God's Wife of Amun

Moderator: yuti

God's Wife of Amun

Berichtdoor Anneke » Vr Jan 19, 2007 11:42 pm

Ik las pas een artikel van Emily Teeter wat ik wel heel interessant vond.

Men is het er haast unaniem over eens dat de God's Wives en de Divine Adoratrices celibaat en ongetrouwd waren.

Volgens dit artikel zouden er echter aanwijzingen zijn dat bijvoorbeeld Amenirdis II en misschien ook Shepenwepet (weet niet meer of het I of II is) getrouwd waren.

Amenirdis was getrouwd met Mentuemhat en had een zoon. En Shepenwepet had de titel "Koning's Vrouw" op haar graf uitrusting?
Dit laatste wordt meestal afgedaan als een foute inscriptie (soort typo van de kunstenaar?)

Een van de argumenten is dat deze hoog geplaatste priesteressen nooit afgebeeld worden met hun man en dat hun man nooit genoemt wordt op hun graf uitrusting. Maar het is misschien wel mogelijk dat op hun graf uitrusting hun functie als vrouw van een hooggeplaats iemand gewoon niet belangrijk was.

Toen ik hier over na zat te denken kwam het graf van Maia, de baker moeder van Tutankhamen in mijn gedachten op. Haar rol als min voor de koning was zo belangrijk dat haar man schijnbaar niet genoemd wordt in haar graf! En ze moet getrouwd zijn geweest als ze de koning heeft gevoed.

Al met al vond ik het een interessant artikel en het zette me wel aan het denken. Ik weet niet of het snel geaccepteerd zal worden omdat het idee dat deze dames celibaat en ongetrouwd waren nogal stevig ingeburgerd is.

Het geeft wel een heel ander perspectief op de installatie van deze God's Vrouwes. De adoptie van de ene god's vrouwe door de andere kan veel meer te maken hebben gehad met economische omstandigheden. De overdracht van de bezittingen was dan mogelijk de reden voor de adoptie.
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Mrt 11, 2007 7:54 pm

De adoptie van de ene god's vrouwe door de andere kan veel meer te maken hebben gehad met economische omstandigheden. De overdracht van de bezittingen was dan mogelijk de reden voor de adoptie.

Dat is wel zeker zo denk ik, maar misschien waren er ook andere redenen.

Er waren al dames met de titel van ‘Godsvrouwe’ in het Middenrijk, waarvan met zekerheid een zekere Imertnebes (Imeretnebes of Iimeretnebes of Ymertnebes) uit de 12de dynastie.
Haar houten beeld bevindt zich in het Rijksmuseum van Oudheden te Leiden, AH 113.
(Ik zag in het RMO te Leiden op het voetstuk van haar beeld dat er twee ‘flowering reed’ tekens na elkaar geschreven zijn en ik had een foto van het beeldje genomen, maar wegens veel te donker in de kast, te onduidelijk om hier te posten.)
http://www.trezorix.nl/cultuur/lp.rmo/m ... 00163.html
H 48 cm, oorspronkelijk beschilderd met gele verf, waarvan nog resten. De ogen, wenkbrauwen en riemen van de sandalen zijn ingelegd met glaspasta. Rondom de ogen is een omranding van brons. De te grote pruik is hoogstwaarschijnlijk niet origineel.
Er konden ook Godsvrouwen van Atoem zijn of Ptah, Re, Min … maar omdat er op het voetstuk van Imertnebes staat ‘geëerbiedigd door Amon’ i.p.v. Osiris is zij misschien de eerste bekende Godsvrouw van Amon.

Een lijst met de Godsvrouwen van Amon of de Echtgenotes van Amon vanaf de 18de dynastie:
http://euler.slu.edu/Dept/Faculty/bart/ ... _Amun.html

De titel Godsvrouw van Amon was een verwijzing naar de verwekking van de koning bij de koningsmoeder door de god Amon, m.a.w. de bevestiging van de goddelijke afstamming van de farao.

Wanneer Ahmose Nefertari – koningin van Ahmozes I en moeder van Amenhotep I - als eerste de titel ‘Godsvrouwe van Amon’ krijgt, zou dit als een reactie kunnen zijn voor de woelige periode die voorafging.
In dit verband is het zeker dat tegen de tijd van Ramses VI, wanneer hij zijn dochter Isis die functie geeft, het de bedoeling was dat ze de dochter van de volgende koning adopteerde en zodoende de opvolgingslijn verzekeren of althans beïnvloeden.
Waarschijnlijk mocht deze Godsvrouw van Amon zelf niet trouwen en dus geen kinderen krijgen omdat deze laatste anders eventuele rivalen konden worden voor de functie.
De dame in kwestie kreeg hierdoor natuurlijk een geweldige macht in de tempel van Amon –er hing dus zeker een economisch aspect aan vast – en deze macht lijkt duidelijk in de Late Tijd (25 en 26ste dyn.)

Amenirdis [II] was getrouwd met Mentuemhat en had een zoon.

Toch niet de burgemeester van Thebe? :o

Indien dit zo is, was dit kennelijk niet zo strikt als de Vestaalse Maagden. :lol:

Ik zou zeggen dat dit niet gehuwd zijn misschien enkel zo was tijdens het uitoefenen van hun functie. Misschien voor hun aanstelling of na hun op rust stelling mochten ze wel trouwen? Maar wanneer ik zie dat ze toch meestal 30 jaar de functie van Godsvrouwe van Amon waargenomen hebben (en Shepenwepet II nog veel langer), lijkt me dat niet waarschijnlijk.

Vraag me ook af of het niet vermelden van hun echtgenoot, de enige reden is van om ze celibatair te verklaren?
Het zou misschien kunnen dat, wanneer die dames officieel vermeld werden, de aanduiding als gehuwd zijn met de god Amon primeerde op de naam van hun echtgenoot en het zelfs een beetje eigenaardig leek deze functie als ‘Vrouwe’ officieel te delen met een ‘aardse’ man. Die daarom niet minder bestond.
Een mogelijkheid?

Toen ik hier over na zat te denken kwam het graf van Maia, de baker moeder van Tutankhamen in mijn gedachten op. Haar rol als min voor de koning was zo belangrijk dat haar man schijnbaar niet genoemd wordt in haar graf! En ze moet getrouwd zijn geweest als ze de koning heeft gevoed.

Wist ik niet.
Nergens een vermelding van een naam? Misschien was dit een beetje gelijkaardig met bovenstaande anonimiteit van de echtgenotes van de Godsvrouwen van Amon? Misschien was het ‘not done’ om in een tombe - of officieel - als voedster van de farao, en dus een beetje als vervangster van de moeder van de koning, de naam van je niet koninklijke echtgenoot te vermelden?

Yep, in op niets gebaseerde wilde speculatie ben ik behoorlijk goed. :)

Vraag me soms af of er grafgiften van haar afkomstig waren in KV 62?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Mrt 12, 2007 3:12 pm

Op desheret.org een foto gevonden van Imertnebes:

http://www.desheret.org/photogallery/ph ... den089.JPG

Hun RMO Leiden pagina, :shock: :

http://www.desheret.org/leiden.htm

:D
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: God's Wife of Amun

Berichtdoor Sa-Tjaoe » Di Jul 14, 2009 7:41 pm

Anneke schreef:Men is het er haast unaniem over eens dat de God's Wives en de Divine Adoratrices celibaat en ongetrouwd waren. (...)

Wat losse gedachten...

De aanwezigheid van echtgenoten is een stil argument: in monumenten en tombes, gebouwd voor vrouwen, worden hun mannen systematisch niet vermeld of afgebeeld. Dit gaat terug tot het Oude Rijk en heeft ook zijn stempel gedrukt op de constructies van de God's Wives in Karnak. Het sluit het bestaan van die echtgenoten evenwel echt niet uit. Een reden voor die stilte over hun echtgenoten kan ik niet echt geven.

Over Maia: het doet me denken aan de Abana van "Ahmose son of Abana".
Het is maar een idee, maar Ahmose's vader werd wel degelijk vermeld in zijn tombe. Waarom hij dan toch steevast die bijnaam kreeg van "zoon van zijn moeder" lijkt me te komen uit een dichtere of meer gekende relatie van zijn moeder met de mensen die een rol speelden in het latere politieke en/of militaire leven van Ahmose. Net zoals je zou zeggen van een zoontje van een vriendin dat hij de zoon is van die vriendin, i.p.v. de zoon van haar vent. Dit houdt natuurlijk alleen steek als Abana bv. een functie uitvoerde die haar inderdaad aan het Hof of locale grootheden verbond en meer naambekendheid gaf dan Ahmose's vader.
Gebruikers-avatar
Sa-Tjaoe

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Jul 16, 2009 7:01 pm

Sa-Tjaoe schreef:
Het is maar een idee, maar Ahmose's vader werd wel degelijk vermeld in zijn tombe. Waarom hij dan toch steevast die bijnaam kreeg van "zoon van zijn moeder" lijkt me te komen uit een dichtere of meer gekende relatie van zijn moeder met de mensen die een rol speelden in het latere politieke en/of militaire leven van Ahmose.
Ik dacht eerst, misschien was het omdat Ahmose blijkbaar zijn vader op zeer jonge leeftijd verloor?
Maar heb ik verkeerd voor dat zijn vader Baba op zijn beurt ook vermeld wordt als 'zoon van zijn moeder'?

Had de God's Vrouwe niet eerst een priesterlijk uniform, wat later na de 18de dynastie verdween?
http://www.maat-ka-ra.de/english/bauwer ... ck_037.htm
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Sa-Tjaoe » Do Jul 16, 2009 7:14 pm

Philip Arrhidaeus schreef:Maar heb ik verkeerd voor dat zijn vader Baba op zijn beurt ook vermeld wordt als 'zoon van zijn moeder'?

"Baba son of Reinet was his name".
Snugger. Had ik nog nooit echt op gelet.

Philip Arrhidaeus schreef:Had de God's Vrouwe niet eerst een priesterlijk uniform, wat later na de 18de dynastie verdween?

Sowieso is er een hemelsbreed verschil tussen hoe de functie in het NK en de TIP lijkt te zijn ingevuld.
Ik ben niet echt bekend met GWA afbeeldingen uit het late Nieuwe Rijk, maar werd bij de latere GWA's
misschien een deel van de Koesjietische Amani/Amon liturgie overgenomen?
Gebruikers-avatar
Sa-Tjaoe

Berichtdoor Rozette » Ma Jul 20, 2009 10:18 pm

Sa-Tjaoe schreef:
Wat losse gedachten...

De aanwezigheid van echtgenoten is een stil argument: in monumenten en tombes, gebouwd voor vrouwen, worden hun mannen systematisch niet vermeld of afgebeeld.Dit gaat terug tot het Oude Rijk en heeft ook zijn stempel gedrukt op de constructies van de God's Wives in Karnak. Het sluit het bestaan van die echtgenoten evenwel echt niet uit. Een reden voor die stilte over hun echtgenoten kan ik niet echt geven.

Ann Macy Roth schrijft in the
Journal of the American Research Center In Egypt, volume XXXVI 1999
"The Absent spouse : Patterns and Taboos in Egyptian tomb Decoration" 37-53 :
op pagina 51
Quote :
It seems likely that the absence of the husband reflected some underlying belief about husbands and wives, rather than a patern of artistic decorum based on the differing status of the two sexes.

One reason that might be suggested for the omission of the husband is that it was the blood relationship that were the most important, so that sons and fathers might depicted, but husbands, whose relationship was only temporary and contractual, were less important.
This argument, however, is refuted by the frequent presence of the wife in the tomb of her husband.
She was no more his blood relation than he was hers, yet, as Part I showed, the absence of the wife in these circumstances is exceptional. At least in the New Kingdom, her presence in the tomb chapel seems to have been almost universally required, presumably because her depiction fulfilled a requirement for the tomb owner's attainment of the afterlife : as the "mother" in the "bull of his mother" metaphor, she would serve both as a sexual partner for her husband and as the medium for his rebirth.
Indeed, it may this metaphor that explains the absence of the husband from the wife's tomb. The afterlife for an Egyptian woman was achieved in exactly the same manner as it was for a man. Woman made use of the same spells that men did in the Pyramid Texts, Coffin Texts, and the Book of the Dead. As early as the Sixth Dynasty, women were given the title Osiris, and assimilated to that god in the netherworld. Women did not cease to be female when they died, since that was an essential part of their identity, but they became Osiris, and thus took on an active male sexual role in begetting their own rebirth.
Perhaps the husband was omitted from the wife's tomb decoration not because he would relegate her to a subordinate status in the iconography, but simply because he was unnecessary. His presence and the fact of their sexual relationship during life may even have been thought to impose upon her a subordinate sexual role that might hinder her own rebirth.However, this restriction could not have been absolute, since so many woman were buried in the tombs that were decorated primarily with images of their husbands, the principal owners of the tomb. It is clear from the tomb decoration, which shows both partners enjoying the amenities of the other world, that (at least in this context) his image was not thought to prevent her from attaining the realm of the blessed dead. The husband's omission when the tomb was her own may have merely been the avoidance of unnecessary and potentially confusing reference to his wife's earthly sexual role.
The hypothesis that the absence of the husband is connected to rebirth is corroborated by the fact that the omission of the husband in the monuments of a woman seems to be an exclusively mortuary phenomenon.
In the few temples we have dedicated to queens, for example, to Tiye at Seidinga and to Nefertari at Abu simbel, their husbands are not only depicted, but given greater prominence than the queens themselves. The presence of these kings in temples that clearly beloing to their wives does not, apparently, violate decorum or detract from their ownership.
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Sa-Tjaoe » Ma Jul 20, 2009 11:35 pm

Rozette schreef:The husband's omission when the tomb was her own may have merely been the avoidance
of unnecessary and potentially confusing reference to his wife's earthly sexual role.
The hypothesis that the absence of the husband is connected to rebirth is corroborated by the fact that
the omission of the husband in the monuments of a woman seems to be an exclusively mortuary phenomenon.
In the few temples we have dedicated to queens, for example, to Tiye at Seidinga and to Nefertari at Abu simbel,
their husbands are not only depicted, but given greater prominence than the queens themselves.
The presence of these kings in temples that clearly beloing to their wives does not, apparently,
violate decorum or detract from their ownership.

Dat is een ferm goed stukje tekst...
Aha-erlebnis noemen ze zoiets zeker?
Dankjewel, Rozette: dit kan een heleboel verklaren.
Gebruikers-avatar
Sa-Tjaoe

Re: God's Wife of Amun

Berichtdoor Anneke » Di Jul 21, 2009 2:02 am

Sa-Tjaoe schreef: ....Waarom hij dan toch steevast die bijnaam kreeg van "zoon van zijn moeder" lijkt me te komen uit een dichtere of meer gekende relatie van zijn moeder met de mensen die een rol speelden in het latere politieke en/of militaire leven van Ahmose.

Ik heb me al meer afgevraagd waarom de moeder veel vaker genoemd werd.

In de graven in Thebe zijn er meerdere waar de moeder wel, maar de vader niet werd genoemd
Djehuty, son of Dediu (TT11)
Hery, son of Ahmose (TT12)
Mentuherkhepeshef, son of Taysent (TT20) etc.

En er zijn ook beelden van de vizier Paser waarop hij alleen zijn moeder Merytre noemt. Er zijn er ook waar hij zijn vader noemt, maar alleen de moeder komt ook voor. En in dit geval is volgens mij Nebneteru Tenry toch van veel hoger aanzien dan zijn vrouw Merytre.
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Anneke » Di Jul 21, 2009 2:11 am

Sa-Tjaoe schreef:Ik ben niet echt bekend met GWA afbeeldingen uit het late Nieuwe Rijk,

Duatentopet (Ramses IV), Isis (Ramses VI) en Tyti (mogelijk eind 20e dynasty) worden haast niet genoemd en lijken geen echt grote rol te hebben gespeeld voor zover ik weet.

Isis is bekend van een stele.

Tyti kennen we volgens mij alleen maar van haar graf in het Velei der Koninginnen?

Sa-Tjaoe schreef:maar werd bij de latere GWA's misschien een deel van de Koesjietische Amani/Amon liturgie overgenomen?

Hoe veel later bedoel je?

Lijkt me dat tegen de tijd van Amenirdis I dat heel goed mogelijk is. (Nubisch zijnde enzo)

Maatkare Mutemhat en Hennutawy uit het begin van de 21e dynasty hebben nog steeds de traditionele Egyptische kleding en pruik

Met Karomama zie je de Nubische pruik in de afbeeldingen verschijnen, maar ik zou niet weten of dit alleen een "cosmetische" verandering was of dat er ook meer substantiele ontwikkelingen waren.

Karomama en Shepenwepet I waren meer Lybisch dacht ik. Maar ik weet niet wat voor religieuze ontwikkelingen er waren in die tijd.
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Jul 23, 2009 7:57 pm

Ik vroeg me ook af wat de 'priesterlijke' taak was van de Godsvrouwe in de tempelrituelen.

De Godsvrouwe zal wellicht naast het volledig overnemen van de koninklijke insignia, ten nadele van de hierboven geposte 'priestelijke' kleding op de rode kapel, waarschijnlijk ook met koninklijk handelingen afgebeeld worden? Offerend en maät aanbiedend bijvoorbeeld. En dan een niet direct koninklijke taak was met het sistrum schudden.

Het is ook echt iets dat zich - ook in reliëfs - volledig beperkte tot Thebe dacht ik ... niet elders is een afbeelding van een Godsvrouwe gevonden?

Het vroegere voorbeeld is veel interessanter misschien ...
vernietigd de Godsvrouw van dienst hier niet de vijanden van Egypte?
http://www.maat-ka-ra.de/english/bauwer ... ck_037.htm

Maar moeten we niet een klein verschil zien tussen het niet afbeelden van de echtgenoot in vrouwelijke tombes (**) ... en het niet gehuwd zijn van de Godsvrouwe?
Zou het tweede niet te maken kunnen hebben met het vermijden van een machtstrijd? Een anders mogelijk ontwikkelen van een eigen 'priesterlijke' dynastie?

Wat zijn ten andere de absolute zekerheden omtrent het niet gehuwd zijn van de Godsvrouwen?

En er zijn meer eigenaardigheden aan het afbeelden van vrouwen ... is er bijvoorbeeld een afbeelding in een graf van een elitaire dame in haar functie als 'hoofd/opzienster/chef' van alle huishoudelijke taken?

(**) Hoe zat het in dodenboeken?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Derde Tussenperiode