Waar is de mummie van Oesirmose?

Moderator: yuti

Waar is de mummie van Oesirmose?

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Mrt 15, 2009 9:17 pm

Djedi duidde me er op dat het Grand Curtius Museum in Luik terug open is.
http://www.grandcurtiusliege.be/votre-v ... e-ancienne

Op de website van het museum staat een kuip van een lijkkist, samen met een cartonnage aangeduid als:
de buitenste lijkkist van Ousirmes (of Oesirmose of Osirmose of Wesirmes)

Afbeelding

Dit is niet correct, weten we uit verschillende bronnen:
‘Une Histoire Mystérieuse de Cercueils’, door Herman De Meulenaere in ‘La Collection Egyptienne, Les étapes marquantes de son développement’ (MRAH, 1980), B.van de Walle, L.Limme, H.De Meulenaere.
‘Cercueils et cartonnages’, door Bart Hellinckx in ‘Catalogue des objets égyptiens du Musée Curtius’, in de tentoonstellingscatalogus ‘La Caravane du Caire’(2006)

Afbeelding

- Afgebeeld worden de kuip van kist Luik I/628B (Eg. 83B), samen met cartonnage I/628C (Eg. 83C), die allebei niets te maken hebben met Oesirmose. Deze veelvuldig in moderne tijden onjuist gerestaureerde kist dateert volgens de gegevens uit de catalogus uit het eind van de 22ste of begin van de 25ste dynastie en behoort eigenlijk toe aan een onbekend persoon, niettegenstaande er ‘Isis-ta … ‘ op het deksel van de kuip (niet getoond op de foto) vermeld wordt, met (latere) toevoeging van ‘ … Amen’.
- De cartonnage met mooie kleuren op oorspronkelijk witte achtergrond werd ook veelvuldig verkeerdelijk gerestaureerd in moderne tijden.
Het is ook helemaal niet zeker of de afgebeelde kuip toebehoort aan dezelfde persoon die eigenaar was van de cartonnage.
- De mummie in de cartonnage behoort toe aan – weten we dankzij CT-scan onderzoek – een vijfendertig jarige man, maar hier werd ook in moderne tijden heel wat aangepast.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Waar haalt men dan de naam Oesirmose (Osiris is geboren) op bovenstaande webpagina van het Curtius Museum?
Misschien door het kleine verschil in nummering … er bevindt zich namelijk wel degelijk een lijkkist uit de 25ste dynastie in Luik met de naam Oesirmose op: I/628A. Hiervan vind ik geen foto op het internet, maar die staat uitvoerig beschreven in bovenvermelde catalogus van het Curtiusmuseum p. 205-209. Het gaat hier om een – ook weer in moderne tijden fel aangepaste – buitenste kuip en deksel.

De tweede en binnenste lijkkist van deze Oesirmose, die een functie uitoefende in een tempel van Re in Thebe, bevinden zich echter in de KMKG te Brussel: E 5889 A en B.
http://www.globalegyptianmuseum.org/rec ... =896&lan=D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dus Oesirmose:
- buitenste lijkkist Luik I/628A (of Eg. 83A) (216 x 81,5 cm)
- tweede lijkkist Brussel E 5889 B (190 x 63 cm)
- binnenste lijkkist Brussel E 5889 C

Hoe komt het dat deze kisten verspreid zijn?
Giovanni Anastasi bekwam deze kisten in Egypte tussen 1828 en 1852.
Ze werden in juni 1857 in Parijs openbaar verkocht uit de collectie van Giovanni Anastasi en aangekocht door Antoine Shayes, waar ze vermoedelijk door elkaar gehaald werden met nog meerdere kisten.
In 1859 kocht Albert d’Otreppe de Bouvette dan het gedeelte dat in 1865 naar Luik ging en Emile de Meester de Ravestein kocht het gedeelte op dat in 1884 in de latere KMKG te Brussel terecht kwam.

Terwijl die lijkkisten zich dus reeds in 1857 in Parijs bevonden, beschrijft Porter & Moss, I2 p. 646 twee kisten E. 5889 in Brussel toebehorende aan ‘Mesnen, zoon van Pedeamun’ als zijnde gevonden door Mariette in 1858 in de cachette van de Priesters van Montoe in de tempel van Hatshepsut.
Of misschien werden deze kisten clandestien opgegraven, vooraleer de officiële vondst gedaan werd door Mariette?

Verwarring alom dus, maar er is meer …

Dr. Bart Hellinckx heeft vroeger een lezing over de kisten in Luik gegeven bij Egyptologica Vlaanderen, en heeft mij onlangs bevestigd dat de mummie die zich in Brussel tussen de binnenste en de tweede lijkkist bevindt, deze van een dame is. Dat staat ook in het boek over het röntgenonderzoek van de mummies in Brussel, waarvan de titel me nu ontsnapt, en dat ik wegens te prijzig aan me laten voorbijgaan heb bij ons laatste bezoek in de bookshop van de KMKG.

Voor de geïnteresseerden geef ik hieronder de gegevens van de bewuste lijkkisten die verdeeld zijn over Brussel en Luik:

Oesirmose:
- buitenste lijkkist Luik, I/628A of Eg. 83A
- tweede lijkkist Brussel, E 5889 B
- binnenste lijkkist Brussel, E 5889 C

Harsiesi:
- buitenste lijkkist Brussel, E 5889 A
- tweede lijkkist Luik, I/627 of Eg. 82A
- derde lijkkist Luik, Eg.82B
- cartonnage en mummie Luik, Eg. 81

Isistamen (of His-ta-Amen) (zie hierboven):
Buitenste lijkkist Luik, I/628B of Eg. 83B
Cartonnage en mummie Luik, I/628C of Eg. 83C

Nesamonnesouttaouinakht of Esamun-nesuttaui-nakht of (Sa-Amen-gheet-to-nacht), 22ste dyn.:
- buitenste lijkkist Luik, zonder nummer
- het deksel van een binnenste lijkkist E 5890 in Brussel werd door Prof. De Meulenaere toegeschreven aan Nesamonnesouttaouinakht, maar wanneer ik het goed begrijp blijkt dat volgens Dr. Hellinckx niet zo te zijn … E 5890 behoort toe aan dame Taantenmès.
- de mummie en de cartonnage bevindt zich nu in het Saint Louis Art Museum 109.1989:
http://www.stlouis.art.museum/index.aspx?id=136&obj=17
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Djedi » Ma Mrt 16, 2009 9:31 pm

Ben gisteren in Luik geweest, er staan vier lijkkisten tentoongesteld (rest blijkbaar in reserves):

Harsiesi:
- tweede lijkkist, I/627 of Eg. 82A
- derde lijkkist, Eg.82B

Isistamen:
- buitenste lijkkist,I/628B of Eg. 83B

Anoniem:
Djedi

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Mrt 17, 2009 8:41 pm

Djedi schreef:
Ben gisteren in Luik geweest, er staan vier lijkkisten tentoongesteld (rest blijkbaar in reserves):

Harsiesi:
- tweede lijkkist, I/627 of Eg. 82A
- derde lijkkist, Eg.82B

Isistamen:
- buitenste lijkkist,I/628B of Eg. 83B

Anoniem:

Ben erg beniewd naar de desheret.org foto's ... want ik vraag me bijvoorbeeld af of 83B getoond wordt met kuip en deksel, of enkel de kuip samen met 83C zoals op bovenstaande foto?

Mooie collectie en aangename presentatie, Djedi?
Voldoende licht?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Djedi » Di Mrt 17, 2009 9:19 pm

83B wordt getoond met kuip en deksel, 83C wordt niet getoond.
Het is een zeer kleine collectie, presentatie en belichting niet bijzonder goed. Foto's volgen later deze week.
Djedi

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Feb 04, 2010 7:59 pm

Djedi schreef:83B wordt getoond met kuip en deksel, 83C wordt niet getoond.
Het is een zeer kleine collectie, presentatie en belichting niet bijzonder goed. Foto's volgen later deze week.

De foto's van Djedi staan dus op:
http://www.desheret.org/photogallery/Gr ... index.html

Ondertussen hebben ze de kist van Oesirmose half onder een trap gelegd.
Voor de mensen die naar het museum gaan: wanneer je hier voor staat:
http://www.desheret.org/photogallery/Gr ... us009.html
kijk dan ook eens naar beneden ... daar ligt de kist van Oesirmose half verscholen:
(tenminste wanneer ik er was, 31/01/2010)
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Derde Tussenperiode