Verloren: De mummie van Pinodjem I

Moderator: yuti

Verloren: De mummie van Pinodjem I

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Aug 29, 2006 3:43 pm

Misschien is het geen slecht idee om eens een lijstje te maken van de verloren of verdwenen voorwerpen, tempels, ... en mummies. :roll:
Ik heb er geen idee van of dit een omvangrijke lijst wordt. Misschien wel, dus heb er ik – voorlopig – een nieuwe rubriek voor gemaakt.

Wat is er gebeurd met de mummie van Pinudjem I?

In 1881 gevonden in DB320, gefotografeerd in het Bulaq museum.
http://anubis4_2000.tripod.com/mummypic ... emwrap.jpg
http://anubis4_2000.tripod.com/mummypag ... djem_I.jpg

In 'The Complete Royal Families' van Dodson & Hilton staat p.202 een foto van veel betere kwaliteit!

Waar precies gevonden in DB320:
http://www.narmer.pl/teby/db320_en.htm

Meer gegevens over de mummie van Pinudjem I:
http://members.tripod.com/anubis4_2000/ ... m#Pinudjem I

Het waren (onder andere) de lederen banden (ook verdwenen?) die om deze mummie heen zaten en welke de broers Abd el-Rassul wilden verkopen, die de autoriteiten op het spoor brachten van DB320.

De mummie werd geen officieel nummer toegekend in de catalogus van het museum of onderzocht door Elliot Smith. Wel bestaan er tekeningen van het hoofd van Pinudjem I.

Er werden duidelijk vullingen gebruikt om het hoofd van Pinudjem I er ‘levendiger’ te laten uitzien, een methode die toen nog niet toegepast werd op de rest van het lichaam.

Volgens de ‘Topographical Bibliography I, part II, p.662 bevindt er zich ‘mummy-cloth’ in het Cairo Museum, Ent. 46881, 46914. :?:

Volgens onder andere Nicolas Reeves was het misschien eerst de bedoeling geweest dat Pinudjem I begraven werd in KV4 omdat hij daar zijn cartouche heeft laten plaatsen, maar dit is waarschijnlijk nooit gebeurd en is hij hoogstwaarschijnlijk eerst begraven in de tombe van Inhapi**, en dan later samen met de andere mummies naar DB320 overgebracht.

Pinudjem I werd in DB320 gevonden in de lijkkist van Ahhotep I.

Elders in DB320 werden twee in elkaar passende lijkkisten gevonden die oorspronkelijk gebruikt waren voor de begraving van Pinudjem I. Onder de aangebrachte gips en beschildering was echter een rishi patroon te zien; de kisten waren eerst gemaakt geweest voor Tuthmosis I (Cairo CG 61025***) door Tuthmosis III.
http://anubis4_2000.tripod.com/subpages ... offins.htm
In deze twee (buitenste?) lijkkisten werd mummie CG 61065 gevonden, die Tuthmosis I zou kunnen zijn. (Maar waarvan Gaston Maspero eerst dacht dat het Pinudjem I was.)

Er werden ook andere voorwerpen gevonden van Pinudjem I:
- een papyrusrol die ook aanleiding gaf om Maspero op het spoor te zetten van DB320.
Volgens Dennis Forbes in ‘Tombs, Treasures, Mummies’, p.51 kreeg Maspero in 1876 reeds foto’s te zien van Pinudjems dodenboek, wat aangekocht werd door de Engelsman Archibald Campbell, vandaar dat dit dodenboek nu de ‘Papyrus Campbell’ genoemd wordt in het British Museum. Maar volgens 'The Complete Royal Families' van Dodson & Hilton p.204 is dit het dodenboek van Pinudjem II.
In Cairo is dit te vinden:
http://anubis4_2000.tripod.com/mummypic ... scroll.jpg
en
http://touregypt.net/featurestories/picture07242003.htm

-enkele ushabtis van Pinudjem I (en II) waren voor 1881 ook al op de antiquariaatsmarkt gesignaleerd. http://www.digitalegypt.ucl.ac.uk//theb ... c39860.gif
Twee ushabti kistjes werden in DB320 aangetroffen: CG 26253 en 46943 volgens ‘Topographical Bibliography, I, part II, p.662, maar daar staat: “Six ushabti-boxes of King Pinezem, in Cairo Mus. (two, Ent. 26253, 46943)” En Reeves maakt ook melding van twee kistjes, ‘Valley of the Kings, p.202) :?:

http://www.touregypt.net/featurestories/pinedjem1.htm

http://www.tt320.org/

http://www.touregypt.net/featurestories/cache.htm


** Ahmose-Inhapi: koningin van Seqenenre-Taa II, tombe WN A: Wadi el-Nisr, Bab el-Muallaq, tombe A.

*** Op p.230 van het anders uitstekende ‘The Mummy in Ancient Egypt’ door Ikram & Dodson wordt bij een foto van één van deze kisten verkeerdelijk het nummer CG 61024 toegeschreven, het nummer van de kisten van Nodjmet, waardoor ik even dacht dat de ene kist 61024 en de andere 61025 genummerd werd.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin
 
Berichten: 6386
Geregistreerd: Do Mrt 23, 2006 3:16 pm
Woonplaats: Vlaanderen

Terug naar Derde Tussenperiode

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron