Boetehamon

Moderator: yuti

Boetehamon

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Apr 18, 2006 6:56 pm

In de woelige periode tijdens de overgang van de 20ste naar de 21ste dynastie, op het einde van de regering van Ramses XI, werd Boetehamon (Butehamun) verantwoordelijk gesteld voor de redding en restauratie van de koningsmummies, waarvan de graven reeds toen al beroofd waren.

De gewelddadigheid van deze periode wordt aangetoond door de naam die ze gegeven werd: ‘het jaar van de Hyenas’, gevolgd door ‘het Tijdperk der Wedergeboorte.

Boetehamon was de zoon van Djoetmose (Djehutymose), schrijver in het dorp Deir el-Medinah, waar de kunstenaars en arbeiders leefden die de koninklijke graven in de Vallei der Koningen en Koninginnen gegraven en versierd hadden.

Wonen in Deir el-Medinah was niet meer veilig, vandaar dat Djoetmose opdracht gaf een huis voor zijn gezin te bouwen binnen de omheining van de tempel van Ramses III, Medinet Haboe.

De naam van de zoon, Boetehamon, kun je in graffiti lezen op plaatsen op de rotswanden bij de graven op de Westelijke oever van Thebe, daar waar zijn verantwoordelijkheid hem deed ingrijpen. Onder andere bij de ingang van de tombe van Horemheb in de Vallei der Koningen staat dat Boetehamon - en zijn vader - in opdracht van Herihor ‘een opdracht’ uitgevoerd hebben. Er werden gelijkaardige werken uitgevoerd in opdracht van Piankh.
Ook op de mummie van Ramses III is zijn naam terug te vinden.

Op de lijkkist van Boetehamon werd herinnerd aan die grote opdracht die hij gekregen had van Herihor.
Je ziet Boetehamon op zijn kist in Turijn wierrook branden voor:
Amenhotep I,
Koningin Meryetamun (zuster/echtgenote van Amenhotep I),
Koningin Sitamun (zus/echtgenote van Amenhotep I)
Koningin Ahhotep(vrouw van Seqenenre Tao),
Prins Ahmose Sipair (zoon van Seqenenre Tao),
Ahmose-Nefertarti (dochter van Seqenenre Tao, echtgenote van Ahmose I en moeder van
Amenhotep I)
Dit doet vermoeden dat hij ook bij deze ‘reddingen’ betrokken was.
Feit is dat deze mummies allemaal later teruggevonden zijn in DB320. (Nadat ze eerst in een andere tombe ondergebracht werden, wellicht dus door het Boetehamon-team)

De vraag stelt zich in welke mate men hier gewoon ingreep om de mummies van de farao’s te redden en veilig te stellen, of de gezagsdragers van toen zich zelf niet tegelijkertijd wilden verrijken met het (overgeblevene) goud en luxeartikelen die nog te redden waren uit de graven. Welke motivatie ook de grootste rol speelde, dankzij dit ingrijpen zijn vele mummies gered.

Boetahamon werd begraven – wellicht in het familiegraf te Deir el-Medineh – in drie lijkkisten van cederhout.
Op de muur van één van de grafkapellen, die van Nu en Nachtmin, staat deze graffiti te lezen:
“Aan u behoort het Westen dat voor u klaar is gemaakt, daar waar de gezegenden rusten en de zondaren niet binnentreden. Schrijver Boetehamon is hier gekomen in ouderdom, zijn lichaam in goede staat. Geschreven door de schrijver van het graf, Anchefenamon”.
Dit was de zoon van Boetehamon.

Een foto van de (gereconstreerde zuilen) op de plaats waar het huis van Djoetmose en Boetehamon stond. Ze steunden het dak van het hoofdvertrek. Op de achtergrond zie je de ommuring van Medinet Haboe.
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Di Apr 18, 2006 8:48 pm

Eén van Butehamun's kisten zou zich in het Museum voor kunst en geschiedenis te Brussel moeten bevinden. Weet iemand hier meer af ?
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Apr 18, 2006 9:02 pm

Nee Rozette, hier weet ik niets van af. Ik dacht dat ze zich alle drie in Turijn bevonden.

Heb ik die dan echt niet gezien bij mijn bezoek? Zou zeer goed kunnen hoor.

Nu, Brussel heeft ook niet echt goeie informatie over hun collectie vind ik. Of het zou de laatste jaren moeten veranderd zijn. Ik heb me vroeger enkel een kleine uitgave kunnen aanschaffen over 'Oudegyptische lijkkisten en mummies', 56 blz, voorbladen, inleiding en index inbegrepen. Geen spoor van Boetehamon. :(

Indien het wel zo is, ga ik er onmiddellijk heen. Allez, geef me 24 uur, hé. :wink:
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Anneke » Za Apr 22, 2006 4:10 pm

Ik heb een boek genaamd Letters from Ancient Egypt van Edward Wente en daarin staan een heel stel brieven van deze periode.
De vader van Butehamun was Dhutmose (zoals PA vermelde). Maar de vader had een bijnaam die ook veel gebruikt werd: Tjaroy (ook gezien in varianten Tjuroy, Tjararoy en Tjerta).

Ik heb nu al een paar keer de term "the suppression of Amenhotep, the high priest of Amun" gezien. Het lijkt erop dat Amenhotep, zoon van Ramessenakht, te machtig werd en dat de pharaoh hem probeerde te onderdrukken. Hiervoor werd de Viceroy van Nubie ingeschakeld, genaamd Panehesy.
De Nubische soldaten gedroegen zich echter zo ongediciplineerd dat er grote problemen ontwikkelden en later werd Penahesy gezien als de vijand van de staat.

Thebes werd onder militaire controle gesteld en kwam onder de supervisie van Herihor en later Piankh. Deze periode van militaire overzicht werd de renaissance genoemd.

Het is interessant om dan een van de brieven te lezen waarin Piankh nogal een schempere opmerking maakt over de Pharaoh Ramesses XI.
Herihor en Piankh nemen de functie van generaal en combineren die met hoge priester van Amun. Herihor beeld zichzelf zelfs af als pharaoh in the Khonsu tempel.

Dit doet mij wel afvragen of de soldaten van Panehesy het wel zo bont maakten of dat dit een excuus was voor de generaals om de macht te grijpen. Een soort coup d'etat van de militairen. Altijd handig als je dan iemand hebt die je overal de schuld van kan geven :wink:

De indruk die ik krijg van de brieven is dat de vader van Butehamun een belangrijk contact persoon was.
Er zijn brieven waar het uit blijkt dat Dhutmose belasting hief in jaar 12 (7 jaar voor de renaissance). Tijdens de renaissance blijkt dat Dhutmose voor de generaals werkt en betaling regelt voor wapens die gebruikt worden tegen Panehesy. Later gaat hij zelfs naar Nubia tijdens een militaire expeditie tegen Panehesy.

Ik zit hier net een brief te lezen van de necropolis scribe Tjaroy (=Dhutmose) aan zijn zoon Butehamun. Tjaroy vraagt Amun en Mereseger om aandacht te schenken aan "Butehamun, Shedemdua en haar kleine kinderen".

Dit is even wat anders maar er zijn ongeveer 3 brieven waarin melding wordt gemaakt van 2 politie agenten:
" As for the mention you made of this matter of these two policemen saying, "They spoke these charges", join up with Nodjme and the scribe Tjaroy as well and send word and have these two policemen brought to my house and get to the bottom of their charges in short order and kill [them] and throw them [into] the water by night - but don't let anybody in this land find out about them!"

Dit is in jaar 10 van de renaissance en dit lijkt een situatie waarin Piankh, zijn vrouw Nodjme, Tjaroy (Dhutmose) en een man genaamd Payshuuben (Agent van Piankh) te maken hebben met een situatie waar schijnbaar 2 politie mannen om zeep geholpen worden vanwege beschuldigingen die ze geuit hebben? Vraag me af wat ze te zeggen hadden?

:P Sorry voor de wirrewar van "factoids"
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Apr 25, 2006 11:21 pm

"Letters from Ancient Egypt" van Edward Wente zal ik me zeker ook eens aanschaffen.

Anneke schreef:
Het is interessant om dan een van de brieven te lezen waarin Piankh nogal een schempere opmerking maakt over de Pharaoh Ramesses XI.

Was dit het volgende?: " ... Wat Farao betreft, hoe zal hij dit land besturen en wiens heerser is hij nog?"

Anneke schreef:
De indruk die ik krijg van de brieven is dat de vader van Butehamun een belangrijk contact persoon was.

Djehutymose was zeker een belangrijk man, één van Pianch's voornaamste ambtenaren.

Anneke schreef:
Later gaat hij zelfs naar Nubia tijdens een militaire expeditie tegen Panehesy.

Djehutymose vervoegt dus Pianch.
Of Djehutymose levend of dood naar Thebe is teruggekeerd is niet geweten. Er is een gebed in graffiti teruggevonden van Butehamun:
"Bewaar mijn beenderen en laat mij een hoge ouderdom bereiken. Doe niet zoals gij tegen mijn vader hebt gedaan, de koningsschrijver in de Plaats van de Waarheid, Djehutymose."

Anneke schreef:
Vraag me af wat ze te zeggen hadden?

Opruiende taal? Wellicht niet tegen de farao, daarom zullen ze geen straf dreigen te krijgen.
Beschuldigingen? Misschien wel over het roven van de graven en de buit die verdeeld werd. Mij lijkt het soms dat eigenlijk iedereen wel op de hoogte was van de plunderingen, maar dat enkel ingegrepen werd indien het werkelijk tè gortig werd.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Mei 13, 2006 5:56 am

Rozette schreef:
Eén van Butehamun's kisten zou zich in het Museum voor kunst en geschiedenis te Brussel moeten bevinden. Weet iemand hier meer af ?

Inderdaad Rozette, je hebt volkomen gelijk. Ik weet nu meer door de vriendelijke tussenkomst van de conservator van de Egypte afdeling van het KMKG te Brussel, de heer Luc Limme.

Ik citeer hem:
"De bodem van de lijkkist van Boetehamon werd in 1847 gekocht van de weduwe van de beroemde Belzoni, die na de dood van haar man een poosje in Brussel heeft gewoond. Zie B. van de Walle, L. Limme en H. De Meulenaere, 'La collection égyptienne. Les étapes marquantes de son développement', Brussel (KMKG) 1980, p.11-12 en 58."

Ik heb dit boek al gezien, maar (nog) niet in mijn bezit.

De bodem van de kist wordt niet tentoongesteld en bevindt zich in de reserves van het museum.
Fantastisch niet? Een onderdeel van Boetehamons grafuitrusting in ons land ... wie had dat vermoed? Behalve jij natuurlijk ... :welldone:
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Za Mei 13, 2006 1:17 pm

He Philip :D , heel tof dat je meer te weten bent gekomen over de kist van Boetechamon. Ik wist helemaal niet dat de weduwe van Belzoni een tijdje te Brussel had gewoond. Spijtig dat de bodem van de kist zich in de reserves van het museum bevindt.
Zoals zo dikwijls had ik bij het zoeken naar iets anders een referentie gevonden met de vermelding dat Boetechamons kist zich in het museum te Brussel bevond.
Zodoende mijn vraag enige tijd geleden of er iemand was die hier meer over wist.
Bedankt voor de inlichting :)
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Mei 20, 2006 4:45 pm

Over Boetehamon of Butehamun of Boutehamon ben ik intussen wat wijzer geworden.

In ‘La Collection Egyptienne’, Les étappes marquantes de son développement’, door B. van de Walle, L. Limme en H. De Meulenaere (momenteel voordelig te verkrijgen voor 5 euro in de boekhandel van het KMKG – ik heb er geen idee van of er een Nederlandstalige versie van te krijgen is) schrijft B. van de Walle p.11:
In 1847 kocht de regering voor het museum een mummie samen met zijn kist (E5288) aan, afkomstig van G.Belzoni … deze kist van Boutehamon werd te koop aangeboden door de weduwe van de beroemde reiziger die zich gevestigd had in Brussel, waar ze in een armoedige toestand leefde. Men ging eigenlijk over tot de aankoop, niet zozeer door wetenschappelijke overwegingen, maar eerder vanuit humanitair standpunt.

Ik heb het geluk gehad even te kunnen kijken naar deze kuip van de lijkkist, die momenteel gerestaureerd wordt door de deskundige handen van de heer Camiel Van Winkel. De kuip heeft een mooie polychrome beschildering, jammer genoeg vroeger op een vernielende manier ‘bijgeschilderd’ met bruine verf om ze er ‘beter’ te laten uitzien. Het is nu aan de restaurateur om met engelengeduld deze bruine verf heel voorzichtig te verwijderen en de losgekomen gedeeltes (of deze die dreigen los te komen) terug stevig aan het hout te bevestigen. Fascinerend werk.
De onderzijde van de binnenkant wordt gelijktijdig aangepakt en men kan op één bepaalde plaats reeds de mooie kleuren terug te voorschijn zien komen vanonder het door de eeuwen aangekoekte stof en vuil.
De onderkant van de lijkkist werd vroeger ooit door middel van een (moderne?) plank hersteld of het was althans de bedoeling om hiermee het verder uit elkaar vallen van de lijkkist tegen te gaan. Aan de hoofdzijde ontbreekt immers de bovenkant, zodat je bovenaan een ‘open’ kist te zien krijgt.

Groot was mijn verbazing toen ik vernam dat in de reserves van het museum zich ook de mummie van Boetehamon bevond. Althans, zo kon ik even later zelf vaststellen: het hoofd van Boetehamon in ongewoon goeie staat. Een gedeelte van de schedel aan de linkerkant (gedeeltelijk linkerzijkant, linksboven en linksachter) is verdwenen, maar het gezicht frontaal geeft een uitstekend beeld van een goedgeprepareerde mummie.

Ik ben even op zoek geweest in de omvangrijke bibliotheek van het KMKG en ik vond het volgende.
Het zijn dus de buitenste en middelste lijkkisten die zich in Turijn bevinden. De binnenste kist, enkel de kuip, bevindt zich in het Koninklijk Museum voor Kunst en Geschiedenis te Brussel. Er bestaat een waterverfschilderij van deze kist door Giovanni Belzoni in het Bristol Museum.

Boetahmon zou een broer gehad hebben die Nebhepet heette, ook een Royal Scribe. Van deze meneer zou de kuip van de buitenste kist zich in het Musée de l’Histoire Naturelle in Parijs bevinden en het deksel in het Louvre, E13047.

Vraag is dus waar zich het deksel van de binnenste kist van Boetehamon zich nu bevindt? Vernietigd, verloren gegaan of ergens in een museum met de vermelding: ‘onbekende eigenaar’?

Nu verder over de mummie van Boetehamon:
Deze wordt vermeld door J.Capart in BMRAH 3e série, 7 (1935) p.111-113: ‘Le cercueil et la momie de Boutehamon’.
Later verricht Dr. Fr. Jonckheere een autopsie op de mummie ‘Autour de l’autopsie d‘une momie: le scribe royal Boutehamon, Bruxelles’, 1942.

Wat ik heb gezien is enkel het hoofd en de overgebleven intacte mummiewindselen die - op het eerste zicht en door mijn ongeoefend oog – van uitstekende kwaliteit lijken te zijn.

In Chronique d’Egypte van 1960 verscheen echter een artikel van J.R. Harris waarin hij de identificatie van deze mummie in twijfel trekt doordat:
1)de houding van de armen gekruist waren op de borst in plaats van uitgestrekt op de buik.
2)het ontbreken van bedekking van de windelen door hars.
3)het ontbreken van bepaalde insnijdingen en ontbreken van opvullingen
4)het ontbreken van canopische pakketten, die de beeldjes bevatten van de vier Horuszonen.
Harris houdt geen rekening met het eventueel bestaan van canopische vazen omdat deze niet teruggevonden werden. Hij zegt ook dat doordat de oorspronkelijke herkomst (de tombe) van Boetehamon niet gekend is, dit doet geloven dat Belzoni deze mummie en kist(en) gekocht heeft van plaatselijke ‘fellahin’.
En hij besluit: ‘Dat een Koninklijke Schrijver van een dergelijke belangrijkheid gemummificeerd zou geweest zijn volgens een methode die voor deze periode ongebruikelijk was, is niet waarschijnlijk.’

Toch, ik was gefascineerd en uiterst gelukkig dat ik de kans kreeg om dit allemaal te mogen zien. Met dank aan de heren Luc Limme en Camiel Van Winkel voor hun begrip, tijd en warme ontvangst.
Laatst gewijzigd door Philip Arrhidaeus op Wo Jun 28, 2006 4:39 pm, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Mei 22, 2006 2:34 pm

Intussen heeft de heer Luc Limme me nadrukkelijk laten weten dat het mummiehoofd welke ik in het Koninklijk Museum voor Kunst en Geschiedenis te Brussel zag (en die vroeger tijdelijk voor Boetehamon gehouden werd) NIET de mummie van Boetehamon is, maar een man uit de Ptolemaeische Tijd. (3e-2e eeuw v.Chr.)

Détails hierover zijn te vinden in:
C. FRANCOT, L. LIMME, F. VAN ELST, M.-P. VANLATHEM en B. VAN RINSVELD, Les momies égyptiennes des Musées royaux d’Art et d’Histoire à Bruxelles et leur étude radiographique, Brussel/Turnhout (MRAH-KMKG/Brepols), 1999, p. 10-12 en fig. 17-21, 62-63.
De bibliotheek in het KMKG lokt dus weer.

Ergens hierboven had ik gepost dat het museum geen goeie informatie over hun collectie heeft. Wel het zal dus eerder aan mij liggen: ik wist gewoon niet af van de hoeveelheid aan documentatie welke reeds uitgebracht werd, en ik ging eigenlijk af op wat je als bezoeker in de boekenwinkel van het museum vindt, wanneer je op zoek bent naar een volledige catalogus van alle voorwerpen.

De mummie van Boetehamon bevindt zich dus niet in het KMKG.

Hieronder plaats ik wel twee foto’s van de kuip van de binnenste lijkkist van Boetehamon, zoals ik die genomen heb op 18/05/06. Ik heb op beiden - zoals de afspraak was - het copyright van het museum vermeld. Op de detailfoto van de kuip van de lijkkist heb ik dit overheen een streepje bruine verf geplaatst (waarvan sprake in eerdere post) die niets te maken heeft met de oorspronkelijke beschildering, zodat er weinig van de afbeelding verloren gaat.
Nogmaals met dank aan het KMKG, Brussel.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Philip Arrhidaeus op Wo Jun 28, 2006 4:43 pm, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Di Mei 23, 2006 1:05 pm

Bedankt Philip voor de interessante informatie, heel informatief :D .

Schitterende foto's van de kist van Boeteamon :D .
Het lijkt me een monnikenwerk om zo een antieke kist te restaureren, er komt waarschijnlijk nogal wat vakmanschap aan te pas.

Quote Philip : Intussen heeft de heer Luc Limme me nadrukkelijk laten weten dat het mummiehoofd welke ik in het Koninklijk Museum voor Kunst en Geschiedenis te Brussel zag (en die vroeger tijdelijk voor Boetehamon gehouden werd) NIET de mummie van Boetehamon is, maar een man uit de Ptolemaeische Tijd. (3e-2e eeuw v.Chr.)

Goed te weten dat het niet om de mummie delen van Boetehamon gaat, maar om een man uit de Ptolemaeische Tijd. (3e-2e eeuw v.Chr.)

Philip, ik veronderstel dat niet iedereen zomaar toegang heeft tot de ruimte waar de kist van Boetehamon word gerestaureerd . Ik moet toegeven dat ik het wel heel tof zou vinden mocht ik ook eens in de gelegenheid zijn om de heer Luc Limme aan het werk te zien.

In mijn boek "Mummies onder het mes" van Maarten J. Raven had ik de volgende notitie gevonden op pg. 112
Brussel, Koninklijk musea voor Kunst en Geschiedenis
Mummiefragmenten
Inv. nr E. 5288 Aankoop 1847. Delen mummie, "zogenaamd" Boetehamon
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Mei 23, 2006 7:36 pm

Wel Rozette, dat boek 'Mummies onder het mes' heb ik ook, maar die opmerking 'Delen mummie, zogenaamd Boetehamon', had ik niet bemerkt.
Goed van je :welldone: .

Alleen, kun je mijn verbazing voorstellen toen ik naast de kist van Boetahmon stond en men mij vertelde dat ook de bijhorende mummie zich in het museum bevond? Ik - nochtans anders niet zo vlug uit mijn lood te slaan - voelde me eventjes warm worden vanbinnen. :)

Even later kwam ik dus te weten dat het hier niet over de mummie van Boetehamon ging.

Ik heb een foto mogen nemen van het welbewaarde mummiehoofd, wel in geen zo'n goeie omstandigheden: zonder statief en belichting. Ik heb toestemming van het museum om deze hier te publiceren, maar was dit niet van plan zonder dat iemand er belangstelling in heeft omdat ik niet zomaar omspring met foto's van gestorven mensen. (Beetje ouderwets respect vermoed ik :wink: ) Maar indien je geïnteresserd bent, laat me iets weten, mits een beetje Photoshop heb ik de foto scherper en duidelijker gemaakt. Ik denk niet dat er zoveel foto's van deze mummie gepubliceerd zijn, net zoals ik denk dat bovenstaande foto's ook uniek zijn. Ik heb er een heleboel genomen ter plaatse, maar slechts toestemming voor publicatie gevraagd - en gekregen - voor deze drie. (in verband met Boetehamon)

Op de foto waarop de kist helemaal staat kun je dus duidelijk zien dat een gedeelte van de kopse kant verdwenen is en onderaan, onder de spleet in de kist, ooit een plank bevestigd werd ter versteviging. Op deze foto is rechts bovenaan Camiel Van Winkel te zien, de restaurateur. Dat is de technisch medewerker van Luc Limme, de conservator van de Egyptische afdeling van het KMKG.

Nee, niet iedereen heeft toegang om deze ruimte te bezoeken. Ik ben er eigenlijk 'ingerold' bij het informeren naar andere zaken. Ik heb gewoon wat geluk gehad, vermoed ik.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Boetehamon

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Mei 26, 2014 8:07 pm

In het Museo Egizio van Turijn staan achter het verschrikkelijk weerspiegelende glas van een vitrinekast links de kuip van een binnenste lijkkist van Boetehamon, met rechts het deksel van die kuip (samen Cat.2237), 30x35x180cm.
http://collezioni.museoegizio.it/eMuseu ... detailView
en in het midden de mummieplank van Boetehamon. (Cat.2237), 12x34x167cm.

Afbeelding

Er is bevindt zich nog een buitenste lijkkist in Turijn, Cat.2236, 48x73x211cm.
Maar die wordt niet tentoongesteld, voor zover ik weet.

De drie stukken in profiel in de vitrinekast, met een close-up van het deksel van de lijkkist 2237.
Afbeelding

De mummieplank van Boetamon.
Afbeelding

De bodem van de kuip van de lijkkist 2237 van Boetehamon.
Afbeelding

Onderzijde van v.l.n.r. het deksel van lijkkist 2237, de mummieplank, en de kuip van de lijkkist.
Afbeelding

Op die onderzijde zijn op witte plaaster hiëratische teksten over het mondopeningritueel weergegeven … het handschrift van Boetehamon?
Afbeelding

Een detail van de zijkant van lijkkist 2237.
Afbeelding

Boetehamon op de zijkant van zijn lijkkist 2237, met een mooie gepersonifieerde djed-zuil.
viewtopic.php?f=15&t=146&hilit=djed&start=15
Afbeelding

Nog een detail op de zijkant van lijkkist 2237.
Afbeelding

…………………………………………………………………………..

Ik zat die details uit Turijn te vergelijken met de kuip van de kist in het Jubelparkmuseum te Brussel (E.5288), maar mijn kennis is al te beperkt om daar iets zinnigs over te zeggen. Toch dit: 1) de details van de kisten in Turijn lijken mij net iets meer uitgewerkt dan die van Brussel.

Kuip Brussel, enkele idem afbeeldingen te vergelijken met voorgaande foto.
Afbeelding

Een grondige studie zou nodig zijn, met veel meer kennis en veel meer tijd. Behoren alle kisten (in Turijn en in Brussel) toe aan dezelfde persoon? Er worden verschillende schrijfwijzen voor zijn naam gebruikt en verschillende titels, maar dat geldt ook al voor het ensemble in Turijn.

Boetehamon in Brussel.
Afbeelding

Men heeft het over de kuip van de lijkkist in Brussel over “de binnenste kist” van Boetehamon. (ook Porter & Moss, The Theban Necropolis Part II, p.741)
2) Indien ik afmetingen wist van die kuip, dan kon eventueel overwogen worden of die past in Turijn 2237.

De kuip in zijn geheel in Brussel.
Afbeelding

………………………………………………………….

Cerny Jaroslav, Une Famille de Scribes de la Nécropole Royale de Thèbes, Chronique d’Egypte 22 (onzième année), juillet 1936, p 247-250.

Christophe, Louis-A., Sur le graffito 1247 de la nécropole thébaine, BIFAO 56, 1957, p 173-188.
http://www.ifao.egnet.net/bifao/Bifao056_art_15.pdf

Niwinski Andrzej, Butehamon - Schreiber der Nekropolis, SAK 11, 1984, p 135.

Jansen-Winkeln, Karl, Der Schreiber Butehamun, GM 139, 1994, p 35-40.

Davies Benedict, Two Many Butehamuns? Additional Observations on Their Identity, SAK 24, 1997, p 49-68

http://www.aegyptologie.com/forum/attac ... eferat.pdf.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Boetehamon - ostracon

Berichtdoor yuti » Vr Jul 10, 2015 9:57 am

Afbeelding

Het betreft hier een ostracon uit Thebe (21ste dynastie - Hiëratisch) met inscriptie : 'kleinzoon van de schrijver van het graf Boetechamon'
Zowel de recto- als de verso zijde werd beschreven. Er worden ambtenaren in vermeld die betrokken waren bij de inspectie van de graven (21e dynastie)
British Museum nr EA 51.842.

Zie:
http://www.britishmuseum.org/research/c ... sty&page=2
Gebruikers-avatar
yuti

Re: Boetehamon

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Sep 21, 2017 2:28 pm

Ik schreef hierboven:
Er is bevindt zich nog een buitenste lijkkist in Turijn, Cat.2236, 48x73x211cm.
Maar die wordt niet tentoongesteld, voor zover ik weet.”

Toch wel, liet HD me een tijdje geleden weten. Eveneens rechtopstaand tentoongesteld, maar afzonderlijk, dus niet samen met deksel en kuip van de binnenste kist en de mummieplank. Die drie stukken staan samen in een vitrine en zijn hierboven op mijn foto’s te zien.
Het is op die buitenste lijkkist dat Boetehamon afgebeeld staat tegenover overleden koningen en koninginnen, zoals ik hierboven in mijn eerste berichtje uit 2008 schreef. Yasmin el Shazly geeft daarvan een beschrijving in haar boek ‘Royal Ancestor Worship in Deir el-Medina during the New Kingdom’ (2015). Op de voorzijde van het deksel van de lijkkist staan er twee scènes onder elkaar, rechts (wanneer je naar de lijkkist kijkt) van een centrale verticale lijn tekst. In de bovenste scène staat Boetehamon voor Amenhotep I, Ahhotep en Ahmose-Nefertari en in de onderste scène staat hij voor Sitamon, Meryetamon en Ahmose-Sipair. Het gezicht van deze laatste is zwart afgebeeld, misschien omdat hij als jongeling gestorven was en dit zijn wedergeboorte benadrukt. Voor Ahmose-Sipair, zie: viewtopic.php?f=9&t=3116
Bewijs van de verering voor Amenhotep I en familie op het einde van het Nieuwe Rijk en misschien refererend naar de rol van Boetehamon als redder van de koninklijke mummies.

In KMT, A Modern Journal of Ancient Egypt, 28/3, 2017, staat een interessant artikel van George Wood, ‘Did necropolis scribe Butehamun have regrets?’, p.48-58. Met foto en detailfoto’s van die buitenste lijkkist in Turijn.
In het artikel wordt verteld wat er allemaal geweten is over Boetehamon en zijn familie… en zijn rol in de redding van de koninklijke mummies, met o.a. de bekende brief van de schrijver aan Piankh, toen hogepriester van Amon: “U hebt geschreven: Leg een voorouderlijke tombe bloot en hou het zegel intact tot ik terugkom.” Redding of plundering? Een combinatie van de twee denk ik: plundering van de kostbare grafgiften en redding / herbegraving van de mummies.
De mogelijkheid wordt ook nogmaals naar voor gebracht dat de kuip in Brussel, E.5288 (zie mijn foto’s hierboven) een door Boetehamon afgedankt stuk was, ten voordele van de kisten die nu in Turijn te zien zijn. Verrassend in het artikel is de mededeling dat een medewerker van het Museo Egizio van Turijn denkt dat de mummie van Boetehamon zich daar kan bevinden! In een berichtje hierboven had ik al geschreven waarom de mummie in Brussel nièt die van Boetehamon is. Op de tentoonstelling ‘Sarcophagi’ ( viewtopic.php?f=25&t=3484 ) werd echter het van linnen ontdane hoofd van de mummie in Brussel getoond met het verkeerde bijschrift “hoofd van de mummie van Boetehamon”. Voor een foto van de volledige mummie met zijn windsels: http://carmentis.kmkg-mrah.be/eMuseumPl ... detailView

Intrigerend is ostracon Louvre Paris 698:
http://cartelen.louvre.fr/cartelen/visi ... &langue=fr
Het is een ongebruikelijke “brief aan de overledenen” omdat het door Boetehamon geadresseerd wordt aan de lijkkist van zijn overleden echtgenote Ikhtay. Op de website van het Louvre wordt slechts een gedeeltelijke vertaling weergegeven.
Er staat o.a. ook het volgende: “Er is niemand die zal blijven. We zullen jou allemaal volgen. Kan iemand me horen in de plaats waar jij bent? […] Moge ik jouw hart niet misleiden m.b.t. iets wat ik gezegd heb. Tot ik jou bereik. […] Kan iemand hoe dan ook horen?”
Bevond Boetehamon zich tussen twijfel en geloof, ingegeven door zijn werkzaamheden rond de koninklijke mummies?

Spijtig genoeg kan ik niet inkijken: Frandsen Paul, The letter to Ikhtay’s Coffin: O.Louvre inv.No.698, in R.Demarée and A.Egberts (eds.), Village Voices: Proceedings of the symposium Texts from Deir el Medina and their interpretation, Leiden 1992, p.31-49.
Maar voor geïnteresseerden die KMT niet hebben, dit artikel van George Wood ‘Finding Butehamun. Scribe of Deir el-Medina’ is gelijkaardig aan het artikel in KMT, ook met een foto van de koninklijke voorouderverering op de kist in Turijn:
http://www.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Derde Tussenperiode