Tomb cache van Bab-el-Gasus

Moderator: yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Jul 13, 2008 2:54 pm

Ahaa, jij bent die meneer van de 'Shabti database'. :welldone:

Ik ben al dikwijls eens op jouw site gekomen.

Mijn eerdere post over Bab el Gasus zou ik dringend eens wat moeten aanvullen. :oops:

Lijkt me een interessante uitgave, inderdaad. Bedankt voor je post, en welkom op het forum.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Mrt 09, 2009 7:01 pm

:D In de KMKG te Brussel mag je nu naar verluid foto's nemen. 8)

Ik ben nog eens op zoek gegaan naar de kisten in Brussel die uit de priestercachette Bab el Gasus komen.

In 'La Collection Egyptienne, Les Etapes Marquantes de son développement.' van de Musée Royeaux d'Art et d'Histoire (Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis), door B. van de Walle, L. Limme en H. De Meulenare, staat p. 14 in noot 24 deze opsomming:

E 5881
E 5883
E 5884
E 5887
E 5909
E 5879
E 5885
E 5906
E 5907
E 5908

Porter & Moss I2 die niet alle 10 bovenstaande nummers vermeldt, geeft volgende detail, p. 636:
E 5881 is van een onbekende eigenaar
E 5883 Unnefer, vrouw
E 5884 Tashay(t), vrouw
E 5887 Aänkhefenamun, man. Vermelding Iiy op voeten.
E 5909 Tausert-empernesu, deksel (Eng.: lid)
en
E6309 die niet op de lijst van 'La Collection Egyptiene' staat, maar volgens P&M een fragment zou moeten zijn van iets van Penmaäet

P&M vermeldt ook nog E 1837, een shabti kist van Renpetmosi en E7046 en E 7047: mummielinnen met tekst.

E 5881 is een prachtige kist, waarvan foto's hier onder.

Op het deksel (al of niet toebehorende aan de zelfde eigenaar van de kuip) worden de figuren - soms gedeeltelijk- in reliëf weergegeven.

Op een buitenste zijkant van de kuip is de begrafenisoptocht te zien, met twee funeraire priesters, en verderop klaagvrouwen, danseressen en zangeressen, waarvan een frontaal afgebeeld.

http://www.globalegyptianmuseum.org/rec ... =894&lan=D
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Mrt 08, 2010 7:20 pm

Waar is die tombe van de Amon priesters eigenlijk precies gelegen?
Ik had het zelf even verkeerd voor tijdens de laatste reis.

Ik zocht ook achter een tombenummer ... raar dat deze er geen gekregen zou hebben.

In KMT 4/4 staat er op p. 59 een kleine zwart wit foto en op het net vond ik dit:
http://www.eduval.es/egipto/tumbas/egipto/180.jpg
(van de site http://www.eduval.es/egipto )

Intussen heeft men de toegang tot de schacht aangepast. Dichtgemaakt en muurtje rond gebouwd merkte ik. Het ziet er nu uit zoals op de onderstaande foto's.

Onderaan de schacht loopt een gang naar het zuiden, en eindigt in twee kamers ongeveer ter hoogte van de andere (zuidelijke) omheiningsmuur van het voorplein van de tempel van Hatshepsoet. Even voor het einde van deze gang is er een afsplitsing naar het westen, naar de kliffen toe dus.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Tomb cache van Bab-el-Gasus

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Sep 14, 2011 1:19 am

Hieronder op de foto's van het Metropolitan Museum of Art duidt de rode pijl de steengroeve aan van Senenmoet, met TT 353.
De gele pijl duidt de ligging aan van de Bab el Gasus tombe.

Nadat de tombe ontdekt was door Eugène Grébaut in januari 1891 (eigenlijk door Mohammed Abd er Rassul) en onderzocht door hem en Georges Daressy, werd het gat dichtgegooid in februari (reeds!) van hetzelfde jaar.

In 1924 werd de tombe opnieuw geopend door Herbert Winlock (bovenste foto) en daar de onderste foto zeker nog voor eind 1927 (opgravingsseizoen 1927-1928) genomen is, omdat het Cook Rest House er nog op te zien is, veronderstel ik dat Winlock Bab el Gasus tegen dan al terug liet dichtgooien?

Het was dan pas in 1969 dat het Pools onderzoeksteam van Deir el Bahari de cache van de Amon priesters terug opende, om gestockeerde voorwerpen te vinden van Winlock, waaronder vondsten uit de 'Tomb of the Three Princesses'.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Okt 19, 2012 2:11 pm

Volgend mooi filmpje over Bab el Gasus van Dik van Bommel, verschenen in de nieuwsbrief van egyptoloog Huub Pragt:

http://www.youtube.com/watch?v=mufOFAey1Y8

Mooi filmmateriaal en duidelijke aanduiding van de ligging. Met o.a. foto's vanuit het hierboven vermelde Amerikaans blad KMT, A Modern Journal of Ancient Egypt
http://www.kmtjournal.com/
voor indexen: viewtopic.php?f=29&t=1464
( en er zit een foto in van Marc De Klerck, zie hierboven )

Knap in elkaar gestoken, mijn felicitaties voor de heer van Bommel.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Jan 25, 2014 5:28 pm

Sorry voor de dubbelpost, maar Yuti postte daarnet (waarvoor dank) in verband met de RMO tentoonstelling 'Mummiekisten van de Amonpriesters' in 2013
viewtopic.php?f=25&t=2955&start=15
een link naar volgende thesis:
Alec J.Noah, A preliminary study of the inner coffin and mummy cover of Nesytanebettawy from Bab el-Gusus (a.9) in the National Museum of Natural History, Smithsonian Institution, Washington, D.C., 2013
http://www.egyptianhieroglyphs.net/wp-c ... thesis.pdf
Misschien is dit in deze berichtenreeks ook interessant.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor yuti » Di Aug 26, 2014 4:32 pm

Mummiewindsel:
In het Jubelpark werd E.7047D geïnventariseerd als een mummiewindsel. Het linnen dateert uit de 21ste dynastie en was in oorsprong een gift als kledingstuk voor een godenbeeld.
Het windsel is 13,9 cm breed en 442 cm lang. En wat merkwaardig is, mogelijk komt het uit de tombe van de priesters en priesteressen van Amon (Bab el-Gasous).

Afbeelding

http://www.globalegyptianmuseum.org/record.aspx?id=1182
KMKG – MRAH inv. E.7047D
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor yuti » Zo Jul 05, 2015 8:11 pm

Afbeelding

Deze sjabti van Tjanefer (APM 8807) is te bezichtigen in het Allard Pierson museum te Amsterdam.
Het beeldje werd gevonden in de zogenaamde "tweede cachette van de Amonpriesters" nabij Deir el-Bahari door Grébaut en Daressy in 1891.
Men denkt dat het graf in oorsprong alleen bedoeld was voor Tjanefer. De tekst, in één verticale kolom aan de voorkant, luidt als volgt :
"De stralende, de Osiris, de derde priester van Amon, Tjanefer" ( zijn naam staat onderaan op het voetstuk).

Meer uitleg is te vinden op:
http://www.globalegyptianmuseum.org/rec ... x?id=12574
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor stafker » Di Sep 15, 2015 8:59 pm

Graag had ik de lijst gevonden van de personen die in Bab el-Gasus begraven lagen.
Of nog liever de lijst van de personen die daar begraven zijn met hun shabtis...
Kan iemand me zeggen waar ik deze informatie zou kunnen vinden?
Dank

Stafker
stafker

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Sep 17, 2015 4:12 pm

Stafker schreef:
Graag had ik de lijst gevonden van de personen die in Bab el-Gasus begraven lagen.

Goeie vraag. Informatie over wat daar gevonden is en waar alles naartoe is heb ik ook gevraagd aan een van de inrichters van de nieuwe tentoonstelling 'Sarcofagi'' in Brussel viewtopic.php?f=38&t=3484 Indien dat interview er komt, zet ik hieronder een link. En op 25/10/15 zou je die vraag ook aan Bart Hellinckx kunnen stellen na zijn lezing viewtopic.php?f=39&t=3502 want die gaat over Bab el Gasus.

Maar ik weet zelf niet van het bestaan af van een volledige lijst van alles wat waar gevonden is en waar het naartoe gegaan is. Zie bijvoorbeeld mijn eigen internet-zoektochtje naar de herkomst van een kist in Boulogne-sur-Mer.
viewtopic.php?f=36&t=3082
Rozette gaf daar deze link: http://ler.letras.up.pt/uploads/ficheiros/11210.pdf

Je kunt dit raadplegen, van de hand van een van de opgravers:
DARESSY Georges, Les cercueils des prètres d´Ammon (Deuxième trouvaille de Deir el-Bahari), Annales du Service des Antiquités de l´Égypte, vol. 8, 1909, p. 3-38
Hier af te halen in pdf:
[url]http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k57244389.image.langFR.r=Annales%20du%20Service%20des%20antiquités%20de%20l'Égypte%20tome%20VIII[/url]
(url kopiëren en plakken in jouw browser)

Heb ik zelf niet, maar wordt naar verwezen in bibliografie:
NIWINSKI Andrzej, Catalogue Général des Antiquités Égyptiennes du Musée du Caire, nº 6069-6082: The second find of Deir el-Bahri (Coffins), Cairo: Supreme Council of Antiquities of Egypt, Institute of Archaeology of the Warsaw University & Polish Centre of Mediterrean Archaeology in Cairo, 1999

En in "Porter and Moss":
PORTER Bertha, Moss Rosalind, Topographical Bibliography of Ancient Egyptian Hieroglyphic Texts, Statues, Reliefs and Paintings, I, The Theban Necropolis, Part II, Royal Tombs and Smaller Cemeteries, p. 630-642
http://www.griffith.ox.ac.uk/topbib/pdf/pm1-2.pdf

UItleg over de tombe is te vinden in:
NIWINSKI Andrzej, Bab El-Gusus Tomb and the Royal Cache in Deir El-Baḥri, The Journal of Egyptian Archaeology, Vol. 70, 1984, p. 73-81

Eugène Grébaut en Georges Daressy vonden in 1891 de priester-cache Bab el Gasus ("deur van de priesters") op aanwijzing van de bekende Abd el-Rasul die ook de koningscachette TT320 aangewezen had in 1881. Uit schrik voor diefstal werd het enorme graf in amper een week ontruimd. In 1893 werd beslist om zeventien landen te laten delen in de vondsten.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Sep 25, 2015 7:54 pm

Stafker schreef:

Ik antwoorde hierboven o.a.:
Informatie over wat daar gevonden is en waar alles naartoe is heb ik ook gevraagd aan een van de inrichters van de nieuwe tentoonstelling 'Sarcofagi'' in Brussel viewtopic.php?f=38&t=3484 Indien dat interview er komt, zet ik hieronder een link.

Dat interview met Egyptologe Isabelle Therasse, co-commissaris van de tentoonstelling 'Sarcophagi. Onder de sterren van Noet' is bijna klaar - mits nog enkele foto's. Kan alvast zeggen dat op mijn vraag "Bestaat er een volledige inventaris van de voorwerpen die in Bab el-Gasoes gevonden zijn?" het volgende de eerste woorden zijn van haar antwoord: "Nee, eigenlijk niet."
Maar Isabelle Therasse vertelde natuurlijk veel meer. Van zodra alles in orde is, zet ik hieronder een link.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Okt 03, 2015 1:08 pm

Ik schreef hierboven:
Informatie over wat daar [Bab el Gasus] gevonden is en waar alles naartoe is heb ik ook gevraagd aan een van de inrichters van de nieuwe tentoonstelling 'Sarcofagi'' in Brussel viewtopic.php?f=38&t=3484 Indien dat interview er komt, zet ik hieronder een link.[/

Het interview met Isabelle Therasse over de tentoonstelling Sarcophagi in Brussel en over Bab el Gasus:
viewtopic.php?f=36&t=3508
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Okt 18, 2015 5:50 pm

Voor de kisten en items uit Bab el Gasoes / Bab el Gasus die zich in het Jubelparkmuseum te Brussel bevinden is het boek ‘Sarcofagen. Onder de sterren van Noet’ van Luc Delvaux en Isabelle Therasse zeer interessant !
In een artikel van Luc Delvaux in dat boek, ‘De lijkkisten van de Tweede Cachette van Deir el-Bahari’ worden alle items in Brussel vermeld.

De cachette werd in ongeveer een week leeggemaakt, van 5 tot 13 februari 1891. De kisten kregen van Georges Daressy een nummer beginnend met A, volgens hun locatie en startend bij de ingang. Nummers B werden door Eugène Grébaut en Urbain Bouriant gegeven bij het leeghalen van de cachette. En in Cairo werden nieuwe nummers toegekend in het Journal d’Entrée.

Brussel ontving uit Bab el Gasoes:
- 2 buitenkisten, E.5879 - E.5887
- 4 binnenkisten, E.5881 – E.5883 – E.5884 - E.5885
- 4 mummieplanken, E.5906 – E.5907 – E.5908 – E.5909
- 2 koffers, E.1837 – E.1838
- 92 shabti’s, gegroepeerd in E.5400 tot E.5446

Een verder onbekende Meneer Bonn (of Born), die in een brief uit 1894 van assistent-conservator Joseph Destréé vermeld wordt, voerde in Brussel de nodige reparaties uit aan de lijkkisten terwijl ze nog in hun transportkisten zaten “aangezien de decoratie bij de minste trilling naar beneden valt” omdat de lijkkisten “hebben geleden onder het verlengd verblijf in de kisten”.
Vochtigheid?
Luc Delvaux schrijft dat die reparaties makkelijk te onderscheiden zijn en dat scènes en inscripties aangevuld werden, waarbij de restaurateur nieuwe afbeeldingen en hiërogliefen bedacht.

Verder maakt Luc Delvaux een inventaris van de 10 kisten en mummieplanken en deelt ze in bij 4 eigenaars en 2 onbekenden:
A.2, Dame Ta-oeseret-em-per-nesoe, E.5883 – E.5909, binnenkist en mummieplank
A.18, Anonieme dame, E.5884 – E.5906, binnenkist en mummieplank
A.51, Anchefenamon, geüsurpeerd door dame Iy, E.5887, buitenkist
A.131, Anoniem, E.5879 – E.5885 – E.5908, buitenkist, binnenkist en mummieplank
A.?, Anonieme dame, E.5881, binnenkist
A.?, Anonieme dame, E.5907, mummieplank

Literatuur:
Niwinski A., 21st Dynasty Coffins from Thebes, Chronological and Typological Studies (Theben, 5) Mainz am Rhein, 1988
Aston D.A., Burial Assemblages of Dynasty 21-25. Chronology, Typology, Developments (Osterreichische Akademie der Wissenschaften. Denkschriften der Gesamtakademie, 54, Contributions to the Chronology of the Eastern Mediterranean, 21), Wien, 2009

Alle lijkkisten, mummieplanken en shabtikisten zijn te zien op de tentoonstelling ‘Sarcophagi’
viewtopic.php?f=38&t=3484
Waarvan onderstaande foto’s.
Alle lijkkisten worden besproken in bovenvermeld boek van Luc Delvaux en Isabelle Therasse.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

A.2 Dame Ta-oeseret-em-per-nesoe: binnenkist E.5883
Afbeelding

A.2 Dame Ta-oeseret-em-per-nesoe: mummieplank E.5909
Afbeelding

A.18 Anonieme dame: binnenkist E.5884
Afbeelding

A.18 Anonieme dame: mummieplank E.5906
Afbeelding

A.51 Anchefenamon, geüsurpeerd door dame Iy: buitenkist E.5887
Afbeelding

A.131 Anonieme schrijver Amontempel: buitenkist E.5897
Afbeelding

A.131 Anonieme schrijver Amontempel: binnenkist E.5885
Afbeelding

A.131 Anonieme schrijver Amontempel: mummieplank E.5908
Afbeelding

A.? Anonieme dame: binnenkist E.5881
Afbeelding

A.? Anonieme dame: mummieplank E.5907
Afbeelding

Oesjebtikist van Renpetmes E.1837
Afbeelding

Afbeelding

Oesjebtikist E.1838
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Vorige

Terug naar Derde Tussenperiode