Katimala - Koningin van Nubie?

Moderator: yuti

Katimala - Koningin van Nubie?

Berichtdoor Anneke » Zo Aug 13, 2006 6:09 pm

John Coleman Darnell heeft een boek : The Inscription of Queen Katimala at Semna: Textual evidence for the Origins of the Napatan State

Ik had al eerder gelezen over Katimala in Morkot's boek.

In Semna is een inscriptie van Koningin Katimala. Zij staat voor de godin Isis en de text vertelt over een conflict met een vijand en de hulp van Amun.

Katimala is weergegeven als een koningin in Egyptische stijl. Zij draagt de lange jurk die men veel ziet bij koninginnen in bv de Ramesside periode.
Zij heeft een "fly-whisk" in haar linker hand, een ander object in haar rechter hand (een hts-scepter). Zij heeft een korte (Nubische) pruik met daarop de "vulture headdress" en "sun-disk with double plumes".

Zij is de vrouw van de koning en de dochter van een koning, maar deze heersers worden nergens bij naam genoemd.

De stela dateerd uit de 21e of 22e dynasty periode. Men heeft wel geopperd dat Katimala een dochter van Osorkon en vrouw van Siamun was, maar hier is geen enkel bewijs voor.

Coleman Darnell denkt dat Karimala een Nubische koningin is en mogelijk een voorloper van het latere Napata koningshuis.

Het zou wel interessant zijn om meer bewijs te vinden van de heersers van Nubie uit deze periode. Nubie stond niet meer onder controle van Egypte. Of in ieder geval niet veel van Nubie.

Katimala's word soms ook vertaald als Karimala.
Het is ook mogelijk dat Katimala afkomstig is van het Meroitische Kdi-mel(ye). katy/kady betekent vrouw en malw betekent goed in Meroitisch. Dit zou wijzen op een Nubische naam en afkomst.

De text heeft het verder over landurige conflicten met vijanden van het koningshuis. Blijkbaar was het een over en weer zonder dat iemand een echte overwinning kon behalen.

De rol van Amun is inetressant. Als ik het me goed herinner dan speelt Amun een hele belangrijke rol in de latere Nubische geschiedenis en dit kon wel eens de basis daar voor zijn?
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Aug 29, 2006 5:17 pm

Geeft J. C. Darnell geen alternatieve leeswijzen voor haar naam, Anneke?

Ik ben helemaal niet op de hoogte van wat er zich in deze periode afspeelde in Nubië, dus kan ik hier niet zo veel op zeggen. En ik vind niet zo veel onder Katimala of Karimala. (Egenlijk niets :cry: ) Ook niet bij 'The Third Int. Period' van Kitchen bijvoorbeeld.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Katimala

Berichtdoor aktisanes » Wo Sep 20, 2006 7:55 pm

De afbeelding van deze vrouw op de tempel van Senusret III is een koningin in typische Nubische klederdracht en regalia.
De tempel is wel uit de 12e dynastie maar de reliëfs zijn later aangebracht.
Oordelen we naar de juwelen en vooral de oorringen die de koningin draagt, kan men afleiden dat deze stammen uit een post 25 dynastische periode, dus na Tanwetamani.

bron: Fontes Historiae Nubiorum deel I blz:39 Lazlo Törok.
aktisanes

Berichtdoor Anneke » Ma Jan 01, 2007 10:06 pm

Morkot meld juist dat de koningin in typisch egyptische stijl wordt afgebeeld. Hij vergelijkt de afbeelding met die van de Ramesside koninginnen.

Morkot en Darnell plaatsen haar eerder dan post 25e dynasty.
Waarschijnlijk periode van 21-22e dynasty?

Ik heb pas een schilderijtje gemaakt van deze scene. De gezichten van de koningin, de godin en de priesteres heb ik moeten reconstrueren.
Maar dit geeft een aardig idee van hoe de scene eruit ziet.
(kleuren zijn door mij verzonnen :) )

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Anneke

Terug naar Derde Tussenperiode