Boetehamon

Moderator: yuti

Re: Boetehamon

Berichtdoor yuti » Za Feb 17, 2018 9:52 pm

Vind het nog altijd jammer dat tijdens het laatste bezoek de sluiter van mijn camera haperde. En dit jaar, nu ik opnieuw de kans had, was ik domweg op andere zaken gefocust./
De foto's bekijken doet me anderzijds wel plezier. Een merkwaardige figuur die me weer eens aan Brussel doet denken.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor René » Zo Feb 18, 2018 11:32 pm

Boetehamon en zijn vader Djehoetymose behoren tot mijn favoriete personen uit het oude Egypte. Door het vertalen en lezen van de Late Ramesside Letters heb ik toch een zekere band met deze heren gekregen, mede omdat naast zakelijke ook familiaire zaken in de brieven werden besproken.

Zoals altijd weer mooie foto's Philip, ook al vind ik het jammer dat het huis nu deels wordt gerestaureerd. Ik heb veel tijd doorgebracht, zittend tussen de toen nog liggende zuiltjes, mij afvragend hoe het zou zijn om tussen de hogen muren van de tempel en temenos te wonen (erg warm :D). Ook al zei Rob Demarrée tijdens een lezing in 2016 over Djehoetymose, tussen neus en lippen door, dat hij niet geloofde dat de beide heren waren verhuisd van Deir el-Medina naar Medinet Haboe, maar dat Medinet Haboe meer als buitenverblijf werd gebruikt (helaas dus zonder argumenten).
René

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Feb 19, 2018 7:29 pm

Yuti schreef: “De foto's bekijken doet me anderzijds wel plezier.”

Dat vind ik fijn.
Terwijl we er nu toch over bezig zijn… zoals gewoonlijk zou ik je met veel plezier al mijn foto’s van mijn laatste reis bezorgen Yuti, maar ik moest je al bekennen dat ik deze keer echt wel veel slechte opnames gemaakt heb… waarop ik helemaal niet trots ben. Dit wegens een nieuw toestel waar ik nog aan moest wennen – of misschien nooit aan zal wennen. :-)
Om jou mijn foto’s door te sturen zou ik eerst de aanvaardbare exemplaren moeten selecteren uit meer dan 200 GB foto’s en dat is een heel werk.
Maar ik stuur je graag foto’s door indien je me laat weten dat je ze nodig hebt voor een van jouw artikels bijvoorbeeld. Dat geldt ten andere voor iedereen die me dat vraagt.

René schreef: “Ook al zei Rob Demarrée tijdens een lezing in 2016 over Djehoetymose, tussen neus en lippen door, dat hij niet geloofde dat de beide heren waren verhuisd van Deir el-Medina naar Medinet Haboe, maar dat Medinet Haboe meer als buitenverblijf werd gebruikt (helaas dus zonder argumenten).”

Eerlijk gezegd, die bedenking heb ik me vroeger ook al eens gemaakt want ik kon me ter plaatse nooit goed inbeelden waar de rest van het huis met annexen had gestaan, zo dicht bij de ommuring. Was er wel plaats voor een belangrijke residentie? Misschien was er hier echter geen min of meer omvangrijke privé-tuin met waterput of opslagplaatsen of veestallen, maar mocht Boetehamon hiervoor voor een gedeelte gebruik maken van de voorzieningen binnen Medinet Haboe.
http://www.reshafim.org.il/ad/egypt/tim ... ousing.htm

Toch, als je kijkt naar het grondplan op Plate 15 in The Excavation of Medinet Habu, Volume 1: General Plans and Views van Uvo Hölscher, dan zie je dat er daar meer dan voldoende plaats was voor een behoorlijke woning.
https://oi.uchicago.edu/research/public ... -and-views

Of dit de enige verblijfplaats was van vader Djehoetymose en later het enige huis van zoon Boetehamon of een buitenverblijf (of enkel een kantoor of ontvangstruimte) valt misschien (niet) af te leiden van een paar oude teksten… hier worden er twee vermeld in een bespreking over de huizen van de familie Boetehamon:
George Wood, Finding Butehamun, Scribe of Deir el-Medina,2016, vanaf p.6.
http://www.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf
Op p.6 wordt een brief vermeld van Djehoetymose (Cerny, Late Ramesside Letters 9) waarin gezegd wordt dat het binnen regent in huis van zijn grootvader. Indien dit het familiehuis was in Deir el Medina, dan zal het niet (voldoende) onderhouden meer geweest zijn, want de door de regen beschadigde papyri werden nadien niet meer bewaard in het huis maar in de tombe van zijn overgrootvader Amennacht. Maar misschien had Djehoetymose zelf ook nog een huis in Deir el Medina?
Voor een zin in een andere brief van Djehoetymose wordt volgende vertaling gegeven in ‘Letters From Ancient Egypt’, 292, van Edward Wente (LRL 12, op p. 7 van George Wood): “Now we are dwelling here in the Temple (of Medinet Habu), and you know how we are living inside and out.”
“living inside and out”? Wonen of… af en toe verblijven?

Een update op de webpagina ‘Current Season’ van March 15, 2017 op de pagina van the Oriental Institute van the University of Chicago vertelt over het Huis van Boetehamon:
https://oi.uchicago.edu/research/current-season
“This complex – part house, part office, and part chapel – was cleared by archaeologist Uvo Höscher for the Oriental Institute in 1930 and 1931, but the extent of his excavations was not known. Oriental Institute archaeologist Gregory Marouard’s test excavations at the site last season determined that Hölscher had indeed completely excavated, cleaned out, and refilled the brick casemate platform upon which the hall columns were erected, and this new knowledge has allowed us to proceed with our restoration work.”
Zij zien er dus een huis èn een kantoor èn een kapel in. Maar dat beantwoordt nog steeds niet de vraag of het huis een buitenverblijf was… in de tijd van Djehoetymose of tijdens het leven van Boetehamon.
Ik kijk uit naar een nieuwe publicatie van het Oriental Institute.
https://oi.uchicago.edu/research/projec ... us-seasons
De vierde foto op deze webpagina toont het werk aan het huis:
https://oi.uchicago.edu/research/projec ... hic-survey
Ook het zuiden binnen de ommuring van Medinet Haboe laat veel onderzoeksactiviteit zien; mijn foto hieronder van januari 2018.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Vorige

Terug naar Derde Tussenperiode