Hoofdsteun JE62020 en replica

Moderator: yuti

Hoofdsteun JE62020 en replica

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Jul 06, 2017 7:02 pm

Ik vroeg me af of iemand al eens foto’s van de replica’s van de Toetanchamon tentoonstelling in Brussel viewtopic.php?f=25&t=2534
naast foto’s gelegd heeft van de echte stukken.
Gewoon om te zien hoe identiek ze zijn, hoe makkelijk is dat na te maken?

Een beetje uit het nieuws ik weet het, maar ik ben niet van de rapste. :wink:
Soit, ik deed dit niet zomaar, maar was op zoek naar een afbeelding van een bepaalde ivoren hoofdsteun van Toetanchamon, Carter 403c – JE 62020
https://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Tutan ... adrest.jpg
Dit in verband met het sterretje dat op de schouders van beide leeuwen staat, zie:
viewtopic.php?f=17&t=1229

De hoofdsteun bestaat uit twee delen die met een houten plug en in het midden van het lichaam van Sjoe (scheiding aarde-hemel) aan elkaar gezet zijn met vier gouden klinknagels. Beide leeuwen staan voor de horizonten in oost en west. Naam en titel van Toetanchamon staat op de achterkant: http://www.griffith.ox.ac.uk/gri/carter/403c-p1736.html

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Hoofdsteun JE62020 en replica

Berichtdoor Taa Seqenenre » Vr Jul 07, 2017 9:02 am

Toch goed gedaan die replica, Philip? Geen kwaad over de moderne Egyptische kunstenaars.
Gebruikers-avatar
Taa Seqenenre

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Jul 07, 2017 5:06 pm

Taa Seqenenre schreef:Toch goed gedaan die replica, Philip? Geen kwaad over de moderne Egyptische kunstenaars.

Ja hoor, goed gedaan. Helemaal geen kwaad over de moderne Egyptische kunstenaar. Raar dat je dit zou kunnen opnemen, Taa Seqenenre. Het is het verste van mijn gedacht.

Mijn bedoeling was gewoon eens te vergelijken. Ergens zou ik het spijtig vinden dat er géén verschillen te merken zijn, rekening houdend met mogelijke vervalsingen in omloop brengen. Maar mijn vergelijking hield geen kwaad in, gewoon interesse. Respect voor de moderne Egyptische kunstenaars... heb ten andere veel van hun werk in huis, ook souvenirs weet je wel.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Taa Seqenenre » Zo Jul 09, 2017 7:44 pm

Uit naam van de Egyptenaren: excuses aanvaard.
Gebruikers-avatar
Taa Seqenenre

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Jul 10, 2017 8:32 pm

Stoel Carter 87 / JE 62029
Afgebeeld wordt een knielende Heh op het teken voor goud, met anch teken en palmtakken... voor een eeuwige heerschappij van de koning.
http://www.griffith.ox.ac.uk/gri/carter/087.html

De kleuren van beide foto's zijn niet correct (maar ik heb ze een beetje op elkaar proberen af te stellen, want het verschil was te groot)... het origineel is van donker ceder als ik me niet vergis.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Jul 11, 2017 1:39 pm

Afbeelding van Toetanchamon en Anchesenamon op schrijn Carter 108/ JE 61481
http://www.griffith.ox.ac.uk/gri/carter/108.html

Let op het kleur en détail verschil in de boeken wegens verschillende belichting. De eerste foto is uit het tentoonstellingsboek 'Tutankhamun. The Golden Beyond. Tomb Treasures from the Valley of the Kings', eds. André Wiese and Andres Brodbeck, 2004, Photo Andreas F. Voegelin. De tweede foto komt uit 'Toutankhamon, Vie et mort d'un Pharaon' van Christian Desroches-Noblecourt. De derde foto hieronder is de replica.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Amarna en Toetanchamon