Priester-lezer Padiamenope (archeoloog??)

Moderator: yuti

Berichtdoor yuti » Vr Nov 02, 2007 11:23 pm

Het graf van Padiamenope bevindt zich in het massief van Assassif aan de voet van Deir El Bahari, niet ver van het dorp Deir El Medina. Deze priester leefde rond 700 voor Chr. (25/26ste dynastie).
De oppervlakte van het graf is fenomenaal groot en bestaat uit 22 kamers verbonden door lange gangen. In de eerste gang kan men het volgende lezen: Gij die dit oord binnentreedt als vriend, zal beschermd worden door ... » Dit zou er op wijzen dat de eerste elf kamers indertijd open waren voor het publiek. Gezien de verschillende architecturale stijlen en onderwerpen lijken het wel bibliotheken die de kennis bevatten van de religieuze geschiedenis in Egypte.

Dit ondergrondse bouwwerk werd voor de eerste maal beschreven door de Duitser Johannes Dümichen. Door zijn overlijden in 1894 beperkte zijn uitgave zich tot drie volumes.
Het graf werd vervolgens afgesloten. Het eerste gedeelte deed dienst als entrepots van voorwerpen uit naburige graven.

Op dit moment gaan de opgravingen verder onder leiding van Claude Traunecker (werkzaam aan de Universiteit van Straatsburg) in samenwerking met Annie Schweitzer.
Het team van Straatsburg had 6 maanden nodig om het graf te ontdoen van een 1800- tal voorwerpen (uit o.a. naburige graven) en om de opgravingen verder te zetten, want het graf werd nooit volledig uitgegraven.
De bovenbouw van het graf is verdwenen, maar ondergrond reikt ze tot twintig meter diepte verspreidt over 3 niveaus. De muren bevatten een overvloed aan teksten (hiërogliefen) en geven ongeveer 80% weer van het geheel van gekende begrafenisteksten over verschillende tijdperken. Dit maakt het graf vrij uniek.

vrij vertaald uit:
graf 33 Padiamenope Réalisator - Thomas Weidenbach
http://fabisis.blogs-de-voyage.fr/conde ... mentaires/
(nog niet zo lang geleden volledig belicht op National Geographic)
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Nov 16, 2007 7:48 pm

Ook omdat het graf gedateerd wordt op het einde van de 25ste, begin 26ste dynastie heb ik deze post naar hier verplaatst. (Er zijn er al zo weinig in 'Late Tijd' :wink: )

Over dit graf hadden we het al even in:
viewtopic.php?t=773&mforum=prkmthetegyptef

Yuti schreef:
In de eerste gang kan men het volgende lezen: Gij die dit oord binnentreedt als vriend, zal beschermd worden door ... » Dit zou er op wijzen dat de eerste elf kamers indertijd open waren voor het publiek.

Ik hoorde Traunecker in de documentaire inderdaad zeggen dat hij dacht dat een behoorlijk gedeelte van de tombe zou toegankelijk geweest kunnen zijn voor het publiek.
Indien dat zo is, vraag ik me af wat verstaan moet worden onder publiek? Misschien niet de gewone man ... en hoe werd dit gecontroleerd? Zouden hier ook bewakers geweest zijn? Want eenmaal in de tombe bevond men zich dichterbij de grafgiften: misschien ook daarom zo'n ingewikkelde structuur?

Ik hoorde Traunecker het enkele keren zeggen ... deed hem schijnbaar goed een oude collega te ontmoeten.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Late Tijd