Gewapende Aton

Moderator: yuti

Gewapende Aton

Berichtdoor ancheperoere » Di Jun 12, 2018 8:09 pm

Ik trof bijgaande tekening aan op facebook. Dit zou een tekening zijn van een talatat van Karnak van een van de Aton tempels waarop Achnaton is afgebeeld in een vechthouding met een wapen in de hand. opvallend is dat de stralen van de aton ook zelfde wapens in de hand hebben ... interessant om te delen. De bron is overigens niet bekend ...

https://www.flickr.com/photos/romanitec ... ateposted/
ancheperoere

Re: Gewapende Aton

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Jun 13, 2018 6:45 pm

ancheperoere schreef:Ik trof bijgaande tekening aan op facebook. Dit zou een tekening zijn van een talatat van Karnak van een van de Aton tempels waarop Achnaton is afgebeeld in een vechthouding met een wapen in de hand. opvallend is dat de stralen van de aton ook zelfde wapens in de hand hebben ... interessant om te delen. De bron is overigens niet bekend ...

https://www.flickr.com/photos/romanitec ... ateposted/

Jazeker interessant.
Niet direct de vredige godsdiensthervormer. Grapje.

Het is inderdaad een talatat in Karnak.

Die tekening is te vinden in
Traunecker Claude, Données nouvelles sur le début au règne d'Aménophis IV et son oevre à Karnak, JSSEA 14, 1984, p.60-69.

Maar ik herkende de tekening vanop p.27 (Figure 2) in het boek 'Tutankhamun's armies: battle and conquest during ancient Egypt's late 18th dynasty' (2007) van John Celeman Darnell en Colleen Manassa.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Jun 14, 2018 7:30 am

Dit was ik gisteren vergeten toe te voegen aan mijn berichtje:
berichtenreeks "Werd er strijd geleverd tijdens de regering van Echnaton?"
viewtopic.php?f=11&t=760

Mijn foto's onderaan van het neerslaan van de vijanden door Amenhotep IV zijn van een reliëf dat nu in het Openlucht Museum van Karnak staat, maar dat vroeger bij de derde pyloon hoorde.
Aidan Dodson schrijft daarover op p. 89 van zijn boek 'Amarna Sunrise' (2014): "Amenhotep IV's very first monumental activity seems to have been the completion of work on the porch to his father's Pylon III at Karnak, including a large smiting scene of conventional type on its northern outer wall". En in noot 19 op p.192: "Later mutilated and concealed by an additional layer of masonry by Sethi I". Zie ook Porter & Moss II Theban Temples, p.59 (177).

Zoals HD me daarnet ook een e-mail stuurde: wat op die talatat staat is de amarna versie van het klassieke "neerslaan van de vijanden".
viewtopic.php?f=20&t=177
viewtopic.php?f=20&t=177&start=15
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor ancheperoere » Vr Jun 15, 2018 6:16 pm

Dank voor de info!
ancheperoere

Terug naar Amarna en Toetanchamon