Stèle van Herihor

Moderator: yuti

Re: Stèle van Herihor

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Mrt 08, 2011 1:50 am

Rob Kooman schreef:
dit is geen reproductie (inv AP.16). Ik kan me voorstellen dat er bij de opening eerst een "plaatje" hing (ik herinner me vaag zo iets). Bij een stenen kopie noemen we dat in Nederland normaal geen reproductie.

Ahaaa, bedankt !
Dat zal het dan inderdaad zijn ... ik vond het al een rare zaak.
Mysterie opgelost: 't was slechts een taalprobleempje ... :) ... daar zijn we goed in, wij in het verhitte zuiden :wink:
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Dec 13, 2011 9:06 pm

Over deze stèle zegt Aidan Dodson in zijn artikel 'The 3rd Intermediate Period at Karnak' in het magazine KMT, 22/4, winter 2011/12, p.20:

" ... een nieuwe hogepriester, Herihor, verschijnt op het toneel. Ook hij lijkt een tijdje afgezet geweest te zijn, te oordelen aan een stèle waarvan zijn beeltenis verwijderd werd."

Bij dit artikel is alvast een mooie tijdsgrafiek met vermelding van de belangrijke personen in deze periode ... 'Correlation of the Reigns and Theban Pontificates during the Third Intermediate Period.'
En een gedetailleerd plan van de Karnak tempels, met vermelding van de Osiris- en andere kapellen.

Het artikel is een voorproefje van het in 2012 te verschijnen boek van Aidan Dodson: 'Afterglow of Empire: Egypt from the fall of the New Kingdom to the Saite Renaissance'.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Sa-Tjaoe » Wo Feb 29, 2012 10:12 pm

Philip Arrhidaeus schreef:Het artikel is een voorproefje van het in 2012 te verschijnen boek van Aidan Dodson: 'Afterglow of Empire: Egypt from the fall of the New Kingdom to the Saite Renaissance'.

Klinkt als een gepaste opvolger voor zijn "Poisoned Legacy" over de late 19e dynastie.
Het boek verschijnt op 15 mei (en zal wss niet veel later in mijn boekenkast belanden). :)
http://www.amazon.com/Afterglow-Empire-Egypt-Kingdom-Renaissance/dp/9774165314/ref=ntt_at_ep_dpt_2/184-1473998-4223759
Benieuwd wat Dodson nog meer te zeggen kan hebben over die "afzetting" van Herihor.
En vooral wanneer die plaats gevonden zou hebben.
Gebruikers-avatar
Sa-Tjaoe

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Nov 29, 2012 6:50 pm

Forumlid ST gaf me het verschijnen van volgende door:

Haring, Ben, ' Stela Leiden V 65 and Herihor’s Damnatio Memoriae '
in Studien zur Altägyptischen Kultur 41 (2012)
This article investigates the archaeological and historical background of stela Leiden V 65 of Herihor, the army general and high priest of Amun. Arguments are presented for Abydos be-ing its provenance. The damage to the figure and to the name of Herihor on the stela is ex-plained by historical developments in the early Twenty-first Dynasty, and by the family back-ground of the high priests of that time.

Ben benieuwd. Maar ik zal moeten wachten tot het ergens eens in pdf opduikt.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor dua nefer anpu » Vr Dec 07, 2012 9:43 pm

heel de persoon is uitgehakt
waarom ?
Gebruikers-avatar
dua nefer anpu

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Dec 08, 2012 12:11 am

dua nefer anpu schreef:heel de persoon is uitgehakt
waarom ?

Damnatio memoriae ... letterlijk het vervloeken van de nagedachtenis, hier het uitwissen van de persoon, ook op reliëfs.

Dat kon gebeuren omdat je iets verkeerds gedaan had of iemand uit je familie, of dat je in ongenade gevallen was, of een nieuwe heerser je herinnering wou uitwissen, voor verschillende redenen.

Herinner je wat er met de reliëfs van Echnaton gebeurde? Dat kon privé-personen ook overkomen.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor dua nefer anpu » Za Dec 08, 2012 2:48 pm

vreemd, waarom is die persoon weggehakt?
Gebruikers-avatar
dua nefer anpu

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Dec 08, 2012 5:04 pm

dua nefer anpu schreef:vreemd, waarom is die persoon weggehakt?

Zie mijn antwoord hierboven.

Het geeft wel te denken dat Herihor hier weggehakt werd als priester. De afbeeldingen van Herihor als koning zijn nooit weggehakt geweest ... zie de foto's in deze berichtenreeks: viewtopic.php?f=12&t=577&hilit=herihor&start=15

Het is dus in zijn functie als priester dat hij op de stèle verwijderd werd, en dat duidt misschien op een onderbreking in zijn priesterlijke carrière.
Andere mogelijkheden werden opgenoemd in mijn bericht hierboven van 02/03/2011.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Vorige

Terug naar Derde Tussenperiode