Kalvende koe met zwarte en bruine vlekken

Moderator: yuti

Kalvende koe met zwarte en bruine vlekken

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Feb 16, 2015 8:53 pm

Een kalvende koe, geholpen door een op de grond zittende man die het kalfje probeert uit de koe te trekken.
Faience, vijf cm lang, in private collectie.

Ik ben soms gefascineerd door de zekerheid waarmee bepaalde voorwerpen zonder herkomst of gekende opgravingcontext gedateerd worden. Voorbeeld: je krijgt onderstaande voorwerp in handen en er wordt je een periode gevraagd… voor de vuist weg vallen wat redeneringen te maken, maar een precieze periode?

Voilà, in de catalogus van de Brussels Art Fair 2012, Masterpieces from Collectors and Collections, zegt Kirsten Konrad dat dit een voorwerp uit de Derde Tussenperiode is, en meer bepaald de 22ste - 24ste dynastie, Libische periode, weliswaar een periode van ongeveer 230 jaar.
Toch nauw afgelijnd… niet dat ik eraan twijfel, helemaal niet, ik heb al andere straffe zaken gezien:
viewtopic.php?f=9&t=3279

Dr. Konrad schrijft dat de zwart en bruine spikkels op de faience typisch zijn voor de Libische periode.

In de Libische periode krijgt volgens Konrad de bescherming van de geboorte meer aandacht en zou dit goed mogelijk een amulet kunnen zijn voor een zwangere vrouw, zoals ook gebeurde met beeltenissen van de beschermgod Bes.

Anderzijds zouden de zwart en bruine spikkels een link kunnen zijn naar een luipaardenhuid en zodoende in funeraire context staan voor de wedergeboorte van een overledene. (Bulté Jeanne, Talismans Egyptiens d'heureuse maternité. "Faïence" bleu-vert à pois foncés, 1991, p.108-109)

Konrad K., Eine Kuh, ein Kalb und ein Hirte: Bemerkungen zu einem wohl singulären Kuhamulett aus libyscher Zeit, in: Zeitschrift für ägyptische Sprache und Altertumskunde 136, Leipzig 2009, p. 34-37.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Derde Tussenperiode