Het graf van Herihor

Moderator: yuti

Het graf van Herihor

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Jan 08, 2007 8:37 pm

Al járen achtervolgt me deze gedachte:
Herihor ligt begraven onder of bij de tempel van Khonsoe, of toch zeker in Karnak.

Omdat er nooit een graf, mummie, of enige grafgiften van de priesterkoning Herihor ergens gevonden zijn, gaat men er van uit dat zijn tombe nog onontdekt is.

Er zijn al enkele Egyptologen op zoek geweest naar het graf van Herihor o.a.
John Romer http://www.geocities.com/Athens/7171/romersegypt.html
en Andrzej Niwinski http://www.geocities.com/TimesSquare/Al ... rihor.html
Beiden situeerden dit graf op de westelijke oever. Romer ergens in de wadi's ten zuiden van Deir el Medina, Niwinski in de omgeving van Deir el Bahari.

Ik kan me moeilijk inbeelden dat Herihor, die zeer bekend was met de veelvuldige plunderingen van de graven op de westelijke oever van Thebe, zich hier zelf een graf zou laten maken.
In Tanis lieten de farao’s van de Delta zich begraven binnen de ommuring van de Amon Tempel.
En Herihor had blijkbaar een voorliefde voor de tempel van Khonsoe, gezien de decoraties.

Daarom vraag ik me af of Herihor niet een veiligere tombe zou kunnen gekozen hebben op de oostelijke oever, dicht bij de Amon tempel of nog veiliger: verstopt ònder de Khonsoe tempel.

(Voor Piankh geldt ongeveer dezelfde redenering als hierboven)

Nu … dit idee heb ik al eens voorgelegd aan twee Egyptologen (per mail), maar ik kreeg hier geen antwoord op.
Een redenering, te gek om los te lopen?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor ancheperoere » Vr Nov 02, 2007 8:26 pm

Allereerst is het een intrigerende gedachte dat het graf van Herihor onder de tempel van Chonsoe zou liggen. Dat betekent dat er dus nog een 'farao-graf' te ontdekken valt ...

Toch weet ik niet of de redenering opgaat. Allereerst is de ondergrond in Tanis onvoldoende en het waterpeil te hoog om een rotsgraf mogelijk te maken zoals in Thebe West gedurende het Nieuwe Rijk. De keuze van de koningen in Tanis om zich in de buurt van de Tempel van Amon te laten begraven zal daarnaast vermoedelijk ook ingegeven zijn door de beveiliging die daar aanwezig was, maar welk alternatief hadden Psoessenes, Siamon en Amenemope?

Om jouw hypothese wat meer gewicht te geven is het verstandig eens te kijken naar de graven in en rond Thebe uit de periode ná de 20ste dynastie. Zijn er überhaupt graven in en rond Thebe/Karnak/Luxor:
a. op de oostelijke oever
b. binnen een tempelcomplex gelegen en
c. wat is de reguliere wijze van begraven in deze periode.

Daarnaast nog iets. De tempel van Chonsoe is bij mijn weten gebouwd door Ramses III (en IV?). Dat de tempel nog niet helemaal voltooid was, blijkt wel uit het feit dat ook na Ramses III nog inscripties werden aangebracht, o.m. van Herihor in het voorhof.

De tempel stond er dus al voordat Herihor geboren was, althans dat is de gevestigde lezing. Als Herihor onder de tempel begraven zou liggen, zou dat hoogstens in het voorhof kunnen zijn, maar gezien het feit dat de architectuur op dat moment reeds voltooid was en de tempel al enige tijd in gebruik, lijkt me het niet waarschijnlijk. Dit beeld wordt nog eens versterkt aangezien de graven in Tanis wel binnen de tempelomheining lagen, vergelijkbaar met de graven van de Godsgemalinnen bij Medinet Habu, maar niet binnen de muren van het heiligdom lagen.

Dat bij elkaar opgeteld zou denk ik een beeld op leveren dat het hoogst onwaarschijnlijk is dat Herihor onder de tempel van Chonsoe begraven ligt, maar ... zeker weten doe ik het niet ... :)
ancheperoere

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Nov 10, 2007 7:51 pm

Eindelijk iemand die brandhout maakt van mijn ‘theorieën’ 8) . (Of was het eerder mijn ‘wishful thinking’?)
Waarvoor dank.

Ancheperoere schreef:
Dat betekent dat er dus nog een 'farao-graf' te ontdekken valt ...

Dat is zeker, voor bovenvermelde redenen i.v.m. Herihor, maar ook deze:
http://ib205.tripod.com/lost_tombs.html
http://ib205.tripod.com/lost_tombs_2.html
http://ib205.tripod.com/lost_tombs_3.html
Ook van de dyn. XXI en XXII zijn er nog tombes niet gevonden.

Om jouw hypothese wat meer gewicht te geven is het verstandig eens te kijken naar de graven in en rond Thebe uit de periode ná de 20ste dynastie. Zijn er überhaupt graven in en rond Thebe/Karnak/Luxor:
a. op de oostelijke oever

Goeie redenering ... géén dat ik op het eerste zicht zou weten. :oops: Wat gebeurde met vele mensen die zich geen tombe en grafgiften konden veroorloven weet ik niet, maar zelfs indien die mensen op de oostelijke oever begraven zouden geweest zijn, zal dat voor Herihor weinig rol gespeeld hebben.

b. binnen een tempelcomplex gelegen

Zie voor de mogelijkheid van tombes uit deze periode bij reeds bestaande temples, de door jou aangehaalde
“graven van de godsgemalinnen in Thebe, zoals die van Amenirdis in Medinet Habu. Rondom deze graftempel van Ramses III bevinden zich sowieso meerdere van dergelijke grafkapellen annex tombes uit zowel de 20e als de 25e dynastie.”
viewtopic.php?t=36&mforum=prkmthetegyptef
Akkoord, je hebt wel gelijk dat er een verschil is tussen binnen en buiten de tempel zelf: " ... aangezien de graven in Tanis wel binnen de tempelomheining lagen, vergelijkbaar met de graven van de Godsgemalinnen bij Medinet Habu, maar niet binnen de muren van het heiligdom lagen."
Maar eigenlijk was mijn eerste vraag ook: "Al járen achtervolgt me deze gedachte: Herihor ligt begraven onder of bij de tempel van Khonsoe, of toch zeker in Karnak."

Jij helpt me anders wel :wink: met mijn argumentatie over het graf van Herihor, Ancheperoere, want in bovenvermeld bericht schrijf je ook:
“ de [konings]graven [in Tanis] lagen binnen de tempelmuren en in de grote tempel of een van de bijtempels zouden de begrafenisriten uitgevoerd kunnen worden. Een aparte grafkapel is dan niet noodzakelijk. Op deze wijze kon men de graven toedekken en gezien de lange periode dat de tempel gebruikt is - er zijn toevoegingen uit de tijd van de Ptolemaers - zou men de locaties van de koningsgraven vergeten kunnen zijn.”
Zou je niet ongeveer dezelfde redenering kunnen toepassen voor een graf van Herihor dichtbij de tempel van Chonsoe?

De tempel stond er dus al voordat Herihor geboren was

Klopt, maar toen ik de post schreef had ik de cryptes onder de Opet tempel in gedachten, akkoord van veel latere tijd, maar het heeft me altijd verwonderd dat in heel Karnak geen cryptes zouden gemaakt zijn.

En eigenlijk schreef ik dus:
“… onder of bij de tempel van Khonsoe, of toch zeker in Karnak”

Psusennes I bouwt in Tanis een eerste – later vervangend door een andere – omheiningsmuur met daarbinnen een tempel voor Amon en ook daarbinnen start hij met de bekende koninklijke begraafplaats.

Mogelijk in deze periode of waarschijnlijk later start een Hogepriester van Amon, ik denk dat het ten laatste onder Menkheperre was, met een omheiningsmuur ten noorden van de Amon tempel van Karnak. Hoogstwaarschijnlijk om de uitbreiding van de huizen van de bewoners van Thebe buiten de tempel te houden – iets wat Nectanebo I met verve overdeed – maar ik vond de gelijklopende gebeurtenis met Tanis wel treffend.

Nu, ik ben gewoon even aan het argumenteren en vond het wel vriendelijk van je dat je op die manier uitdrukte : “Dat bij elkaar opgeteld zou denk ik een beeld op leveren dat het hoogst onwaarschijnlijk is dat Herihor onder de tempel van Chonsoe begraven ligt, maar ... zeker weten doe ik het niet ... “
en toch énige beleefde twijfel liet. :D
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor ancheperoere » Zo Nov 11, 2007 1:08 pm

Het lijkt me dat beleefdheid zoieso een groot goed is. En ja, tot het graf van Herihor daadwerkelijk gevonden is, is er altijd twijfel. Als architectuurhistoricus (middeleeuwen en romeins) ben ik natuurlijk me ervan bewust dat de realiteit anders kan zijn dan wat je denkt. Het 'out of the box denken' zoals dat in populair jargon heet, heeft in het verleden al heel wat grote ontdekkingen opgeleverd. Wie had kunnen verwachten dat Carter in 1922 in een duidelijk afgegrensd stuk grond in het Dal der Koningen nog een vrijwel ongeschonden koningsgraf zou vinden? Dit was het laatste seizoen dat Carnarvon de boel nog zou financieren ...

Je zult mij ook nooit horen zeggen dat de hypothese van jou 'brandhout' is. Nogmaals, we weten nu eenmaal niet waar het graf van Herihor ligt! Je kunt dus nog steeds gelijk hebben. Het feit dat ik er over nagedacht heb en geprobeerd heb een zuiver beargumenteerde reactie te geven, maakt dat ik jouw hypothese weldegelijk serieus neem!

Het aardige van een forum zoals dit is dat er stellingen worden geponeerd, waar je iets van kunt vinden. Dit is dus een plaats waar je op basis van argumenten wat kunt vinden, zonder dat het ten koste gaat van iemands 'wetenschappelijke reputatie'. Ik ben altijd van mening dat als iemand het er niet mee eens bent hij (of zij) dan maar moet laten weten waarom iets niet klopt en hoe het dan wel zit. 'Iemand die het beter weet, mag het zeggen!' Het is een spel van argumenten en dat kan eigenlijk best lollig zijn! Het nodigt uit om zelf nog eens goed over de zaken na te denken, toch? :) [/i]
ancheperoere

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Nov 11, 2007 6:53 pm

Begrijp me niet verkeerd, Ancheperoere, ik meende werkelijk 'bedankt' wanneer ik grappend zei: 'Eindelijk iemand die brandhout maakt van mijn theorieën.’

En ik kan je volledig bijtreden wanneer je zegt dat beleefdheid sowieso een groot goed is.
Daarom zijn alle discussies binnen de doelstellingen van dit forum welkom, zolang dit met respect gebeurt ... ook voor de andere leden en de regels van dit forum.

Zoals ik al zei: gewoon een idee ... naar aanleiding van de Teleac - serie in 1991 en het boek 'Graven voor de farao' van John Romer (Ancient Lives) kwam ik op de hoogte van de activiteiten van Boetehamon (Butehamon)
viewtopic.php?t=104&mforum=prkmthetegyptef

Herihor was op de hoogte dus van de massale plunderingen in de Vallei der Koningen en daar buiten ... en ik vroeg me af of hij
- 'het lef' gehad heeft voor zich een nieuwe tombe te laten maken (in een verder afgelegen wadi zoals John Romer meent)
- of zich een reeds bestaande tombe heeft eigen gemaakt (valt minder op en het begrip 'cache' moet hem niet vreemd geweest zijn)
- ofwel zich verzekerd heeft van een veiligheid door 'sociale controle' dicht bij de tempel van Karnak.

Heel eerlijk :oops: moet ik bekennen dat een combinatie van de eerste twee altijd mijn voorkeur gehad heeft: ik denk dat Boetehamon voor Herihor op zoek geweest is naar een zeer afgelegen bestaande tombe die dan zonder veel mankracht in gereedheid kon gebracht worden voor de begrafenis van Herihor.

Maar deze laatste overwegingen liggen meer voor de hand, zijn minder spectaculair en geven géén aanleiding tot discussie zoals de theorie dat Herihor in Karnak begraven zou geweest zijn. :wink:
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Jun 03, 2009 11:12 am

Ik schreef hierboven:
Er zijn al enkele Egyptologen op zoek geweest naar het graf van Herihor o.a.
John Romer http://www.geocities.com/Athens/7171/romersegypt.html
en Andrzej Niwinski http://www.geocities.com/TimesSquare/Al ... rihor.html
Beiden situeerden dit graf op de westelijke oever. Romer ergens in de wadi's ten zuiden van Deir el Medina, Niwinski in de omgeving van Deir el Bahari.

En nu lees ik in KMT 20/2 (zomer 2009) p.8 in 'Nile Currents' door Salima Ikram, dat Niwinski nog een seizoen boven de tempel van Hatshesput aan het zoeken geweest is, maar dat er nog steeds geen spoor te vinden was van de tombe 'that Niwinwki has very logically deduced ought te be there.'

Ikram noemt de tombe niet, maar het zal wel hierom gaan denk ik.

Er werd volgens haar verslagje wel graffiti gevonden ... s p a n n e n d.

Ik neem in oktober zelf mijn schopje mee. :)
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

voorwerpen uit het graf van Herihor???

Berichtdoor ancheperoere » Za Feb 13, 2010 12:03 am

Ik heb onlangs gelezen dat in de jaren '30 een aantal voorwerpen gevonden zijn , waarvan men uit gaat dat ze mogelijk tot het graf van Herihor behoorden. Deze voorwerpen zijn gevonden op de westelijke Nijloever en omvatten onder meer enkele juwelen van goud en edelstenen.

De volledige tekst van dit bericht luidt als volgt:

John Romer once suggested that, if it ever came to light, the tomb of Herihor, high priest of Amun and archtomb-looter during the closing years of the New Kingdom, might well make Tutankhamun look like Woolworths. If the items currently on loan to the Roemer-Pelizaeus Museum in Hildeheim are anything to go by, Herihor's burial may already have been discovered in the Theban hills, and indeed yielded gold - though not, it seems, on a scale to compete with the boy pharaoh. The jewels consist of three bracelets - two of simple, penannular form, and a third with a fragmentary inlay of unshaped turquoise (bearing an image of the ithyphallic god Min) and an inscription recording the owner's name: 'The high pries of Amun-Re, king of the gods, Herihor, [true] of voice'.
Associated with the bracelets is a relief-decorated chalice, of similar date, and not improbably from the same find.

De bron is Reeves, N. 2000. Ancient Egypt. The great discoveries. A year-by-year chronicle. London; zie p. 183 met afbeelding van een van de armbanden met het inlegwerk van turkois en de vaas met reliefs van een papyrusveld met een zogende koe en watervogels als eenden/ganzen.
ancheperoere

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Feb 14, 2010 1:12 am

Ancheperoere schreef:
The jewels consist of three bracelets - two of simple, penannular form, and a third with a fragmentary inlay of unshaped turquoise (bearing an image of the ithyphallic god Min) and an inscription recording the owner's name: 'The high pries of Amun-Re, king of the gods, Herihor, [true] of voice'.
Associated with the bracelets is a relief-decorated chalice, of similar date, and not improbably from the same find.

... items currently on loan to the Roemer-Pelizaeus Museum in Hildeheim ...

Interessant, bedankt om te posten, Ancheperoere !
On loan ... van welk museum uit?

Dat boek van Reeves heb ik niet.
Er staat geen herkomst (behalve Westelijke Nijloever) bij van de voorwerpen - of via kunsthandelaars in collectie gekomen of zo?

Niwsinki is nog steeds bezig ...
viewtopic.php?t=1925
maar ondertussen weet ik niet meer naar wat hij precies op zoek is ... de verwijzingen naar zijn Herihor zoektocht welke ik vroeger op het net vond, zjjn er niet meer.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Anneke » Zo Feb 14, 2010 9:07 pm

Ben wel laat in mijn "bijdrage", maar het is inderdaad wel een interessante vraag wat deze hogepriesters deden wat betreft hun begrafenis.

We hebben Ramessesnakht -> Amenhotep ->? Pianchi ->? Herihor -> Pinodjem

We weten dat Ramessesnakht is begraven in TT 293

Amenhotep had heel wat problemen en Thebe werd zelfs bestormd door Panehesi tijdens zijn "regering". En ik geloof niet dat we weten waar hij begraven is.

Pianchi en Herihor weten we ook niet, maar het feit is wel dat Pinodjem I en Nodjmet (Herihor's vrouw) in een cache in Deir el Bahari werden terug gevonden. Dat lijkt mij te duiden op begravenissen van leden van deze priestelijke familie in de heuvels van Thebes.

En zoals Ancheperoere al schreef, werden begravenissen in de omgeving van tempels pas echt polulair in Tanis.

Het zou natuurlijk wel heel interessant zijn als bijvoorbeeld Pianchi en Herihor zich in de buurt van een tempel lieten begraven, want dat zou een verandering in begrafenis praktijken zijn voor andere redenen dan wat men nu aanneemt wat betreft Tanis.

Ramessesnakht werd begraven in Dra' Abu el-Naga', en de cache waar later Nodjmet, Pinodjem etc werden gevonden lag in Deir el Bahari. Dat lijkt te wijzen op een traditie van begrafenissen in Thebes zowel voor als na de periode van Pianchi en Herihor.
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Feb 16, 2010 6:12 pm

Kitchen vermeldde in zijn 'The Third Intermediate Period in Egypt' p.247 ook een Hoge Priester van Amon Ramesses-nakht II, mogelijk een zoon van HPA Amenhotep ... blijft deze bewering nog overeind? Kitchen verwees hiervoor naar Bierbrier, JEA 58 van 1972.

Je hebt gelijk Anneke, ik heb het hier over Herihor, maar dat geldt dus ook voor die andere Hogepriesters.

Die Hogepriesters waren zich zeer goed bewust van het bestaan van grafrovers en daar ze over behoorlijke middelen beschikten, hebben ze waarschijnlijk niet aan de verleiding kunnen weerstaan zichzelf te voorzien van een uitgebreide grafuitrusting.

Nu zijn er denk ik drie mogelijkheden om je graf een beetje veilig te stellen:
- ofwel ergens waar voortdurend mensen zijn, maar waar grafroof 'uitgesloten' is, dus bijvoorbeeld een tombe dichtbij of binnen de omheining van een tempel
- ofwel een nieuwe tombe op een ontoegankelijke en afgelegen plaats
- ofwel een bestaande tombe overnemen, zodat minder mensen (van de aanleg)op de hoogte zijn

Het veiligste lijkt me de eerste mogelijkheid, mits een onopvallende bovenbouw, of een combinatie van de andere twee mogelijkheden: een bestaande en moeilijk toegankelijke tombe, zoals de cache TT320 bleek te zijn.

Iemand enig idee of TT293 van Ramsesnakht een overgenomen tombe was?
Maar op zich zegt dat nog niets, want toen waren het nog geen zo'n slechte tijden.

En hoeveel individuele tombes kunnen na Ramsesnakht nog toegewezen worden aan Hogepriesters van Amon?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Het graf van Herihor

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Okt 12, 2010 7:00 pm

Ik schreef hierboven:
Nu zijn er denk ik drie mogelijkheden om je graf een beetje veilig te stellen:
- ofwel ergens waar voortdurend mensen zijn, maar waar grafroof 'uitgesloten' is, dus bijvoorbeeld een tombe dichtbij of binnen de omheining van een tempel
- ofwel een nieuwe tombe op een ontoegankelijke en afgelegen plaats
- ofwel een bestaande tombe overnemen, zodat minder mensen (van de aanleg)op de hoogte zijn

Het veiligste lijkt me de eerste mogelijkheid, mits een onopvallende bovenbouw, of een combinatie van de andere twee mogelijkheden: een bestaande en moeilijk toegankelijke tombe, zoals de cache TT320 bleek te zijn.

In een artikel van september 2004 'The Problem of the Tomb of Amenhotep I', door Andrzej Niwinski
(Proceedings of the Ninth International Congress of Egyptologists, Vol.II, p.1391, Peeters Leuven, 2007) lees ik dat hij er nog steeds van overtuigd is boven de tempels van Deir el Bahari een tombe te vinden.

We hebben zijn team daar immers aan het werk gezien in oktober 2009:
Niwsinki is nog steeds bezig ...
viewtopic.php?f=35&t=1925
maar ondertussen weet ik niet meer naar wat hij precies op zoek is ... de verwijzingen naar zijn Herihor zoektocht welke ik vroeger op het net vond, zjjn er niet meer.

In bovenstaand artikel schrijft Niwinski dat hij de mogelijkheid openlaat dat het om de tombe van Amenhotep I zou kunnen gaan.
We hadden het over deze tombe hier al eerder: viewtopic.php?f=10&t=945

Een bonzen gedeelte van dolk die ter plaatse teruggevonden werd, welke stylistisch aan Kamose zou kunnen toebehoord hebben
viewtopic.php?f=9&t=1173
de beschrijvingen in Abbott Papyrus zouden kunnen kloppen met de vermoedelijke ligging van de tombe,
de ligging van de nog te ontdekken tombe op één as van deze tempel van Amenhotep I: viewtopic.php?f=10&t=1758
teruggevonden tunnels van grafrovers,
en vele andere argumenten ...

... de tombe van Amenhotep I, gebruikt als cachette door Herihor of opvolger?

Dàt zou pas een vondst zijn ! Ik hoop dat Niwinski gelijk heeft.

Een gedeelte van dit fascinerende artikel is hier te lezen:
http://books.google.be/books?id=PRKm6Wd ... 22&f=false
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Anneke » Zo Nov 14, 2010 4:02 pm

Hier in Amerika was pas een documentaire op tv over de graven in Tanis. Als ik het goed begrijp waren de mummies daar gevonden in een groot graf complex, maar er was nog zo'n graf complex aanwezig. Het andere complex was echter al leeg geplunderd in vroegere tijden.

Ik vroeg me heel even af of dit het graf zou kunnen zijn van Pianchi en Herihor. Maar dan zou het al een cache moeten zijn denk ik? Als ik het goed begrijp was het Psusennes I die naar Tanis ging en daar een konklijke stad van maakte?

Maar de andere koninklijke mummies werden ook herbegraven onder een van de Psusennes (was het nummer 2?). Zouden ze Herihor en Pianchi ook niet een ander graf hebben gegeven?
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Nov 24, 2010 8:09 pm

Anneke schreef:Hier in Amerika was pas een documentaire op tv over de graven in Tanis. Als ik het goed begrijp waren de mummies daar gevonden in een groot graf complex, maar er was nog zo'n graf complex aanwezig. Het andere complex was echter al leeg geplunderd in vroegere tijden.

Ik vroeg me heel even af of dit het graf zou kunnen zijn van Pianchi en Herihor. Maar dan zou het al een cache moeten zijn denk ik? Als ik het goed begrijp was het Psusennes I die naar Tanis ging en daar een konklijke stad van maakte?

Maar de andere koninklijke mummies werden ook herbegraven onder een van de Psusennes (was het nummer 2?). Zouden ze Herihor en Pianchi ook niet een ander graf hebben gegeven?

Weet je waar ergens dat dit tweede - geplunderde - grafcomplex zich bevindt?

Of had men het over de kleinere complexen die bij het complex van Psusennes I liggen?

Het zou mij eigenaardig lijken dat Herihor en Pianchi zich in Tanis lieten bijzetten, maar je weet maar nooit natuurlijk.

Ik dacht dat Smendes Tanis verkoos als koninklijke residentie ... hij was er eerder gouverneur.

Misschien lag Osorkon II in een grafkamer welke oorspronkelijk voor Smendes bedoeld was.

En ik meende dat Psusennes I nog steeds in zijn originele grafkamer lag, het was zijn zoon Amenemopet die er naast in de kamer en in de sarcofaag van Mutnedjemet, de echtgenote van Psusennes I, terecht kwam.

Maar je hebt gelijk hoor, er werd anders nogal geschoven met die overledenen ... zoals bij de Shoshenqen.

En het was me al opgevallen dat de graven in Tanis enkel dus als niet koningen generaal Undejebaundjed en prins Hornakht (zoon Osorkon II) herbergen ... waar zijn al die andere koninklijke en vooraanstaande mensen naartoe?

Later moet ik eens een postje maken over Tanis dus ... we hebben daar (november 2010) bijna het hele terrein verkend, niet enkel de Amon tempel.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor ancheperoere » Do Jan 13, 2011 11:26 pm

Ik heb de documentaire gezien, getiteld "The Silver Pharao" en ging over de ontdekking van de koninklijke graven in Tanis.

Het tweede geplunderde complex dat genoemd werd is inderdaad het complex naast dat Psussenes, waar o.a. oorspronkelijk Osorkon II ook begraven was.
ancheperoere

Re:

Berichtdoor Sa-Tjaoe » Do Jul 14, 2011 12:20 pm

Philip Arrhidaeus schreef:Iemand enig idee of TT293 van Ramsesnakht een overgenomen tombe was?
Maar op zich zegt dat nog niets, want toen waren het nog geen zo'n slechte tijden.

TT 293 in Dra Abu el-Naga behoort niet toe aan Ramsesnakht maar aan Huy. Foutje in P&M, aangetoond door Van Siclen in http://www.jstor.org/pss/545210
Ik heb dat artikel zelf niet, maar ken het door een verwijzing in Daniel Polz's "Der Beginn des Neuen Reiches: zur Vorgeschichte einer Zeitenwende" (pp. 176-179).
TT 293 = K93.12 i.p.v. K93.11 (zoals in P&M). K93.11 (Ramsesnakht's uiteindelijke graf en cultuskapel) werd oorspronkelijk aangelegd voor de regering van Thutmose IV.
Polz stelt voor dat dit graf oorspronkelijk werd uitgegraven voor een lid van de 17e Dynastie:

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Sa-Tjaoe

Volgende

Terug naar Derde Tussenperiode