Tomb cache van Bab-el-Gasus

Moderator: yuti

Tomb cache van Bab-el-Gasus

Berichtdoor Anneke » Di Apr 04, 2006 11:47 pm

Phillip, ik was naar geheel iets anders aan het zoeken maar kwam deze pagina tegen met een lijst van de personen gevonded in de Bab-el-Gasus cache:
http://members.fortunecity.co.uk/ib205/tombcache2.html

Dacht dat je dat wel interessant zou vinden :P
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Apr 04, 2006 11:59 pm

Hei dat is heel tof van je Anneke dat je dat nog wist en aan me dacht. Die zoektocht ligt nu heel eventjes stil, maar ik zal me straks herpakken.
Ik heb ten andere de KMT uitgave over Bab el-Gasus nog niet binnen. Heel veel is er daar anders niet over te vinden, raar hé.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Apr 08, 2006 3:19 pm

Ken je dit Anneke (of iemand anders?)
http://www.stlouis.art.museum/index.aspx?id=136&obj=17
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Anneke » Za Apr 08, 2006 3:50 pm

Ja deze ligt beneden in een gallerie van het museum.
Ik geloof dat dit een van de mummies is waar ze rontgen fotos van gemaakt hebben. Als het goed is is er een heel stuk text over deze mummie als onderdeel van de tentoonstelling.

Wou je zeggen dat dit een Bab-el-Gasus mummie is?
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Apr 08, 2006 3:55 pm

Geen idee,
ik vond dit nog maar nèt.
En voorlopig enkel deze tekst:
Amen-Nestawy-Nakht, a priest of Amun at Thebes, was given a very proper burial. His important position is reflected in the beautifully executed cartonnage, or painted plaster case, covering his linen-wrapped body. The style of painting evokes the beautiful reliefs and painted images so popular in New Kingdom tombs with elaborate coiffures, sumptuous detail, and fancy drapery. The sarcophagus of Amen-Nestawy-Nakht was discovered around 1860 in the Necropolis of Thebes, in what was then called the Valley of the Nobles. It still contains its mummy.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Mei 20, 2006 2:26 pm

De cache van Bab el-Gasus was hoogstwaarschijnlijk een herbegraving in de tombe van Thonefri, die op zijn beurt een tombe uit de XIde dynastie overgenomen had.

Opgegraven door E. Grébaut en G. Daressy in 1891. Zij vonden dit graf op aanwijzing van een lokale antiekhandelaar.

Intussen ben ik er achter, via Andrzej Niwinski:
'General Catalogue of Egyptian Antiquities of the Cairo Museum, first volume 1996, numbers 6029-6068 en second volume 1999, numbers 6069-6082, The second find of Deir-el-Bahari.'
dat er 254 sarcofagen uit deze cache kwamen.

Een niet volledig en zeer vlug overzicht:

Cairo: ongeveer 90 zeker en 13 waarschijnlijk aanwezig in de reserves.

Alexandrië, 2
Athene, 1
Berlijn, 3
Brooklyn Museum, 1: Paseba-Khaäenopet

Brussel KMKG, 6: Onbekend E5881, Unnefer E5883, Tashayt E5884, Ankhefenamun E5887, Tausert-Empernesu E5909, Penmaäet E5908? (Ook E5879, E5885, E5906, E5907, E5909)

Chicago Natural History Museum, 1: Zemutesaäkh A30000
Chicago Oriental Institute, 1: Espahorentahet 17333
Cleveland Ohio Museum of Art, 2: Esamun, Bekenmut

Copenhagen, 4
Dresden, 1
Florence, 2
Geneva, 1
Hamburg, 1
Istanbul, 1
Lazne Kynzvart (Köningswarth), 1
Leeds, 1

Leiden RMO, 6: Estanebttaui F93/10.2, Gautseshen F93/10.1, Tentpenherunefer F93/10.3, Ankhefenkhons M.10, Haytemhet M.11-12, Onbekend F93/10.4

Londen, 20
Lyons, 1
Madrid, 2
Manchester, 1
Munich, 2
Neuchâtel, 1
Odessa, 1
Oslo, 1
Parijs, 3
Turijn, 2
Upsala, 2
Vatican, meer dan 2
Vienna, 1
Washington, 1

Ook nog 1 standbeeldje, 9 stèles, mummie-linnen, 1 afzonderlijke set canopische vazen, 1 modelboot, en 33 shabti-kistjes zijn verdeeld over de wereld waarvan 1 in het KMKG te Brussel: Renpetmosi en 2 in het RMO te Leiden.

Ik mag veronderstellen dat bepaalde sarcofagensets of grafgiften toebehorende aan één persoon opgedeeld geweest zijn en zich nu bevinden in verschillende musea.

Hoeveel mummies deze vondst herbergde weet ik ook nog niet of in welke staat de vermelde stukken zich nu bevinden en of ze allemaal tentoongesteld worden.

Dit maar om een idee te geven van de omvang van deze vondst.

En dus St.Louis is er niet bij, dat was wishfull thinking van mij. :oops:
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Anneke » Di Aug 29, 2006 2:49 am

Deze discussie is al weer wat ouder, maar ik realiseerde me net dat Ed Loring links had gegeven naar 3 russische collecties met mummies van de Bab el Gasus collectie:

http://www.vor1.info
Voronezh (Russia) (mostly the collection of Freiherr von Richter, formerly in Tartu, Estonia)
http://www.kazan1.org
Kazan (Tatarstan, Russian Federation) collection of the National Museum of Tatarstan;
http://www.odessa1.org Odessa (Ukraine)
Odessa Archaeological Museum.

"All three contain D21a coffins from Bab el-Gasus ("Lot 6" given by the
Khedive to Tsar Alexander III in 1893). All of our images may be used as
desired for non-commercial purposes, but please give us a credit or a link
if you published them."
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Djedi » Do Apr 17, 2008 8:49 pm

De volgende zwitserse musea hebben materiaal uit de Bab el Gasus:

Appenzell
Heimatmuseum Appenzell: anonieme lijkkist

Basel
Museum für Völkerkunde: shabti koffer (met 46 shabti's)

Bern
Bernisches Historisches Museum: lijkkist van een priesteres van Amon

Genève
Musée d'art et d'histoire: twee lijkkisten; Tches-Moet-peret (met mummie) en Shed-Khonsoe

Neuchâtel
Musée d'ethnographie: lijkkist van Nesy Moet

Bron: Chappaz, Jean Luc / Poggia, Sandra, Collections egyptiennes publiques de Suisse: Un repertoire geographique (Cahiers de la Société d'égyptologie 3), 1996.

Het volgende boek lijkt me ook interessant i.v.m. de Bab el Gasus:

AUBERT L., BULTE J., YOYOTTE J.
Les statuettes funéraires de la deuxième cachette à Deir El Bahari, Paris, 1998
(gaat dus over de 33 shabti-kistjes en hun inhoud die er werden teruggevonden)
Djedi

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Apr 23, 2008 6:24 pm

Bedankt Anneke en Djedi voor de aanvullende informatie.

Het lijkt meer en meer op een enorme puzzel, maar dan eentje met veel ontbrekende stukjes.

Djedi, ik heb eens gezocht naar 'Les statuettes funéraires de la deuxième cachette à Deir El Bahari'
Ik krijg als beschrijving:
"Etude approfondie des chaouabtis retrouvés en 1891 dans la deuxième cachette de Deir El Bahri où reposaient 153 prêtres d’Amon, proche des Rois et Grands prêtres thébains de la XXIe dynastie."

Heb jij dat boek?
Wat willen ze zeggen met "étude approfondie"?
Staan alle shawabtis beschreven, met de plaats waar ze zich nu bevinden?

Het boek telt slechts 144 pagina's, daarom twijfel ik - waarschijnlijk onterecht - aan de hoeveelheid informatie.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Djedi » Wo Apr 23, 2008 10:27 pm

Philip, ik heb het boek niet maar was het toevallig in een lijst tegengekomen. "étude approfondie" betekent "diepgaande studie"
Djedi

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Apr 26, 2008 11:17 am

Djedi schreef:
... "étude approfondie" betekent "diepgaande studie" ... "

Ahaa Djedi, nog iemand die gemerkt heeft dat mijn talenkennis niet zo goed is. Vroeger dacht ik dat ik te stil sprak wanneer men mij bleef vragen: 'pardon?' Of dat de Engelsen gewoon een zeer beleefd volk waren: 'Excuse me?'

Zo heb ik ooit in mijn tienerjaren nogal wat problemen gehad om in Londen een LP van 'Rare Earth' te kopen ... de man achter de toonbank wist niet goed wat ik bedoelde met: 'rèr urf'. :lol:

Maar 't is niet altijd makkelijk :roll: ... in Egypte heb ik ooit in een moment van inspiratie een variant gebruikt op 'Sabah in Nuur', het beleefde antwoord op Sabah il Geer (goeie morgen, letterlijk 'Morgen vol Goedheid'):
'Sabah il Ful' (goeie morgen, letterlijk Morgen van Jasmijn).
Ik vernam van de schuddebuikende taxichauffeur dat ik hem zeer enthousiast 'Morgen vol Nootjes' had gewenst.
't Zal ergens aan mijn accent gelegen hebben. Daarna heb ik deze variant niet meer gebruikt. :lol:

Ik bedoelde eigenlijk: de ene 'étude approfondie' is de andere niet. :wink:

Het is geen zo'n duur werk, ik ben aan het overwegen of ik het bestel.

En nadrukkelijk Djedi: ik wou niet lastig doen hoor :wink: , en bedankt om dit werk (en andere) door te geven. Indien iemand nog iets weet: graag!
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Djedi » Za Apr 26, 2008 12:51 pm

Philip schreef:
Ik bedoelde eigenlijk: de ene 'étude approfondie' is de andere niet.

Inderdaad, het kan altijd "verkooppraat" zijn, maar in dit geval denk ik niet dat het om een "salontafelboek" gaat (veel mooie prentjes, povere teksten) zoals het recente "Queens of Egypt" van Rosanna Pirelli.

Info over de mummies (en / of lijkkisten) uit de Bab el-Gasus die zich in Zwitserland bevinden kan teruggevonden worden in het recente:
Unter dem Schutz der Himmelsgöttin: Ägyptische Särge, Mumien und Masken in der Schweiz van Alexandra Küffer en Renate Siegmann., Chronos Verlag, Zürich, 2007.
Djedi

Berichtdoor william » Za Apr 26, 2008 3:05 pm

Over de cachette van Bab-el-Gasus is er op 28 maart 2007 een lezing gegeven door Dr. Bart Hellinckx (toen nog in St-Bavohumaniora).

In deze lezing gaf hij vrij veel informatie over de geschiedenis van de vondst en de inhoud. Redelijk gedetailleerd wie er begraven lag en met welke sarcofagen, ook hoe de grafinhoud zich bevond (de jongste sarcofagen achteraan en de oudste vooraan bvb. waardoor het duidelijk was dat het een herbegraving betrof van vooral priesters en hoogwaardigheidsbekleders uit Thebe).

Ik zou eens moeten zoeken of ik toen notities gemaakt heb. :?

william :)
william

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Apr 26, 2008 6:44 pm

Bedankt Djedi voor de verwijzing naar de Zwitserse collecties.

William schreef:
Over de cachette van Bab-el-Gasus is er op 28 maart 2007 een lezing gegeven door Dr. Bart Hellinckx (toen nog in St-Bavohumaniora).

Heb ik gevolgd in het KMKG te Brussel:
viewtopic.php?t=562&mforum=prkmthetegyptef
Interessante lezing!

Algemene lectuur over Bab el Gasus vond ik in 'Bab el Gusus, Cache-Tomb of the Priests & Priestesses of Amen' door Jadwige Lipinska in KMT 4/4 van 1993, p. 48 - 59.
Zeer leuk aan het artikel zijn: het plan in perspectief van de tombe, maar vooral de foto's van het interieur van de tombe ... de eerste die ik ooit zag.

Ik zou eens moeten zoeken of ik toen notities gemaakt heb

Altijd welkom natuurlijk.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Cache 2 shabtis

Berichtdoor Niek » Vr Jul 11, 2008 1:34 pm

Hoi,

Het boek van Aubert over cache 2 beschrijft de shabtis uit de collecties van M. Phillipe aangevuld met shabtis uit de cache van het Louvre. Het is het meest complete en gedegen onderzoek naar de shabtis uit cache 2 maar is niet en pretendeert ook niet compleet te zijn.

Er worden ongeveer 50 shabtis beschreven, terwijl van ongeveer 60 eigenaren shabtis in de cache met zekerheid zijn gevonden.

Het is boek is niet duur (25 euro geloof ik nu bij Cybele) maar is zeker niet een salontafelboek, de meeste foto's zijn zwartwit en van niet al te bijzondere kwaliteit. Een recensie staat op mijn site:
http://www.shabticollections.com/Conten ... ache3.html

Groeten
Niek
Niek

Volgende

Terug naar Derde Tussenperiode