoere » Zo Nov 23, 2014 7:24 pm

Wat mij opviel bij het bekijken van allerlei fotos van graven van edelen die ten tijde van Achnaton in Sakkara begraven zijn, dat er nergens een afbeelding is van de zon, de Aton, de zonneschijf met de stralen en handjes die een anchteken dragen. Is dat net vreemd?
ancheperoere

Re: Aton ontbreekt???

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Nov 26, 2014 1:44 am

ancheperoere schreef:Wat mij opviel bij het bekijken van allerlei fotos van graven van edelen die ten tijde van Achnaton in Sakkara begraven zijn, dat er nergens een afbeelding is van de zon, de Aton, de zonneschijf met de stralen en handjes die een anchteken dragen. Is dat net vreemd?

Bedoel je de tombes van Meryneith, Ptahemwia ... http://www.saqqara.nl/excavations ?
Jammer genoeg heb ik dat niet zo goed gevolgd. Heb er ook geen boeken (of foto's) over.
Goeie vraag Ancheperoere, maar waar ik echter niet op kan antwoorden.
Porter & Moss III/2 p.990 verwijst naar enkele Aten verwijzingen in Sakkara.
http://topbib.griffith.ox.ac.uk//pdf.html
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor ancheperoere » Wo Dec 03, 2014 1:24 pm

Mijn vraag is eigenlijk ook wat breder. Ik kan mij vreemd genoeg - dat ligt vast aan mijn falend geheugen - geen voorstellingen met niet koninklijke personen bedenken waar de Aton, de zonneschijf met stralen, handjes en anchtekens in voorkomen. Is dat correct? Heeft dat te maken dat de farao (en zijn familie) als intermediair tussen de godheid, de Aton en de mens werd gezien?
ancheperoere

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Dec 03, 2014 7:43 pm

ancheperoere schreef:Mijn vraag is eigenlijk ook wat breder. Ik kan mij vreemd genoeg - dat ligt vast aan mijn falend geheugen - geen voorstellingen met niet koninklijke personen bedenken waar de Aton, de zonneschijf met stralen, handjes en anchtekens in voorkomen. Is dat correct? Heeft dat te maken dat de farao (en zijn familie) als intermediair tussen de godheid, de Aton en de mens werd gezien?

Dat denk ik ook: de koninklijke entiteit als unieke link met het godendom. Geen privépersonen schieten me te binnen die ook van de straaltjes mogen genieten. Ik herinner me wel Teje, voedsel en gebouwen die door de stralen geraakt worden.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor ancheperoere » Vr Dec 05, 2014 6:10 pm

Dank voor de reactie. Dat is op zich toch wel vreemd, want van normale personen zijn er meer dan genoeg afbeeldingen dat goden aanbeden werden. Dat is dus kennelijk heel anders bij de Aton-vereering.
ancheperoere

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Jan 15, 2015 5:41 pm

Ancheperoere schreef: " Dank voor de reactie. "

Niets te danken, zeker niet voor zo'n kort antwoord. :wink:

Maar deze opmerking nog er bij: wie weet wanneer de Aten religie langer had geduurd, wat er dan zou gebeurd zijn? Mogelijk was er dan ook een "democratie" van de handjes gebeurd? In het Oude Rijk lopen de goden ook niet de deur af in de graven. Het is wachten tot in Ramessidische tijd dat dit er echt doorkomt in particulaire tombes.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Amarna en Toetanchamon